Köpråd: Sportbil för ca 300 000

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 februari 2013 · 3 929 Inlägg

D_Nilsson skrev:

Thunderbird88 skrev:
HAH! Där kom den big_smile Bladfjädring!
Vet du ens vad "bladfjädringen" på Corvette gör? Nej. Tyst då.

Samt, Växellådan håller inte måttet? Säger du att det är växellådans fel att han inte kan växla när det är en manuell låda? Säger du seriöst att Tremec T-56 är en dålig låda? Har du ens pillat på en Tremec T-56? Nej, det tror jag inte.

HAH! Förmodligen det jag sa, kostnadsfråga? Men om inte så får du gärna berätta, jag är väldigt nyfiken på att veta.

Han hade ju inga problem med Porschens låda?..men det kanske var ren tur? Jag kan seriöst säga att jag ALDRIG pillat på en Tremec T-56, och det har jag inga planer på att göra heller tongue Läste du hela inlägget? "Corvettens växellåda håller helt enkelt inte måttet. Men samtidigt, kanske har just den bilen/växellådan fått mycket stryk innan?"


Vad jag ser på den här listan ligger ingen Corvette över snabbaste Porschen runt ringen? tongue http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% … _lap_times

Okej, är du intresserad så ska du veta att bladfjädringen på en corvette agerar som mer än bara fjädring, bland annat krängningshämmare.
Om du ska vara så teknisk du tror att du är så bör du förstå vad mer en tvärställd bladfjäder kan göra.
Samt så är det lägre vikt på den än att att ha konventionell upphänging med separata grejjer samt spänningen vid är noll utan belastning.

Det var ju synd att du inte pillat och inte heller planerar på att pilla på (enligt mig) en av dom bättre lådorna som finns.
Varför ska växellådan vara felet till att han växlar som ett blockmongo? Han kanske bara suger på att rycka växlar?

Ser en Porsche som är snabbare än en Corvette ZR-1. Resten är söligare, till och med "den allmäktiga Carrera GT" big_smile

Senast redigerat av Thunderbird88 (20 februari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
ekelund88
20 februari 2013 · 2 656 Inlägg

förlåt men de jag hittade på sidan som varlänkad innan

var utan nå specialtillägg i sidokolumnen

7:42.99     Chevrolet Corvette C6 Z06

7:38     Chevrolet Corvette C6 ZR1

7:37.9     991 Porsche 911 Carrera S

8:12     BMW Z4 M Coupe

porschen e snabbast då va jag kanförstå och inte kör den några 8or runt bmwn heller

meen jag hade röstat på en vette ändå lite mer coolhetsfaktor överden och man får sportbilskänslan lite mer sport touring över dom andra

DasAuto
20 februari 2013 · 2 751 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

DasAuto skrev:
bladfjädrar?

Mmm, Corvette C6...

varför använder man bladfjädrar? Kostnadsfråga eller gör det någon nytta?

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
HereComesTrouble Livsnjutare
20 februari 2013 · 1 707 Inlägg

ekelund88 skrev:
förlåt men de jag hittade på sidan som varlänkad innan

var utan nå specialtillägg i sidokolumnen

7:42.99     Chevrolet Corvette C6 Z06

7:38     Chevrolet Corvette C6 ZR1

7:37.9     991 Porsche 911 Carrera S

8:12     BMW Z4 M Coupe

porschen e snabbast då va jag kanförstå och inte kör den några 8or runt bmwn heller

meen jag hade röstat på en vette ändå lite mer coolhetsfaktor överden och man får sportbilskänslan lite mer sport touring över dom andra

Med Run Flat däck tydligen, inte riktigt jämförbart kanske då dom är hårdare än bakelit.
Kan garantera att både Z06 och ZR1 är snabbare än Carrera S med likvärdiga däck.

Över 30 sekunder räknar jag som 8:or!
Och det med Runt Flat som sagt..

HereComesTrouble Livsnjutare
20 februari 2013 · 1 707 Inlägg

DasAuto skrev:

HereComesTrouble skrev:

DasAuto skrev:
bladfjädrar?

Mmm, Corvette C6...

varför använder man bladfjädrar? Kostnadsfråga eller gör det någon nytta?

Beprövat koncept precis som stötstänger osv..
Blir klart billigare.. Och i många fall driftsäkrare..

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 februari 2013 · 3 929 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

DasAuto skrev:

HereComesTrouble skrev:

Mmm, Corvette C6...

varför använder man bladfjädrar? Kostnadsfråga eller gör det någon nytta?

Beprövat koncept precis som stötstänger osv..
Blir klart billigare.. Och i många fall driftsäkrare..

Jag skrev lite fler fördelar högre upp också big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
ekelund88
20 februari 2013 · 2 656 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

ekelund88 skrev:
förlåt men de jag hittade på sidan som varlänkad innan

var utan nå specialtillägg i sidokolumnen

7:42.99     Chevrolet Corvette C6 Z06

7:38     Chevrolet Corvette C6 ZR1

7:37.9     991 Porsche 911 Carrera S

8:12     BMW Z4 M Coupe

porschen e snabbast då va jag kanförstå och inte kör den några 8or runt bmwn heller

meen jag hade röstat på en vette ändå lite mer coolhetsfaktor överden och man får sportbilskänslan lite mer sport touring över dom andra

Med Run Flat däck tydligen, inte riktigt jämförbart kanske då dom är hårdare än bakelit.
Kan garantera att både Z06 och ZR1 är snabbare än Carrera S med likvärdiga däck.

Över 30 sekunder räknar jag som 8:or!
Och det med Runt Flat som sagt..

vad är zr1 ? står inget om däck vad är olikt mot en z06? smile zr1an
verkar inte gå för under 300 heller om man kollar blocket z51 finns det nån för precis 300000 dock

och den har

7:59     Chevrolet Corvette C6 Z51

Stefansson
20 februari 2013 · 7 Inlägg

Godkväll mina herrar, det är språkdoktorn och allvetaren här... eller nått.
Spara lite på mellanslagstangenten lite, den slits lätt.

Bladfjädring i vilket fall, det kan ju inte vara bra!? Det kan ju inte vara alltför kul att köra en sänkt Chevrolet Avalanche på bana, eller?
Det hade alla dagar i veckan varit värt att köpa en Corvette med lite bättre utvecklad upphängning och fjädring.
Men, det går ändå inte hem... Jo, för att inredningen är ju hemsk, och kvalitetsvalen på material är inte Chevrolets bästa försäljningsargument. Min gamla 320 från 86 kändes betydligt mer gedigen än vad de Chvroleter jag har klämt och känt på, bland de, tyvärr Corvette.

Men det som trådskaparen efterfrågar är "tips" på sportbil 300000kr-klassen.
Jag har inget konkret svar på frågan av bil, dock skulle jag kolla efter något som tillverkats av våra tyska vänner. Danke.

Saab 9-3 Turbo X "Hirsch" (2008)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 februari 2013 · 3 929 Inlägg

Käre Stefansson: Du har aldrig kört en Corvette. Det märks. "Kan inte vara bra". Var ju jävligt synd när en Corvette byggt i ett skjul med 1800-tals teknik klår sönder mång miljons europeiska bilar på ringen... smile Det är ju bara skämmigt från européernas sida

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Stefansson
20 februari 2013 · 7 Inlägg

Nej nej, inte på bana. Det var de jag tänkte på. smile
Visst, jag kan hålla med dig. Men det finns ett talesett som lyder: Man får vad man betalar för.
Det är inte enbart prestanda som är utvecklat i en 2-miljonersbil från Europa.

Saab 9-3 Turbo X "Hirsch" (2008)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 februari 2013 · 3 929 Inlägg

Nej, det är ju helt klart skillnad på bil. Går ju inte att jämföra kvalitén. Men en åka snabbt bil så är lyx bara överflödigt big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Stefansson
20 februari 2013 · 7 Inlägg

Haha, givet. Men den dagen man bara vill ta en "ragg" på stan kan det ju vara trevligt med lite lyx. wink

Saab 9-3 Turbo X "Hirsch" (2008)
D_Nilsson
20 februari 2013 · 754 Inlägg

Stefansson skrev:
Godkväll mina herrar, det är språkdoktorn och allvetaren här... eller nått.
Spara lite på mellanslagstangenten lite, den slits lätt.

Bladfjädring i vilket fall, det kan ju inte vara bra!? Det kan ju inte vara alltför kul att köra en sänkt Chevrolet Avalanche på bana, eller?
Det hade alla dagar i veckan varit värt att köpa en Corvette med lite bättre utvecklad upphängning och fjädring.
Men, det går ändå inte hem... Jo, för att inredningen är ju hemsk, och kvalitetsvalen på material är inte Chevrolets bästa försäljningsargument. Min gamla 320 från 86 kändes betydligt mer gedigen än vad de Chvroleter jag har klämt och känt på, bland de, tyvärr Corvette.

Men det som trådskaparen efterfrågar är "tips" på sportbil 300000kr-klassen.
Jag har inget konkret svar på frågan av bil, dock skulle jag kolla efter något som tillverkats av våra tyska vänner. Danke.

Vart sitter "gilla-knappen"?! Hahah big_smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
hangman
20 februari 2013 · 2 174 Inlägg

när top gear testade nyaste corvetten var han överlycklig, skit rolig och köra, Men totalt värdelös i väghållning, inredning kvalité överlag, och genom att åka och hänga m.m spräckte han hela jävla bakpartiet på corvetten det var as plast.

Rolig stark jävla motor och åka hänga med i maxi rondellen är nog kul, men drar ju sås därefter. En mercedes amg med kompressor eller turbo ( orginal åker man snyggt, fort, skönt och kör garanterat om dessa corvetter, Men den har inte lika skönt ljud eller läcker design....

HereComesTrouble Livsnjutare
20 februari 2013 · 1 707 Inlägg

ekelund88 skrev:

HereComesTrouble skrev:

ekelund88 skrev:
förlåt men de jag hittade på sidan som varlänkad innan

var utan nå specialtillägg i sidokolumnen

7:42.99     Chevrolet Corvette C6 Z06

7:38     Chevrolet Corvette C6 ZR1

7:37.9     991 Porsche 911 Carrera S

8:12     BMW Z4 M Coupe

porschen e snabbast då va jag kanförstå och inte kör den några 8or runt bmwn heller

meen jag hade röstat på en vette ändå lite mer coolhetsfaktor överden och man får sportbilskänslan lite mer sport touring över dom andra

Med Run Flat däck tydligen, inte riktigt jämförbart kanske då dom är hårdare än bakelit.
Kan garantera att både Z06 och ZR1 är snabbare än Carrera S med likvärdiga däck.

Över 30 sekunder räknar jag som 8:or!
Och det med Runt Flat som sagt..

vad är zr1 ? står inget om däck vad är olikt mot en z06? smile zr1an
verkar inte gå för under 300 heller om man kollar blocket z51 finns det nån för precis 300000 dock

och den har

7:59     Chevrolet Corvette C6 Z51

Det står vad för däck som användes långt ut till vänster på sidan.
Som sagt, jämför på lika villkor..dvs likvärdiga däck.

HereComesTrouble Livsnjutare
20 februari 2013 · 1 707 Inlägg

D_Nilsson skrev:

Stefansson skrev:
Godkväll mina herrar, det är språkdoktorn och allvetaren här... eller nått.
Spara lite på mellanslagstangenten lite, den slits lätt.

Bladfjädring i vilket fall, det kan ju inte vara bra!? Det kan ju inte vara alltför kul att köra en sänkt Chevrolet Avalanche på bana, eller?
Det hade alla dagar i veckan varit värt att köpa en Corvette med lite bättre utvecklad upphängning och fjädring.
Men, det går ändå inte hem... Jo, för att inredningen är ju hemsk, och kvalitetsvalen på material är inte Chevrolets bästa försäljningsargument. Min gamla 320 från 86 kändes betydligt mer gedigen än vad de Chvroleter jag har klämt och känt på, bland de, tyvärr Corvette.

Men det som trådskaparen efterfrågar är "tips" på sportbil 300000kr-klassen.
Jag har inget konkret svar på frågan av bil, dock skulle jag kolla efter något som tillverkats av våra tyska vänner. Danke.

Vart sitter "gilla-knappen"?! Hahah big_smile

Fick du luft igen? roll

HereComesTrouble Livsnjutare
20 februari 2013 · 1 707 Inlägg

hangman skrev:
när top gear testade nyaste corvetten var han överlycklig, skit rolig och köra, Men totalt värdelös i väghållning, inredning kvalité överlag, och genom att åka och hänga m.m spräckte han hela jävla bakpartiet på corvetten det var as plast.

Rolig stark jävla motor och åka hänga med i maxi rondellen är nog kul, men drar ju sås därefter. En mercedes amg med kompressor eller turbo ( orginal åker man snyggt, fort, skönt och kör garanterat om dessa corvetter, Men den har inte lika skönt ljud eller läcker design....

Värdelös väghållning? Hahaha!

Är personligen jävligt nöjd med att det är så mycket plast och kolfiber.
Det är lätt, rostar inte och är lätt att laga! Så varför plåt?

Inredningen är betydligt bättre eller likvärdig än tex evo, supra, BMW E46,E36 mfl men dom gnäller ni sällan om.

Så mycket fördomar och så lite kunskap, läskigt!

Stefansson
20 februari 2013 · 7 Inlägg

Jag håller med dig "HereComesTrouble", så mycket "fördomar" och så lite "kunskap".
En Chevrolet har inte bättre kvalitet än en Bmw E46, eller E36 för den delen. Dock, möjligt likvärdig med en asiatisk motsvarighet till bil.
En Chevrolet tycker jag känns mer "plastig" än en Trabant, som du kanske vet... Är tillverkad i, plast.

Saab 9-3 Turbo X "Hirsch" (2008)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 februari 2013 · 3 929 Inlägg

Folk som äger BMW E36 och klagar på att jänkare är plastiga finner jag kul faktiskt. Plastigare skit har man aldrig varit med! Och mindre praktisk bil finns fan inte. Kombi som man inte ens får plats 4 pers i, skämmigt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Stefansson
20 februari 2013 · 7 Inlägg

För min del är inte E36:an någon favorit ur Bmw:s forna modellprogram. Visserligen vet jag att det kan skilja väldigt mycket från E36 till E36 beroende på utrustningsalternativ. Och ja, det är en rätt liten bil, det är väl jämförbart med en Golf-kombi kan jag tycka!?

Saab 9-3 Turbo X "Hirsch" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang