Kylaren läcker endast när motorn är igång. Volvo 850

PipaZ
2 mars 2013 · 9 Inlägg

Hej, nu är de såhär att olyckan alltid skall vara framme någon gång. o igår var det min tur att ha den oturen.
Ett rådjur i 70 var inte de bästa men tacka vet jag volvo, så bilen ser inte krockad ut förutom att grillen o extralysena blev skrot.

Hursomhelst så är det en Volvo 850 -96 Manuell
Den har rullat 33k mil.

Vattnet trycker bara ut när jag har motorn igång, inte rotat så mycket runtikring det men det läcker iallafall ( frammifrån sett ) på högersidan nere, så droppar det när motorn är igång. Har funderaat på om kylartätning kan hjälpa eller inte eller om jag helt enkelt bör skaffa en ny kylare.

Är kylen på 850 helgjutna så bör det ju inte ha blivit något hål för de droppar bara när motorn är igång som sagt.
Kan det vara den nedre "anslutningen" på kylaren som gett sig ( om det nu är en svag länk? )

Blev ganska konstigt skrivet men hoppas ni förstår vad jag menar!

// PipaZ

Mercedes W116 450 SE "Luftfjädrad Direktörsvagn" (1977)
Volkswagen Golf IV "1.9 TDI" (1999)
skanepiraten
2 mars 2013 · 466 Inlägg

Fram med lampa och starta bilen och titta var det läcker ! Är kylaren paj ja då är det bara o köpa en ny ^^

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
meatos
2 mars 2013 · 424 Inlägg

Testa med kylartätning först du kan ju komma billigt undan om du har tur. Men kolla först så det inte läcker vid nån slanganslutning så det verkligen är metallskada. Verkar ju inte vara nån stor spricka isf eftersom det bara läcker vid tryck så kylartätning kan mycket väl funka.

Blaxxxer
2 mars 2013 · 63 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men det blir väl tryck i det systemet när bilen är igång? så det borde ju tryckas ut ur hålet då. men är hålet stort är det nog inte lönt att prova sån tätning, det är väl bara till miniläckor?

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
PipaZ
3 mars 2013 · 9 Inlägg

Blaxxxer: Jo men jag menar iomed att det inte läcker när bilen är avstäng ( med andra ord inget tryck i systemet ) utan bara när det är tryck så bör det ju inte handla om något vidare stort hål?

Volkswagen Golf IV "1.9 TDI" (1999)
Mercedes W116 450 SE "Luftfjädrad Direktörsvagn" (1977)
gemini78 Jägermeister
3 mars 2013 · 909 Inlägg

Gå inte och stoppa i nått klet skit som kylarcement tex, du kan få mer problem än vad du har nytta av det om du har otur, stopp i värmepaket så det blir sämre eller ingen värme alls, stopp i termostaten så bilen blir varm och kokar eller stopp i någon smalare mindre slang mm.

Lika att köpa en ny kylare för så dyra är dom inte, visst om det händer när man tex är ute på långresa och måste ha en snabb tillfällig lagning för att ta sig vidare kan man i nödfall prova tex kylarcement men annars är det inget man ska använda.

PipaZ skrev:
Blaxxxer: Jo men jag menar iomed att det inte läcker när bilen är avstäng ( med andra ord inget tryck i systemet ) utan bara när det är tryck så bör det ju inte handla om något vidare stort hål?

Senast redigerat av gemini78 (3 mars 2013)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
PipaZ
3 mars 2013 · 9 Inlägg

gemeni78
Redan försent, stoppade ej läckaget. ny kylare kommer om ca 6 timmar.

Volkswagen Golf IV "1.9 TDI" (1999)
Mercedes W116 450 SE "Luftfjädrad Direktörsvagn" (1977)
gemini78 Jägermeister
3 mars 2013 · 909 Inlägg

Okej, men om du nu ska byta till ny kylare och ny glykol så passa på och skölj ur systemet helt och hållet med vattenslang åt båda hållen så du får ut allt skit och ta loss termostaten med så den är ren och vattnet kan cirkulera den vägen med för annars är ju termostaten stängd.

Spola igenom värmepaketet från båda hållen med slangarna lösa för det ligger nog avlagringar, gammal rost och nu även kylarcement  överallt (förrutom då i den nya kylaren men är väl lika att skölja igenom den med innan montering).

PipaZ skrev:
gemeni78
Redan försent, stoppade ej läckaget. ny kylare kommer om ca 6 timmar.

Senast redigerat av gemini78 (3 mars 2013)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Blaxxxer
3 mars 2013 · 63 Inlägg

PipaZ skrev:
Blaxxxer: Jo men jag menar iomed att det inte läcker när bilen är avstäng ( med andra ord inget tryck i systemet ) utan bara när det är tryck så bör det ju inte handla om något vidare stort hål?

ja det va det jag försökte säga, lär ju va ett minihål som det sprutar ut med en ministråle när det är tryck

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
PipaZ
3 mars 2013 · 9 Inlägg

Får faktiskt be om förrlåtelse, det funkade. inte längre ett läckande kyl. dock blir det antagligen ett nytt iallafall!
Tack för hjälpen!

Volkswagen Golf IV "1.9 TDI" (1999)
Mercedes W116 450 SE "Luftfjädrad Direktörsvagn" (1977)
Blaxxxer
3 mars 2013 · 63 Inlägg

PipaZ skrev:
Får faktiskt be om förrlåtelse, det funkade. inte längre ett läckande kyl. dock blir det antagligen ett nytt iallafall!
Tack för hjälpen!

är nog bättre att byta till ny, man vet ju aldrig om det pajar igen smile

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
PipaZ
3 mars 2013 · 9 Inlägg

Den som sitter får stanna så har man den nya i skuffen, så är de bara byta när de rasar...

Mercedes W116 450 SE "Luftfjädrad Direktörsvagn" (1977)
Volkswagen Golf IV "1.9 TDI" (1999)
Blaxxxer
4 mars 2013 · 63 Inlägg

låter bra smile

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang