BMW 525 -93 startar inte!

4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
6 mars 2013 · 382 Inlägg

Hej
Har en bmw 525 -93 e34. 35k mil
de senaste 2 dagarna har han varit lite konstig. han har dött för mig under körning och gått ryckigt. Nu startar han inte alls. har kollat säkringar, och batteri.
Kan det vara bensinpumpen som har gett sig? har hört att dom är känsliga på e34

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Richtenb
6 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Ryck ut soppaslangen vid motorn och dra på tändningen så märker du om det kommer soppa från pumpen. Det kan vara ett igensatt soppafilter också (du kan naturligtvis passa på att se om det kommer soppa vid bränslefiltret om du ändå tänker byta)

Tändstift brukar göra att bilen går ryckigt, men de ska vara bra slut om den inte ska starta.

4-stroke skrev:
Hej
Har en bmw 525 -93 e34. 35k mil
de senaste 2 dagarna har han varit lite konstig. han har dött för mig under körning och gått ryckigt. Nu startar han inte alls. har kollat säkringar, och batteri.
Kan det vara bensinpumpen som har gett sig? har hört att dom är känsliga på e34

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
6 mars 2013 · 382 Inlägg

Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Richtenb
6 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften


4-stroke skrev:
Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
6 mars 2013 · 382 Inlägg

Richtenb skrev:
Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften


4-stroke skrev:
Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.

Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Richtenb
6 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Det är inte omöjligt men börja med stiften.... man börjar alltid med de billigaste delarna innan man ger sig på givare OM det inte finns felkoder

Men verkstaden kanske har fått fram felkoder....


4-stroke skrev:

Richtenb skrev:
Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften


4-stroke skrev:
Har kollat nu och har 2 bensinslangar till motorn. en av dom kommer det soppa ur när jag vrider om tändningen. den andra händer inget med.

Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
6 mars 2013 · 382 Inlägg

Richtenb skrev:
Det är inte omöjligt men börja med stiften.... man börjar alltid med de billigaste delarna innan man ger sig på givare OM det inte finns felkoder

Men verkstaden kanske har fått fram felkoder....


4-stroke skrev:

Richtenb skrev:
Är du säker på att den andra inte är returen, dvs retursystemet till tanken?

Kolla statusen på tändstiften



Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.

bara pratat på telefon med verkstan. givarna köper jag på skroten, då kan jag ju lämna tillbaka dom om det inte är trasigt.
får kolla stiften med

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Richtenb
6 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Att köpa givare på skroten är som att köpa trisslotter. DVS du kan ha fått en nitlott och bilen fortsätter att gå dåligt och felet är den kamaxelgivare du nyss bytt. pratar av egna erfarenheter. BMW givare är sjukt känsliga


4-stroke skrev:

Richtenb skrev:
Det är inte omöjligt men börja med stiften.... man börjar alltid med de billigaste delarna innan man ger sig på givare OM det inte finns felkoder

Men verkstaden kanske har fått fram felkoder....


4-stroke skrev:

Jo det är returen fick jag reda på nu! pumpen går och skickar fram bränsle
Har pratat med  en verkstad som skruvar mycket med BMW. dom trodde på kamaxelgivare och vevaxelgivare. så ska kolla vidare på detta.

bara pratat på telefon med verkstan. givarna köper jag på skroten, då kan jag ju lämna tillbaka dom om det inte är trasigt.
får kolla stiften med

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Joakimlindberg
6 mars 2013 · 5 Inlägg

min röda gick ryckigt till och från men ja såg va felet va innan jag sålde den , det va en vakum slang som de hade gått hål på .. så de kan också va bra o kolla till när du ändå håller på ! smile

Volvo 745 Gl "bååten" (1990)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
8 mars 2013 · 382 Inlägg

han är inlämnad på verkstad nu.  dom har felsökt och dom tror på att en styrbox är skrot... får hoppas på det så det inte skenar iväg i kostnader. får svar om en halvtimme
Annars så säljs det en bmw 525 i delar väldigt snart

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
8 mars 2013 · 173 Inlägg

har du fått svar från verkstaden än? e intresserad på hur de gick smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
hangman
8 mars 2013 · 2 174 Inlägg

4-stroke skrev:
han är inlämnad på verkstad nu.  dom har felsökt och dom tror på att en styrbox är skrot... får hoppas på det så det inte skenar iväg i kostnader. får svar om en halvtimme
Annars så säljs det en bmw 525 i delar väldigt snart

fast en styrbox till en såndär finns det ju uppsjöar av, inget speciellt med kodning eller något bara ta en från en annan, leta på bmw forumet över 500 kr kommer du inte få ge.

azid Det som inte dödar gör ont
8 mars 2013 · 2 668 Inlägg

Har för mig att om givarna bråkar så brukar bilen starta när den är kall för att sen börjar bråka vid värme igen.

2slow
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
8 mars 2013 · 382 Inlägg

Bilen får ingen spänning till diagnosuttag, styrbox osv. Då jag inte vill lägga flera tusen i verkstadskostnader på den så ska jag ta hem den och leta efter kabelbrott, rengöra jordpunkter osv. funkar inte det så kommer jag sälja den i delar.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
8 mars 2013 · 382 Inlägg

kom på att jag kanske lyckades klämma en kabel i måndags när jag skulle sätta tillbaka en panel under rattstången... hoppas det bara är det

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
9 mars 2013 · 382 Inlägg

Har fått hem bilen nu och kollat på den. Verkstan hade ju tokfel! jag har ju konstant med spänning till styrboxen även när tändningen är av! har tagit ur alla relän men ändå så har jag spänning till styrboxen utan tändning. Bilen går ändå inte igång.
har testat koppla ur tändningslåset men har ändå spänning till styrboxen.
någon som har någon ide om vad som kan vara fel?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
10 mars 2013 · 382 Inlägg

Mätt vevaxelgivaren nu. han ligger på ca 147 ohm och pendlar upp och ner lite grann... det ska väl vara 500-800 ohm på dessa om jag inte har helt del?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
hangman
10 mars 2013 · 2 174 Inlägg

4-stroke skrev:
Mätt vevaxelgivaren nu. han ligger på ca 147 ohm och pendlar upp och ner lite grann... det ska väl vara 500-800 ohm på dessa om jag inte har helt del?

vet inte värdet direkt, men köp en ny va inga stora pengar....

http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63834.aspx

4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
11 mars 2013 · 382 Inlägg

http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … htm#paging
Det är den näst längst upp jag ska ha eller?

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
11 mars 2013 · 382 Inlägg

hangman skrev:

4-stroke skrev:
Mätt vevaxelgivaren nu. han ligger på ca 147 ohm och pendlar upp och ner lite grann... det ska väl vara 500-800 ohm på dessa om jag inte har helt del?

vet inte värdet direkt, men köp en ny va inga stora pengar....

http://www.skruvat.se/Sensor-kamaxelgivare-P63834.aspx

det är inte kamaxelgivaren som är trasig

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang