Svartgrå avgaser under gaspådrag Volvo V70 - 00

Robbeman
19 mars 2013 · 9 Inlägg

Hej.

Som rubriken lyder så ryker det svartgrå avgaser från min bil när jag gasar.
Dock endast vid påbörjad färd, efter 2-5 min ryker den ingenting.
Det kvittar om jag har kört 2 timmar stannar 5-10 min och börjar köra igen så ryker det lika mycket.

Har kollat med en felkodsläsare men inga felkoder visas.

Någon som har en aning om vad det kan vara ?

/ Robban

Saab 9-5 2,0t "SuperSaaben" (1999)
TurboFamily Vissa faller för grupptryck, andra för laddtryck!
19 mars 2013 · 30 Inlägg

Kan de va något fel med insprutnings punpen eller luftfiltret? För får inte motorn luft så sprutar den in mer bränsle än normalt. Kan även vara luftmassemätaren också de vet man aldrig

Robbeman skrev:
Hej.

Som rubriken lyder så ryker det svartgrå avgaser från min bil när jag gasar.
Dock endast vid påbörjad färd, efter 2-5 min ryker den ingenting.
Det kvittar om jag har kört 2 timmar stannar 5-10 min och börjar köra igen så ryker det lika mycket.

Har kollat med en felkodsläsare men inga felkoder visas.

Någon som har en aning om vad det kan vara ?

/ Robban

Senast redigerat av BlueLagoon (19 mars 2013)

Vissa faller för grupptryck, andra för laddtryck!
Volvo V70 R-design "Van Ritzy" (2011)
Volvo V70 "Team Versatility70" (2000)
Volvo V70 2.5T "Låg millarn" (2004)
Skrooth Minttu fantast
19 mars 2013 · 5 Inlägg

Hej.

låter som ventiltätningar. väldigt dåliga sådana sad
Oljan läcker igenom och samlas i cylindern. efter ett stund har oljan brunnit upp med gasblandningen och vips så ryker det inge mer. smile

//Jan

_____________________________
Allt har sin tid.
mb_pucken
20 mars 2013 · 5 088 Inlägg

Är den chippad? Låter som den går fett ett tag innan den blir varm smile sett flera chippade bilar som ryker lite svart innan den nått full arbetstemp och förbränning smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Robbeman
20 mars 2013 · 9 Inlägg

Tack för svaren, men om det är luftmassemätare etc borde det inte kommit upp på felkodsläsaren då?
Jan, jag är helt nollad vad gäller sånt, var sitter dessa ventiltätningar etc ? Kanske är en lätt grej för vissa men men smile
Nej den är inte chippad ( än ) wink

Saab 9-5 2,0t "SuperSaaben" (1999)
Skrooth Minttu fantast
20 mars 2013 · 5 Inlägg

ventiltätningarna sitter i toppen och är genomförningen som tätar skaftet på ventilen. från kamaxel sidan till själva förbränningsrummet som gör att ingen olja ska komma ner i förbränningsrummet. när dom slits så rinner lite olja ner som i sin tur förbränns när man startar motorn, därav den svarta röken som i sin tur försvinner efter ett tag då oljan brunnit upp.
Jag e ganska dålig på att förklara men det finns säkert nån som kan bättre. inte så svåra att byta, problemet är att man måste bort med toppen och riva den. finns även andra metoder men enklast är nog så. säkert ganska kostsamt om man lämna in det.

// Jan

_____________________________
Allt har sin tid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang