Quattro avstängning

Soderholm vorsprung durch technik
20 mars 2013 · 277 Inlägg

Hej har en audi quattro 06. Jag undrar om det finns någon som vet
Om man kan koppla bort quattron. Jag tänkte ta kardanen och sedan säkringen för det. Men är det någon som gjort detta eller vet någon som gjort det?
Behöver omgående veta. Och behöver inga dumma kommentarer om varför osv.

Tack på förhand!

Audi A4S (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 mars 2013 · 10 293 Inlägg

På Volvo med Haldex (har din Haldex?) gör man bilen FWD genom att dra upp handbromsen ett hack bara. Vet dock ej om det funkar på en Audi... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DusanMandick Random Hero
20 mars 2013 · 4 047 Inlägg

Brådhis skrev:
På Volvo med Haldex (har din Haldex?) gör man bilen FWD genom att dra upp handbromsen ett hack bara. Vet dock ej om det funkar på en Audi... smile

//Brådhis

fränt!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
20 mars 2013 · 257 Inlägg

A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

Four Rings To Rule Them All
Soderholm vorsprung durch technik
20 mars 2013 · 277 Inlägg

Danne_nkpg skrev:
A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

A4 b7 har haldex och s4 b7 Torsen.

Audi A4S (2012)
Normark
20 mars 2013 · 558 Inlägg

Soderholm skrev:

Danne_nkpg skrev:
A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

A4 b7 har haldex och s4 b7 Torsen.

nej

Danne_nkpg Lastbilschaufför
20 mars 2013 · 257 Inlägg

Uppdaterar mitt svar lite!

Audi med längsmonterad motor = permanent fyrhjulsdrift med Torsen mittdiff.
Audi med tvärställd motor = Haldex som "kopplas in vid behov".

Four Rings To Rule Them All
YeahBitch
20 mars 2013 · 730 Inlägg

Danne_nkpg skrev:
Uppdaterar mitt svar lite!

Audi med längsmonterad motor = permanent fyrhjulsdrift med Torsen mittdiff.
Audi med tvärställd motor = Haldex som "kopplas in vid behov".

Stämmer med vad jag hört/läst!

Så de enda är väl att plocka drivaxlarna bak lr fram och svetsa mellandiffen antar jag? kanske går utan att svetsa den?

Men förstår inte varför man skulle vilja åka utan quattro när man ändå har de xP

Senast redigerat av YeahBitch (20 mars 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Soderholm vorsprung durch technik
20 mars 2013 · 277 Inlägg

Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

Audi A4S (2012)
YeahBitch
20 mars 2013 · 730 Inlägg

Men vadå säkring? Diffarna är väl inte elektriska?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Germax
21 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Om det är samma fördelare som på äldre quattro så är den helt mekanisk med konstant 4wd. Finns inga säkringar att dra och tar du bort kardan kommer fördelaren haverera.

Soderholm vorsprung durch technik
21 mars 2013 · 277 Inlägg

Germax skrev:
Om det är samma fördelare som på äldre quattro så är den helt mekanisk med konstant 4wd. Finns inga säkringar att dra och tar du bort kardan kommer fördelaren haverera.

Okej. Pratade med min mappare och tydligen ska man kunna plocka kardanen och en säkring för att kunna mappa i 2wd. Och att dem gjort detta förr.

Audi A4S (2012)
DKn
21 mars 2013 · 535 Inlägg

Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?

Aerocombi Xenoholic
21 mars 2013 · 2 559 Inlägg

DKn skrev:

Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?

Läs inlägget ovanför en gång till wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Soderholm vorsprung durch technik
21 mars 2013 · 277 Inlägg

DKn skrev:

Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?

Den ska mappas i bromsbänk för 2wd vilket dem bara har här nere i skåne hmm

Audi A4S (2012)
DKn
22 mars 2013 · 535 Inlägg

Aerocombi skrev:

DKn skrev:

Soderholm skrev:
Är absolut inte parmanent. Behöver koppla ur det tillfälligt. Därför
Tänkte jag kardanen+säkring.

vet att du inte ville ha frågan men måste fråga blir så nyfiken om de nu bara skall vara tillfälligt varför behöver du ha den till 2hjul?

Läs inlägget ovanför en gång till wink

hehe oj då, vet inte hur ja missa de inlägget:S

LowNcool
22 mars 2013 · 18 Inlägg

Normark skrev:

Soderholm skrev:

Danne_nkpg skrev:
A4 har EJ Haldex! Konstant 4WD! Bara Audi A3 har Haldex.

//Danne

A4 b7 har haldex och s4 b7 Torsen.

nej

Audi a4 b7 har ej haldex! Däremot har a3 haldex eftersom den har tvärställd motor, precis som dom har skrivit

Stefan7neson
22 mars 2013 · 394 Inlägg

Diffarna är elektriska,de "jobbar" ihop med ABSen, spinner ett hjul så bromsar ABSen det hjulet lite snabbt så kraften går över till ett hjul med bättre fäste..
Lite bökigt att greja med själv, men mapparen vet säkert, eftersom han sa att han gjort det förrut

LeafBox Lat Perfektionist
22 mars 2013 · 6 359 Inlägg

quattro generation V har en Audi torsen typ3 mellan-differential som själv klarar av att flytta 80% av kraften åt den axel med mest fäste (=motstånd)
Med hjälp av ESP kan den tekniskt sett föra 100% av kraften till vardera axel. Men det sker inte via elektronik i själva diffen, utan antagligen med hjälp utav bromsarna vid hjulen för att lura den mekaniska delen att det finns mer fäste (=motstånd).
(detta kompaneras av datorstyrd låsbar fram och bakdiff)

Så rent praktiskt låter det såhär i mina öron;

Tar du bort kardan så kommer diffen skicka 80% av kraften till framhjulen, tar du bort säkringen för ESP så slutar det där, och lämnar du säkringen inne så kanske du kan få ut lite till, pga att den lägger på bromsarna och "tvingar" fram resten.

Du kan ju bromsa med 80% kraft och räkna ut resten själv? Eller kanske få maskinen att kompensera för det direkt?

Senast redigerat av LeafBox (22 mars 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Germax
22 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Torsendiffen i quattro bygger på tröghet i små drev bland annat, att helt avlasta ena hjulaxeln och sedan flåsa på allt vad man har i en bromsbänk låter som döden för den diffen.. jag är inte helt insatt dock. Det verkar inte någon annan här heller vara för den delen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang