3173
Sök

Köpråd! Nissan 200sx

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
alexxe skrev:
Mr_Yellow skrev:
S14 / S14a har inte samma problem med vevlagerras som s13 har. I s13 är det främst pga den låga olje volymen , sliten turbon som drar olja som leder till vevlagerras. Känner flera som har fått ras trots att de kör lungt.

S14 / S14a sr20det motorn är hel aluminium och rymer mer olja. Sen så går det även att köpa större oljetråg till sr20det, brukar räcka för att man ska slippa montera oljekyl.

ca18det maskinen har ca 3,5liter oljevolym och sr20det har 3,7liter inkl filterbyte.
stortsätt samma.

Allt har att göra hur man vårdar sin bil.

vill klargöra för robin att en oljekyl räcker för att kunna köra lite hårdare körning, sen har turbon inget med problemen att göra då den givetvis drar olja om den e sleten, men det är en annan femma.

kör hårt robin och hoppas du finner dig en kul nissan smile.

mvh

Aha, inte mer som skiljer alltså.. Men hur brukar dom klarar sig med runt 300 kusar? Om man har koll på oljetemp mm? Fan nu snurrar det i mitt huvud!! smile Hade ju precis bestämt mig wink Såg precis denna:
http://www.blocket.se/skaraborg/Nissan_ … _6&w=3

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
Samt killen som skrev tidigare i tråden : http://www.garaget.org/?car=159233

En gång till nu
760 Inlägg
27 mars 2013
Robin86 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=UdiPJGHaVsI

En s14 i min smak smile

Han har samma färg som på min ser det ut som!

Helbilsgodkännande som ni snackar om borde inte va nått problem, det gäller alla bilar från årsmodell 98- och uppåt,
besiktningen är inte så jäkla vrånga och hur många byggen ser du nyare än 1998? precis.

för att klargöra så får du, om jag minns rätt inte ens ändra storlek på fälgarna, avgassystem (även om det ur miljöaspekt sett är lagligt) om man ska dra det till sitt yttersta.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
alexxe skrev:
Robin86 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=UdiPJGHaVsI

En s14 i min smak smile

Han har samma färg som på min ser det ut som!

Helbilsgodkännande som ni snackar om borde inte va nått problem, det gäller alla bilar från årsmodell 98- och uppåt,
besiktningen är inte så jäkla vrånga och hur många byggen ser du nyare än 1998? precis.

för att klargöra så får du, om jag minns rätt inte ens ändra storlek på fälgarna, avgassystem (även om det ur miljöaspekt sett är lagligt) om man ska dra det till sitt yttersta.

Har precis läst om det och jag tolkar väl det lite som du ungefär smile

Vad har du att säga om dom 2 jag länkade?= )

En gång till nu
760 Inlägg
27 mars 2013
Tycker väl att aerodynamik verkar ha satt fast många bra bitar på sin kärra, sen har du möjlighet att smycka ut bilen på eget bevåg lite senare.
den vita är väl inte långt efter såsätt men den har ju lite gjort på utsidan ock.

kan inte säga vilken du ska köpa, men ett tips e att ta med en meckvan polare o dra å kolla på bägge, man får inte så stor känsla för grejerna om man ser på kort o teknisk spec över internet än när man står vid bilen.

sen e det alltid ett vågspel att köpa begagna bil, hobbybil som vanlig pendlarholk.

vet inte hur mycket man plockar ut på cadet motorerna, men min sr20det e bara bpu'ad och ska ha ca 280 internet hästar med vad som sitter på, gällande regeln är väl man kör säkert om man laddar ca 0.9-0.95bar på dom iaf.

har vart o kört på bana några gånger och då har det aldrig vart några bekymer om man har rätt oljer, bromsbelägg, stålomspunnen bromsslang och oljekyl.

mvh

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

194 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
alexxe skrev:
Tycker väl att aerodynamik verkar ha satt fast många bra bitar på sin kärra, sen har du möjlighet att smycka ut bilen på eget bevåg lite senare.
den vita är väl inte långt efter såsätt men den har ju lite gjort på utsidan ock.

kan inte säga vilken du ska köpa, men ett tips e att ta med en meckvan polare o dra å kolla på bägge, man får inte så stor känsla för grejerna om man ser på kort o teknisk spec över internet än när man står vid bilen.

sen e det alltid ett vågspel att köpa begagna bil, hobbybil som vanlig pendlarholk.

vet inte hur mycket man plockar ut på cadet motorerna, men min sr20det e bara bpu'ad och ska ha ca 280 internet hästar med vad som sitter på, gällande regeln är väl man kör säkert om man laddar ca 0.9-0.95bar på dom iaf.

har vart o kört på bana några gånger och då har det aldrig vart några bekymer om man har rätt oljer, bromsbelägg, stålomspunnen bromsslang och oljekyl.

mvh

Förstår att det är svårt men tack för svaret iaf smile Får se om jag hittar något smile

126 Inlägg
27 mars 2013
Jag tycker om båda bilarna lika mycket men en S14 är att föredra då som tidigare nämnt i tråden, så har den en SR20DET och du behöver inte oroa dig lika mycket för vevlagerras, och rost.

Hursomhelst så finns det också ett par S13 (200sx) på blocket nu som har SR20DET i sig smile

435 Inlägg
29 mars 2013
http://www.driftworks.com/forum/drift-c … e-add.html

Den ser ut som ett barns spya men har stor potensial med tanke på motor smile

No risk, No reward

1 101 Inlägg
29 mars 2013
Jävla tjötande om vevlagren... En stor anledning till att varför dom går är för att för det första är det en gammal "sportbil" där näst intill inga av dom har gått lugnt hela sitt liv.
Maskinerna börjar att ha gått långt, en Turbomatad 1,8 liters maskin som gått 20 000 mil bör ses över INNAN man trimmar den vilket tyvärr de flesta inte gör = vevlager ras när du lägger in ditt steg 3 chip å t28 snurra...

CA18det är en bra motor sålänge du trimmar i rätt ordning, seriöst, använder rätt programvaror och sköter bilen. tyvärr är de många som köper en s13 för 20 000 som gått en bit å skiter i allt vad renovering heter å hänger på en t28 å ett steg 3 chip å någon kina intercooler å laddar satan med dom (mycket laddtryck = häftigt)

ANG pris, en relativt lågmilad rostfri s13 med en okej lack samt väl omhändertagen brukar gå för runt 40 000.

Annars är ett bra tips att köpa en fin tom kaross å köpa en motor löst till sidan av som du kan snabbt renovera med nya lager å se över allt snabbt så du VET att skiten är i bra skick! sen montera oljekyl osv å sen är de bara att njuta av en driftsäker maskin smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

194 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Perss0n skrev:
http://www.driftworks.com/forum/drift-cars-sale-private-sales/197420-sil80-rb25det-nice-set-up-re-add.html

Den ser ut som ett barns spya men har stor potensial med tanke på motor smile

Hehe har faktiskt kikat på den smile

194 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Woojen skrev:
Jävla tjötande om vevlagren... En stor anledning till att varför dom går är för att för det första är det en gammal "sportbil" där näst intill inga av dom har gått lugnt hela sitt liv.
Maskinerna börjar att ha gått långt, en Turbomatad 1,8 liters maskin som gått 20 000 mil bör ses över INNAN man trimmar den vilket tyvärr de flesta inte gör = vevlager ras när du lägger in ditt steg 3 chip å t28 snurra...

CA18det är en bra motor sålänge du trimmar i rätt ordning, seriöst, använder rätt programvaror och sköter bilen. tyvärr är de många som köper en s13 för 20 000 som gått en bit å skiter i allt vad renovering heter å hänger på en t28 å ett steg 3 chip å någon kina intercooler å laddar satan med dom (mycket laddtryck = häftigt)

ANG pris, en relativt lågmilad rostfri s13 med en okej lack samt väl omhändertagen brukar gå för runt 40 000.

Annars är ett bra tips att köpa en fin tom kaross å köpa en motor löst till sidan av som du kan snabbt renovera med nya lager å se över allt snabbt så du VET att skiten är i bra skick! sen montera oljekyl osv å sen är de bara att njuta av en driftsäker maskin smile

Tack för tipsen smile

Sök