Mazda rx8 o wankel motor

Tribalskull
7 april 2013 · 14 Inlägg

tjena.   
fundera lite på en mazda rx8 sen när pengarna kommer in...
det e ju en wankel motor 1,3liters och jag är ingen mästare på den motorn om man säger så wink
vissa säger att den motorn håller inte mer än 10 tusen mil men jag vet inte vad jag ska tro..

därför undrar jag av dom som vet lite om bilen o motorn om det e värt o köpa en som har gått ungefär 8 tusen mil eller om man ska kolla på nån annan bil smile 
(vet ej om det fanns nån tråd om detta så jag gjorde så här iallefall)

Hyundai Genesis coupé "Plastraketen" (2011)
Chrysler Newport "Aset" (1968)
FLindgren
7 april 2013 · 5 089 Inlägg

Jag har också hört skrönan att wankel inte går mer än 10 000 mil men jag har svårt å tro att dom säljer en bil idag som motorn måste renoveras på efter så lite mil.
Så jag tror nog att dagens wankel håller lika bra som vilken annan motor som helst. Någon får gärna rätta mig om jag har fel:P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
WhoZWoddl3r Karosstekniker
7 april 2013 · 288 Inlägg

allting har ju två sidor, wankel kan hålla precis lika länge som en kolv motor under förutsättning att den är rätt servad. förmodligen skulle inte en kolvmotor hålla så länge heller om den inte togs hand om. körstilen är ju också en stor faktor men eftersom wankel är mer "sportbil" så kan de ju tänkas att den är körd som en sådan.

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Richtenb
8 april 2013 · 1 365 Inlägg

Värt att tänka på är att wankelmotorer drar olja för att smörja tätningar. VIktigt att fylla på.

Sen är det ju en väldigt ineffektiv motor, den drar mer än en V8.

Oljan ska bytas vid 1000 mil, så runt 700 är rekommenderat.

Men jag hade inte varit orolig att köpa en bil runt 10 000 om den är välservad

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang