Okej den här dagen har vart väldigt händelse rik kan man säga haha! det ni kommer läsa och se är något utöver det vanliga

Såhär började det, jag kom hem från jobbet och var rätt nöjd för jag beställde ARP bult och en topplockspackning tidigare idag, så jag började genast mecka och tog bort ventilkåpan, insåg då att jag måste ha torx hylsor så jag drog till polaren EricJacobson här på garaget och hämtade han och hylsorna jag behövde.
vi började plocka bort kamkedjorna och vanosenheten och sedan lyfte vi av toppen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-e50cc4f0bd44a0a2a55d6f695865f6e5.jpg]()
Här är då toppen borta och vi började genast undersöka packnigen och toppen samt blocket och kolvarna.
Men packningen var hel och fin även toppen och blocket, så vi kände på glappet på kolvarna och cyl 6 var mer glapp en dom andra kolvarna. Så Eric föreslog att vi ska plocka bort tråget och ta ut kolven och titta men jag skämtade till lite och sa att vi lyfter ut hela motorn istället och vi bara skrattade åt det som om vi vore helt slut i huvet eftersom vi inte har någon motorlyft och klockan var 19:20. men sen dök skämtet upp igen men nu togs det på allvar och vi började tycka att det var en bra idee så vi satt ett mål att vi har en timme på oss sen ska motorn ligga framför bilen

Vi började verkligen stress mecka och allt flöt bra skit bra och det gick undan kan man säga

![https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-47da838ec389725358bb416c10e9b699.jpg]()
Ca 45 minuter senare såg det ut så här och alla bultar och kabelhärva o slangar var borta och motorn redo för lyft

Och ja vi lyfte den med plankan och spänband och det var inte en rolig match, det var skit tungt och vikt balansen var helt fel så vi stog där som två dårar med motorn halvvägs ur bilen och lyckades på nåt viss ställa den på front balken lite grann så vi kunde ta bort plankan och sedan lyfta direkt i motorn och ställa ner den på marken.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-16186472eaec3ec5e422fc1df65e745a.jpg]()
Vi klarade det på en timme ganska exakt

sjukt nöjd som vi var så kände vi att det inte var över en, så vi städade först undan alla verktyg som låg över allt som ett slagfält eftersom vi stressade så mycket

sen la vi motorn upp och ner på plankor och började skruva bort oljetråget. vi han bara lyfta tråget 20 cm innan vi såg direkt vad som hade hänt

Fjädern som sitter i oljeskrapringen trillade ut och då förstod vi genast att det var kört för den motorn, vi lyfte av tråget helt och jag ser direkt en ganska stor metal bit ligga inne i motorn och börjar då titta runt om kring och ser flera stora bitar och rester av kolvringar.
Vi plockar då ut cyl 6 kolv och finner då detta på bilden under

![https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-30b83766b3f44b2f5d6a2eb099a669f8.jpg]()
Så här ser kolven ut, helt sjukt att det inte ens knackade i motorn när det ser ut så här, den gick bara på 5 cylindrar och rök lite men inget oljud i motorn.
Sen nöjde vi oss för idag och planen ser nu ut som så att jag ska köpa en M50B25 istället och montera

Så nu får projekt tråden nytt liv igen och kommer bli mer rolig och spännande läsning och även en roligare motor kommer det att bli

Siktar på 400 HK minst när det är klart med 2,5 liters motorn
