2538
Sök

BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo Goes M50B25 Turbo!

Projekt BMW 520 E34 M50B20 Vanos Turbo, syftet är att lära mig bygga en turbo motor och sedan ha en skysst sommar bil till sommaren och prova på drifting och bränna massa däck och ställa upp i ett o annat mindre streetrace.... Visa mer

182 144 Visningar
Uppdaterades senast 30 mars 2014
56 Inlägg
14 maj 2013
#81
Låter riktigt bra det här! Väntar på filmklipp då, ska bli kul att höra vidundret smile

213 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#82
Jaa idag har det inte gått så jätte bra, jag har fått igång den och kört. Och slangen som går in i insuget från tomgångsmotorn trycks ut när laddtrycket kommer så jag drag fast den med ett bunt band och då vart det bra.
sen så när jag väl har fått den att börja gå relativt bra men fortfarande med dålig övergång på registret när turbon börjar ladda.
Sen börja den ryka kraftigt från avgassystemet och gå dåligt, så jag plockade bort insuget och cylinder 6 är fylld med olja, så jag blåste troligen topplockspackningen wink
tog bort stiftet också och även det är oljigt och även kolven hade en oljedimma över sig. man såg inte ens ventil tallrikarna då det var så mycket olja på dom.

Jag har mailat PPF angående Cooperingpackning till min motor och väntar svar smile
det kommer troligen bli en sådan jag monterar istället för original smile

Jag har filmklipp på innan toppackningen gick (troligen gick) så ska ladda upp det om en stund så fort jag fått dom på datorn smile

Ska göra komp prov imorgon och se vad det säger så jag kan utesluta att det är som jag tror det är smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#83
http://www.garaget.org/video/136466
Filmklipp på hur den går, segdrar den för att få den där dåliga övergången till laddtryck på film för att sedan skicka till fekzen så han har lite material att gå på smile
som ni ser så fettar den på lite för tidigt men i övrigt går den hyfsat förutom att topppackningen gick åt helvete hehe wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#84
Gjorde komptest på motorn idag och resultatet blev så här:
Cyl1:15,5-16 bar
Cyl2:15,5-16 bar
Cyl3:15,5-16 bar
Cyl4:15,5-16 bar
Cyl5: vart lite osäker för det vart lite olika för packningen är nog trasig mellan 5 och 6
Cyl6:0 Bar (totalt komplös)

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-b6c44531aae9992fb82cf626c984a46a.jpg
Så jag demonterade allt på toppen så det bara är ventilkåpan kvar och sedan lossa kedjan och topp bultarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-7e2d1ae230fa55435c7c8ae36ecd43f3.jpg
Inte vart det mycket kvar och rörigt ser det ut så nu vill man fixa iordning allt så fort som möjligt smile
Såg också att grenröret har spruckit på ett nytt ställe så nu får det inte en till chans, blir till att skaffa nytt och gärna med extern wastegate så man får stabilt laddtryck istället för den interna jag har nu som orsakar ladd peakar som antagligen var orsaken till att packningen gick sönder.

Nu kommer det att uppdateras nästan varje dag igen med vad som sker och ombyggnad för nytt grenrör osv smile
ska nog köra original packning och ARP bultar till toppen smile Coopering känns ovärt på denna motor då det är helt onödigt egentligen på en orörd motor om man inte bara vill plocka så mycket effekt som möjligt under en kort tid innan man rasar motorn för att man antagligen laddar för mycket smile Jag vill köra hyfsat driftsäkert så då duger originalpackning alldeles utmärkt och ännu bättre med ARP bult smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

13 Inlägg
15 maj 2013
#85
Måste bara säga att jag beundrar din envishet och framförallt att du håller humöret uppe även i motgångarna! Väldigt trevlig läsning, håller tummarna för att allt går bra för dig, så man kanske ser din bil på Västeråsträff #2 som du skrev tidigare :-)


213 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#86
eclipse1600 skrev:
Måste bara säga att jag beundrar din envishet och framförallt att du håller humöret uppe även i motgångarna! Väldigt trevlig läsning, håller tummarna för att allt går bra för dig, så man kanske ser din bil på Västeråsträff #2 som du skrev tidigare :-)

Tack så mycket och kul att du tycker det! smile försöker se det mesta från den ljusa sidan men ibland så blir man förbanad men försöker förtränga det och kör vidare smile
Vill så jäkla mycket få ihop den nu så gör typ allt för att lyckas och börjar mecka direkt efter jobbet när jag kommer hem ca kl 17:30 och sedan fram tills det mörknar, flyttade ut ur garaget för är mycket härligare att stå ute och jobba dessutom, mer plats och skönare miljö en i mitt trånga mörka garage.
Jag hoppas verkligen att jag får ihop den till västerås träffen så jag kan vissa upp den lite smile
har en kollega på jobbet som har ett m50 turbo grenrör i rostfritt till e34 som inte är kina skit som jag ska köpa troligen, men han är tyvär bortrest just nu så hoppas han inte är borta så länge så jag kan köpa grenröret och bygga klart smile men har ju lite att göra innan dess.
lär få bygga om downpipen en anning och sedan fixa med extern wastegate, men uttag finns på grenröret smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#87
Okej den här dagen har vart väldigt händelse rik kan man säga haha! det ni kommer läsa och se är något utöver det vanliga wink

Såhär började det, jag kom hem från jobbet och var rätt nöjd för jag beställde ARP bult och en topplockspackning tidigare idag, så jag började genast mecka och tog bort ventilkåpan, insåg då att jag måste ha torx hylsor så jag drog till polaren EricJacobson här på garaget och hämtade han och hylsorna jag behövde.
vi började plocka bort kamkedjorna och vanosenheten och sedan lyfte vi av toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-e50cc4f0bd44a0a2a55d6f695865f6e5.jpg
Här är då toppen borta och vi började genast undersöka packnigen och toppen samt blocket och kolvarna.
Men packningen var hel och fin även toppen och blocket, så vi kände på glappet på kolvarna och cyl 6 var mer glapp en dom andra kolvarna. Så Eric föreslog att vi ska plocka bort tråget och ta ut kolven och titta men jag skämtade till lite och sa att vi lyfter ut hela motorn istället och vi bara skrattade åt det som om vi vore helt slut i huvet eftersom vi inte har någon motorlyft och klockan var 19:20. men sen dök skämtet upp igen men nu togs det på allvar och vi började tycka att det var en bra idee så vi satt ett mål att vi har en timme på oss sen ska motorn ligga framför bilen smile
Vi började verkligen stress mecka och allt flöt bra skit bra och det gick undan kan man säga wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-47da838ec389725358bb416c10e9b699.jpg
Ca 45 minuter senare såg det ut så här och alla bultar och kabelhärva o slangar var borta och motorn redo för lyft wink
Och ja vi lyfte den med plankan och spänband och det var inte en rolig match, det var skit tungt och vikt balansen var helt fel så vi stog där som två dårar med motorn halvvägs ur bilen och lyckades på nåt viss ställa den på front balken lite grann så vi kunde ta bort plankan och sedan lyfta direkt i motorn och ställa ner den på marken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-16186472eaec3ec5e422fc1df65e745a.jpg
Vi klarade det på en timme ganska exakt big_smile sjukt nöjd som vi var så kände vi att det inte var över en, så vi städade först undan alla verktyg som låg över allt som ett slagfält eftersom vi stressade så mycket wink
sen la vi motorn upp och ner på plankor och började skruva bort oljetråget. vi han bara lyfta tråget 20 cm innan vi såg direkt vad som hade hänt wink Fjädern som sitter i oljeskrapringen trillade ut och då förstod vi genast att det var kört för den motorn, vi lyfte av tråget helt och jag ser direkt en ganska stor metal bit ligga inne i motorn och börjar då titta runt om kring och ser flera stora bitar och rester av kolvringar.
Vi plockar då ut cyl 6 kolv och finner då detta på bilden under wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145240/145240-30b83766b3f44b2f5d6a2eb099a669f8.jpg
Så här ser kolven ut, helt sjukt att det inte ens knackade i motorn när det ser ut så här, den gick bara på 5 cylindrar och rök lite men inget oljud i motorn.
Sen nöjde vi oss för idag och planen ser nu ut som så att jag ska köpa en M50B25 istället och montera wink

Så nu får projekt tråden nytt liv igen och kommer bli mer rolig och spännande läsning och även en roligare motor kommer det att bli big_smile
Siktar på 400 HK minst när det är klart med 2,5 liters motorn wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

664 Inlägg
17 maj 2013
#88
Oj oj , nu får du lugna dig :p

213 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#89
Toddemannen skrev:
Oj oj , nu får du lugna dig :p

Nej nej ingen tid till spillo är mitt nya måtto big_smile
på jakt efter en M50B25 nu så hjälp mig gärna hitta en nu alla läsare smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

1 677 Inlägg
17 maj 2013
#90
Nordaan skrev:
Toddemannen skrev:
Oj oj , nu får du lugna dig :p

Nej nej ingen tid till spillo är mitt nya måtto big_smile
på jakt efter en M50B25 nu så hjälp mig gärna hitta en nu alla läsare smile

Följer med spänning! big_smile

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … 0kr_335448

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … 0kr_335362

http://www.blocket.se/blekinge/Bmw_e34_ … 22&w=2

http://www.blocket.se/vasternorrland/BM … 22&w=3


213 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#91
gromitSWE skrev:
Nordaan skrev:
Toddemannen skrev:
Oj oj , nu får du lugna dig :p

Nej nej ingen tid till spillo är mitt nya måtto big_smile
på jakt efter en M50B25 nu så hjälp mig gärna hitta en nu alla läsare smile

Följer med spänning! big_smile

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … 0kr_335448

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … 0kr_335362

http://www.blocket.se/blekinge/Bmw_e34_ … 22&w=2

http://www.blocket.se/vasternorrland/BM … 22&w=3

Kul!smile tackar men måste hitta nåt närmre Stockholm smile letar hela tiden så snart borde det dyka upp en smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

48 Inlägg
17 maj 2013
#92
Fan Nordaan, bara packa jettan och åka ju wink


213 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#93
arne_moessa skrev:
Fan Nordaan, bara packa jettan och åka ju wink

har eventuellt hittat en icke vanos m50b25 i norrtälje så det löser sig nog det här big_smile
jettan går endast mellan jobbet och hem och andra korta sträckor wink litar inte på den riktigt haha wink

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

664 Inlägg
17 maj 2013
#94
Nordaan skrev:
arne_moessa skrev:
Fan Nordaan, bara packa jettan och åka ju wink

har eventuellt hittat en icke vanos m50b25 i norrtälje så det löser sig nog det här big_smile
jettan går endast mellan jobbet och hem och andra korta sträckor wink litar inte på den riktigt haha wink

Härligt! big_smile är det skitsamma om det är vanos eller ej? smile

213 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#95
Toddemannen skrev:
Nordaan skrev:
arne_moessa skrev:
Fan Nordaan, bara packa jettan och åka ju wink

har eventuellt hittat en icke vanos m50b25 i norrtälje så det löser sig nog det här big_smile
jettan går endast mellan jobbet och hem och andra korta sträckor wink litar inte på den riktigt haha wink

Härligt! big_smile är det skitsamma om det är vanos eller ej? smile

Japp det är strunt samma kommer få ett helt nytt chip anpassat för den nya motorn endå smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

213 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#96
Toddemannen skrev:
Nordaan skrev:
arne_moessa skrev:
Fan Nordaan, bara packa jettan och åka ju wink

har eventuellt hittat en icke vanos m50b25 i norrtälje så det löser sig nog det här big_smile
jettan går endast mellan jobbet och hem och andra korta sträckor wink litar inte på den riktigt haha wink

Härligt! big_smile är det skitsamma om det är vanos eller ej? smile

Japp det är strunt samma kommer få ett helt nytt chip anpassat för den nya motorn endå smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

MR Andersson
1 229 Inlägg
17 maj 2013
#97
Sålänge man inte kör riktigt sprut så tror jag de är fördel o va utan vanos när man kör turbo smile


213 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#98
TheMan89 skrev:
Sålänge man inte kör riktigt sprut så tror jag de är fördel o va utan vanos när man kör turbo smile

Ju precis det är enklare att få det att lira bra utan vanos smile
Men därimot går det lättare att plocka mer effekt med vanos för en duktig mappar smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823

MR Andersson
1 229 Inlägg
17 maj 2013
#99
jo visserligen, men då krävs ett standalone sprut som är någorlunda vettigt, kör man maxxecu eller vipec o mappar hos ppf så går de ju o få sjukt fin effekt o fin kurva med vanos smile

Men då blir de helt andra pengar med...


213 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#100
TheMan89 skrev:
jo visserligen, men då krävs ett standalone sprut som är någorlunda vettigt, kör man maxxecu eller vipec o mappar hos ppf så går de ju o få sjukt fin effekt o fin kurva med vanos smile

Men då blir de helt andra pengar med...

Aa precis allt handlar ju om pengar och vad man är villig att lägga ut smile
Men det jag gör är bra nybörjar motor att lära sig på smile

Titta gärna in mitt projekt BMW 520 E34 M50B25 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269823


Sök