BMW E28 M535i Tanken är att köra samma utförande säsongen ut och åka på så mycket träffar och events jag kan :) Bilen kommer jag jobba med som ett rullande projekt fram tills att jag vill bita i ordentligt med utförandet :)
och det var bra du skrev det där om vattenventilen för min M535 krånglar kylsystemet på också.
men sa att din går cirka 65 grader varm när du kör? hur står din tempmätare då? för på min känns det som att den går alldeles för kall för när jag kör med den så är inte ens tempmätaren i närheten av mitten :S
och det var bra du skrev det där om vattenventilen för min M535 krånglar kylsystemet på också.
men sa att din går cirka 65 grader varm när du kör? hur står din tempmätare då? för på min känns det som att den går alldeles för kall för när jag kör med den så är inte ens tempmätaren i närheten av mitten :S
Tack!
Okej, hmm.. De är ju konstigt om din går för kallt? För dessa motorer brukar inte ha den egenskapen :S
Jaa, nu har jag lite bättre koll på graderna när jag kört bilen mer och den går för kallt när jag ligger på över 100km/h, då ligger tempen på 65C men det beror på att jag har en 65C termostat och de ska man kanske ha om man kör hårt men bilen.. och inte gubbrace på motorvägen
Men kör jag landsväg ligger tempen på 75-80C, Sen sticker den i temp när jag kör statskörning eller leker så jag är glad att förra ägaren installerat elfläkt
Jag köpte en extern temp mätare för att hålla bättre koll så jag vet faktiskt inte hur org mätaren ska visa.. Men jag skulle inte lita på org tempmätaren.. En vän till min har en e24 och när org mätaren ligger på blått (kallt) så visar den externa mätaren 90grader
iof har du org termostat (?)(vet ej vilken grad det är, 82-85C? ) Men rekommenderar att kopplar in en extern mätare först för att få bättre koll, den kanske ligger bra i temp? Sen kanske du ska kolla din termostat så den inte fastnat i öppet läge om det visar sig att den går för kallt
och det var bra du skrev det där om vattenventilen för min M535 krånglar kylsystemet på också.
men sa att din går cirka 65 grader varm när du kör? hur står din tempmätare då? för på min känns det som att den går alldeles för kall för när jag kör med den så är inte ens tempmätaren i närheten av mitten :S
Tack!
Okej, hmm.. De är ju konstigt om din går för kallt? För dessa motorer brukar inte ha den egenskapen :S
Jaa, nu har jag lite bättre koll på graderna när jag kört bilen mer och den går för kallt när jag ligger på över 100km/h, då ligger tempen på 65C men det beror på att jag har en 65C termostat och de ska man kanske ha om man kör hårt men bilen.. och inte gubbrace på motorvägen
Men kör jag landsväg ligger tempen på 75-80C, Sen sticker den i temp när jag kör statskörning eller leker så jag är glad att förra ägaren installerat elfläkt
Jag köpte en extern temp mätare för att hålla bättre koll så jag vet faktiskt inte hur org mätaren ska visa.. Men jag skulle inte lita på org tempmätaren.. En vän till min har en e24 och när org mätaren ligger på blått (kallt) så visar den externa mätaren 90grader
iof har du org termostat (?)(vet ej vilken grad det är, 82-85C? ) Men rekommenderar att kopplar in en extern mätare först för att få bättre koll, den kanske ligger bra i temp? Sen kanske du ska kolla din termostat så den inte fastnat i öppet läge om det visar sig att den går för kallt
Mvh
Okej tack för svaret jo det får nog bli att koppla in en Extern tempmätare har bytt termostat men det hjälpte inte iorförsig så va det en orginal och den öppnar ju någonstans runt 85 grader men just nu är det motorrenovering som måste göras på den
jag hoppas du är med i E28 forumet och har planer på att åka på någon utav E28 träffarna som brukar va 1 till 2 gånger om året så man kan få se din Bil irl någon gång
Nu var det länge sedan jag uppdaterade min projekttråd.
Jag har fixat mestadels med uppfräschning men också åtgärdat en del fel.
De finns jätte mkt att skriva med jag ska bespara er läsningen så här kommer en snabb update med bilder
Jag har varit och kört bana med bilen för första gången på Gröndal
Hittade en HEL instrumentpanel i en skrotad E28 som ska i Får se om den blir flockad eller om jag ska försöka rädda den. Framrutan var ju inte hel på den skrotade E28 så instrumentpanelen har fått stå ut med väder och vind..
Golvet fick sig en uppfräschning
Plast svetsningen före
5 timmar senare av slipning, fin spackling, slipning och färg
Byggt om stolsfästet så jag når pedalerna ordentligt och ha lite mer valmöjlighet.
Nu kommer jag lite längre fram och slipper koppla med tårna
Peter bockade till en ny Alu plåt till slutröret. Den gamla över, nya sitter på.
Hittade orsaken till varför motorn knackat Som tur var så var det bara att skruva åt den igen
Passade på att justera ventilerna...
Och snygga till ventilkåpan
Vill passa på att tacka Peter för all hjälp med garage, verktyg, kunskap, bollplank ah, allt.. Du är grym!
Just nu står bilen upphissad utan grenrör då det läcker.. Update kommer inom kort..
Vill ni följa bygget snabbare kan ni följa mig på instagram: e28ve
Idag ska jag lämna iväg grenröret för omsvetsning då det har spruckit i en av svetsskarvarna och sen för att få svetsskarvarna ordentliga och snygga.
Killen jag lämnar det till ska även få planrikta ytan som ska skruvas mot toppen då de läckt på 1 och 2ans cylinder. Sedan ska de blästras och målas svart.
Grenröret är från en S38 motor och gjort i rostfritt. Därför ska det nu TIG svetsas.
Var tvungen att släppa på motorfästet för att kunna byta ner grenröret.
3,2 och 1ans cylinder
Nya grenrörspackningar inhandlade
Jag hoppas jag får tillbaka grenröret innan helgen eftersom det är det sista Västeråsträffen.
Tack Adde på Mekonomen för snabb leverans! Och tack Peter för hjälpen, hade aldrig rått på de här själv
Jag är så dålig på att uppdatera denna tråd känner jag.. Det är sällan jag sitter vid datorn utan använder mig mest utav telefon och önskar garaget.org kunde ha en liknande app funkion som instagram till projekttråden där man kunde lägga upp bilder och skriva kommentarer och de hamnade här.. De skulle vara mycket smidigt! Hör du de Admin?
Jag har fått tillbaka grenröret och det monterades dirr, då Västeråsträffen flåsade i nacken och ett spännande möte..
Tyvärr hade killen som fixa mitt grenrör ganska mkt att stå i, så svetsarna slipades ned och där det var läckage svetsades det tillfälligt så jag kunde bruka bilen. Så i vinter ska det svetsas om helt då killen har mer tid.
Sedan planriktades ytan som sitter mot toppen och det skilde 7mm(!!!) på de skevaste stället. Sedan lackades det svart och monterades med nya packningar. Ljudet vart det stor skillnad på vill jag lova!
(tyvärr inga bilder då de blev lite stressigt)
Västeråsträffen vart mycket lyckad då Girls on track ställde ut. Jag blev väldigt förvånad över hur mycket tjejer det faktiskt fanns med ett bilintresse! Responsen var otroligt bra och de kändes skönt att få "smälta" in lite
Fika med tjejerna i Girls on track innan Västeråsträffen #3
Sedan har Rickey även fått en lilla syster som jag ska bruka i vinter Det blev en 518i
Sedan håller vi på att bygga ett garage här hemma som ska bli klart till vintern. En riktigt DRÖM på 86m2!!