22 april 2013
Trådstartare
Så jag testar att ställa en fråga här för att se om någon har några bra förslag att komma med
Efter vinterdvalan så startade jag upp bilen för första gången och den går riktigt ryckigt, röker lite vitt och det kommer vatten ur avgassystemet. tomgången är hyfsat jämn men jag skulle beskriva det som att bilen går på 7 cylindrar och att tanken är full med vatten. det blir avgassmällar så fort jag gasar lite. bilen går på E85
Felsökning som gjorts hittills.
Bytt soppapump bak, ingen skillnad (bränsletrycket är perfekt)
Kopplat in bredbandslambdan och mätt AFR- det är bra
jag har inga felkoder
jag har inga misfires på någon cylinder enligt avancerad diagnostikutrustning
körde bilen 2 mil och den har varken dragit en droppe kylarvatten och jag kan heller inte se kylarvatten i oljan
IAT temperatur är bra
Bilen har ingen luftmassemätare!!
Kompressionstest: 1 är cylindern närmast föraren och 4 är mot bilens lampor (ironiskt nog är värdena exakt likadana på bägge sidor)
vänster sida (förare)
1: 13.9
2: 13.5
3: 13.2
4: 13.8
höger sida
1: 13:9
2: 13.5
3: 13.2
4: 13.8
När jag skruvade ur ett tändstift så krackelerade porslinet och det föll mer eller mindre ihop, det var nytt och har fungerat.
Så det första jag ska göra är att köpa nya tändstift. Men jag tror inte det är enda felet för bilen gick på tok för dåligt
och hade dessutom inga misständningar enligt styrsystemet under test.
Kan det vara så att E85 har dragit åt sig en massa vatten under vinterförvaringen? Andra förslag?