Köpråd! Type R, Ford RS, ST. SEAT Cupra

Richii
24 april 2013 · 74 Inlägg

Jahapp, tiden är kommen! Vill ha en annan bil. Har haft min T-gula volvo nu i ett och ett halvt år.

Bilar som jag är sugen på:

Ford Fiesta ST
Ford Focus RS (tidiga modellen)
Honda Civic Type R (båda av "de två kända" modellerna
VW Golf R32

Budget. 80k

Har ni några erfarenheter utav några av dessa? Bra/dåliga? Dyr i reservdelar?

Har haft volvo sen jag tog körkort, och är de något fel med den så är de lätt åtgärdat på egen hand, är någon av ovanstånde bilar de också?

Ska ju gärna va runt 200 häst i!

Tusen tack!

WaoW ClubJDM
24 april 2013 · 531 Inlägg

Jag kan bara prata för ctrn då det är den enda jag har kört. Riktigt rolig att köra och ändå hyfsat ekonomisk att äga. Körde min Ep3a i 2000mil och hade aldrig några problem. Reservdelarna gissar jag är ganska lika på dom 4 bilarna.

Mitsubishi Evolution X "Work Meister" (2008)
Aerodynamik ...
24 april 2013 · 7 120 Inlägg

Har också hört mycket bra om EP3, så det hade varit mitt val. smile

Richii
24 april 2013 · 74 Inlägg

Så ep3 är den modellen som är innan den "nya" eller? smile

Aerodynamik ...
24 april 2013 · 7 120 Inlägg

Det stämmer smile

Richii
24 april 2013 · 74 Inlägg

Va bra, så blir de att hitta en sån så fort Volvon är såld smile hoppas man hittat en med "det där lilla extra"

sexy_d
24 april 2013 · 665 Inlägg

Haft några r32 och köpte de för den grymma avgas ljudet, bra tryck i maskin i låga varv, men Gud va de drack soppa. Lite förmycket enligt mig.
Kommer jag köpa igen r32 ?  Ja, lätt


Seat cupra - kompis till mig har den, körde den ofta och Gud vilken go bil . Gillar den rappa motor och växellådan. Växlar som fan, lätt, snabbt (dsg/dkg/ eller vad den heter). Ända nackdel är det att trimmar man den med steg 2 ( han hade BSR steg 2), den spann 1an,tvåan och något lite i trean, då min r32 va väldigt långt ifrån han.

Det var det vad jag hade .

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Richii
24 april 2013 · 74 Inlägg

Okej tack! Tacksam för all info jag kan få. SEAT:en tycker jag ser ju jäkla rare ut! Riktigt obehagligt snygg.

Ejan
24 april 2013 · 648 Inlägg

Skippa Fiesta ST´n om det är mellan dessa bilar det står...den är inte ens i samma liga  dock en trevlig bil


Av restrerande tre är valet svårt :-) så udda mot varann

Golfen är mer vuxen och förfinad, garanterat en rolig och perfekt året runt bil

Civicen är ju enbart bus och körglädje, gillar man att pressa rödmarkering så är det ett givet val

Focus RS är ju en rå kärra med mycket trimmöjligheter och fint chassi, blivande klassiker


struntar man i ägandekostnader så hade jag valt Focus RS för den har det där lilla extra över dom andra.

BOLIN_
24 april 2013 · 2 763 Inlägg

Jag hade satsat på R32, ljudet är ju grymt och fyrhjulsdriften gör det värt den extra soppaförbrukningen!

Volvo - For Life
Woojen
24 april 2013 · 1 101 Inlägg

EP3 CTR! Sjukt roliga, För 80 000 får du en väldigt fin sådan också! har för mig 05an kom med en del extra prylar så som Xenon osv som standard smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Richii
25 april 2013 · 74 Inlägg

Tusen tack för alla tips! Låtar mer och mer åt en CTR! Ingen som känner någon som vill ha en gul Volvo? smile

lurius
25 april 2013 · 28 Inlägg

Självklart en EP3a! Finns inget roligare för pengarna, riktigt kul att svänga med och 9000rpm och billig i drift!

Renault Megane RS Cup Trophy "Manthey - Racing" (2015)
cewee
25 april 2013 · 349 Inlägg

EP3 !! Det är sån jag ska ha i framtiden efter Volvon också, underbara bilar smile

Lalla78 Drifttekniker VA
25 april 2013 · 580 Inlägg

Honda civic Type-R EP3 helt klart. Roligare bil för dom pengarna får man leta efter. Sedan har du en bil som ofta glöms bort i detta sammanhang. Toyota Corolla T-Sport 192hk orginal http://www.blocket.se/vasternorrland/To … =7&w=3
Finns även med kompressor på 225hk http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … =7&w=3

Senast redigerat av Lalla78 (25 april 2013)

Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Richii
26 april 2013 · 74 Inlägg

Okej, men är de mycket som skiljer sig från den gamla modellen och den nya? Hästkrafter är väl likadant? Tänkte om de fanns någon anledning varför alla gillar den gamla hellre smile

Takashi Got VTEC?
1 maj 2013 · 1 593 Inlägg

Det som skiljer de åt är att faceliften (04-05) har lättare svänghjul, röda inlägg i stolar och dörrsidor, annan framstötfångare + lampor, andra baklampor samt andra speglar.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Turbobulten
4 maj 2013 · 65 Inlägg

Richii skrev:
Okej, men är de mycket som skiljer sig från den gamla modellen och den nya? Hästkrafter är väl likadant? Tänkte om de fanns någon anledning varför alla gillar den gamla hellre smile

Den "nya" aka, Fn2(-06) är tyngre men har 1 hk mer. Den har inte heller individuella bakdämpare, båda hjulen går på samma axel så att säga, sämre väghållning. Dock har den farthållare, färddator och annat lullull som kanske kan vara skönt att ha, MEN, jag själv skulle inte värdesätta det högre än att det ska vara Roligt att köra!

Jag hade köpt en Ep3a (därför jag gjorde det) Lycka till smile

Honda Civic Type R "Rotrex kompressor EP3" (2004)
Agg1 Fotograf
4 maj 2013 · 227 Inlägg

kan rekommendera EP3an! Riktigt snygg och grymt rolig bil att köra big_smile haft min i ca 2,5 vecka, grymt nöjd!

Evildan
4 maj 2013 ·

CTR eller T-sport, jag skulle dock föredra kompressorversionen av Corollan, (samma motor som sitter i senare Lotus Elise) bottenvrid och toppeffekt, men jag är lätt Toylåde influerad, mera en smaksak på vilken av de tu man väljer.

Japanska bilar krånglar dessutom mkt mkt sällan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang