Motorn knackar, Calibra-91

cptwolff
29 april 2013 · 16 Inlägg

Nu har jag kollat igenom många forum, och det verkar som att jag är den enda som har lyckats att få en C20NE den "skott säkra motorn" att börja strula. Det började med att den knacka lite tyst, då bytte jag olja och filter. Sen vart det tyst ett litet tag, sen så börja den knacka högt som fan. Då rev jag toppen och kollade ventilerna. Inte ett enda märke på ventilerna. Men då vred jag runt motorn utan toppen och såg att 2 kolvar gick på tok för långt upp ur blocket. ca 1-2mm för mycket och då såg jag att en kolv hade nuddat toppen lite för den var ren från sot på en liten kant. Strax efter att jag märkte det så lyfte jag ur motorn och rev tråget och kollade till vevlagerna. Då hade lagerna till vevstake 2 och 3 blivit så slitna att ena lagret hade glidit under det andra vilket sköt upp kolven för mycket. Men efter att jag byt alla lagerna till alla vevstakar och bytt alla packningar på samma gång. Så sluta den knacka i 1 mil sen började det på igen, och så har tomgången blivit pratsam, den är skyhög när motorn är kall ca 2500 vrm och när motorn är varm så hostar den på ca 450 vrm. Så nu innan jag plockar ner motorn igen så undrar jag om nån har något förslag på vad det kan vara den här gången som gör att det knackar. För jag tvivlar på att det är lagerna igen.

If life starts to pass you by, just downshift.
Audi S4 (2000)
Baku Snickarjävel
29 april 2013 · 554 Inlägg

Låter ju som att kamremmen/kedjan har kuggat över

Senast redigerat av Baku (29 april 2013)

Glesmark
29 april 2013 · 1 938 Inlägg

"Då hade lagerna till vevstake 2 och 3 blivit så slitna att ena lagret hade glidit under det andra vilket sköt upp kolven för mycket."

Om dina lager har blivit nötta så mycket att dom kan hamna ovanpå varandra i lagerbanan så har du garanterat nött även på vevaxelns anliggningsyta.

Slipade du vevaxeln och använde ÖD lager eller använde du standarddimension?
Om du gjort alt 2 så tror jag att du förstört dina nya lager och dom börjat låta varav ditt knack.

cptwolff
29 april 2013 · 16 Inlägg

Baku skrev:
Låter ju som att kamremmen/kedjan har kuggat över

Jag har kollat kamremms inställningen 2 ggr om den är så nära noll man kan komma.

If life starts to pass you by, just downshift.
Audi S4 (2000)
cptwolff
29 april 2013 · 16 Inlägg

Glesmark skrev:
"Då hade lagerna till vevstake 2 och 3 blivit så slitna att ena lagret hade glidit under det andra vilket sköt upp kolven för mycket."

Om dina lager har blivit nötta så mycket att dom kan hamna ovanpå varandra i lagerbanan så har du garanterat nött även på vevaxelns anliggningsyta.

Slipade du vevaxeln och använde ÖD lager eller använde du standarddimension?
Om du gjort alt 2 så tror jag att du förstört dina nya lager och dom börjat låta varav ditt knack.

Vevaxelns anliggnings ytor var lika blanka som en ny spegel. Inte ett enda slitage märke på den. Så dom behövde inte slipas, och jag använde standarddimension vilket passa mycket bra.

Senast redigerat av cptwolff (29 april 2013)

If life starts to pass you by, just downshift.
Audi S4 (2000)
cptwolff
30 april 2013 · 16 Inlägg

Jag tog ner tråget och såg att ett lager hade gått lite varmt. Jag drog nog det lite för hårt. Nu är det bytt och motorn går som en klocka igen.

If life starts to pass you by, just downshift.
Audi S4 (2000)
Glesmark
30 april 2013 · 1 938 Inlägg

cptwolff skrev:
Jag tog ner tråget och såg att ett lager hade gått lite varmt. Jag drog nog det lite för hårt. Nu är det bytt och motorn går som en klocka igen.

Använder du inte momentnyckel till att dra överfallen?

henke_99 Offroad Racing
30 april 2013 · 3 122 Inlägg

Glesmark skrev:

cptwolff skrev:
Jag tog ner tråget och såg att ett lager hade gått lite varmt. Jag drog nog det lite för hårt. Nu är det bytt och motorn går som en klocka igen.

Använder du inte momentnyckel till att dra överfallen?

Tänkte precis detsamma, hoppas att det inte är så.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
cptwolff
11 maj 2013 · 16 Inlägg

henke_99 skrev:

Glesmark skrev:

cptwolff skrev:
Jag tog ner tråget och såg att ett lager hade gått lite varmt. Jag drog nog det lite för hårt. Nu är det bytt och motorn går som en klocka igen.

Använder du inte momentnyckel till att dra överfallen?

Tänkte precis detsamma, hoppas att det inte är så.

Jag drog med momentnyckel men jag hade ingen vinkel skiva så drog nog nån grad för mycket.
Men andra gången fick jag låna en vinkel skiva. Så nu vart det bättre smile

If life starts to pass you by, just downshift.
Audi S4 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang