Rengöring av topp/block

Alex_bergstr
4 maj 2013 · 1 364 Inlägg

Har haft nere toppen på min skyline och börjar bli dags för montering igen men undrar hur man bäst går tillväga för att rengöra toppen och blocket innan ja lägger dit ny packning och monterar allt!

Den har ju stått utan topp några månader nu så har blivit lite skit där! Samtt skit från gamla topplockspackningen!

Har tyvärr ej tillgång av att ta hjälp av kompressor!

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
RallyJonas69
4 maj 2013 · 78 Inlägg

Jag hade lyft ur motorn och satt upp den i ett motorstativ som går att vrida runt 360 grader tex biltemas.Topplocket hade jag lagt på två brädbitar så den inte ligger mot backen och tvättat med en högtryckstvätt kollat så att det inte e något fett eller olja mm på blocket och toppens anlägningsytor torkat av med thiner tex. Monterat ihop motorn, sedan fyllt på två liter Dieselolja i motorn och rullat runt motorn några varv i motorstativet tappat ur Dieseloljan å fyllt på med två nya litrar Diesel å upprepat det ca 20 till 30 ggr ,i med motorolja,sätt i motorn varmkör den byt olja och filter. Det är ett jävla jobb men det blir bra.

MVH Jonas

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !
Alex_bergstr
5 maj 2013 · 1 364 Inlägg

Känns lite över ambitiöst att lyfta motorn när det endast är ytorna som topplockspackningen ligger på som ja behöver rengöra?
Kan man rengöra ytan med fint sandpapper utan att förstöra något? I så fall vilket?

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Glesmark
6 maj 2013 · 1 938 Inlägg

Avverka inget material, gå INTE på med sandpapper!
Skrapa försiktigt med ett rakblad eller dylikt.

mb_pucken
6 maj 2013 · 5 088 Inlägg

en bred vass spackelspade använder vi på jobbet och de har alltid funka bra. en skrapa för spishällar funkar det med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jonTe
6 maj 2013 · 5 710 Inlägg

....dammsug bort resterna efter att du har skrapat.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang