4138
Sök

Volvo 740 -89 Broms Problem

253 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Hejsan! Nu är det så att jag och min bror plockade fram min vita 740 för ett litet tag sen och renoverat bromsarna runt om på den. Bytte ok, skivor, belägg bak och skivor, belägg och damasker fram. Men nu när jag körde ut den ur garaget i går och skulle prova om ABS'n, då jag tyckte givarna såg mysko ut, så vart jag liv rädd när jag bromsade hårt. Pedalen blev helt stum i någon sekund och sen tvärnitade den. Det blev så efter vi renoverat bromsarna, inte innan, då funkade den riktigt.
Jag tycker man ska kunna få stopp på bilen utan att tuppa av vid varje bromsning.
Jag tycker det känns som att pedalen tar lite långt ner och är lite mjuk vilket tyder på luft i systemet, men kan det ha något att göra med att pedalen låser sig?

Ska prova lufta lite mer och se om de blir bättre. hmm
Vore väldigt tacksam om någon har någon idé!

MVH

253 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Nu har jag luftat mer och kanske blev lite bättre, inte helt säker!
Men har provat åkt lite mer och det blir så från 30-50 kanske, inte åkt nå fortare så vet inte hur det är över dom hastigheterna. Men på lägre farter tycker ha den funkar riktigt.

Kan det ha något att göra med att det är på grus jag testar?  hmm

253 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Ingen som har någon ide om vad det kan vara? hmm

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
6 maj 2013
ABS enheten aktiveras inte på 740 innan man når 40 km/h såvitt jag vet.. kan vara nåt fel i systemet? Jag har dåliga kransar på min 740 med abs och då kan den ibland tro att ett hjul är låst och försöker jobba på det hjulet vilket ger en stum / vibrerande känsla i pedalen och den vill även dra åt ena hållet.
Jag skulle se över abs systemet med givare, kransar, hydraulaggregat etc så det inte är nåt mysko där.
Kolla även att alla bromsdetaljer du har monterat är rätt sort finns ju massa olika bromsar till 700 serien.

253 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Arly165 skrev:
ABS enheten aktiveras inte på 740 innan man når 40 km/h såvitt jag vet.. kan vara nåt fel i systemet? Jag har dåliga kransar på min 740 med abs och då kan den ibland tro att ett hjul är låst och försöker jobba på det hjulet vilket ger en stum / vibrerande känsla i pedalen och den vill även dra åt ena hållet.
Jag skulle se över abs systemet med givare, kransar, hydraulaggregat etc så det inte är nåt mysko där.
Kolla även att alla bromsdetaljer du har monterat är rätt sort finns ju massa olika bromsar till 700 serien.

nej det kan nog stämma att den aktiveras vid 40. tycker inte det borde vara nå fel i systemet, då det funkade riktigt innan renoveringen och ja har inte varit och rört abs-systemet. ska mäta upp givarna och se hu dom mår.
Vad ska givarna ligga på för ohm ungefär?
Och sen eventuellt byta kransar, då dom va ganska rostiga och man kunde slå lös massa grav rost från dom, så kanske problemet ligger där. läste någon mer stans att en hade ungefär samma problem och då var en krans dålig tror jag.

253 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Och jag har monterat rätt detaljer, oken fram byttes inte, bara genomgångna,  skivor fram är dom mindre till bendix bromsarna,  bak är det väll samma ok och skivor på alla?

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
7 maj 2013
Bak är det samma skivor på alla jo. Men om du slagit bort massa gravrost från kransarna så kanske så mkt material försvunnit så givarna ej får någon kontakt med kransen vilket borde lura systemet att hjulen står still. En mätning på givarna kan avslöja mer men har själv inte koll på några värden. Rena spekulationer från min sida nu men jag skulle sett över om det går att byta kransarna tyvärr är de ju dyra men finns kanske på biltema.

Sök