Bmw e36 sedan, byte av motor samt att stuka utseendet på den.

att göra mitt livs första motor byte samt att stuka bilen till en skönt utseende med hjälp av coils fälgar och m-optik!
  • 27 Följare
  • 15 844 Visningar
  • Projektet avslutat 30 mars 2014
Enjimmieextra
6 maj 2013 · 146 Inlägg

tja

allt börja med att jag köpte en flyttgods bmw e36 320 -96 (ingen rost) med rasad motor i slutet av förra sommaren.

väljer att göra en projekt tråd först nu pga att de är nu de börjar hända saker.

planen är m50b25 samt lågt, fälgar och m-optik till en början.

har inga bilder från början av projektet pga förlorad mobil. men kommer ta mycket bilder nu men gör tråden mest för att få hjälp med inspiration och tips när de krånglar smile

samt att visa andra hur jag har gjort och hur man absolute inte ska göra wink

första målet är att den ska vara besiktat och start klar samt fälgar och sänkt till den 26/5 då bimmers of sweden är på mantorp park!

ställ gärna frågor ifall jag missar något!



Lista på vad som ska göras, kommer uppdatera första inlägget när något ändras.

steg 1

m50b25
coilovers
klarglas lampor
bbs rg119 18x8,5 med nankang 205/35
polera och fräscha upp bilen allmänt
baslåda
Klarglas dim

steg 2

m3 front plus sidokjolar
dubbla utblås bak
orange "klarglas" blinkers fram
GT läpp fram
läpp på bagageluckan

Senast redigerat av Enjimmieextra (11 maj 2013)

Enjimmieextra
6 maj 2013 · 146 Inlägg

utgångs läget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104363/104363-7aa5ad6384e2b2b031d11d4daa6d9f22.jpg

mina fälgar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104363/104363-f93c194f4ee4acc1b24928fefde75704.jpg

nya däcken
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104363/104363-520efbc94e3db917bdea3f901480a8f0.jpg

Senast redigerat av Enjimmieextra (6 maj 2013)

J3n5
6 maj 2013 · 792 Inlägg

Hehe lite skillnad mellan stretch och vanligt smile Även mönstret gör skillnad i hur man uppfattar däcket!

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Enjimmieextra
6 maj 2013 · 146 Inlägg

ja även om de inte blev extremt så höjde det fälgarnas utseende grymt mycket smile de ska poleras så fort tiden finns smile

Update:

bilen står nu med nya motorn i (m50b25 årsmodel 91 utan vanos) men har mycket kvar att montera...

men eftersom detta är mitt första motor byte och mycket krånglar så går de i slowmotion men idag har jag fått dit de sista på avgassytemet smile och även till kopplingen smile den skall luftas bara nu pga att jag råka lossa slangen..

har även problem med servo då jag mixar 2 årsmodeler, har även fått köpa ny lmm och lamda. lambdan har jag dock inget hål för så de måste fixas med!

ska fixa en bild imorgon smile

Enjimmieextra
7 maj 2013 · 146 Inlägg

lägger upp en bild så ni enklare ser hur långt jag kommit, detta är då nya motorn smile

fråga gärna om ni undrar något smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104363/104363-e92c1c0e580af66a5f4036284b63052c.jpg

ärligt talat så får man lite ångest när man ser bilden men hoppas att detta blir bra!

Enjimmieextra
7 maj 2013 · 146 Inlägg

var bara tvungen att se om den starta då motorn inte suttit i en bil på väldigt länge smile

http://vimeo.com/65598677

men mycket kvar att montera, men ska försöka lösa problemet med servon först smile

Senast redigerat av Enjimmieextra (7 maj 2013)

Doomberg
8 maj 2013 · 322 Inlägg

Kommer följas ! smile
Prem lagd !

BurkenBult
8 maj 2013 · 296 Inlägg

Schysst med m50b25 icke vanos wink
Detta kommer jag följa!
Vad kör du för profil på däcken? smile

Enjimmieextra
8 maj 2013 · 146 Inlägg

Ja m50b25 utan vanos kändes som de självklara valet då jag ändå alltid ligger över 4000 varv wink

De är 205/35 r18 nankang däck smile

Kul att ni följer smile

BurkenBult
8 maj 2013 · 296 Inlägg

Haha! Helt rätt!
Okej smile!

Enjimmieextra
11 maj 2013 · 146 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104363/104363-30ab3c72a4c6590befff8282a6c71026_large.jpg

Uppdatering!

Har luftat koppling och gjort klart allt under bilen, även börjat montera fronten. Sen ska allt bara kopplas in smile
Men väntar just nu på en distans så jag kan köra "nya" servon på gamla modellen av m50 smile

Ett tips till alla er som ska byta motor! Märk upp allt!! Jag hade märkt alla kablar men har ingen koll på var alla skruv ska så halva tiden går till sortera skruv hmm

Men har all el nu iallafall smile efter ha gjort missen med olika års modeller wink
Ska bara göra hål för lambdan och svetsa mutter med smile

Enjimmieextra
13 maj 2013 · 146 Inlägg

Måste köpa blinkers fram men kan inte bestämma mig! vita eller orange?

vill inte ha oneblock men vill ha klarglas, helst klarglas orange men hittar inga.. .

nån som har tips på hur man kan få klarglas lackade eller  med film till att bli orangea istället smile

BurkenBult
13 maj 2013 · 296 Inlägg

Var det skillnad på styrväxeln, eller menar du endast servon? smile
Fick du göra om någon el eller vare bara plugga på!?

Enjimmieextra
14 maj 2013 · 146 Inlägg

Jag har en m50b25 från -91 så den hade gamla servopumpen, men då jag har den nya styrväxeln på min bil så fick jag välja att antingen byta till gamla styrväxeln eller modda pumpfästet. (Skillnaden jag upptäckte var endast anslutningarna och att fästet)

Jag valde att modda pumpfästet genom att placera distanser på de 2 främre fästena på 15mm. Fördelen med att modda pumpen var att jag kan köra med "senare" modelen på rem som var billigare och ingen leverans tid på. (Skiljer 5mm på nya och gamla remmen)

Ingen el är skarvad utan "plug and play" bara att Jag fick byta databox, lmm och lambda samt att de var 2 extra relä på gamla motorn. Min säkringsbox passade. En m50b25 med komplett elhärva går att starta "för sig själv" behöver bara bränsle och ström. Vilket gör motorn väldigt enkel att förstå vad de gäller de elektroniska smile


Hoppas jag lyckades svara annars är de bara att fråga mer smile just sådana här frågor jag vill ha och är anledningen till projekttråden smile man kan ju lära sig mycket av varandras projekt smile

Uppdate!

Idag har jag löst de med servon med distanserna, fick även monterat dit allt och fyllt på med oljan smile samt monterat kyl och slangar samt allt som tillhör.

I samband med detta starta jag bilen igen för att se att jag hade circulation i systemet och de funkade fint dock så läckte värmepacketet så får kolla på de imorgon hmm men bilen gick riktigt jämt för att inte ha kopplat på lmm eller lambda än på grund av brist på grejer.

Snart bara 12 dagar kvar till den måste vara körklar! Börjar bli panik :p

Uppdaterar imorn igen med bilder och vad som är kvar för nu måste jag sova wink

Senast redigerat av Enjimmieextra (14 maj 2013)

BurkenBult
14 maj 2013 · 296 Inlägg

Enjimmieextra skrev:
Jag har en m50b25 från -91 så den hade gamla servopumpen, men då jag har den nya styrväxeln på min bil så fick jag välja att antingen byta till gamla styrväxeln eller modda pumpfästet. (Skillnaden jag upptäckte var endast anslutningarna och att fästet)

Jag valde att modda pumpfästet genom att placera distanser på de 2 främre fästena på 15mm. Fördelen med att modda pumpen var att jag kan köra med "senare" modelen på rem som var billigare och ingen leverans tid på. (Skiljer 5mm på nya och gamla remmen)

Ingen el är skarvad utan "plug and play" bara att Jag fick byta databox, lmm och lambda samt att de var 2 extra relä på gamla motorn. Min säkringsbox passade. En m50b25 med komplett elhärva går att starta "för sig själv" behöver bara bränsle och ström. Vilket gör motorn väldigt enkel att förstå vad de gäller de elektroniska smile


Hoppas jag lyckades svara annars är de bara att fråga mer smile just sådana här frågor jag vill ha och är anledningen till projekttråden smile man kan ju lära sig mycket av varandras projekt smile

Uppdate!

Idag har jag löst de med servon med distanserna, fick även monterat dit allt och fyllt på med oljan smile samt monterat kyl och slangar samt allt som tillhör.

I samband med detta starta jag bilen igen för att se att jag hade circulation i systemet och de funkade fint dock så läckte värmepacketet så får kolla på de imorgon hmm men bilen gick riktigt jämt för att inte ha kopplat på lmm eller lambda än på grund av brist på grejer.

Snart bara 12 dagar kvar till den måste vara körklar! Börjar bli panik :p

Uppdaterar imorn igen med bilder och vad som är kvar för nu måste jag sova wink

jaha! schysst ju! man ska snåla med ekonomin så man får pengar över till annat wink
jag har själv en 325i från 94, fast med en icke vanos motor, så motorn den är bytt!
jag har lite sockerbitar osv över då det skiljer på vanos och icke vanos hehe big_smile

Enjimmieextra
17 maj 2013 · 146 Inlägg

Okej smile

Skulle uppdaterat med bilder men bilen startar inte just nu och precis innan de så gick den ojämnt och slöare än en 740 gl hmm

Har varken bränsle tryck eller gnista hmm

Så har skruvat för fullt och inte hunnit fota eller ladda upp de foton jag har.

Men ska leta vidare imorgon och hoppas att de funkar då, så blir de en riktigt uppdatering då istället

DeZa
17 maj 2013 · 112 Inlägg

prem lagd! kmmer bli kul å följa, bara ligga i å kämpa på!! smile

BMW e34 540ia "åsnan" (1993)
Enjimmieextra
17 maj 2013 · 146 Inlägg

kul att höra smile de ska jag!

fin 540 du har!

DeZa
17 maj 2013 · 112 Inlägg

tackar smile behöver lite kärlek den med men ska nog komma igång så man slipper nöta 740 tongue

BMW e34 540ia "åsnan" (1993)
Enjimmieextra
19 maj 2013 · 146 Inlägg

BMW startar nu hade bränt styrboxen hmm men har fixat jorden nu!

Men bilen går perfekt på tomgång men går slöare en 740 gl över 2000 varv :S

Så håller på att fel söker allt med bränsle sad orkar inte skriva allt jag testat här nu för jag skriver på mobilen men om ni är med på bimmers of Sweden så kanske ni märkt alla mina frågor :p

Har inte fotat fel sökningen men kommer en bild på hur bilen står just nu senare ikväll.

Dock 7 dagar kvar till Mantorp sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang