Värt att köpa m3?

Squidspeed #GoodToBeBad
7 juli 2013 · 856 Inlägg

Till TS:

Ja, jag skulle säga att det är värt det. Har du bara gjort en hyffsad kalkyl där du också tar hänsyn till en viss reparationskostnad / månad och ändå har $$$ över till bensin och en glass då och då - köp. Annars låt bli. Finns inget värre än att behöva leva på luft & nudlar för att man förköpte sig på en bil som på ett eller annat sätt blev för dyr.

Jag hade dock valt en AMG C63 istället, då jag tycker att M3:an är lite väl vulgär, men det är ju bara mitt personliga tyckande.

Lycka till! smile

panda666
7 juli 2013 · 4 250 Inlägg

CHEEVA skrev:

Masquerade skrev:
Om du kan tänka dig att köra en utsliten kebabsläde med alldagligt utseende, svindyr service (lika dyra delar), hög försäkring och trist motorljud men en jäkla körglädje, då är det nog värt det.

Har du råd så köp, att tänka på hur kostnaderna känns i framtiden är lönlöst och att "lägga varenda intjänade krona på bilen" är inga problem om man känner att man får valuta för pengarna.

en m3 från 08 = kebabsläde med trist motorljud ? vilken planet lever du på smile

hehe precis;)

http://i39.tinypic.com/30hltg9.jpg

om dom som kör bmw äter mycket kebab,, vad är då dom som kör saaab-volvo?

köttbullar-potatismos-sill-falukorv ätare?^^^^^^^^


tycker du ska köpa isf en e36 m3. tycker den ser brutal ut!

Germax
7 juli 2013 · 12 086 Inlägg

Sjobba skrev:
Nä då har man inte råd med den bilen smile

Men tar man lån på bilen har man ju inte råd heller? Och det är väl ok? Hur resonerar du där?

Senast redigerat av Germax (7 juli 2013)

Janken Driver
7 juli 2013 · 2 111 Inlägg

silversnurran skrev:

IceEyes skrev:

Evildan skrev:

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Oavsett är det bevisligen enligt mig och ett flertal andra individer i landet Falukorv värt mödan att vidta "bedrägeri-metoden" för att undfly de grovt överdimensionerade försäkringspremierna. Men för all del, egentligen behöver vi inte dra denna entoniga vals ytterligare en gång då våra åsikter är som USA och Nordkorea, men jag ska inte förneka det faktum att det alltid är en genuin förnöjelse att provocera alla som är strikt kritiska till oss som försäkrar/har försäkrat bilen i en förälders namn wink

true shit

Menar vilken "vanlig" svensson har råd med en bil och försäkring på sig själv innan dem är 25 om dem inte kör runt i golf/volvo?

Anser mig vara en vanlig "svensson" och har aldrig haft en bil ståendes på någon förälder.
Oavsett hur dyr den varit.
Mitt bilköp, mitt eget val. För dyr i försäkring? fine, vänta några år då.

Finns en anledning till att vissa är dyrare än andra att försäkra. Allt är inte mygel.

Sen om du har i kontraktet att det kostar si o så mycket mer om nån annan kör bilen t ex, så är det ju lugnt. Det är ju när man myglar o brukar "pappas" bil o krashar de kan bli väldigt jobbigt.

Aja nog OT. Orkade inte läsa längre i tråden då den blev väldigt enkelspårig, sen kunde jag inte ta den på allvar från början heller.  (Om man är 20 o har råd att köpa en ny m3, då behöver man väl fan itne tänka på vad försäkringen kostar eller ställa den på pappa?... )

PÖSS!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Masquerade Aldrig nöjd
7 juli 2013 · 804 Inlägg

Busgrabb skrev:

CHEEVA skrev:

Masquerade skrev:
Om du kan tänka dig att köra en utsliten kebabsläde med alldagligt utseende, svindyr service (lika dyra delar), hög försäkring och trist motorljud men en jäkla körglädje, då är det nog värt det.

Har du råd så köp, att tänka på hur kostnaderna känns i framtiden är lönlöst och att "lägga varenda intjänade krona på bilen" är inga problem om man känner att man får valuta för pengarna.

en m3 från 08 = kebabsläde med trist motorljud ? vilken planet lever du på smile

Ja ungefär så ja, låter mest som han är avis trycker jag för han inte har råd med en.

Tänker inte låtsas att jag har råd med den men skall jag vara helt ärlig så missade jag att det stod E92, såg bara E36 någonstans i tråden. smile

Livet är för kort för att äga Volvo.
trocade
7 juli 2013 · 194 Inlägg

Germax skrev:

Sjobba skrev:
Nä då har man inte råd med den bilen smile

Men tar man lån på bilen har man ju inte råd heller? Och det är väl ok? Hur resonerar du där?

Har du råd att amortera lånet varje månad har du råd.

Germax
7 juli 2013 · 12 086 Inlägg

trocade skrev:

Germax skrev:

Sjobba skrev:
Nä då har man inte råd med den bilen smile

Men tar man lån på bilen har man ju inte råd heller? Och det är väl ok? Hur resonerar du där?

Har du råd att amortera lånet varje månad har du råd.

Det kan jag också tycka. Och ställer man bilen på sina föräldrar så har man råd också! Det är det återkommande argumentet att man ska låta bli om man inte har råd som irriterar mig. Att skenförsäkra faller under andra felaktigheter, men knappast nått långsökt argument att man inte har råd..

rickylicious Webbutvecklare
7 juli 2013 · 2 369 Inlägg

Germax skrev:

trocade skrev:

Germax skrev:

Men tar man lån på bilen har man ju inte råd heller? Och det är väl ok? Hur resonerar du där?

Har du råd att amortera lånet varje månad har du råd.

Det kan jag också tycka. Och ställer man bilen på sina föräldrar så har man råd också! Det är det återkommande argumentet att man ska låta bli om man inte har råd som irriterar mig. Att skenförsäkra faller under andra felaktigheter, men knappast nått långsökt argument att man inte har råd..

Att man har råd att amortera ett lån betyder inte att man har råd att äga en bil...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Janken Driver
7 juli 2013 · 2 111 Inlägg

rickylicious skrev:

Germax skrev:

trocade skrev:

Har du råd att amortera lånet varje månad har du råd.

Det kan jag också tycka. Och ställer man bilen på sina föräldrar så har man råd också! Det är det återkommande argumentet att man ska låta bli om man inte har råd som irriterar mig. Att skenförsäkra faller under andra felaktigheter, men knappast nått långsökt argument att man inte har råd..

Att man har råd att amortera ett lån betyder inte att man har råd att äga en bil...

Du har fel. cool

Det betyder däremot inte att du har råd att bruka den. Men att äga den, det har man isåfall råd med.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
rickylicious Webbutvecklare
7 juli 2013 · 2 369 Inlägg

Janken skrev:

rickylicious skrev:

Germax skrev:

Det kan jag också tycka. Och ställer man bilen på sina föräldrar så har man råd också! Det är det återkommande argumentet att man ska låta bli om man inte har råd som irriterar mig. Att skenförsäkra faller under andra felaktigheter, men knappast nått långsökt argument att man inte har råd..

Att man har råd att amortera ett lån betyder inte att man har råd att äga en bil...

Du har fel. cool

Det betyder däremot inte att du har råd att bruka den. Men att äga den, det har man isåfall råd med.

Mvh Janken

Jaha, vi pratar inte om att använda bilarna (jag har inte hängt med så mycket dom senaste inläggen).

I så fall ändrar jag mitt svar till trådskaparen. KÖP en M3 om du tänker ha den ståendes avställd på gården hemma. Då behöver man inte oroa sig för att något körs sönder, dyra försäkringar osv. Kolla dock upp vad en garageförsäkring kostar för det kan vara bra att ha ändå.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Janken Driver
7 juli 2013 · 2 111 Inlägg

rickylicious skrev:

Janken skrev:

rickylicious skrev:

Att man har råd att amortera ett lån betyder inte att man har råd att äga en bil...

Du har fel. cool

Det betyder däremot inte att du har råd att bruka den. Men att äga den, det har man isåfall råd med.

Mvh Janken

Jaha, vi pratar inte om att använda bilarna (jag har inte hängt med så mycket dom senaste inläggen).

I så fall ändrar jag mitt svar till trådskaparen. KÖP en M3 om du tänker ha den ståendes avställd på gården hemma. Då behöver man inte oroa sig för att något körs sönder, dyra försäkringar osv. Kolla dock upp vad en garageförsäkring kostar för det kan vara bra att ha ändå.

Var bara tvungen att anmärka på det du skrev, du lämnade så att säga, helt öppet mål.

Klart att det kostar mer än bara t ex lån när det gäller bilägande, men är man så naiv så man inte förstår det så vettefan om man inte ska köpa busskort istället.

PÖSS!.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
trocade
7 juli 2013 · 194 Inlägg

rickylicious skrev:

Germax skrev:

trocade skrev:

Har du råd att amortera lånet varje månad har du råd.

Det kan jag också tycka. Och ställer man bilen på sina föräldrar så har man råd också! Det är det återkommande argumentet att man ska låta bli om man inte har råd som irriterar mig. Att skenförsäkra faller under andra felaktigheter, men knappast nått långsökt argument att man inte har råd..

Att man har råd att amortera ett lån betyder inte att man har råd att äga en bil...

Så sant, men jag var lite otydlig men  jag menade att man har råd med inköpskostnaden av bilen.

trocade
7 juli 2013 · 194 Inlägg

Germax skrev:

trocade skrev:

Germax skrev:
Men tar man lån på bilen har man ju inte råd heller? Och det är väl ok? Hur resonerar du där?

Har du råd att amortera lånet varje månad har du råd.

Det kan jag också tycka. Och ställer man bilen på sina föräldrar så har man råd också! Det är det återkommande argumentet att man ska låta bli om man inte har råd som irriterar mig. Att skenförsäkra faller under andra felaktigheter, men knappast nått långsökt argument att man inte har råd..

Det kan du ju bara jämföra om det är föräldrarna som tar lånet, står på lånet och av någon udda anledning betalar mycket mindre varje månad smile Och så funkar det ju inte riktigt.

fluppidupp ...
7 juli 2013 · 757 Inlägg

problemet är att många försäkringar är omotiverat höga. inte så att dom sjunker när man blir äldre heller. billigare för mig att köra en RX7a från 91 i försäkring än en Volvo V50 2.4T tongue

rickylicious Webbutvecklare
7 juli 2013 · 2 369 Inlägg

Janken skrev:

rickylicious skrev:

Janken skrev:

Du har fel. cool

Det betyder däremot inte att du har råd att bruka den. Men att äga den, det har man isåfall råd med.

Mvh Janken

Jaha, vi pratar inte om att använda bilarna (jag har inte hängt med så mycket dom senaste inläggen).

I så fall ändrar jag mitt svar till trådskaparen. KÖP en M3 om du tänker ha den ståendes avställd på gården hemma. Då behöver man inte oroa sig för att något körs sönder, dyra försäkringar osv. Kolla dock upp vad en garageförsäkring kostar för det kan vara bra att ha ändå.

Var bara tvungen att anmärka på det du skrev, du lämnade så att säga, helt öppet mål.

Klart att det kostar mer än bara t ex lån när det gäller bilägande, men är man så naiv så man inte förstår det så vettefan om man inte ska köpa busskort istället.

PÖSS!.

Hade trådskaparen haft 100% koll på allt så hade denna tråden inte existerat, eller hur? Hade alla haft 100% koll så hade vi inte behövt forumet överhuvudtaget smile

Men nu finns det ett forum, och det finns dom som ställer frågor. Många är naiva, men många är även bara osäkra och ställer därför olika frågor. Det finns många trådar där folk frågat om råd angående banklån osv till en ny bil. "Jag har råd att amortera si och så", men när man börjar räkna ägande, reparerande, värdeminskning osv så är det tyvärr något som många inte tänker på. Några av dessa personer kanske borde åka buss, men dom flesta behöver bara ett vänligt svar för att få upp ögonen på vad dom mer behöver räkna på. smile

Ska du inte göra något annat än att sitta och anmärka på skitsaker (som alla utom du verkar förstå...) så är du inte mycket till hjälp, och du blir vad man brukar kalla "ett troll" som tillför lika mycket som en fis i en hiss. Så vad gör du ens i forumet när du inte är här för att hjälpa till?

Och vad gör det om man lämnar "öppet mål" när du ändå sitter på bänken i matchen och skriker random ord rakt ut i tron om att du är rolig?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Busgrabb Rejsa ?
7 juli 2013 · 2 959 Inlägg

robzter skrev:
problemet är att många försäkringar är omotiverat höga. inte så att dom sjunker när man blir äldre heller. billigare för mig att köra en RX7a från 91 i försäkring än en Volvo V50 2.4T tongue

Finns ingen sån motor i en V50... roll

Autotech
BMW 335D (2008)
fluppidupp ...
7 juli 2013 · 757 Inlägg

Busgrabb skrev:

robzter skrev:
problemet är att många försäkringar är omotiverat höga. inte så att dom sjunker när man blir äldre heller. billigare för mig att köra en RX7a från 91 i försäkring än en Volvo V50 2.4T tongue

Finns ingen sån motor i en V50... roll

ja eller vad det är för jävla motor tongue kollade lite snabbt. 9 lök i försäkring iaf. automat och kombi. har ingen koll på volvo men var sugen på en lite mindre kombi med automat och då föll dom in rätt bra i pris men löjlig premie. för det lilla man fick

så det där med försäkringarna är fan helt sjukt födelat. att köpa en lite nyare säkrare och normal bil ska ju vara billigare att äga men så är inte fallet. vart istället en E39 touring och halförsäkring=mer pengar till sjuan tongue

Senast redigerat av robzter (7 juli 2013)

Janken Driver
7 juli 2013 · 2 111 Inlägg

rickylicious skrev:

Janken skrev:

rickylicious skrev:

Jaha, vi pratar inte om att använda bilarna (jag har inte hängt med så mycket dom senaste inläggen).

I så fall ändrar jag mitt svar till trådskaparen. KÖP en M3 om du tänker ha den ståendes avställd på gården hemma. Då behöver man inte oroa sig för att något körs sönder, dyra försäkringar osv. Kolla dock upp vad en garageförsäkring kostar för det kan vara bra att ha ändå.

Var bara tvungen att anmärka på det du skrev, du lämnade så att säga, helt öppet mål.

Klart att det kostar mer än bara t ex lån när det gäller bilägande, men är man så naiv så man inte förstår det så vettefan om man inte ska köpa busskort istället.

PÖSS!.

Hade trådskaparen haft 100% koll på allt så hade denna tråden inte existerat, eller hur? Hade alla haft 100% koll så hade vi inte behövt forumet överhuvudtaget smile

Men nu finns det ett forum, och det finns dom som ställer frågor. Många är naiva, men många är även bara osäkra och ställer därför olika frågor. Det finns många trådar där folk frågat om råd angående banklån osv till en ny bil. "Jag har råd att amortera si och så", men när man börjar räkna ägande, reparerande, värdeminskning osv så är det tyvärr något som många inte tänker på. Några av dessa personer kanske borde åka buss, men dom flesta behöver bara ett vänligt svar för att få upp ögonen på vad dom mer behöver räkna på. smile

Ska du inte göra något annat än att sitta och anmärka på skitsaker (som alla utom du verkar förstå...) så är du inte mycket till hjälp, och du blir vad man brukar kalla "ett troll" som tillför lika mycket som en fis i en hiss. Så vad gör du ens i forumet när du inte är här för att hjälpa till?

Och vad gör det om man lämnar "öppet mål" när du ändå sitter på bänken i matchen och skriker random ord rakt ut i tron om att du är rolig?

Skummade bara igenom det du skrev nu, men oj j*vlar va känslig man kan vara då?. Kan man inte ta ett skämtsamt mothugg när man skriver något "direkt" felaktigt så har man definitivt inget på ett forum att göra.
Att jag inte hjälpte till nämnvärt i denna tråd må så vara.
Bu hu.

Du får gärna läsa igenom alla mina foruminlägg här genom åren.

Ha en fin kväll!.
/Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Busgrabb Rejsa ?
7 juli 2013 · 2 959 Inlägg

robzter skrev:

Busgrabb skrev:

robzter skrev:
problemet är att många försäkringar är omotiverat höga. inte så att dom sjunker när man blir äldre heller. billigare för mig att köra en RX7a från 91 i försäkring än en Volvo V50 2.4T tongue

Finns ingen sån motor i en V50... roll

ja eller vad det är för jävla motor tongue kollade lite snabbt. 9 lök i försäkring iaf. var dock inte T5 utan modellen under tongue automat och kombi. så det där med försäkringarna är fan helt sjukt födelat. att köpa en lite nyare säkrare och normal bil ska ju vara billigare att äga men så är inte fallet. vart istället en E39 touring och halförsäkring=mer pengar till sjuan tongue

Är nog en 2.4i du menade wink
Volvo av nyare modell är faktiskt lite för dyra att försäkra kan jag hålla med om, om man ser till vad det är för bil.
Finns bilar som är betydligt mera poppis som busbil och körs som fan som kostar mindre.

Autotech
BMW 335D (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
7 juli 2013 · 7 232 Inlägg

robzter skrev:

Busgrabb skrev:

robzter skrev:
problemet är att många försäkringar är omotiverat höga. inte så att dom sjunker när man blir äldre heller. billigare för mig att köra en RX7a från 91 i försäkring än en Volvo V50 2.4T tongue

Finns ingen sån motor i en V50... roll

ja eller vad det är för jävla motor tongue kollade lite snabbt. 9 lök i försäkring iaf. automat och kombi. har ingen koll på volvo men var sugen på en lite mindre kombi med automat och då föll dom in rätt bra i pris men löjlig premie. för det lilla man fick

så det där med försäkringarna är fan helt sjukt födelat. att köpa en lite nyare säkrare och normal bil ska ju vara billigare att äga men så är inte fallet. vart istället en E39 touring och halförsäkring=mer pengar till sjuan tongue

mer pengar till "7an" och en bättre bruksbil smile win win

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang