Nya regplåtar 2014!

PoulZen
13 maj 2013 · 772 Inlägg

matteeee skrev:
Om alla som hatar EU (och därmed Eu-skyltarna) beställer extra skyltar utan EU-symbol i år så kommer de där 11% stiga radikalt. Vem vet, kanske ändrar dom sig då.. Eller så har ni iaf skyltar ett bra tag framöver - om ni inte byter bil...

Fast "göra reklam för EU" tycker jag låter skojigt och direkt felaktigt. Det är ingen produkt man köper. Vi är med i EU och det kan man tycka vad man vill om - men jag tror inte det blir en folkomröstning huruvida vi ska gå ur eller ej om fler väljer en skylt utan EU-symbol. Och jag tror inte fler skulle rösta på att stanna pga att de sett en regskylt med EU-symbol tongue

Vad många som är emot EU då, många av reglerna hade säkert kommit oavsett om vi var med i Eu eller inte ändå.

Och nej, om alla G.orgs medlemmar beställer en skylt utan EU skylt så kommer inte de 11% stiga radikalt.
Det finns cirka 166000 bilar på garaget, och cirka 4.3 miljoner personbilar i sverige. Så alla G.orgs bilar är 4% av hela sveriges bilar.
Så det kanske skulle stiga till 13% och verkligen alla beställde en ny skylt som inte redan har en utan eu skylt.
Och jag tror knappast Transportstyrelsen skulle höja på ögonbrynen åt den höjningen.

fluppidupp ...
13 maj 2013 · 757 Inlägg

PoulZen skrev:

matteeee skrev:
Om alla som hatar EU (och därmed Eu-skyltarna) beställer extra skyltar utan EU-symbol i år så kommer de där 11% stiga radikalt. Vem vet, kanske ändrar dom sig då.. Eller så har ni iaf skyltar ett bra tag framöver - om ni inte byter bil...

Fast "göra reklam för EU" tycker jag låter skojigt och direkt felaktigt. Det är ingen produkt man köper. Vi är med i EU och det kan man tycka vad man vill om - men jag tror inte det blir en folkomröstning huruvida vi ska gå ur eller ej om fler väljer en skylt utan EU-symbol. Och jag tror inte fler skulle rösta på att stanna pga att de sett en regskylt med EU-symbol tongue

Vad många som är emot EU då, många av reglerna hade säkert kommit oavsett om vi var med i Eu eller inte ändå.

Och nej, om alla G.orgs medlemmar beställer en skylt utan EU skylt så kommer inte de 11% stiga radikalt.
Det finns cirka 166000 bilar på garaget, och cirka 4.3 miljoner personbilar i sverige. Så alla G.orgs bilar är 4% av hela sveriges bilar.
Så det kanske skulle stiga till 13% och verkligen alla beställde en ny skylt som inte redan har en utan eu skylt.
Och jag tror knappast Transportstyrelsen skulle höja på ögonbrynen åt den höjningen.

därför tror jag enda lösningen är namnlista isf.

zleepy Trucker
13 maj 2013 · 1 392 Inlägg

soyd skrev:

Escargot skrev:

AnAxx skrev:

Jag har en egen nummerskylt och blev också förvånad av detta, då märket anlände tillsammans med skylten.
Tydligen säger reglerna att man ska smacka på detta fula & otympliga märke på ena sidorutan (höger bak) om man har en personlig nummerskylt.
...det är ju precis det man vill göra om man bemödar sig med att fixa en personlig nummerskylt av estetiska skäl.

Men ett sådant märke på rutan kan ju försämra sikten och eventuellt orsaka groteska olyckor! Det blir nog inga klistermärken för min del inte, just på grund av den anledningen. Det kan dom väl inte neka?

Polisen brukar kolla en del på mitt identifieringsmärke när de stoppar mig. Så jag misstänker att om du inte har det synligt så blir det kanske någon forma av böter. Om de nu missar att du inte har det monterat... bara så du vet om det!...

/mvh soyd

under mina snart 10år (23augusti 2013) så har polisen ALDRIG kollat på "identifikationsmärket" dvs det blåa som ska sitta där nånstans, för jag har aldrig satt dit det, dom har aldrig ens frågat efter det, och aldrig fått en krona i böter tongue (har haft en bunt såna i handsfacket på mina olika bilar) hehe

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
gamlingen
13 maj 2013 · 5 198 Inlägg

Nu gäller ju dock detta NYA bilar enl vad expressen skriver *Från och med nästa år kommer det nya registreringsskyltar på alla nya svenska bilar i samband med en upphandling.*

joH900
13 maj 2013 · 414 Inlägg

Fast om du tappar din skylt, eller köper en gammal bil som du vill ha nya skyltar på så lär du bara kunna beställa EU-plåtar även till din gamla bil...

zleepy Trucker
13 maj 2013 · 1 392 Inlägg

gamlingen skrev:
Nu gäller ju dock detta NYA bilar enl vad expressen skriver *Från och med nästa år kommer det nya registreringsskyltar på alla nya svenska bilar i samband med en upphandling.*

Inte bara nya bilar, men ja alla nyregisterade bilar kommer få nya skyltar, dvs alla kommer få med EUmärke..
men även alla andra gamla bilar som behöver nya skyltar kommer bli påtvingade EUmärken oxå...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 maj 2013 · 2 972 Inlägg

PoulZen skrev:

matteeee skrev:
Om alla som hatar EU (och därmed Eu-skyltarna) beställer extra skyltar utan EU-symbol i år så kommer de där 11% stiga radikalt. Vem vet, kanske ändrar dom sig då.. Eller så har ni iaf skyltar ett bra tag framöver - om ni inte byter bil...

Fast "göra reklam för EU" tycker jag låter skojigt och direkt felaktigt. Det är ingen produkt man köper. Vi är med i EU och det kan man tycka vad man vill om - men jag tror inte det blir en folkomröstning huruvida vi ska gå ur eller ej om fler väljer en skylt utan EU-symbol. Och jag tror inte fler skulle rösta på att stanna pga att de sett en regskylt med EU-symbol tongue

Vad många som är emot EU då, många av reglerna hade säkert kommit oavsett om vi var med i Eu eller inte ändå.

Och nej, om alla G.orgs medlemmar beställer en skylt utan EU skylt så kommer inte de 11% stiga radikalt.
Det finns cirka 166000 bilar på garaget, och cirka 4.3 miljoner personbilar i sverige. Så alla G.orgs bilar är 4% av hela sveriges bilar.
Så det kanske skulle stiga till 13% och verkligen alla beställde en ny skylt som inte redan har en utan eu skylt.
Och jag tror knappast Transportstyrelsen skulle höja på ögonbrynen åt den höjningen.

Fast nu får du gå en kurs i statistik.  Det är 11% av alla skyltar som beställs till redan reggade bilar, dubletter, som är utan EU-märke (och andelen minskar dessutom enligt deras statistik).
Om 166 000 (ok, alla lär inte va med, men vi räknar så för skojs skull) beställer utan EU-märke på ett bräde, kommer det vara en markant del av dubletter som beställs under 2013. Då kommer statistiken se helt annorlunda ut. Hade jag vetat hur många skyltar som beställs under ett år kunde vi räknat på det, men den infon kan jag inte hitta. Men det är inte 4,3 miljoner iaf.

"Andelen skyltbeställningar utan EU-symbol är endast cirka 11 procent av det totala antalet dubblettbeställningar och trenden är minskande."

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Brådhis * Voff voff *
14 maj 2013 · 10 279 Inlägg

Det verkar ju dock bra att det ska bli lättare att få liten skylt:

"Enklare att få USA-skyltar
De mindre, ordinarie registreringsskyltarna, så kallade USA-skyltar, med måttet 300 x 110 mm har hittills utfärdats i begränsad omfattning. Begränsningar kommer att kvarstå men det blir enklare att få den mindre registreringsskylten vid till exempel ombyggnation."

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
joH900
14 maj 2013 · 414 Inlägg

"Ombyggnation" kan nog hänvisa till ombyggt/amatörbyggt fordon snarare än att man har bytt frontspoiler på sin "vanliga" bil bara för man tycker det är snyggt och plötsligt så får inte en vanlig skylt plats smile

Men nu är jag både tråkig och gissar...

fluppidupp ...
14 maj 2013 · 757 Inlägg

joH900 skrev:
"Ombyggnation" kan nog hänvisa till ombyggt/amatörbyggt fordon snarare än att man har bytt frontspoiler på sin "vanliga" bil bara för man tycker det är snyggt och plötsligt så får inte en vanlig skylt plats smile

Men nu är jag både tråkig och gissar...

precis. men då kommer frågan om man har originalfront och har en insänkning i fronten för nummerplåten. likaså bak. då måste det ju vara ok att få en liten.

joH900
14 maj 2013 · 414 Inlägg

Om nu inte en EU-plåt får plats så kanske det kan gå ja. Är väl några här som lyckats få liten plåt efter att de har bytt stötfångare/bakluckor (till US prylar) på bilar som har haft stora plåtar förut så det kan ju gå...

DasAuto
22 maj 2013 · 2 751 Inlägg

Vilket i-landsproblem smile

Förstår dock dem med gamla unika bilar. Men vi som har vanliga bilar smile Kom igen.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
fluppidupp ...
22 maj 2013 · 757 Inlägg

DasAuto skrev:
Vilket i-landsproblem smile

Förstår dock dem med gamla unika bilar. Men vi som har vanliga bilar smile Kom igen.

handlar nog mer om att man inte vill ha något fult blått märke som sticker ut. smile jag skulle iaf inte vilja ha det på någon av mina bilar.

jag kommer iaf beställa en hög med plåtar till min innan nyår smile

xXSammy
25 maj 2013 · 6 570 Inlägg

DasAuto skrev:
Vilket i-landsproblem smile

Förstår dock dem med gamla unika bilar. Men vi som har vanliga bilar smile Kom igen.

Folk tycker väl det är jobbigt att bilarna blir "Eu-stukade" wink

De/Dem
Farfar77
26 september 2013 · 305 Inlägg

Bara att dölja skammen med vit färg ,eller klipp av den tongue

Är uppenbart slapp taskarna, som inte bryr sig. När dom köper nya bilar så kör dom runt med den och fula plast ramar med reklam skylt från säljaren..
Diktatur ! istället för låta folk välja..
Konstigt att bara 11% köper utan.. Jädra fult !
Borde uppfinnas en EU befriad veteranbils zon för detta spektakel.Åtminstonde...Så man kan fortsätta ha sin bil fläckfri.

Senast redigerat av Farfar77 (26 september 2013)

Kanelbullen
26 september 2013 · 1 722 Inlägg

nåjo beställde för någon månad sen nya regskyltar till mercan utan den dära blåa eugrejen

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
soyd
26 september 2013 · 1 853 Inlägg

Vill ju verkligen inte ha det på min personliga skylt. Det tar ju bort en del av det "cleana" jag ändå betalt för, damn sad

/mvh soyd

Brådhis * Voff voff *
26 september 2013 · 10 279 Inlägg

soyd skrev:
Vill ju verkligen inte ha det på min personliga skylt. Det tar ju bort en del av det "cleana" jag ändå betalt för, damn sad

/mvh soyd

Personliga plåtarna kommer finnas utan EU-märke som jag förstått det. (Som tur är!)

//Brådhis

EDIT: Gällde tydligen bara små skyltarna... sad Blir till att bunkra då... sad

Senast redigerat av Brådhis (26 september 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jungmar
26 september 2013 · 847 Inlägg

Brådhis, små skyltarna kommer väl även dem ha EU symbol vad jag ser? Eller slipper man om man har sju tecken och liten skylt?

soyd
26 september 2013 · 1 853 Inlägg

Brådhis skrev:

soyd skrev:
Vill ju verkligen inte ha det på min personliga skylt. Det tar ju bort en del av det "cleana" jag ändå betalt för, damn sad

/mvh soyd

Personliga plåtarna kommer finnas utan EU-märke som jag förstått det. (Som tur är!)

//Brådhis

EDIT: Gällde tydligen bara små skyltarna... sad Blir till att bunkra då... sad

Aha ok synd!, a då får man ordna så man har några som backup smile

/mvh soyd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang