3207
Sök

2jz som vägrar ladda. har kollat läckage osv.

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Fick ett ''litet' problem när jag va ute å körde sist med bilen.

Drog ur bilen rätt ordentligt å när ja hade åkt fullt på 6an ca 5-10 sec så sa det ''PANG'' som att ett tryckrör lossnat.

Har nu kollat: läckage sprickor i ic osv slangar WG osv.

Men såg att den börjat blåryka vid lite högre varvtal 5000+

Misstänker att man har kasserat nån turbo?

har haft isär allt å känt på båda å värkar inte va mer än ca 0,5-1mm glapp sidledes. alla vingar m.m är hela.

Bilen går för övrigt precis som den ska inga missljud eller något.

Kör med att båda turbo'sarna jobbar tillsammans samt 1,2b ladd.

Någon som har något tips på vad som kan vara fel?

har som sagt plockat isär allt och kollat utan framgång...

Kan även betala någon för att ''hitta'' felet på plats hos mig eller om ja ska flytta den nånstans.

Kan inte så vidare mycket om 2jz då man bara pillat volvo innan...

OBS. motorn sitter i en Ascona ( om det spelar nån roll )

Tack på förhand.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
31 maj 2013
Du skulle inte ha något eftermarknads-sprut till den? annars kanske du kan kolla felkoder på original boxen med en OBD2 kontakt.

Att båda agg skulle gå låter konstigt. Är du säker på att båda inte laddar?

Är Wastegate elektriskt styrt eller vaacumstyrt? Du skulle kunna rycka slangarna och prova gasa om den är vaacum.
Går motorn som den ska annars?
Senast redigerat av Eddy (31 maj 2013)

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Nej inget eftermarknads sprut ( än ) så kan testa med OBD2 får se om ja hittar någon som äger en i närheten!

Värkar som båda laddar extremt lite eftersom laddtrycksmätaren rör sig mellan 0,4-0 typ

Wgn är vaacumstyrd. ska gå ut å slita bort skiten å se vad som händer:)

Jo körde med bilen hem 1 mil när det sa ''pang'' funkar som vanligt fast utan ladd helt enkelt >.<

Tack för tipsen!smile

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Testade att slita bort slangarna till wgn. Rök något mer men vägrar ladda än.

Och även orginal turbos ska väl klara 1,2bar utan problem?

Bara man kan få reda på vad det är så är det ju bara handla nytt. Jobbiga att hitta felet...

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
31 maj 2013
Kan vara styrningen som är rädd för att den spikade en gång och backar tändningen för att inte den ska spika igen. Kolla felkoder, annars så är det bara turbosarna kvar jag kan tänka mig tyvärr. 1.2 Bar original ska dom klara ja. Motorn skulle säga ifrån om dom blev för varma kan jag tänka mig.

Du hör inget ljud från turbosarna btw? det klassiska turbovinet?

Även när du testade hur dom mådde, drog du dem fram och tillbaka på sina axlar? Det är det glappet som är det farliga.
Senast redigerat av Eddy (31 maj 2013)

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
31 maj 2013
btw, innan du börjar rota i plånboken, kolla med Supra forumet (jag antar att det finns en) för dom vet bättre.

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
jo drog dem fram och tillbaks noll glapp.

Nej hör inget turbovin: /

Känns som att nåt borde pajjat small rätt så skapligt...

Men kan vara som du säger att nån spärr har åkt i för att den inte gilla min körstil.

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Kollade på supraclubsweden men orka betala 200 spänn för att bli medlem = få tillgång till forum..

2 174 Inlägg
31 maj 2013
Danielsson87 skrev:
Kollade på supraclubsweden men orka betala 200 spänn för att bli medlem = få tillgång till forum..

200 spänn är la inget om man har en supra och kunna få ovärderlig information ? Du själv verkar inte va så kunnig så jag skulle köra direkt...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 maj 2013
Sitter verkligen impellern kvar på avgas-sidan? hänt att axlarna gått av och hela impellern ramlat bort

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
hangman skrev:
Danielsson87 skrev:

200 spänn är la inget om man har en supra och kunna få ovärderlig information ? Du själv verkar inte va så kunnig så jag skulle köra direkt...

Inte för att jag är snål. Men tycker det är lite halvdant att ta betalt för att få tillgång till ett forum ren idioti.

Då felsöker jag själv helldre å lär mig nåt på vägen:)

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
myran skrev:
Sitter verkligen impellern kvar på avgas-sidan? hänt att axlarna gått av och hela impellern ramlat bort

hmm så långt har jag faktiskt inte tänkt att skiten kan flyga iväg:lol:

Jag var så godtrogen att ja bara tog bort å kolla insug.roll

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Får tacka Myran 1000 gånger om impellern finns inte en gnutta kvar av. Lite häftigt aldrig sett på nära håll förrut. Tro fan att det small skapligt:D

Tusen tack igen:)

Sanering påbörjad:)

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
1 juni 2013
Btw, kör du rostfritt grenrör? jag tror det är därför turbona sköts. Rostfria grenrör är helt värdelösa då dem kan få för sig att disintegrera vid värmebildning.

964 Inlägg
1 juni 2013
Danielsson87 skrev:
hangman skrev:
Danielsson87 skrev:

Inte för att jag är snål. Men tycker det är lite halvdant att ta betalt för att få tillgång till ett forum ren idioti.

Då felsöker jag själv helldre å lär mig nåt på vägen:)

Detta måste vara ett klockrent exempel på dumsnål wink

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

247 Inlägg
1 juni 2013
Eddy skrev:
Btw, kör du rostfritt grenrör? jag tror det är därför turbona sköts. Rostfria grenrör är helt värdelösa då dem kan få för sig att disintegrera vid värmebildning.

Vad har du kört med för rostfritt grenrör då ? eller har du läst det på google ?

13 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Nja orginal grenrör:)

Motorn hade gått 10k när han stoppades i köpt från skrot med låda. Så var väl dags att skiten skulle gå:)

Anton-DekorTeknik - Bli medlem på supraclubben om du vill å sluta tjata här.

Skiten fixade sig iaf så problemet löst ^_^

7 281 Inlägg
1 juni 2013
Danielsson87 skrev:
Får tacka Myran 1000 gånger om impellern finns inte en gnutta kvar av. Lite häftigt aldrig sett på nära håll förrut. Tro fan att det small skapligt:D

Tusen tack igen:)

Sanering påbörjad:)

Kanske är samma agg som på skyline. Då är avgasimpellern gjord av något keramiskt material och är väldigt känslig mot värme.
Inte ett dugg ovanligt att den lossnar faktiskt smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
1 juni 2013
Ctr07 skrev:
Eddy skrev:

Vad har du kört med för rostfritt grenrör då ? eller har du läst det på google ?

Hört det från polare som har fått sprickbildningar och läst omkring på nätet. Även en intervju med en kille som jobbar med att turbokonvertera och bygga.

Kan ju tillägga att det gäller billiga grenrör främst.
Senast redigerat av Eddy (1 juni 2013)

13 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Eddy skrev:
Ctr07 skrev:
Eddy skrev:

Hört det från polare som har fått sprickbildningar och läst omkring på nätet. Även en intervju med en kille som jobbar med att turbokonvertera och bygga.

Kan ju tillägga att det gäller billiga grenrör främst.

Det är väl generelt till alla bilar. all kina skit till b230 spricker på 20 mil ren skit.

Men man får vad man betalar för..

Sök