Luftmassemätare?? Volvo 850 -95

ffskim
21 juni 2013 · 42 Inlägg

Hej som tråd ämnet lyder så har jag framför mig en enlig bildelsbasen en luftmassemätare vid nummer 1537-1 märke siemens, Enligt alla jag känner ska de inte sitta någon luftmassemätare på 850 -95 10v. Så vad är det då som bildelsbasen påstår att är en luftmassemätare eller har folk uppfattat fel när man frågar? låter konstigt att vissa hittar dom här på 95orna när folk säger det inte ska finnas. så det måste ju vara något annat en luftmassemätare isådanafall, är ju så att det ska hända mycket när man kopplar ur denna ur luftburken, men på min hände ingenting så anar då att denna är sönder och undrar mest vad det är då jag vet vad det är jag håller på o byter ut o borrar hål i mitt aluminium rör till sportfiltret åt.


Tack på förhand

Mvh Kim

Volkswagen Passat 1.8T "Black Pearl" (2000)
eatsleeprace
21 juni 2013 ·

Alla volvo har en LMM

ffskim
21 juni 2013 · 42 Inlägg

eatsleeprace skrev:
Alla volvo har en LMM

Då är de folk som är okunniga som säger dom är kunniga som vanligt då smile Dock fick jag ett nytt problem efter att ha löst detta... Lambda sonds lampan började lysa -.- Aja ut o kolla felkoder imorgon.

Volkswagen Passat 1.8T "Black Pearl" (2000)
Marlboroman
21 juni 2013 · 8 234 Inlägg

10V har ingen lmm. Dem har ett annat system som styrs av en map-sensor och en mat-sensor. Det som folk tror är en lmm på 10V är egentligen en tempgivare (mat) som mäter luftens temperatur.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ffskim
21 juni 2013 · 42 Inlägg

Marlboroman skrev:
10V har ingen lmm. Dem har ett annat system som styrs av en map-sensor och en mat-sensor. Det som folk tror är en lmm på 10V är egentligen en tempgivare (mat) som mäter luftens temperatur.

Då kommer vi till nästa bekymmer är det skadligt för motorn o köra utan denna tempgivaren? så har jag också hört att det är på 850i 10v. Fick dock problem med att lambda lampan lyser men fick inga felkoder ut på varken a1 eller a2. så vettefan. får väl se om den slocknar när jag kör ca 2 mil senare inatt.

Volkswagen Passat 1.8T "Black Pearl" (2000)
Marlboroman
21 juni 2013 · 8 234 Inlägg

ffskim skrev:
Då kommer vi till nästa bekymmer är det skadligt för motorn o köra utan denna tempgivaren?

Nja, styrsystemet ska ju klara av det ändå. Däremot kan bränsleförbrukningen öka, men det är i regel inte farligt att åka ändå så länge man inte tänkt åka så i 6 månader eller tänkt försöka slå varvrekord på Mantorp.

ffskim skrev:
Fick dock problem med att lambda lampan lyser men fick inga felkoder ut på varken a1 eller a2. så vettefan. får väl se om den slocknar när jag kör ca 2 mil senare inatt.

Kolla i A6 (tändning) också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ffskim
21 juni 2013 · 42 Inlägg

Marlboroman skrev:

ffskim skrev:
Då kommer vi till nästa bekymmer är det skadligt för motorn o köra utan denna tempgivaren?

Nja, styrsystemet ska ju klara av det ändå. Däremot kan bränsleförbrukningen öka, men det är i regel inte farligt att åka ändå så länge man inte tänkt åka så i 6 månader eller tänkt försöka slå varvrekord på Mantorp.

ffskim skrev:
Fick dock problem med att lambda lampan lyser men fick inga felkoder ut på varken a1 eller a2. så vettefan. får väl se om den slocknar när jag kör ca 2 mil senare inatt.

Kolla i A6 (tändning) också.

Löste sig av sig själv när jag kört en bra bit och sen nollat. men nolla jag medans jag stått still så funka det inte utan var tvungen o röra på den smile var en spridare som de läckte lite ifrån (sprutade ganska kraftigt) fick byta o ring så löste de sig. smile

Volkswagen Passat 1.8T "Black Pearl" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang