Köpråd : Volvo 740!

Falkish
2 juli 2013 · 13 Inlägg

KÖPA 740! Hjälp
Tjenare det är så att jag ska köpa en Volvo 740 som jag kan övningsköra i och sladdar runt med! 

Men jag är inte så kunnig ang vad som är mest effekt. Men det kommer nog med tiden när man har skaffat någe!

Jag skulle vilja köpa en 740 så man inte behöver bry sig så mycket om utsendet jag vill vill bara ha effekt.

Jag har kolla runt lite på Volvo 740 T5s , v16 turbo och turbo disel men jag är ju som sakt inte så kunnig. Då frågar jag vad tycker ni jag ska satsa på för Volvo 740 för att få ut så mycket effekt från motorn som möjligt för en rimlig peng? ...

Länka gärna 740 annonser! Inte mer än 25k med så mycket effekt som möjligt! smile

/Tack i förhand!

Mack Forum- och sitemoderator
2 juli 2013 · 26 113 Inlägg

Falkish skrev:
KÖPA 740! Hjälp
Tjenare det är så att jag ska köpa en Volvo 740 som jag kan övningsköra i och sladdar runt med! 

Men jag är inte så kunnig ang vad som är mest effekt. Men det kommer nog med tiden när man har skaffat någe!

Jag skulle vilja köpa en 740 så man inte behöver bry sig så mycket om utsendet jag vill vill bara ha effekt.

Jag har kolla runt lite på Volvo 740 T5s , v16 turbo och turbo disel men jag är ju som sakt inte så kunnig. Då frågar jag vad tycker ni jag ska satsa på för Volvo 740 för att få ut så mycket effekt från motorn som möjligt för en rimlig peng? ...

Länka gärna 740 annonser! Inte mer än 25k med så mycket effekt som möjligt! smile

/Tack i förhand!

740 med T5 har aldrig släppts från fabrik..och inte heller med V16..men det hade varit ganska läckert dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Falkish
2 juli 2013 · 13 Inlägg

Nej det vet jag! T5an är ju tillexempel från 850n smile

Mack Forum- och sitemoderator
2 juli 2013 · 26 113 Inlägg

Falkish skrev:
Nej det vet jag! T5an är ju tillexempel från 850n smile

Ett hett tips.
Börja med  tex en vanlig GLT, eller GL, och övningskör med.
Väl hemma med körkortet, och med bra många mil under bältet - uppgradera dig.

För vår allas säkerhet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Falkish
2 juli 2013 · 13 Inlägg

Har redan övningskört sen 16års åldern är 17 nu fyller 18 om 2 månader! Så jag sattsar fortfarande med nåt med effekt!

Mack Forum- och sitemoderator
2 juli 2013 · 26 113 Inlägg

Falkish skrev:
Har redan övningskört sen 16års åldern är 17 nu fyller 18 om 2 månader! Så jag sattsar fortfarande med nåt med effekt!

Oavsett, så rekommenderar jag något mindre motorstarkt i början.
Spelar ingen roll om du så har kört från du var 2 år.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Tuta13 · · · – – – · · ·
2 juli 2013 · 20 Inlägg

Har du nytaget körkort och vill sladda runt en massa så satsa på en billig bil som det inte gör något om du repar, bucklar osv. Kommer ha mkt roligare att köra skiten ur en bil som du inte behöver vara rädd om än en med starkare motor.

Och med nytaget körkort och sladdambitioner kommer du att köra in i saker/ner i diken, var så säker smile



Annars bara pruta lite på denna och gasa gärnet: http://www.blocket.se/dalarna/Udda_Volv … 12&w=3 Du gör ju ändå som DU vill och inte vad andra tycker är smartast smile Därför jag köpte alfa romeo istället för typ en golf.. (inget ont om golf tongue )

Senast redigerat av Tuta13 (2 juli 2013)

SportPilot Ubåtsingenjör
2 juli 2013 · 7 218 Inlägg

köp du en glt om du promt måste ha en sunk40 ...

du vet väl om att det inte är världens bästa bil och att de flesta andra bilar är ca en miljon gånger roligare ?

Senast redigerat av CHEEVA (2 juli 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RFMF
2 juli 2013 · 253 Inlägg

Det dryga om du köper en färdig byggd 740 t5 är att du har NOLLKOLL om hur den är byggd. Du vet inte hur personen som har byggt den har gjort(för vad som passa "hen" ( lol )  bäst). Vilket kan bli väldigt jobbigt om du inte vet hur man skruvar. Tar ju ett tag att fatta när man inte har gjort något själv wink

Köp en GLT och sladda på ica parkeringen och ha kul några månader. Sen köper du en bil som du kan ha t.ex 940/740 turbo om du nu vill ha lite effekt & diggar volvo.

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1
Pendulum
2 juli 2013 · 1 298 Inlägg

Lugna ner dig nu Falken och skaffa dig lite mil i bagaget innan du åker runt på bredden med en turboladdad V16 740.

När de kommer till bilkörning så tror alla P18 att dem är bäst i världen på att hantera effekt och extrema körsituationer. Jag är inget undantag. Men ett antal tusen mil senare och ett par nära döden ögonblick så har man landat någorlunda iallafall. 170hk FWD hade jag i min första bil, och de var alldeles tillräckligt egentligen. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Falkish
2 juli 2013 · 13 Inlägg

Okej okej! Får sattsa på en vanlig Volvo 740 Glt til än början! smile

//Tack för all hjälpa det är inte lätt när man är ny wink

DalleRacing
2 juli 2013 · 1 738 Inlägg

Jag tycker tvärt om, köp en turbo bil direkt som du vill ha! Glt eller turbo spelar ingen roll båda modellerna är en teknik att köra o lära känna bilen innan du börjar sladda! Men de viktigaste att ha i åtanke när du ska leka är att gör de på en öppen plats/ parkering där du inte skadar nån, kör inte i trafiken för även den bästa kan de gå fel för!!

Kan ge ett exempel då jag är inne på min 5:e säsong som amatördriftare, jag tävlar inte då jag inte vill men många har frågat varför jag inte börjar!? Ett bevis på att jag värkar ha en chans i nån serie men som nu senast pp Gälleråsen banan då min servorem hoppa mitt i en sladd ca. 110kmh Kan säga att jag kunde inte göra nånting utan var bara följa vart bilen ville gå, 10m ut i en sabdbunker hamna jag o dp tänkte jag vad hade hänt om jag sladdat i en rondell i stan precis då istället? vad som helst kan hända med en bil som man inte tror kan hända just när man har som roligast!

Så köp dig de du vill ha nu men tänk dig för vart du leker! finns betydligt fler som soanar in dig på en bana istället för stan! t5 940 hittar du garanterat inte under 40k o en 16v turbo vilket ja tror du menar är rätt dyra med ca 30k!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Falkish
15 juli 2013 · 13 Inlägg

50k är budgeten! Tack för allt

Henkix
15 juli 2013 · 6 737 Inlägg

Köp en GLT 16 valve

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
pim_pim
15 juli 2013 ·

Köp en 945 turbo, annan tryckklocka o chip. ställ sen laddet på 1bar.

Då har du en bil som är hyffsat pigg att kasta runt med.

Kostar knappt ingenting o man behöver inte vara så rädd om bilen. smile

SportPilot Ubåtsingenjör
15 juli 2013 · 7 218 Inlägg

nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
volvoqq Lastbilsmekaniker
15 juli 2013 · 5 127 Inlägg

CHEEVA skrev:
nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

Varför skall det alltid komma gnällspickar över att åå 740 är skit köp något annat, vill han ha en 740 så skall han köpa en behöver inte kritisera för det. Själv så är jag också en 740 fantast fasten dom är slöa vi tycker om dom ändåbig_smile dock skall min bli piggare i nästa vecka med en turbo-motor:)

JFfoto
15 juli 2013 ·

CHEEVA skrev:
nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

740 / 940 är inte så dåliga som du beskriver, om dom nu är så himla värdelösa, varför är dom så populära då? En 940 turbo kommer man lätt upp i 200 hk med, utan större pengar. En helt orginal 740/ 940 är inte så mycket att hurra för kanske, jag tycker de är snygga bilar, alla har olika smaker. T.e.x en sänkt 940 med övriga detaljer är snyggare än någon random BMW, tycker jag.

Har en arbetskamrat som är nästan som du, han fick åka med en gång i min 940, och han ändrade sin åsikt lite. Att sänka, chippa så har man en rolig bil. Dom blir inte så värdelösa som du överdrivet beskriver.

Edit: Du har haft EN 745a, antar att det var en vanlig gl, ganska sliten, eftersom du hade tänkt ha som vinterbil, låt säga att den då hade 100 hk. Därför är alla 740 / 940 slöa? Sätt du dig i en chippad 940, med ca 100 hästar till, med bra väghållning så borde du ändra åsikt. Sen om bilen i sig inte passar dig, visst.

Senast redigerat av Kalltkaffe (15 juli 2013)

SportPilot Ubåtsingenjör
15 juli 2013 · 7 218 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

740 / 940 är inte så dåliga som du beskriver, om dom nu är så himla värdelösa, varför är dom så populära då? En 940 turbo kommer man lätt upp i 200 hk med, utan större pengar. En helt orginal 740/ 940 är inte så mycket att hurra för kanske, jag tycker de är snygga bilar, alla har olika smaker. T.e.x en sänkt 940 med övriga detaljer är snyggare än någon random BMW, tycker jag.

Har en arbetskamrat som är nästan som du, han fick åka med en gång i min 940, och han ändrade sin åsikt lite. Att sänka, chippa så har man en rolig bil. Dom blir inte så värdelösa som du överdrivet beskriver.

Edit: Du har haft EN 745a, antar att det var en vanlig gl, ganska sliten, eftersom du hade tänkt ha som vinterbil, låt säga att den då hade 100 hk. Därför är alla 740 / 940 slöa? Sätt du dig i en chippad 940, med ca 100 hästar till, med bra väghållning så borde du ändra åsikt. Sen om bilen i sig inte passar dig, visst.

jag har haft en 745a och många utav mina vänner är volvo fantaster så har kört vassa turbo volvos också, anser ändå att det är ungefär som att köra en traktor...  att det är en dålig bil har jag inte sagt, duger att frakta arslet i men vill man ha en rolig förstabil är det inte ett lysande val. De är populära för att det står volvo i grillen och för att de är svenska... vi bor i sverige, sen är många hjärntvättade sen barnsben att volvo är bäst och jättebilligt att skruva i ( inte mkt billigare än något annat, visst en b230 är billig som fan att renovera men det är en golf motor också tex).  Sen tror jag mycket väl att en 7/940 kan bli rolig men man får lägga ner enorma pengar på de för att de ska bli roliga ( kan till och med tycka vissa är snygga). Anser att han får så jätte mycket mer bil om han väljer något annat bara, det tror jag de flesta som faktiskt har provat något annat håller med om

en chippad 940 turbo med cirkus 200hk är ganska långt ifrån snabb/rolig

Senast redigerat av CHEEVA (15 juli 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JFfoto
15 juli 2013 ·

CHEEVA skrev:

Kalltkaffe skrev:

CHEEVA skrev:
nu är ju budgeten så pass hög som 50 lock... varför inte köpa en ny fräsch bmw för de pengarna ? då får du en bil och slipper köra traktor smile eller en merca ? eller kanske något japanskt ? tex 300zx hittar du för de pengarna eller en 200sx

med lite tur hittar du en skyline gtst också

740 / 940 är inte så dåliga som du beskriver, om dom nu är så himla värdelösa, varför är dom så populära då? En 940 turbo kommer man lätt upp i 200 hk med, utan större pengar. En helt orginal 740/ 940 är inte så mycket att hurra för kanske, jag tycker de är snygga bilar, alla har olika smaker. T.e.x en sänkt 940 med övriga detaljer är snyggare än någon random BMW, tycker jag.

Har en arbetskamrat som är nästan som du, han fick åka med en gång i min 940, och han ändrade sin åsikt lite. Att sänka, chippa så har man en rolig bil. Dom blir inte så värdelösa som du överdrivet beskriver.

Edit: Du har haft EN 745a, antar att det var en vanlig gl, ganska sliten, eftersom du hade tänkt ha som vinterbil, låt säga att den då hade 100 hk. Därför är alla 740 / 940 slöa? Sätt du dig i en chippad 940, med ca 100 hästar till, med bra väghållning så borde du ändra åsikt. Sen om bilen i sig inte passar dig, visst.

jag har haft en 745a och många utav mina vänner är volvo fantaster så har kört vassa turbo volvos också, anser ändå att det är ungefär som att köra en traktor...  att det är en dålig bil har jag inte sagt, duger att frakta arslet i men vill man ha en rolig förstabil är det inte ett lysande val. De är populära för att det står volvo i grillen och för att de är svenska... vi bor i sverige, sen är många hjärntvättade sen barnsben att volvo är bäst och jättebilligt att skruva i ( inte mkt billigare än något annat, visst en b230 är billig som fan att renovera men det är en golf motor också tex).  Sen tror jag mycket väl att en 7/940 kan bli rolig men man får lägga ner enorma pengar på de för att de ska bli roliga ( kan till och med tycka vissa är snygga). Anser att han får så jätte mycket mer bil om han väljer något annat bara, det tror jag de flesta som faktiskt har provat något annat håller med om

en chippad 940 turbo med cirkus 200hk är ganska långt ifrån snabb/rolig

Tror mer på att de är populära för att det är bra bilar, läs bra, inte bäst. Och för de är snygga, visst, det är en smakfråga, men en 940 orginal eller inte, är betydligt snyggare än en golf, sen har de bakhjulsdrift, det är en stor fördel, det har inte t.e.x golf.

För att en annan bil ska bli rolig, golf, bmw.. så lär man få lägga ner enorma pengar där med? Det är ju inte så att en gammal golf eller bmw har 300 hästar orginal, nu pratar vi om de äldre modellerna då.

Jag tycker en 940 med 200hk är rolig, visst, en s14 med 350hk är roligare, men det är väl också en smakfråga antaligen, vissa är mer lättroade. Men en 940 med 200hk, då har man inte lagt ner enormt mycket pengar, så kan enkelt och snabbt komma upp i 300, med andra kammar, porta med mera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang