Köpråd: Första bil? Vad tänka på? Vilken?

Evildan
19 juli 2013 ·

firstpick skrev:

Evildan skrev:

firstpick skrev:

Är det roligare eller tråkigare? big_smile

Köra stadsbuss, 561515varv till fullt rattutslag, köra gocart 0.5varv till fullt utslag, vilket tror du är roligast? wink

Angående köprådet, ta över Mondeon, en gratis bil är väl ngt dumt att tacka nej till?
En bil som du dessutom är van vid så blir det enklare för dig som nybörjare i trafiken.
Den är ändå värd minst 15000, går alltid att sälja efter en tid när/om du tröttnar och sedan lägga till dina 20000kr du har i fickan och köpa ngt ännu nyare/bättre.

Jo, det är sant, men jag vill ändå ha en "egen" bil så att säga, kommer inte kännas som min, även om jag får den liksom sad

I hear you man.

Råden som Rq skrev ned är kloka ord, leta efter ngn version som du har råd att försäkra, tanka, köpa däck till.

FIAT Coupe är en rolig bil, jag har inte ägt någon men likväl kört ett par, som Malheus skrev, räkna med småfel på både el och smådetaljer i inredningen och dyl.
Står man ut med det är det en rolig bil med mkt körglädje som de flesta produkter från FIAT S.p.A.
Jag skulle däremot inte rekommendera den som förstabil, utan köp en mera dussinbil som du enkelt kan få hjälp med på verkstaden eller reservdelsshopen om/när ngt går sönder.

firstpick
20 juli 2013 · 32 Inlägg

Evildan skrev:

firstpick skrev:

Evildan skrev:

Köra stadsbuss, 561515varv till fullt rattutslag, köra gocart 0.5varv till fullt utslag, vilket tror du är roligast? wink

Angående köprådet, ta över Mondeon, en gratis bil är väl ngt dumt att tacka nej till?
En bil som du dessutom är van vid så blir det enklare för dig som nybörjare i trafiken.
Den är ändå värd minst 15000, går alltid att sälja efter en tid när/om du tröttnar och sedan lägga till dina 20000kr du har i fickan och köpa ngt ännu nyare/bättre.

Jo, det är sant, men jag vill ändå ha en "egen" bil så att säga, kommer inte kännas som min, även om jag får den liksom sad

I hear you man.

Råden som Rq skrev ned är kloka ord, leta efter ngn version som du har råd att försäkra, tanka, köpa däck till.

FIAT Coupe är en rolig bil, jag har inte ägt någon men likväl kört ett par, som Malheus skrev, räkna med småfel på både el och smådetaljer i inredningen och dyl.
Står man ut med det är det en rolig bil med mkt körglädje som de flesta produkter från FIAT S.p.A.
Jag skulle däremot inte rekommendera den som förstabil, utan köp en mera dussinbil som du enkelt kan få hjälp med på verkstaden eller reservdelsshopen om/när ngt går sönder.

Jo, ska verkligen tänka på det smile Klart jag vill ha roligt, men man kanske ska tänka på HUR LÄNGE roligt man får, innan de tråkiga nyheterna kommer ikapp en så att säga.. BMW verkar dock ha det mesta, kvalitet, rolig, snygg och relativit billig beg konstigt nog? smile

Evildan
20 juli 2013 ·

firstpick skrev:

Evildan skrev:

firstpick skrev:

Jo, det är sant, men jag vill ändå ha en "egen" bil så att säga, kommer inte kännas som min, även om jag får den liksom sad

I hear you man.

Råden som Rq skrev ned är kloka ord, leta efter ngn version som du har råd att försäkra, tanka, köpa däck till.

FIAT Coupe är en rolig bil, jag har inte ägt någon men likväl kört ett par, som Malheus skrev, räkna med småfel på både el och smådetaljer i inredningen och dyl.
Står man ut med det är det en rolig bil med mkt körglädje som de flesta produkter från FIAT S.p.A.
Jag skulle däremot inte rekommendera den som förstabil, utan köp en mera dussinbil som du enkelt kan få hjälp med på verkstaden eller reservdelsshopen om/när ngt går sönder.

Jo, ska verkligen tänka på det smile Klart jag vill ha roligt, men man kanske ska tänka på HUR LÄNGE roligt man får, innan de tråkiga nyheterna kommer ikapp en så att säga.. BMW verkar dock ha det mesta, kvalitet, rolig, snygg och relativit billig beg konstigt nog? smile

En FIAT Coupe är inte på något sätt en mer tickande bomb än en BMW i den prikslassen vågar jag påstå, det som Rq skrev ang BMW stämmer desvärre oftast in på just dom exemplar som säljs "billigt", fina exemplar tas det mer i regel betalt för.

firstpick
20 juli 2013 · 32 Inlägg

Evildan skrev:

firstpick skrev:

Evildan skrev:

I hear you man.

Råden som Rq skrev ned är kloka ord, leta efter ngn version som du har råd att försäkra, tanka, köpa däck till.

FIAT Coupe är en rolig bil, jag har inte ägt någon men likväl kört ett par, som Malheus skrev, räkna med småfel på både el och smådetaljer i inredningen och dyl.
Står man ut med det är det en rolig bil med mkt körglädje som de flesta produkter från FIAT S.p.A.
Jag skulle däremot inte rekommendera den som förstabil, utan köp en mera dussinbil som du enkelt kan få hjälp med på verkstaden eller reservdelsshopen om/när ngt går sönder.

Jo, ska verkligen tänka på det smile Klart jag vill ha roligt, men man kanske ska tänka på HUR LÄNGE roligt man får, innan de tråkiga nyheterna kommer ikapp en så att säga.. BMW verkar dock ha det mesta, kvalitet, rolig, snygg och relativit billig beg konstigt nog? smile

En FIAT Coupe är inte på något sätt en mer tickande bomb än en BMW i den prikslassen vågar jag påstå, det som Rq skrev ang BMW stämmer desvärre oftast in på just dom exemplar som säljs "billigt", fina exemplar tas det mer i regel betalt för.

Jo precis smile Fan FIAT Coupe är så sjukt snygga bilar för dessutom en billig prislapp, har du någon koll vad den bilen går för om man köper en ny sådan? (ska såklart inte göra detta, bara intresserad då den är så pass billig beg), dock är ju bilen gammal, men ändå, vad gick de på förut? 300 000 typ?

xXSammy
20 juli 2013 · 6 569 Inlägg

firstpick skrev:

Evildan skrev:
En FIAT Coupe är inte på något sätt en mer tickande bomb än en BMW i den prikslassen vågar jag påstå, det som Rq skrev ang BMW stämmer desvärre oftast in på just dom exemplar som säljs "billigt", fina exemplar tas det mer i regel betalt för.

Jo precis smile Fan FIAT Coupe är så sjukt snygga bilar för dessutom en billig prislapp, har du någon koll vad den bilen går för om man köper en ny sådan? (ska såklart inte göra detta, bara intresserad då den är så pass billig beg), dock är ju bilen gammal, men ändå, vad gick de på förut? 300 000 typ?

Fiat Coupe slutades tillverkas 2000 redan, att andrahandsvärdet är lågt är för tidigare Fiat kvalitetsbrister. Rostskyddet kan vara bättrat men folk är ju rätt defensiva när det gäller bilköp, och snåla. Bilen har dåligt med lastutrymme och gör den mer till en lekbil. Service kostnaderna blir dyra då bilen är ovanlig. Med tanke på att "vanliga" bytes intervallerna är runt 10-12 tusen mil på 6-8års tid så blir det rätt jobbigt att Fiaten har på ynka 8000mil/4år.

Antar att det ligger på ett ungefär samma pris som på en Alfa 156 2.0 TS. Det gick på 9000kr och det var kamrem, löphjul, spännare och vattenpump.

Sen tillkommer ju olja, filter, bromsvätska (Ca 2-3000 extra!).

Har du råd? Självklart ska du köpa en då men undvik annars och räkna aldrig med att "Det håller nog".

Klart man vill ha bästa och snyggaste bilen som den första, men saknar man kunskapen att ordna saker själv måste man nog kolla på det billigare och tråkigare alternativen.

De/Dem
firstpick
20 juli 2013 · 32 Inlägg

Malheus skrev:

firstpick skrev:

Evildan skrev:
En FIAT Coupe är inte på något sätt en mer tickande bomb än en BMW i den prikslassen vågar jag påstå, det som Rq skrev ang BMW stämmer desvärre oftast in på just dom exemplar som säljs "billigt", fina exemplar tas det mer i regel betalt för.

Jo precis smile Fan FIAT Coupe är så sjukt snygga bilar för dessutom en billig prislapp, har du någon koll vad den bilen går för om man köper en ny sådan? (ska såklart inte göra detta, bara intresserad då den är så pass billig beg), dock är ju bilen gammal, men ändå, vad gick de på förut? 300 000 typ?

Fiat Coupe slutades tillverkas 2000 redan, att andrahandsvärdet är lågt är för tidigare Fiat kvalitetsbrister. Rostskyddet kan vara bättrat men folk är ju rätt defensiva när det gäller bilköp, och snåla. Bilen har dåligt med lastutrymme och gör den mer till en lekbil. Service kostnaderna blir dyra då bilen är ovanlig. Med tanke på att "vanliga" bytes intervallerna är runt 10-12 tusen mil på 6-8års tid så blir det rätt jobbigt att Fiaten har på ynka 8000mil/4år.

Antar att det ligger på ett ungefär samma pris som på en Alfa 156 2.0 TS. Det gick på 9000kr och det var kamrem, löphjul, spännare och vattenpump.

Sen tillkommer ju olja, filter, bromsvätska (Ca 2-3000 extra!).

Har du råd? Självklart ska du köpa en då men undvik annars och räkna aldrig med att "Det håller nog".

Klart man vill ha bästa och snyggaste bilen som den första, men saknar man kunskapen att ordna saker själv måste man nog kolla på det billigare och tråkigare alternativen.

Jo, det är klart smile Men finns det några andra märken och modeller som liknar denna?

http://cdn.blocket.com/static/1/origina … 452653.jpg

http://carsfolia.com/data_images/makers … ari-03.jpg

http://www.getfastly.com/wp-content/upl … sive-4.jpg

Som du ser, är ute efter något helst som liknar fiaten, eller en porche eller en ferrari i modellen, sån låg, lång, sportig och snygg typ smile Sedan vad det är för märke eller vad bilen heter rent tekniskt är ju mindre intressant så länge den ser ut ungefär så, så behöver ju inte vara en dyr ferrari för att jag ska kunna glida runt i den och få lite respekt på gatan, haha (A) ^^ Nä men du fattar? smile

Så om du kan några liknande modeller, lista de gärna big_smile

xXSammy
20 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Mazda 323F.

De/Dem
Evildan
21 juli 2013 ·

Porsche 924 wink
Toyota Celica.
Hyundai Coupe.
Opel Calibra?

Senast redigerat av Evildan (21 juli 2013)

Masquerade Aldrig nöjd
21 juli 2013 · 804 Inlägg

Malheus skrev:
Bilen har dåligt med lastutrymme och gör den mer till en lekbil.

Allt går att lösa om man vill! Bakluckan rymmer en hel del, släng in en golfbag och det finns utrymme över om man säger så. Själv fick jag även in en 46"-tv i baksätet, så den rymmer mer än man tror. Att det ser för jäkla roligt ut är en annan femma:

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122686/122686-eb88dd0603183487fada351b2e75ebe6.jpg

Den enda modellen som kommer nära Coupé är i min mening Alfa Romeo GTV v6, men hittar du en sådan i Fiatens prisklass så har du betydligt större anledning att vara skeptisk.

Senast redigerat av Masquerade (21 juli 2013)

Livet är för kort för att äga Volvo.
xXSammy
21 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Jao..allt går ;P Bagageutrymmet är på 295 liter i Fiaten..En BMW E30 har 425 liter och en Ford Mondeo sedan på 500 liter.

Mitt är på 378 liter och gapet är så pass litet att jag inte ens kan få in en flyttkartong i bagaget..minus för Svensson!

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juli 2013 · 7 229 Inlägg

vw corrado http://www.blocket.se/ostergotland/VW_C … _8&w=3 det är en 8ventilers 4a med väldigt lite problem smile bra och billigt bilägande

opel calibra http://www.blocket.se/malmo/Opel_Calibr … _8&w=3
vet inte så mkt om bilarna, men har förstått att rost är ganska vanligt

mercedes clk http://www.blocket.se/ystad/Mercedes_Be … _8&w=3
bra bilar som ser lite exclusiva ut, men rost är väldigt vanligt i skärmar och dörrar

toyota celica http://www.blocket.se/helsingborg/Toyot … _8&w=3 en relativt problem fri bil, pigg och rolig ... lite opersonlig enligt mig bara

eclipse http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … _8&w=3 lite över budget, men en väldigt snygg bil med lite problem, är precis som toyotan ganska opersonlig

Senast redigerat av CHEEVA (21 juli 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
firstpick
21 juli 2013 · 32 Inlägg

Evildan skrev:
Porsche 924 wink
Toyota Celica.
Hyundai Coupe.
Opel Calibra?

Jo, alla dessa verkar sevärda smile Finns det något sådant beg för under 20k som är värt att köpa då? smile

SportPilot Ubåtsingenjör
21 juli 2013 · 7 229 Inlägg

firstpick skrev:

Evildan skrev:
Porsche 924 wink
Toyota Celica.
Hyundai Coupe.
Opel Calibra?

Jo, alla dessa verkar sevärda smile Finns det något sådant beg för under 20k som är värt att köpa då? smile

kolla mina länkar, glömde bort porschen .. men bara att klicka in på blocket så hittar du en massa för under 20 000 även några 944or

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
firstpick
21 juli 2013 · 32 Inlägg

Malheus skrev:
Jao..allt går ;P Bagageutrymmet är på 295 liter i Fiaten..En BMW E30 har 425 liter och en Ford Mondeo sedan på 500 liter.

Mitt är på 378 liter och gapet är så pass litet att jag inte ens kan få in en flyttkartong i bagaget..minus för Svensson!

Dock ska jag ju varken sitta i bagageutrymme eller ta med någon person i det? smile Jag menar, jag ska ju ha den som egen bil, mestadels köra själv, möjligtvis om man tar med någon brud i framsätet eller trycker in 4 pers i den ifall man ska iväg och åka någonstans, antar dock att det går att sitta relativt bekvämt även i baksätet åtminstone? smile

Behöver ju inte så mycket utrymme smile Det är ju mest om jag ska ta med mig dator, skärm och sådana grejor när jag pendlar, som kan vara bra, men det kan jag ju använda baksätet till med? ^^

SportPilot Ubåtsingenjör
21 juli 2013 · 7 229 Inlägg

http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche … _8&w=3 targa är ju schysst på sommaren, men du får nog skruva lite innan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
firstpick
21 juli 2013 · 32 Inlägg

Masquerade skrev:

Malheus skrev:
Bilen har dåligt med lastutrymme och gör den mer till en lekbil.

Allt går att lösa om man vill! Bakluckan rymmer en hel del, släng in en golfbag och det finns utrymme över om man säger så. Själv fick jag även in en 46"-tv i baksätet, så den rymmer mer än man tror. Att det ser för jäkla roligt ut är en annan femma:

http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122686/122686-eb88dd0603183487fada351b2e75ebe6.jpg

Den enda modellen som kommer nära Coupé är i min mening Alfa Romeo GTV v6, men hittar du en sådan i Fiatens prisklass så har du betydligt större anledning att vara skeptisk.

http://www.blocket.se/hoor/Alfa_Romeo_G … 11&w=3

Denna verkar ju tung fan smile Företagsannons med, så är ju bilhandlare big_smile

firstpick
21 juli 2013 · 32 Inlägg

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche_944_48159821.htm?ca=23_8&w=3 targa är ju schysst på sommaren, men du får nog skruva lite innan

Ja, verkar schysst smile Bilen såg dock äldre ut än de andra smile Men den var c00L big_smile  Det är såna lampor man fäller upp med va? big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
21 juli 2013 · 7 229 Inlägg

firstpick skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche_944_48159821.htm?ca=23_8&w=3 targa är ju schysst på sommaren, men du får nog skruva lite innan

Ja, verkar schysst smile Bilen såg dock äldre ut än de andra smile Men den var c00L big_smile  Det är såna lampor man fäller upp med va? big_smile

det är popup lampor ja, den är mkt äldre än de andra också smile veteranbil snart, men det är å andra sidan en porsche wink

hade personligen köpt corradon jag länkade innan... eller kanske en clk

celican är också ett väldigt bra köp.. lite problem och sportig bil

Senast redigerat av CHEEVA (21 juli 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
firstpick
21 juli 2013 · 32 Inlägg
firstpick
21 juli 2013 · 32 Inlägg

CHEEVA skrev:

firstpick skrev:

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Porsche_944_48159821.htm?ca=23_8&w=3 targa är ju schysst på sommaren, men du får nog skruva lite innan

Ja, verkar schysst smile Bilen såg dock äldre ut än de andra smile Men den var c00L big_smile  Det är såna lampor man fäller upp med va? big_smile

det är popup lampor ja, den är mkt äldre än de andra också smile veteranbil snart, men det är å andra sidan en porsche wink

hade personligen köpt corradon jag länkade innan... eller kanske en clk

celican är också ett väldigt bra köp.. lite problem och sportig bil

Jo, celican är typ mer lik en porche än en ferrari/fiat i modellen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang