Två skadade i streetrace

Ulf_W bilder.ulfw.se
20 juli 2013 · 1 103 Inlägg

Bullet--- skrev:
Ungefär som att säga att orsaken att kriminaliteten ökar är att folk spelat mycket GTA. Lika dumt vill säga wink
Tror knappast att det föds mer idioter för att det görs filmer där bilar tävlar.

Nä det föds idioter kontinuerligt...
Men efter filmerna blev det "inne" med streetracing, och alla stolpskotten skulle vara "häftiga" och vara på streetrace. Det var då det började spåra ur...

Senast redigerat av Ulf_W (20 juli 2013)

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
GarageKenger
21 juli 2013 ·

robzter skrev:

DrRegnek skrev:
Så om jag förstår det rätt så har den kraschade bilen inget med racet att göra. I så fall hade olyckan kunnat ske hur som helst, oberoende av racet. Det vore bra om media kunde upplysas om detta.

inte mycket till racebil det där smile men nu var jag iof inte ute men känner igen den där bilen från andra race som publik. han brukar köra som ett svin.

Jaha, synd hursomhelst. Säkerligen inte hans avsikt att krascha, men vet man inte sina egna eller bilens gränser skall man inte sitta bakom ratten i dessa samanhang.

GarageKenger
21 juli 2013 ·

Polarkraft skrev:

DrRegnek skrev:
Så om jag förstår det rätt så har den kraschade bilen inget med racet att göra. I så fall hade olyckan kunnat ske hur som helst, oberoende av racet. Det vore bra om media kunde upplysas om detta.

Jag tror att han hade kört en repa och sen var på väg tillbaka till start när olyckan inträffade.

Ok, då är jag med. Hur det än gick till så är så klart det viktigaste att de klarat sig så bra som möjligt. Sen att vi får dålig PR får ju bli ett sekundärt problem.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2013 · 14 058 Inlägg

DrRegnek skrev:

Polarkraft skrev:

DrRegnek skrev:
Så om jag förstår det rätt så har den kraschade bilen inget med racet att göra. I så fall hade olyckan kunnat ske hur som helst, oberoende av racet. Det vore bra om media kunde upplysas om detta.

Jag tror att han hade kört en repa och sen var på väg tillbaka till start när olyckan inträffade.

Ok, då är jag med. Hur det än gick till så är så klart det viktigaste att de klarat sig så bra som möjligt. Sen att vi får dålig PR får ju bli ett sekundärt problem.

Visst får det bli ett sekundärt problem men det är ju ändå inte bra att sådana här incidenter inträffar. Det betyder ju att Harry Haffa blir ännu mer observant på sådana här race.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
fluppidupp ...
21 juli 2013 · 757 Inlägg

DrRegnek skrev:

robzter skrev:

DrRegnek skrev:
Så om jag förstår det rätt så har den kraschade bilen inget med racet att göra. I så fall hade olyckan kunnat ske hur som helst, oberoende av racet. Det vore bra om media kunde upplysas om detta.

inte mycket till racebil det där smile men nu var jag iof inte ute men känner igen den där bilen från andra race som publik. han brukar köra som ett svin.

Jaha, synd hursomhelst. Säkerligen inte hans avsikt att krascha, men vet man inte sina egna eller bilens gränser skall man inte sitta bakom ratten i dessa samanhang.

var inte synd om honom iaf. synd om dom som fick sina bilar förstörda för att just en babian inte kan köra som folk. han hade tydligen tjaffsat med polisen direkt efter när dom kom till platsen. försökt mygla för att öka chansen att försäkringen skulle gälla osv. riktig gris utan att äta fläskkött.

hade det varit min bil som vart kvaddad hade jag nog slagit sönder benen på honom så mycket att läkarna bara skulle ta fram fogsvansen och börja plocka bort dom. sen tvinga han och hans familj att betala.

Senast redigerat av robzter (21 juli 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2013 · 14 058 Inlägg

robzter skrev:

DrRegnek skrev:

robzter skrev:

inte mycket till racebil det där smile men nu var jag iof inte ute men känner igen den där bilen från andra race som publik. han brukar köra som ett svin.

Jaha, synd hursomhelst. Säkerligen inte hans avsikt att krascha, men vet man inte sina egna eller bilens gränser skall man inte sitta bakom ratten i dessa samanhang.

var inte synd om honom iaf. synd om dom som fick sina bilar förstörda för att just en babian inte kan köra som folk. han hade tydligen tjaffsat med polisen direkt efter när dom kom till platsen. försökt mygla för att öka chansen att försäkringen skulle gälla osv. riktig gris utan att äta fläskkött.

hade det varit min bil som vart kvaddad hade jag nog slagit sönder benen på honom så mycket att läkarna bara skulle ta fram fogsvansen och börja plocka bort dom. sen tvinga han och hans familj att betala.

Ja, får han inte nåt på försäkringen så blir det nog så kostsamt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Amstaff
21 juli 2013 · 253 Inlägg

alain skrev:
Om politiker inte var så inklämda och fixade banor till streetrace detta skulle detta inte hända.

Tror du på det där själv? Det finns gott om banor & tillfällen att köra på i Sverige, det förhindrar inte ett dugg att folk beter sig som idioter i trafiken för det.

För varje smäll som skrivs i nyheterna så sjunker racing djupare ner i avgrunden och arrangemang efter arrangemang dör ut tillslut då ingen kommun vill stötta bilsport.

On topic: Inte fan gick det sakta, den där volvon har komprimerats mer än vad motorn i den orkar komprimera.

Senast redigerat av Amstaff (21 juli 2013)

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
fluppidupp ...
21 juli 2013 · 757 Inlägg

Amstaff skrev:

alain skrev:
Om politiker inte var så inklämda och fixade banor till streetrace detta skulle detta inte hända.

Tror du på det där själv? Det finns gott om banor & tillfällen att köra på i Sverige, det förhindrar inte ett dugg att folk beter sig som idioter i trafiken för det.

För varje smäll som skrivs i nyheterna så sjunker racing djupare ner i avgrunden och arrangemang efter arrangemang för ut tillslut då ingen kommun vill stötta bilsport.

jasså vartdå? har inte sett många ställen där folk kan köra streetrace lagligt.

Amstaff
21 juli 2013 · 253 Inlägg

robzter skrev:

Amstaff skrev:

alain skrev:
Om politiker inte var så inklämda och fixade banor till streetrace detta skulle detta inte hända.

Tror du på det där själv? Det finns gott om banor & tillfällen att köra på i Sverige, det förhindrar inte ett dugg att folk beter sig som idioter i trafiken för det.

För varje smäll som skrivs i nyheterna så sjunker racing djupare ner i avgrunden och arrangemang efter arrangemang för ut tillslut då ingen kommun vill stötta bilsport.

jasså vartdå? har inte sett många ställen där folk kan köra streetrace lagligt.

EDPS?

Bara du går in på deras sida och anmäler dig.

BMW 318D xDrive "Sportsline" (2016)
fluppidupp ...
21 juli 2013 · 757 Inlägg

Amstaff skrev:

robzter skrev:

Amstaff skrev:
Tror du på det där själv? Det finns gott om banor & tillfällen att köra på i Sverige, det förhindrar inte ett dugg att folk beter sig som idioter i trafiken för det.

För varje smäll som skrivs i nyheterna så sjunker racing djupare ner i avgrunden och arrangemang efter arrangemang för ut tillslut då ingen kommun vill stötta bilsport.

jasså vartdå? har inte sett många ställen där folk kan köra streetrace lagligt.

EDPS?

Bara du går in på deras sida och anmäler dig.

och där är det tävling? senast jag kollade så körde dom bara tidtagning. sen så går ju det ofta runt om i sverige. dom kör t ex aldrig i stockholm. och med tanke på efterfrågan så skulle dom behöva köra varannan fredagskväll i stockholm iaf.  bilarna som körs på gatan i de tyngre klasserna och inte i kalle anka cupen klarar inte deras besiktningar av säkerhet osv.

sen att åka till piteå eller sundsvall är ju bara att glömma. du har nog inte förstått att det är just även det som är en stor del i att folk hellre väljer en avspärrad motorväg över att åka till sundsvall. bara transportkostnaden täcker upp anmälningsavgift, soppa och däck.

så det där snacket om att det finns alternativ är bara att stoppa upp någonstans. enda vettiga alternativet är att dom bygger "pay and drive" strippar runt om i landet. typ sånna där du stoppar i en 100ing så har du tidtagning lyse osv när du vill. det funkar uppenbarligen i USA

men som sagt så är inte själva tävlingen eller street racingen som är problemet. utan just glohjonen som kör som idioter. dom kör upp flera tusenlappar i soppa och missar ändå att se repan för dom hellre ville bränna fram och tillbaka och styla. det är sånna som dom som vi som håller på med streetracing avstår ifrån och ifrånsäger oss sambandet med. har själv stått flera gånger och tittat på bland annat den bilen som krashade när han kört som ett arsle och hoppats på att han skulle smälla med en betongvägg eller något och inte klara sig.

Senast redigerat av robzter (21 juli 2013)

wadde Tryck och pys-åka
21 juli 2013 · 884 Inlägg

Jahapp. Så hände det som jag muttrat om så många gånger folk blåst runt runt på stora racen.
Jag vet inte ens om jag borde sitta här å en säga nått. Känner inte att nått behöver tilläggas.

Utom lite dethär skitpratet om Kalle-anka race.
Att påstå att det skulle vara mera problem och stök på dom är helt enkelt inte sant.
Visst, nu hände dethär i jordbro, oklart om det var smårejsande med frirepor där, var inte där själv så jag vet inte.
Men exempelvis morabergs och kungenskurvas efteraktiviteter, hur mycket slentrianpromenerande på e18 eller brottomgasa bara för att hinna se en repa blir det där ?

Jag säger som jag brukar på sista tiden, jag föredrar kalla-anka racing just nu, för att det är lugnare.
Inge flamewars nu, klart det är häftigare bilar på stora cuperna. Inte det som är pekpinnen här. Utan beteendet hos "folk" runtomkring.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Rquired Allmänt envis
21 juli 2013 · 12 512 Inlägg

Självklart åker offerkoftan och skygglapparna på med en gång hos de flesta med några få och vettiga undantag, det är inget farligt med den här typen av arrangemang och några olyckor hade aldrig inträffat om bara vi vettiga hade mötts upp. Det är idioterna som orsakar olyckor inte vi vettiga.

Det finns inte två typer av folk (vettiga och idioter) som deltar i den här typen av arrangemang utan problemen och olyckorna beror på att folk pressar och träder över gränser gång på gång. Ofta under otillräckliga förhållanden i allt från att platserna som väljs inte är i skick för att tävlas på, att förarna inte har den erfarenhet som krävs, att bilarna inte är kapabla att köras fullt ut på ett säkert sätt och att det saknas rutiner för hur det skall gå till. Bara som några enstaka exempel bland flera på varför det går illa.

Om man verkligen är vettig krävs det inte mycket tankeverksamhet för att konstatera att det behövs struktur för att den här typen av tävlingar skall ske på ett säkert vis och att verktygen finns tillgängliga redan idag. Men jag tror personligen att det är där skon klämmer.

-Det passar inte folk att genomgå någon form av enklare teori och förarprov som visar att man är klarar av uppgiften.

-Det passar inte att låta bilen genomgå en enklare form av besiktning som visar att bilen är lämplig att köras fort och hårt med.

-Det passar inte att anpassa sin bil efter kraven en besiktning likt den i exemplet ovan förmodligen ställer.

-Det passar inte att följa de regler som är nödvändiga på en bana byggd för uppgiften.

-Och det är svårt och komma ifrån det faktum att struktur kostar pengar, förmodligen en struntsumma jämfört med det bränsle folk bränner i liknande sammanhang varje helg. Men i ett samhälle där folk oavsett ekonomiska förhållanden hellre hämtar en film på internet utan att betala för sig än att köpa den så passar det inte att betala för ett säkert nöje när det är gratis att dra ihop lite folk och välja det olagliga alternativet istället. Då behöver man inte följa några jobbiga och i ens egna ögon helt onödiga regler heller!

Det här inlägget är inte riktat mot någon och inte menat att såra någon heller för den delen, men jag antar att jag kommer få en hel del mothugg. Men om jag nu är helt fel ute ber jag er att förklara varför det inte går att ordna någon form av struktur? Om det som ni påstår finns idioter och vettigt folk borde det ha varit självklart, de vettiga hade anpassat sig efter och klarat av reglerna medan idioterna sållats bort.

Ja jag begriper att i praktiken hade några idioter slunkit igenom nätet och några vettiga gjort misstag så en viss risk för olyckor hade fortfarande funnits men den hade varit mycket mindre och konsekvenserna hade blivit mindre på en bana anpassad för syftet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
wadde Tryck och pys-åka
21 juli 2013 · 884 Inlägg

Jag förstår precis vad du sätter fingret på Rquired. Att folk klagar å piper så fort det inte är "free for all"
För dom som håller på med organiserat motorSPORT, så framstår ju vi gatracers förmodligen som väldigt infantila.
Och det kan jag förstå.
Men det är ju flera jobbiga sidor hela tiden, pengar och vad jag tänkte komma till: Just här i stockholm är det ju ett ökänt stort motstånd från politiskt håll mot all form av motorsport.

Se på Glenn Ocklund hur han kämpade JÄRNET för att få ha lite körandes ute i Norrtälje, men stjälptes på nån struntteknikalitet. Samtidigt som det i samma område var helt okej med en sportflygplats. I rättvisans namn så hade flygklubben där också lite problem med att få tillstånd till sin verksamhet.

Andra exemplet är Speedwaykörande i Gubbängen. Varje år försöker kommunpolitikerna hitta nån liten hyresgäst i nått hus inom en 45-mils radio som kan tänkas störas, eller nån liten utrotningshotat groda som måste få korsa speedwaybanan. Ja nu tog jag väll i lite i överkant, men dom har klarat sig undan på att det är en gammal gammal tradition speedwayen i sig.

Och ja, offerkoftan är en svensk klassisk konstform som idkas friskt när man vill argumentera för sin sak.
Själv så försöker jag erkänna när man gjort bort sig, och framförallt så hoppas jag att det tas nån form av lärdom hur illa det kan gå av det som hände i jordbro nu. Tyvärr hoppas jag nog på för mycket.

Nu hoppar jag inte på dig och försöker ändra på va du tyckte med massa argument.
Håller med dig,struktur och ordning är riktigt jävla viktigt.
Bara pekade lite på dethär med att det inte finns nån bana i stockholmsområdet att vara på.
Blackracet i Akalla som var ett riktigt tappert försök gick ju om intet tyvärr.

Skämtet från Yrrol blir ju aktuellt: "Vi har ju ingen lokal"

Senast redigerat av wadde (21 juli 2013)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
igu
21 juli 2013 · 2 Inlägg

Skedde olyckan efter eller i samband med det som arrangerades?

Ser många antydningar till att det endast är runtomkring som riskerna finns. Jag tyckte nämligen inte att de som höll i det var så värst noga med säkerheten heller.

Anledningen till mitt påstående är att jag var tvungen att åka rakt genom detta race med sovande barn i bilen. 1/3 genom rakan tappar minsta ungen nappen och helvetet börjar. Jag blir tvingad att sakta ner lite medan jag gräver fram den enda nappen tillgänglig, vilket går snabbt, och när jag väl tittar upp igen har jag väl hunnit ungefär halvvägs på rakan. I detta ögonblick ser jag starten släppa iväg bilarna bakom.
Jag inser snabbt att jag inte kommer hinna hålla undan i den sura familjetrucken, vilket tvingar ut mig i väggrenen för att jag inte ska vålla någon olycka (även om vem som skulle vålla vad egentligen är det omvända). Ni som var där vet säkert vilken bil jag färdades i...

Har vid tillfällen varit och tittat på andra race och är intresserad men just det här känns ganska tveksamt med tanke det omskrivna samt det jag själv var med om. Nog för att man precis passerat 30 men just då kände jag mig tillräckligt gubbig för att vara ungefär en millimeter  och ett kvastskaft från att lacka ur och ringa dit blåljus... Släpp inte igenom utomstående om ni inte tänkt vänta!

Det hela var säkert en serie olyckliga omständigheter men det är svårt att inte bli gubbig i dessa lägen...

granadadr
21 juli 2013 · 7 289 Inlägg

har varit mkt på race och även hjälpt till att arrangera förr,, säkerheten är mkt viktig,, vi hade MKT diskussioner om säkerhet med publik,, säkerheten är viktigast,,
vi körde på en flygraka mitt ute i skogen utan retur,, så vi var mkt noga med att ingen fick köra tillbaka innan vi sa till,, och vi hade koll på biltrafiken,, och givetvis hade civila bilar företräde före våran LEK wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
dasboot
21 juli 2013 · 441 Inlägg

igu skrev:
Skedde olyckan efter eller i samband med det som arrangerades?

Ser många antydningar till att det endast är runtomkring som riskerna finns. Jag tyckte nämligen inte att de som höll i det var så värst noga med säkerheten heller.

Anledningen till mitt påstående är att jag var tvungen att åka rakt genom detta race med sovande barn i bilen. 1/3 genom rakan tappar minsta ungen nappen och helvetet börjar. Jag blir tvingad att sakta ner lite medan jag gräver fram den enda nappen tillgänglig, vilket går snabbt, och när jag väl tittar upp igen har jag väl hunnit ungefär halvvägs på rakan. I detta ögonblick ser jag starten släppa iväg bilarna bakom.
Jag inser snabbt att jag inte kommer hinna hålla undan i den sura familjetrucken, vilket tvingar ut mig i väggrenen för att jag inte ska vålla någon olycka (även om vem som skulle vålla vad egentligen är det omvända). Ni som var där vet säkert vilken bil jag färdades i...

Har vid tillfällen varit och tittat på andra race och är intresserad men just det här känns ganska tveksamt med tanke det omskrivna samt det jag själv var med om. Nog för att man precis passerat 30 men just då kände jag mig tillräckligt gubbig för att vara ungefär en millimeter  och ett kvastskaft från att lacka ur och ringa dit blåljus... Släpp inte igenom utomstående om ni inte tänkt vänta!

Det hela var säkert en serie olyckliga omständigheter men det är svårt att inte bli gubbig i dessa lägen...

Hade varit ett arr race innan, men när olyckan skedde så var det bara ett spontan race...

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
21 juli 2013 · 839 Inlägg

Rquired, du kommer inte få några som helst mothugg. Det du skrev var så rätt så att folk kommer ignorera det.
Det finns gott om tillfällen och platser att köra på i Sverige men det är

För långt dit
Kostar pengar
Känns inte äkta
Larvigt med regler
Töntigt med hjälm
Fel när det inte står en tönt mellan bilarna och gör snabba handrörelser istället för en riktig gran
Inte som i filmerna
Står inte 500 personer utmed båda sidor av den alldeles för smala vägen

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
wofflan- Gear Heads Göteborg
21 juli 2013 · 156 Inlägg

UhrJr skrev:
Rquired, du kommer inte få några som helst mothugg. Det du skrev var så rätt så att folk kommer ignorera det.
Det finns gott om tillfällen och platser att köra på i Sverige men det är

För långt dit
Kostar pengar
Känns inte äkta
Larvigt med regler
Töntigt med hjälm
Fel när det inte står en tönt mellan bilarna och gör snabba handrörelser istället för en riktig gran
Inte som i filmerna
Står inte 500 personer utmed båda sidor av den alldeles för smala vägen

Klart att det måste kosta pengar. Men att det är långt dit är just det stora problemet. PGA den rödgröna röran vi har här i göteborg så är nobben så snart man nämner motorsport. Dom borde göra som malmö vet inte hur det går för malmö raceway men det är en förebild för alla städer ....

Senast redigerat av mrglass (21 juli 2013)

granadadr
21 juli 2013 · 7 289 Inlägg

spelar ingen roll vilka som sitter vid makten,, kommer ALDRIG att satsas på motorsport i Sverige, bara Puckbandy å fjollboll,,

Hamilton
21 juli 2013 · 8 864 Inlägg

Vi har ju en motorarena för ca 250milj sedan 2011 så visst satsas det på motorsport.....

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang