3197
Sök

Slirande koppling!

SSS -12
3 217 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
Hejsan gott folk!

Jag har funnit att min koppling jävlas en aning med mig.

När jag ligger i 3, 4 och stundtals 5 så tenderar kopplingen för att slira och motorn varvar upp vid fullt gaspådrag, är detta ett tecken på att kopplingen är slut eller har jag fått en "glaskoppling" som min far snällt förklarar det som... Att den har fått en hal yta!

Det räcker med att man råkar slira någon sekund på kopplingen (då den inte alltid vill släppa när jag vill så, burnout) sen är den körd för kvällen och i värsta fall ett par dagar framöver...

Den har hållt på såhär ett tag, ca ett halvår på sin höjd, men lyckas alltid fixa sig själv efter ett tag!

Kan någon förklara för mig vad för slags fenomen jag drabbas av?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

311 Inlägg
3 november 2006
Skulle kunna vara att det läcker olja på lamellen

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
3 november 2006
kajc skrev:

Om det läcker olja på lamellen så hugger kopplingen.

143 Inlägg
3 november 2006
Ligger antagligen massa damm mellan svänghjul och lamell. Liknande det som blir av bromsbeläggen vid hård användning. Så du får köra lugnt tills all slitagedamm från din överanvända lamell snällt försvunnit.

429 Inlägg
3 november 2006
Owzer skrev:
kajc skrev:

Om det läcker olja på lamellen så hugger kopplingen.

Om det är lite olja eller fett så hugger den, är det mycket så slirar den!

Men jag tror inte på något av detta för kopplingen är nog slut och dags för att byta!

SSS -12
3 217 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
pulk skrev:
Ligger antagligen massa damm mellan svänghjul och lamell. Liknande det som blir av bromsbeläggen vid hård användning. Så du får köra lugnt tills all slitagedamm från din överanvända lamell snällt försvunnit.

Känns som att felet är angivet smile Kopplingen fungerar bra såvida jag inte gör någon misslyckad burnout där den får slira länge och väl!

Tack så mycket smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

2 122 Inlägg
3 november 2006
testa folkrace lösningen med att hälla coca cola på kopplingen via nått hål på sprängkåpan är det bara damm så funkar det. folkrace åkarna brukar hälla cola på när kopplingen börjar bli kass

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Sök