Vad är EGENTLIGEN olika trimsteg 1, steg 2 steg 3 osv ??

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
2 augusti 2013 · 1 152 Inlägg

Som rubrik lyder, vad tycker ni på garaget.org att olika trimsteg betyder?

Ex: steg1 = chip/ECU + filter
Steg2 = steg1 + avgas
Steg3 = steg2 + grenrör + IC osv....
(OBS ovan är endast ex så man förstår trådens syfte smile )

Ska sen göra en sammanfattning på första inlägget allt eftersom tips och svar kommer in!!!

Steg1:

Steg2:

Steg3:

Steg4:

Steg5:

Senast redigerat av PITSTOP (3 augusti 2013)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
JimmyAndersson
3 augusti 2013 · 1 679 Inlägg

Beror lite på bilmodell/motor smile
Tex till min 850 så är stegen såhär:
Steg 1 = chip
Steg 2= chip, större avgas efter kat.
Steg 3 = chip, 3tum från turbo och hela vägen med sport/race kat och ofta öppet filter.
Steg 4 = beror på motorn i 850in, men oftast så äre, större spridare, större turbo med 3tum hela vägen och chip till det.
Jag som tex har en R behöver inte nya spridare för steg 4 utan bara större turbo, 3tum från den med chip smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Tagg3N Konsult
3 augusti 2013 · 1 247 Inlägg

Som Jimmy skrev så är det lite beroende på modell/motor.
Till min SS ser stegen i regel ut sågär:

Steg 1 = Programvara
Steg 2 = Programvara, 2,5" avgas (halvsats) och insatssportfilter
Steg 3 = Programvara, 2,5" avgas (halvsats), insatssportfilter, spridare, upd. luftfilterbox
Steg 4 = Programvara, 2,5" avgas (komplett), insatssportfilter, spridare, upd. luftfilterbox och ny turbo
Steg 5 = Programvara, 2,5" avgas (komplett), insatssportfilter, ännu vassare spridare, upd. luftfilterbox, ännu värre turbo och ny koppling.

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
3 augusti 2013 · 1 152 Inlägg

Kul smile anledningen till att jag startade tråden var för att jag hade en kund som tjafsade om olika steg och påstod att alla bilar hade samma steg dvs att ex alla bilar som hade steg 3 hade chip, catback, samt filter.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Germax
3 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

Steg är ju något som varje trimmare hittar på för att göra det enkelt för konsumenten.
Så trimsteg är alltså individuellt beroende på bil och trimmare, men i praktiken ser de nog ofta liknande ut bilar emellan.

MeepMeep Finraggare
3 augusti 2013 · 2 381 Inlägg

Blir tokig på alla som tittar på bilen och frågar vilket steg det är. Det finns mig veterligen inga steg till min utan det är precis som beskrivs ovan helt upp till varje tuningfirma att göra vad de vill i de respektive stegen för att göra det enkelt för kunden att veta i vilken ordning man skall uppgradera.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
caromania Forummoderator
3 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

Har du sett Tillbaka till framtiden del 3 så vet du. Doc kastar ju i de olika stegen i ångloket. Vid steg tre så smäller pannan.

Senast redigerat av caromania (3 augusti 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
3 augusti 2013 · 5 083 Inlägg

caromania skrev:
Har du sett Tillbaka till framtiden del 3 så vet du. Doc kastar ju i de olika stegen i ångloket. Vid steg tre så smäller pannan.

Haha morgonhumor big_smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
pzymon egen företagare
3 augusti 2013 · 630 Inlägg

bra tråd för detta jag har tjafsat med många om också....
folk som säger att sin bil är steg 3 trimmad för att dom köpte ett chip som var steg tre....

om jag inte har fattat fel så är det väl så att trimmarna har optimerat det chipet till till tex större avgas, öppetfilter annan ic tex. medans samma trimmares steg ett är anpassat till org.

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
3 augusti 2013 · 1 152 Inlägg

pzymon skrev:
bra tråd för detta jag har tjafsat med många om också....
folk som säger att sin bil är steg 3 trimmad för att dom köpte ett chip som var steg tre....

om jag inte har fattat fel så är det väl så att trimmarna har optimerat det chipet till till tex större avgas, öppetfilter annan ic tex. medans samma trimmares steg ett är anpassat till org.

Skönt att jag inte är ensamm om detta eviga tjafs då smile

Men om vi nu bortser från "trim leverantör" vad tycker ni att borde klassas som steg3?

Jag har ex följande mod på min bil:
Luftfilter, downpipe, CAT ersättare, fullflödes avgas, kall luftintag, ECU optimerad enligt mina mod.
Vad är det för steg enligt er? (Jag kallar det steg2)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

PITSTOP skrev:

pzymon skrev:
bra tråd för detta jag har tjafsat med många om också....
folk som säger att sin bil är steg 3 trimmad för att dom köpte ett chip som var steg tre....

om jag inte har fattat fel så är det väl så att trimmarna har optimerat det chipet till till tex större avgas, öppetfilter annan ic tex. medans samma trimmares steg ett är anpassat till org.

Skönt att jag inte är ensamm om detta eviga tjafs då smile

Men om vi nu bortser från "trim leverantör" vad tycker ni att borde klassas som steg3?

Jag har ex följande mod på min bil:
Luftfilter, downpipe, CAT ersättare, fullflödes avgas, kall luftintag, ECU optimerad enligt mina mod.
Vad är det för steg enligt er? (Jag kallar det steg2)

Skulle välja själv o kalla det för steg 3.
Steg 1= chip
Steg 2 = filter, chip, halvsats
Steg 3 = 3" dp med racekat, chip, filter
Steg 4 = 3"dp med racekat, större turbo, större spridare, filter, stift! Dock tex på t5 spisarna så håller inte stakarna längre garanterat om man ska utnyttja turbon till max.

Så tycker att upp till steg 3 när man bara mixtrar med ecu samt bilens andning är mindre ingrepp medans att byta turbo mm börjar bli lite mer avancerade iom fler faktorer man måste ta hänsyn till! Tex kolvar, stakar, kolvringar, spridare! För om dessa inte hänger med längre så slutar det med tråkigheter!

marcus0510
3 augusti 2013 · 243 Inlägg

Steg 1 = Mjukvara
Steg 2 = Mjukvara + Catback
Steg 3 = Mjukvara + Helsystem
Steg 4 = Mjukvara + helsystem + vad än motorn behöver för att nå sin maxeffekt oöppnad.

Efter det tycker jag inte man kan dela upp det i steg längre.

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
3 augusti 2013 · 1 152 Inlägg

marcus0510 skrev:
Steg 1 = Mjukvara
Steg 2 = Mjukvara + Catback
Steg 3 = Mjukvara + Helsystem
Steg 4 = Mjukvara + helsystem + vad än motorn behöver för att nå sin maxeffekt oöppnad.

Efter det tycker jag inte man kan dela upp det i steg längre.

Sådant svar är bra men gäller det alla bilar eller vissa? smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
caromania Forummoderator
3 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

PITSTOP skrev:

marcus0510 skrev:
Steg 1 = Mjukvara
Steg 2 = Mjukvara + Catback
Steg 3 = Mjukvara + Helsystem
Steg 4 = Mjukvara + helsystem + vad än motorn behöver för att nå sin maxeffekt oöppnad.

Efter det tycker jag inte man kan dela upp det i steg längre.

Sådant svar är bra men gäller det alla bilar eller vissa? smile

Nej. Det finns inga vedertagna uttryck för olika "steg". Det är bara en lek med ord. Faktiskt. Däremot finns ett vedertaget uttryck som heter BPU - basic performance upgrades.

edit: jag är verkligen inte petig, men kan du inte gå in och redigera rubriken "egentligen"?

Senast redigerat av caromania (3 augusti 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
3 augusti 2013 · 1 152 Inlägg

caromania skrev:

PITSTOP skrev:

marcus0510 skrev:
Steg 1 = Mjukvara
Steg 2 = Mjukvara + Catback
Steg 3 = Mjukvara + Helsystem
Steg 4 = Mjukvara + helsystem + vad än motorn behöver för att nå sin maxeffekt oöppnad.

Efter det tycker jag inte man kan dela upp det i steg längre.

Sådant svar är bra men gäller det alla bilar eller vissa? smile

Nej. Det finns inga vedertagna uttryck för olika "steg". Det är bara en lek med ord. Faktiskt. Däremot finns ett vedertaget uttryck som heter BPU - basic performance upgrades.

edit: jag är verkligen inte petig, men kan du inte gå in och redigera rubriken "egentligen"?

Haha såg det nu efter att du skrev det,, IPhone skriver vad den vill ibland wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Krist
3 augusti 2013 · 716 Inlägg

Ju högre "steg" desto mer effekt typ? Vissa bilar är identiska på steg 1 & 2 förutom catbacken.. Dvs tuningfirman uppger samma effekt på de 2 "filerna".

Om vi tar min som exempel så behövs inte så mycket (inget) bytas för att få ut 50-100hk extra. Kan jag fortfarande kalla det för steg 1 & 2 med tanke på att det bara är programvaran som ändrats?
Steg 1: Mappning
Steg 2: Mappning

Som någon sa längre upp, steg säger försäljarna för att de blir lättare å sälja sina produkter, och en köpare som inte är insatt i trim har det lättare å välja vad han vill.

Å sen att vissa personer inte vet skillnaden på chip å mapp...

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
MeepMeep Finraggare
4 augusti 2013 · 2 381 Inlägg

Tror det är dumt att skriva exakta delkomponenter för att skapa "steg". Ta min bil som exempel - headers men orginalrör då man inte får ut speciellt mycket mer än oväsen att byta upp sig - har jag inte steg "3" då? Och hur är det med alla supportive mods? Jag menar saker som drivlina, växellåda osv - vart lägger man dem?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
marcus0510
4 augusti 2013 · 243 Inlägg

kameramannen skrev:
Tror det är dumt att skriva exakta delkomponenter för att skapa "steg". Ta min bil som exempel - headers men orginalrör då man inte får ut speciellt mycket mer än oväsen att byta upp sig - har jag inte steg "3" då? Och hur är det med alla supportive mods? Jag menar saker som drivlina, växellåda osv - vart lägger man dem?

Grejen med steg är ju för att underlätta för trimföretag. Det handlar ju mest om vanliga turbobilar och steg 4 och upp kan vara väldigt olika. Steg 1,2,3 är nästan alltid samma grejer på alla firmor.

MeepMeep Finraggare
5 augusti 2013 · 2 381 Inlägg

Jo jag förstår ju att det skapar en enkelhet för firmorna att jämföra sina tjänster och produkter med andra, men tror inte det går att skriva i sten vad de olika stegen innehåller uppåt i stegen

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
5 augusti 2013 · 1 152 Inlägg

kameramannen skrev:
Jo jag förstår ju att det skapar en enkelhet för firmorna att jämföra sina tjänster och produkter med andra, men tror inte det går att skriva i sten vad de olika stegen innehåller uppåt i stegen

Det ser så ut tyvärr. Men upp till "steg3" går väll att bestämma, eller?

Jag själv tolkar steg 1-3 på följande sätt:

StegI: Ecu/chip (+filter)
StegII: Ecu/chip + filter + catback
StegIII: Ecu/chip + filter + helsystem (inkl downpipe)

Eller är jag ute och cyklar på stan?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang