Igensatt partikelfilter - hur tvätta? [BMW 530d -04 (M57)]

thelaughingmadman
12 augusti 2013 · 711 Inlägg

Hej,

Har ett sprojlans partikefilter som blivit igensatt.
Måste alltså tvätta den för hand då motorn triggar en felkod som hindrar motorn från att själv starta regenereringen.

Funderade på att köpa denna:
http://www.wynnsbutiken.com/diesel-part … lter/303-0

Någon erfarenhet?

Men frågan är hur jag ska gå tillväga?
Dra i den här produkten, tanka upp, sen ut o köra motorväg... Men när felkoden finns där så startar den inte regenereringen ändå. Men förbränner den partiklarna i vilket fall, när jag kör? Vad Wynns-prylen gör är att sänka förbränningstemperaturen i partikelfiltret, så att den börja bränna sot snabbare.

Någon som provat?

Finns det några andra förslag? Enklast vore att slippa plocka av filtret och tvätta för hand, men måste man, så måste man.

Tack på förhand

Senast redigerat av thelaughingmadman (26 augusti 2013)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Kamberg
12 augusti 2013 · 227 Inlägg

En del tvättar med bromsrengöring har jag läste med lyckat resultat.

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
RGH
12 augusti 2013 · 134 Inlägg

Citroen hade som serviceåtgärd att spola rent partikelfiltren när dom blivit igensatta. Tro det eller ej men man skulle spola med helt vanligt kallvatten direkt från kran. Och det fungerade bra.

Sen ändrades detta och så skulle man köpa nytt utbytesfilter för x antal tusen, så jag gissar att detta bara ett sätt att dra in mer pengar.

BMW 318iS "T" (1990)
thelaughingmadman
12 augusti 2013 · 711 Inlägg

Vad tros om att sänka ner den i en hink med diesel och sen köra högtryck i båda riktningar?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
RGH
12 augusti 2013 · 134 Inlägg

Det är väl lite väl häftigt? Då skulle jag hellre prova rent vatten först, alltså det kom verkligen ut mycket sot, vattnet blev helt vitt/grått. Till slut kom det ut rent vatten men man fick spola ett tag.

Säger inte att det är rätt att göra så här, men det fungerade åt oss.

BMW 318iS "T" (1990)
koka
12 augusti 2013 · 629 Inlägg

Prova att ta kontakt med Tunap.se ...

Vet bara att Enzym är den vätskan som behövs för att rengöra DPF och sedan en rejäl tvätt med högtryckstvätten på fullt järn!
Då ska det vara helst en Dieseldriven variant som klarar 120-140grader.

*EDIT*
Kan inte en BMW auktoriserad verkstad göra en Tvångs regenerering med verkstadsdatorn?

Senast redigerat av koka (12 augusti 2013)

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
myran Foto/Bilnörd
12 augusti 2013 · 1 541 Inlägg

Råkat ut samma på en diesel. Luftslang som hoppa och tydligen mitt under rengöringen av filter..

Felkod gör att den inte bränner ur filtret. Bilen kördes till verkstad där dom nolla felkoderna körde kalibrering av luftmassemätare och därefter startade rengöring manuellt.. bilen har därefter gått felfritt i ca 5000mil.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang