Volvo 240 - Väghållningssats vs coilovers

J0akim
28 augusti 2013 · 27 Inlägg

Hej.

Har några små tankar kring väghållning på en Volvo 240 som jag håller på med.

Som många vet så finns det ju så kallade "väghållningsatser" att köpa till Volvo 240. Detta innehåller i detta fall 4 st Bilstein gasstötdämpare samt en sänkningssats som sänker 35-40mm.

Sen finns det ju coilovers att köpa till Volvo 240 med såklart. Som jag har förstått det hela är dem oftast ställbara i höjd samt att man även i vissa fall kan byta ut fjäders hårdhet.

Min fråga är, hur pass mycket sämre är en Bilstein väghållningssats kontra coilovers på 240n? Är det stor skillnad på väghållningen? Vad är det för fördelar med att ha coilovers, förutom att dem är ställbara i höjd samt fjäderns hårdhet?

Skulle vara tacksam om jag fick tips kring detta.


// Joakim

Senast redigerat av J0akim (28 augusti 2013)

Gustafa
28 augusti 2013 · 35 Inlägg

http://images.jumpseller.com/store/falkenracing/3094/scion_coilover.jpg
http://www.raidopower.se/public/img/user/ksport-coilovers2.jpg

Den första kan du bara ändra spänningen på fjädern, Den andra kan du även ändra höjden på bilen smile

Men det kanske du redan hade stenkoll på? Många som verkar justera sin rideheight med den övre typen smile

Kan inte svara på skillnaden mellan coilovers och Bilstein, Men den stora fördelen med coilovers är ju att du kan ju fin justera.

Senast redigerat av Gustafa (28 augusti 2013)

J0akim
28 augusti 2013 · 27 Inlägg

Jo, sån pass koll har jag. Klart det är en fördel att kunna finjustera. Dock tror jag att jag inte är i behov av justering i höjd samt hårdhet av fjädrarna, ända anledningen är att jag vill ha en optimal väghållning, givetvis får jag väl den bästa med coilovers men är dem så pass mycket bättre än sänkfjädrar med gasstötdämpare från Bilstein? Ska köra trackday och gata.

Toddemannen
28 augusti 2013 · 664 Inlägg

Mitt förra inlägg försvann.... :s

Iallafall så kommer du inte bli missnöjd med väghållningen om du köper bilstein med sänkisar o kanske gatukrängare...

Vågar nog säga att coilovers är dubbelt så mycket bättre än vanliga fjädrar och sportdämpare.
Utav de jag sett finns det coils med bilstein samt koni och med konidämparna kan man ställa rebound på osv
Justerbar höjd är ju rätt skönt att ha om bilen blir för låg.
Orkar inte rabbla upp allt om dom..
Men som sagt kör på B6or

Gustafa
28 augusti 2013 · 35 Inlägg

Ja man ska ju inte glömma bort att slå ett getöga på krängarna. Jag har svetsat ihop 2 bak för att få lite styvare men bilen är inte färdigbyggd så jag har inte testat. Lär säkert bli rätt överstyrd men det är ju en rita gummi bil jag tänkt ha.

J0akim
29 augusti 2013 · 27 Inlägg

Toddemannen skrev:
Mitt förra inlägg försvann.... :s

Iallafall så kommer du inte bli missnöjd med väghållningen om du köper bilstein med sänkisar o kanske gatukrängare...

Vågar nog säga att coilovers är dubbelt så mycket bättre än vanliga fjädrar och sportdämpare.
Utav de jag sett finns det coils med bilstein samt koni och med konidämparna kan man ställa rebound på osv
Justerbar höjd är ju rätt skönt att ha om bilen blir för låg.
Orkar inte rabbla upp allt om dom..
Men som sagt kör på B6or

Jaså, du tycker B6orna är så pass bra?

Gustafa: Självklart ska jag ta och göra nåt åt krängningshämmarna. Är medveten om det gamla tricket med att ha dubbla i bak. Är inte intresserad av att sladda runt och drifta med min dock.

Gustafa
29 augusti 2013 · 35 Inlägg

Här har du en gammal tabell som jag snott av Steifan, Kanske kan vara intressant lägger den här iaf.


Här är en tabell som översätter dubbla krängningshämmare till 'en' (dvs vad det motsvarar):

16+16 = 19.027 __ 19+19 = 22.595 __ 21+21 = 24.973 __ 23+23 = 27.352 __ 25+25 = 29.730
16+19 = 21.037 __ 19+21 = 23.873 __ 21+23 = 26.243 __ 23+25 = 28.615
16+21 = 22.581 __ 19+23 = 25.307 __ 21+25 = 27.657
16+23 = 24.242 __ 19+25 = 26.866
16+25 = 25.988

J0akim
30 augusti 2013 · 27 Inlägg

Intressant. Svetsar du dina? För det är jag inte säker på att jag ska våga göra utan istället försöka göra någon slags adapter ifall det blir aktuellt med två krängningshämmare i bak för mig. Får för mig att man ändrar fjäderstålets böjbarhet ifall man loppar i det.

Men krängningshämmare är ju nåt man måste ha oavsätt om man kör med coilovers eller väghållningsatsen. Och lite av själva frågan är ju egentligen lite mer av varför coilovers skulle vara så mycket bättre pga justeringsmöjligheterna.

Tack för tabellen!

Toddemannen
30 augusti 2013 · 664 Inlägg

J0akim skrev:
Intressant. Svetsar du dina? För det är jag inte säker på att jag ska våga göra utan istället försöka göra någon slags adapter ifall det blir aktuellt med två krängningshämmare i bak för mig. Får för mig att man ändrar fjäderstålets böjbarhet ifall man loppar i det.

Men krängningshämmare är ju nåt man måste ha oavsätt om man kör med coilovers eller väghållningsatsen. Och lite av själva frågan är ju egentligen lite mer av varför coilovers skulle vara så mycket bättre pga justeringsmöjligheterna.

Tack för tabellen!

Om man får tag i seriösa coils så går det ju att ställa rebound på dämparna , hårdhet och justera fjäderns läge samt spänna den , kan även ställa cambern Tex. Man kan ju tex ställa dom så det känns som om man åker stelmonterat... Sänk fjädrar sjunker bara ihop och det blir lite styvare men med sportdämpare får du ju lite mer styrka samt rappare rebound , men man har fortfarande inga inställningsmöjligheter. Om du nu inte kapar fler varv på fjädern...

Gustafa
1 september 2013 · 35 Inlägg

J0akim skrev:
Intressant. Svetsar du dina? För det är jag inte säker på att jag ska våga göra utan istället försöka göra någon slags adapter ifall det blir aktuellt med två krängningshämmare i bak för mig. Får för mig att man ändrar fjäderstålets böjbarhet ifall man loppar i det.

Men krängningshämmare är ju nåt man måste ha oavsätt om man kör med coilovers eller väghållningsatsen. Och lite av själva frågan är ju egentligen lite mer av varför coilovers skulle vara så mycket bättre pga justeringsmöjligheterna.

Tack för tabellen!

Ja den jag har gjort är svetsad, Jo känns som att en svets borde bråka lite med fjäderstålet. Så det känns ju lite sådär och har ju tyvärr inte testat min än. Borde ju vara bättre med adapter som du säger.

Nisel
24 september 2013 · 54 Inlägg

Är det någon som hittat coilover kit till 240? Verkar som att det enda som finns är sellholms? Hade ju varit bra med ett lite billigare alternativ :p Antar att man får bygga egna..

Toddemannen
24 september 2013 · 664 Inlägg

Nisel skrev:
Är det någon som hittat coilover kit till 240? Verkar som att det enda som finns är sellholms? Hade ju varit bra med ett lite billigare alternativ :p Antar att man får bygga egna..

Kommer inte ihåg namnet men är ifrån USA och skickar man tillbaka de gamla fjäderbena så går ALLT på ca 13 tusen för ett helt bolt on kit.
Koni dämpare och önskad höjd fixar de!

Annars är det bara bygga egna , finns satser att köpa! Och blir nog lite billigare i slutändan.
Sellholms är för dyrt...

Gustafa
25 september 2013 · 35 Inlägg

Myranes! http://www.myranesracing.com/store/cate … category=8

Coilovers 240 http://www.myranesracing.com/store/prod … oduct=1239

Senast redigerat av Gustafa (25 september 2013)

Nisel
25 september 2013 · 54 Inlägg

Myranes hade ju iaf bättre pris men fortfarande lite dyrt för en student xD

Gustafa
25 september 2013 · 35 Inlägg

Hehe jo tyvärr kostar det ju en hög med pengar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang