3945
Sök

Vad ska denna typ av fjäder vara bra för?

9 148 Inlägg
15 september 2013
#21
Hade en Volvo 240 med så kallade husvagnsdämpare på bak, där satt det en fjäder runt stötdämparen. Så jag tror inte det ska vara några problem att besikta med coilover och gröna fjädern på. Annars kan du ju försöka få tag på husvagnsdämpare om det fortfarande tillverkas såna.


2 024 Inlägg
15 september 2013
#22
Borde ju finnas nån form av lastförstärkta dämpare till en VW-buss. Har själv Konis variant bak på min taunus, load-adjuster eller nåt heter de, och det är då en stötdämpare med en hjälpfjäder runt om, mao en coilover, trots att det inte är en coilover på det sätt många tänker sig. Att ta fjädrar från en bmw är jag tveksam till, de brukar vara väldigt lätta i baken om man jämför med en vw-buss där ju motorn sitter bak.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

236 Inlägg
15 september 2013
#23
och kommer en coilover få plats där ? hur blir det med infästningar osv ?

Man måste ha humor

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#24
Idag tog jag mig äntligen tid att gå ner till garaget för att mäta.

Fjädern är 230mm lång från första till sista varvet på spiralen när fjädern är obelastad.
Hålet i ändarna måste vara minst 46mm men det gör förmodligen inget om det är lite större.

När fjädern sitter på bilen så trycks den in ungefär 10cm för jag lyckades mäta mig till att den var ungefär 13cm lång när bilen står på backen. I det här läget så var det ungefär 2cm kvar innan genomslagsgummina tar i.

För mjuka fjädrar i kombination med enbart 2cm fjädringsväg innan det tar stopp känns inget bra så detta bör jag nog göra något åt känns det som.
Senast redigerat av MagnumR (5 oktober 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#25
Jag hade dän och mätte lite på den gröna fjädern och jag jämförde även lite med en blå som är en sänkfjäder till BMW E36.https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-bb41086fd566c71b1af9246c69239348.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-81e976415d05ee5f3dd1c16072b29ea4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-3a448dfb8d3dbaab64f643f961ca5d23.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-26f418f4d4982409a00269a318314acc.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-459d29c8421377fca30cca0a3957c4fc.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-d11cc47e8cdee9f563df948e96e56e07.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-ec054bc410866d7969807c73332fcb8d.jpg
Som synes så är BMW-fjädern generellt sett klenare än den gröna (förutom i ändarna (på den gröna)) så därför låter jag den gröna sitta kvar (tills vidare).

Hur grova är fjädrarna till en E36 eller E46 touring?
Funderar fortfarande över att byta ut Konidämparen mot en coilover men fortfarande ha kvar den gröna fjädern.
Ett tredje alternativ är att sätta en fjäder med orginalhöjd i en press och trycka ihop den tills den är 80mm kortare än orginal fast då säger det väl bara pang och så brister den mitt på nånstans.
Senast redigerat av EPG (23 december 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!


Sök