940 turbo tappar effekten efter 5000rpm

sv3nss0n
15 september 2013 · 264 Inlägg

Hej!

nu är det så att jag köpte mig en 940 ltt (b230fk) som är chippad och laddar 1,2bar (spikar inte). wg klockan är väl bytt kan jag tro, sitter öppet filter också, den går väl bra upp till typ 5000 rpm, sen blir den seg o motvillig, hackar inte särskilt, bara blir trött helt enkelt och vill inte fortsätta! Den är i behov av service och nya stift troligtvis så det har jag inte gjort iaf. men tänkte höra lite om det Volvo intresserade folket har några tips på vad det kan vara som spökar smile kan säga att den går fett när man släpper på gasen då tomgången i princip försvinner om man inte gasar lite lätt efter man släppt av och tryckt in kopplingen, då hämtar den sig. Dumpen e nog original då den inte hörs särskilt mycket, bara lite genom filtret, tryckslangar o annat är original. Har inte felsökt eller något ännu, men vill bara ha lite hintar om var jag ska titta ^^ har funderingar på tempgivare, och LMM... eller så är det någon klåpare som har varit o meckat med boxarna på egen hand så allt är fel gällande tändning och bensintillförsel osv smile men somsagt, är ute efter lite tips på vad det kan handla om innan jag tar mig en koll på läget.

Mvh!

Dodge B250 van "Nomad" (1989)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 320D "Sportline" (2013)
MikkoHansen
15 september 2013 · 265 Inlägg

kan nog stämma att de är så. Är de original turbon så kan de va så att den inte orkar ladda. köp en större turbo skulle lösningen vara..

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
sv3nss0n
15 september 2013 · 264 Inlägg

MikkoHansen skrev:
kan nog stämma att de är så. Är de original turbon så kan de va så att den inte orkar ladda. köp en större turbo skulle lösningen vara..

Det är kanske så illa, det är original turbo vad jag vet. tog en slarvig tid med mjukstart från en korsning svängandes åt vänster (går väl lite tyngre då med svetsdiff också) och fick styvt 9 sekunder 0-100... så det känns inte som att man har mycket mer än 180-190 hästar kanske... men hade väl klart gått att kapa tiden en del men.

Dodge B250 van "Nomad" (1989)
BMW 320D "Sportline" (2013)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
TBergkvist
18 september 2013 · 48 Inlägg

Kim jag kan kolla på de om du vill!

turbodeath
18 september 2013 · 2 452 Inlägg

en orginalsnurra orkar inte hur mycket som helst,klarar på sin höjd max 200 hk o då kommer den turbon glöda bra...

döden kommer tillbaka
mb_pucken
18 september 2013 · 5 087 Inlägg

Kan även ha att göra med att kammen är för snäll och utformad för tex båttenvrid.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jeebz
18 september 2013 · 540 Inlägg

Original kamaxeln i en b230fk är gjord för bottenvrid(T-kam,aka blompinnen), det är som att köra in i en vägg på höga varv. V-kam är en roligare kamaxel att byta till, som man kan få tag på billigt.

Senast redigerat av 744tic (18 september 2013)

sv3nss0n
18 september 2013 · 264 Inlägg

okey! tack för svaren, då e det kanske som det ska vara då. men trodde ändån inte att kammen skulle vara så pass snäll så att de inte går att dra till rödmarkeringen utan att få en så drastiskt effektdip. har bara haft volvo med sugmotor tidigare så smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang