18 september 2013
Trådstartare
Hej,
jag hoppas någon kan hjälpa mig med att lösa detta problem.
Såg idag när jag backade ut bilen (Peugeot 307 1.6L) att den läckte olja. När jag körde iväg för att tanka såg jag att den läckt väldigt mycket olja och det luktade lite bränt. Körde tillbaka och parkerade och såg då ännu mer olja på marken.
Öppnade huven och kollade oljenivån. Var halvfull, inte svart utan sådär bärnstensfärgad som den ska vara. Jag är total newbie på bilar. Har kollat instruktionsboken och där står ju inte mycket. Topplocket (det är väl den delen som täcker motorn) såg ren ut.
Jag antar att det finns tre system som innehåller olja: (i), olja till motorn; (ii), olja till växellåda; och (iii), hydraulolja till bromsarna. Jag tyckte att läckaget kom från någon typ av slang men är inte säker. Därför tror jag att jag kan utesluta läckage av motorolja.
Det verkar heller inte som att bilen läcker när den står still utan bara när den rullar, då är det ju så att säga tryck i systemet och det tyder väl på att det kan vara slangen.
Helt omöjligt att hitta en ritning på vad som är vad under huven, dvs jag vill veta vilken funktion slangen som jag tror läcker har.
Ska ut och kolla med en kompis om några timmar och se om han kan lokalisera läckaget mer precist när motorn snurrar och jag trycker på bromsen, backar etc.
Edit: Såg att man skulle skriva miltal och årsmodell också: 3000 mil, 2008 års modell.
Tack på förhand!
Senast redigerat av canselmo (18 september 2013)