Hur får man tillbaka bromskolvarna på en VOLVO s40 bak?

RaGnaR RattmuFF
7 november 2006 · 506 Inlägg

Hejsan!

Har precis nyss fått bort mina sletna och lite skeva bakskivor på min bil. Tog bort oken först och det var somsagt inga problem. Kollade på klossarna och de var ju nära på slut. Nu måste jag få tillbaka kolven för att få plats med de nya klossarna och bromsskivan.

jag har provat att försöka trycka tillbaka den med en skruvtving och ett annat verktyg, Sedan så provade jag att ta en rörtong och försöka skruva tillbaka kolven (har för mig det stog något sådant i haynes hand bok). Men jag har inte fått in kolven något.

Hur ska jag bära mig åt?

MVH
Johan

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Audikrille
7 november 2006 · 324 Inlägg

Kolaven kan ha "kantrat".Kommit snätt, då kan det vara väldans problem att få i den inge.
Det kanske är enklast att ta bort kolven och börja om från början.

Kanske inte var till så stor hjälp men...lite kanske.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
RaGnaR RattmuFF
7 november 2006 · 506 Inlägg

OKej.. Hur skulle jag kunna få bort hela kolven?  Blir jag inte tvungen att lufta systemet då?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Lada Tuning Lada-missbrukare
7 november 2006 · 566 Inlägg

Nää... de ska nog gå att få in kolven sålänge allt e iskick.. Måste både skruva å trycka på samma gånr om du förstår va ja menar.. finns nog ett spec.verktyg lämpat för just dee..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
zajja
7 november 2006 · 645 Inlägg

Finns speciella verktyg för att demontera och montera kolvarna, man får som lada tuning sa, skruva och trycka samtidigt, ruska lite fram och tillbaka medans du trycker.

//Marcus Saari
pulk
8 november 2006 · 143 Inlägg

höll på 20min innan jag fick min kolv att börja "gänga" in sej. skaffa ett verktyg som ser ut som ett Y och passar i spåren som är på kolven, sen är det bara snurra och snurra (normat gängvarv) å vicka lite tills det börjar krypa innåt, brukar hända efter att du gett upp för att sen försöka igen smile

BMW 323 Ci (1999)
dr_weber Senator
8 november 2006 · 323 Inlägg

skruva på oket och ta dän bromsbeläggen och den gamla skivan! sen tar du ett bryt järn lr kofot å försöker trycka in den! eller så lånar du en poolare som får sitta i bilen och bromsa så sitter du och kollar om kolven kommer ut nått! då sprayar du nått rostlösande medel mellan kolven och damasken och håll på så ett tag! försök även trycka tbx kolven med en stor polygrip eller rörtång när du har smörjt! brukar släppa efter ett tag!


MVH

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Intel
8 november 2006 · 130 Inlägg

Ta bort eller lossa locket till bromsoljan (om du inte redan testat)..... kan vara täppt i ventilationen i locket. När kolven pressas in så stiger oljan och det blir tryck... då får man brottas med det också.

Vanligt är också att slangen är defekt och bildar en backventil... oljan går ut i oket men inte tillbaks. Prova att öppna luftnippeln på oket och pressa in kolven.

En skruvtving och en träkloss har alltid funkat för mig. Se upp med rörtång.... lätt att man pressar snett och det går av en flisa från kolven.... speciellt om man har keramisk kolv.

Senast redigerat av Intel (8 november 2006)

ludde__mannen draminbil.nu
8 november 2006 · 1 382 Inlägg

det där kan skilja mycket beroende på vilken bil det är..
Närjag bytte skivor och belägg på en v40 för några månader sedan vill jag minnas att det bara var att trycka in kolven.. Jag la en träbit som distans och skydd mot kolven och tog sedan en tving för att få tillräcklig kraft!
(Jag TROR inte att det stog nått annat i Haynes heller)

edit: 19 sekunder för sen!

Senast redigerat av ludde__mannen (8 november 2006)

Dialbo
9 november 2006 · 124 Inlägg

om du inte kan få in kolven så ta ut hela kolven genom att pumpa på bromsen och sen kan du rengöra den. Kan va smuts och rost som gör att den inte vill åka tillbaka.

_ralle_ Servicetekniker
11 november 2006 · 235 Inlägg

okej det var många teorier här.

kolven SKA skruvas in på oken bak på S/V 40 bilarna jag tror att det kan vara veligt svårt att få in dom utan ett specialverktyg i o med att det ska va ett vist tryck på kolven när den ska skruvas in.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
mikee
11 november 2006 · 24 Inlägg

Lossa lite grand på luftnippeln och sen så är det bara att trycka in kolven utan att skruva eller något! 
Mvh Mikee

If it got tits or wheels, it will get you in trouble....
Lada Tuning Lada-missbrukare
11 november 2006 · 566 Inlägg

mikee skrev:
Lossa lite grand på luftnippeln och sen så är det bara att trycka in kolven utan att skruva eller något! 
Mvh Mikee

Skruva aldrig in kolven på en bil med handbromsen inbyggd i oket.. Då e de ok-byte som nästa... man knäcker nämligen gängstången som e inne i kolven!!

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Beeenny
31 oktober 2007 · 982 Inlägg

ja använde tving o polygrip funkar fint

TheKG
31 oktober 2007 · 71 Inlägg

Kolven SKA skruvas in. Och inget annat.

Squadron
31 oktober 2007 · 1 833 Inlägg

Köpt detta klockrena verktyg, värt varenda krona.

http://www.biltema.se/products/product. … emId=82465

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
volvo_240_tic ingen aning
31 oktober 2007 · 687 Inlägg

ska skruvas

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
Fimpha
31 oktober 2007 · 557 Inlägg

Stor poligrip löser nästan allt smile

//Jerry
SporreS40 Volvo Tekniker
3 november 2007 · 149 Inlägg

Lada Tuning skrev:

mikee skrev:
Lossa lite grand på luftnippeln och sen så är det bara att trycka in kolven utan att skruva eller något! 
Mvh Mikee

Skruva aldrig in kolven på en bil med handbromsen inbyggd i oket.. Då e de ok-byte som nästa... man knäcker nämligen gängstången som e inne i kolven!!

Nej det gör du verkligen inte, då måste du gjort väldigt fel, eftersom det är en "gängstång"(som du själv säger) är det ju ganska logiskt att man ska skruva in kovlen smile

På S/V40 ska man skruva in kolven samtidigt som man har ett tryck på kolven, finns specialverktyg för detta. kan köpas på biltema eller lånas hos en Volvoverkstad.

Går även(som en annan skrev i denna tråd), att sätta en tving och skruva med polygrip, och spänna tvingen succesivt när man skruvar inte kolven.

Man gör även samma på Renault, dom har oxå handbromsen i oket(inte alla)

Lycka till smile

Volvo S40T "E85" (1998)
_Andrew_
4 november 2007 · 145 Inlägg

Är det inte volvo-oken som vill att man ska skruva ut dom först så långt det går, och sen skruva in dom igen (med tex biltemas specialverktyg som kostar 100:- och funkar skitbra)

om man inte gör det, så är det väl risk att handbromsens självjustering inte funkar?.
Bara nått jag hört, men man ska absolut inte tvinga in med polygrip som sagt. Börjar undra
om folk är läskunniga, när flertalet har varnat redan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang