Saab 9-5 Aero -02 nyligen trimmad med steg1 problem med tomgång och motorlampa

danielffs
23 september 2013 · 308 Inlägg

Ja,för ca 3 veckor sedan  lämnade jag in bilen hos en känd tuningfirma jag inte vill namnge,än.
åkte dit och betalade för en steg1 uppgradering.
Dock så visade det sig att det jävlades lite för dem och de hade lite problem att få till det.
Då pillade dem lite på spjällhuset eftersom jag sade att det hade blivit bytt förut. och då blev det tydligen bra enligt dem.
jag åkte hem, väl hemma märkte jag att tomgången var lite konstig ibland.
åkte tillbaka och dem pillade ytterligare lite på spjällhuset.
åkte hem och påvägen började motorlampan att lysa.
när jag nu startar bilen varvar den upp i ca 2500 varv i ca 5sec.
därefter lägger den sig på 1000-1300 rpm
turbomätaren piskar även i botten vid fullgas(normalt för steg1?)
var och läste av felkoden och det visade sig vara lmm som  indikerade att något var fel.

Vad säger ni om detta?
att lmm börjar bråka måste väll vara direkt kopplat till att dem har ändrat på spjällhuset?
ganska okunnig om sånthär.

Senast redigerat av danielffs (23 september 2013)

jojje81 George
23 september 2013 · 1 956 Inlägg

Låter som TB-Racing det där.

Har du ringt och frågat på vad exakt dom pillade på och varför?
Antagligen går ditt spjällhus i Limp Home Mode.

Vilken felkod får du mer exakt?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
danielffs
23 september 2013 · 308 Inlägg

det var någon insex skruv mot torpedväggen.
de sade att det var lätt att ställa fel och firman som bytte spjällhuset hade kunat gjort det.

vet inte själv det var lokala saabfirman som koppla in sin tech2.
dem sa även att man inte skulle pilla på det dem hade skruvat på och att det reglerade sig själv elektorniskt.

jojje81 George
23 september 2013 · 1 956 Inlägg

känner inte igen det där med insexskruven. Ett Saab spjällhus är elektronisk och precis som din verkstad sa så ska man inte pilla på det.
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Lättare om du hade felkoden.

Men hade jag rätt ang firman?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
danielffs
23 september 2013 · 308 Inlägg

okej, var en slang till vevhusveten som var lös även såg dem så den stoppa dem tbx och släckte lampan.
sa att jag skulle köra lite och se. men 4mil senare så tändes den fan igen när jag gasade lite.

Det är inte dem som har pillat  med bilen.

Senast redigerat av danielffs (23 september 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang