Precision 5558bb totalrasa

perhermansson
26 september 2013 · 114 Inlägg

Hej!

Hur vanligt är det att turbos rasar efter 100mil?

Någon som har erfarenhet va det kan bero på? Min pt5558 bb totalrasa förra helgen på Anderstorp, köpte den i julas från USA. Verkar som axeln är av..

Otillräcklig oljesmörjning?

Undrar om någon har vart med om samma sak? Tips och funderingar tack!

/Per Hermansson

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
FLindgren
26 september 2013 · 5 089 Inlägg

Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
perhermansson
26 september 2013 · 114 Inlägg

FLindgren skrev:
Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
HenrikR
27 september 2013 · 87 Inlägg

perhermansson skrev:

FLindgren skrev:
Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..

kan det vara så att du dragit åt restriktorn?? den är ju åtdragen från fabrik ink med rätt moment ink att det är målat med färg för att det skall synas om du har dragit åt den ännu mer står i papprena som kommer med turbon eller så har du haft för dåligt olje tryck.. men tror mer på det först nämda  det är lätt å missa å man drar åt lite extra för att vara säker på att inte få ett oljelekage...

mvh Henrik

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Xuri One Man Clan
27 september 2013 · 4 286 Inlägg

om axlen har brustit tror jag mer på för högt laddtryck /material fel.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
tekniknissen1
27 september 2013 · 866 Inlägg

Var har axeln gått av.  Ta gärna ett foto. Jo det har hänt :-)

Janneutanb
27 september 2013 · 7 267 Inlägg

Högt vevhustryck så oljereturen blivit trycksatt?
Mycket laddtryck utan dumpventil?

perhermansson
27 september 2013 · 114 Inlägg

HenrikR skrev:

perhermansson skrev:

FLindgren skrev:
Ingen oljerestriktor om det behövs till den turbon? Vet inte om det ens behövs till den typen av turbo?

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..

kan det vara så att du dragit åt restriktorn?? den är ju åtdragen från fabrik ink med rätt moment ink att det är målat med färg för att det skall synas om du har dragit åt den ännu mer står i papprena som kommer med turbon eller så har du haft för dåligt olje tryck.. men tror mer på det först nämda  det är lätt å missa å man drar åt lite extra för att vara säker på att inte få ett oljelekage...

mvh Henrik

Restriktorn har jag inte dragit åt eller rört, Hade ett litet oljeläckage på trycksidan då jag inte dragit åt kopplingen ordentligt. Haft lite oljeläckage där innan men jag tror den fått ordentligt med olja! Inte helt hundra på det dock men olja har turbon fått det tror jag nog

Senast redigerat av perhermansson (27 september 2013)

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
perhermansson
27 september 2013 · 114 Inlägg

Brains skrev:
Högt vevhustryck så oljereturen blivit trycksatt?
Mycket laddtryck utan dumpventil?

Hur känsliga är turbos för lite för högt vevhustryck? Jag kör med återcirkulerande dumpventil så där tror jag inte problemet ligger.. Laddar 1,9 bar

Ska lossa turbon och ta lite bilder i veckan

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
Xuri One Man Clan
27 september 2013 · 4 286 Inlägg

om du haft täppt vevhusvent så lär den ha tryck olja förbi tätningarna å ryckit mycket , knappats dragit av axeln.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
perhermansson
30 september 2013 · 114 Inlägg

Tog loss turbon idag, axeln är hel men lagret verkar ha mått bättre! Va tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=ZW1M7inYQnU

Senast redigerat av perhermansson (30 september 2013)

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
MVPerformance
30 september 2013 · 755 Inlägg

perhermansson skrev:
Tog loss turbon idag, axeln är hel men lagret verkar ha mått bättre! Va tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=ZW1M7inYQnU

kan inte se videon, sätt den antingen som officiel, eller olistad just nu är den privat

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
perhermansson
30 september 2013 · 114 Inlägg

MSpader skrev:

perhermansson skrev:
Tog loss turbon idag, axeln är hel men lagret verkar ha mått bättre! Va tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=ZW1M7inYQnU

kan inte se videon, sätt den antingen som officiel, eller olistad just nu är den privat

Tack! Fixat ..

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
HenrikR
30 september 2013 · 87 Inlägg

perhermansson skrev:

HenrikR skrev:

perhermansson skrev:

Det sitter en restriktor på turbon från fabrik. Tror inte man ska byta storlek på den..

kan det vara så att du dragit åt restriktorn?? den är ju åtdragen från fabrik ink med rätt moment ink att det är målat med färg för att det skall synas om du har dragit åt den ännu mer står i papprena som kommer med turbon eller så har du haft för dåligt olje tryck.. men tror mer på det först nämda  det är lätt å missa å man drar åt lite extra för att vara säker på att inte få ett oljelekage...

mvh Henrik

Restriktorn har jag inte dragit åt eller rört, Hade ett litet oljeläckage på trycksidan då jag inte dragit åt kopplingen ordentligt. Haft lite oljeläckage där innan men jag tror den fått ordentligt med olja! Inte helt hundra på det dock men olja har turbon fått det tror jag nog

Det borde du sett för med det glappet så måste den tryckt ut en hel del olja i trycksystemet, annars så måste det vara för dålig oljetillförsel kan jag tänka mig...

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Xuri One Man Clan
30 september 2013 · 4 286 Inlägg

har nog varit för lite olja eller materialfel tror jag.
Hur mycke laddtryck har du kört?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
myran Foto/Bilnörd
30 september 2013 · 1 541 Inlägg

Fel oljemängd eller övervarvad.

Nått som tar död på många aggregat är när man åker runt med tryck-läckage så turbon övervarvas då trycket läcker måste turbon jobba hårdare för hålla inställt tryck.

Säg att den varvar 150 000rpm vid 1.5bar.. det läcker i tryckrör/vakumslangar så du bara får runt 1bar.. då måste turbon varva kanske 200 000 för att kompensera för läckaget för att hålla dom inställda 1.5bar..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
tekniknissen1
1 oktober 2013 · 866 Inlägg

luktar lite surge  och  övervarv på turbon.  det väl som vanligt med 
Precision turbos ingen flowmaps bara effekt siffror. gissa och hoppa på det bästa !!

L_R
2 oktober 2013 · 184 Inlägg

Som föregående, finns aldrig några kompressormappar på dessa turboaggregat.
Svårt att ha en aning om vart man befinner sig i mappen eller vart surgelinjen går.

End alternativet är att mäta turbovarvtal då.

perhermansson
3 oktober 2013 · 114 Inlägg

Ja antingen har inte turbon fått tillräcklig oljemängd eller så har det vart nåt fel på turbon från början.. Ska mejla Precision och höra!

Tack för alla tips och funderingar

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
perhermansson
6 november 2013 · 114 Inlägg

Fick en ny turbo på garantin idag! Min dag blev helt plötsligt huuur bra som helst smile

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang