Hur farligt är det att köra på Etanol i en okonverterad bil?

-matte En Medlem
1 oktober 2013 · 405 Inlägg

Jag tror snarare att det handlar om en galvansik reaktion som sker. då etanolen leder ström (hyfsat iaf) tillskillnad från bensin som är en mycket dålig strömledare.

Sen är etanolen också ett torrare bränsle, vilket skulle kunna slita mer på ventilsäten än vad tex bensin gör, även om bensinen i sig inte är ett bra smörjmedel.

_XenoX_ Tekniker
1 oktober 2013 · 221 Inlägg

Jag hällde i ren etanol i min 240 som är 25 år gammal utan att göra någonting förutom en extern tryckregulator. Så har jag kört i 3-4 år nu utan att någonting har hänt. Det enda jag kan tänka mig är att någon slang ellr oringar av sämre kvalité kan bli mjuk =P Testa på egen risk, då får du svaret smile

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Spider101
29 april · 28 Inlägg

torpis skrev:

MikkoHansen skrev:
Jag har planer att i framtiden mappa om bilen helt o hållet på endast E85 men detta blir när jag får en trygg inkomst!

Det är en dålig idé. E85 är inget bra i någon aspekt egentligen. Funkar som rejssoppa, men för gatåka så är bensin mycket bättre.

Att bilen blir piggare är för att du kör för magert och det brinner fortare. E85 spöket kommer äta upp dina kolvar.

Nej sanningen är  och helt enkelt  att oktanhalten är högre . Ska väl vara typ 104 oktan på sommaren och 101 oktan på vintern . Oktanhalten enligt MON  ska även vara bättre än någon vanlig bensin på bensinmacken . Alltså oktanhalten på högre varvtal
Etanolen är väl också en Syre tillsättare  alltså att den innehåller mer syre .
Men du behöver inte 85 % etanol
Enligt en  person på YouTube så räcker är det rent  kemist med 40 % 

Redan vid 20 % som verkar kurvan har stigit brant
Men är det prestanda det ute efter så ska du  väl blanda den med 98 oktan 

https://youtu.be/6_DQPLihXfo?si=44ZsuOsJll93yH1v

Men vill man Höja oktanhalten mycket kan man ju också köpa en Oktan Booster som innehåller MMT  . Sägs dock att det finns nackdelar med MMT  också

Senast redigerat av Spider101 (29 april )

Xebers76
tisdag 21:45 · 2 278 Inlägg

Det luktar trådlyft

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang