Volvo 945ltt Går ojämnt!

alejoh2
27 september 2013 · 273 Inlägg

Hej, har ett problem med min Volvo 945ltt årsm 96, när jag accelererar över 3000+ varv så blöddrar bilen och går ryckigt och baktänder, och ibland när jag gör ett hastig "ryckande" i ratten så dör bilen i några sekunder och sedan hoppar den igång igen..


Har kollat tändstift, Tändkablar, Vakumledningar, Lamdasond/Luftmassmätare,tryckrör,luftfilter, har plockat ur och tillbaka 1ans säkring för att nollställa.. (Har 30L+ i bilen 95 oktan), Bilen har 0,65bar i laddtryck med chippad bränsle/tändningsbox och det har funkat kanonbra i över 800mil, långt innan felet!

Misstänker att det har något med bränslet att göra, pump? filter? vad tror ni?? smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2013 · 26 161 Inlägg

Försämrat tryck i bränslepumpen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
alejoh2
27 september 2013 · 273 Inlägg

Jag har funderat över det, men farsan säger att det borde inte vara det för då skulle den inte gå alls påstår han^^, men ska försöka leta upp en bränsleklocka och se om jag kan mäta upp det imorgon smile

Volvo V70 "D5" (2010)
tvedberg
27 september 2013 · 773 Inlägg

glapp i soppa pumpen?

alejoh2
28 september 2013 · 273 Inlägg

Hmm låter lite osannosannolikt, min bror tror att det kan vara nån temperatur givare under insuget :s

Volvo V70 "D5" (2010)
MVPerformance
28 september 2013 · 755 Inlägg

alejoh2 skrev:
Hmm låter lite osannosannolikt, min bror tror att det kan vara nån temperatur givare under insuget :s

glappet kan göra att kontaktytan släpper från varandra vilket resulterar att pumpen dör en sekund sen går igång igen etc.. har med bränsle att göra om du gör en hastig svängning om det inte är någon annan givare som hoppar ur

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Ljud-fan
28 september 2013 · 610 Inlägg

vad är det för chipp? billiga "tradera" chip kan krångla och där med gå ryckigt.

MVPerformance
28 september 2013 · 755 Inlägg

nu tror jag att jag har det, om den blöddrar 3000rpm+ samt håll på att dö när du sväng, kollat om pumpen går som den ska? osäker om det är 1 eller 2 pumpar på din

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
alejoh2
28 september 2013 · 273 Inlägg

Tack för svar!, Chippen som sitter i är ifrån KL racing! smile , Kollade bränsletrycket förut och det låg runt 3 bar ungefär, bytte även bränslefilter,luftfiler,tändkablar och återställde laddtrycket till orginal och även givaren under insuget men gjorde ingen skillnad hmm. På min sitter det 1 pump och den är i tanken, ska kolla efter glapp och även rengöra spridarna smile

Senast redigerat av alejoh2 (28 september 2013)

Volvo V70 "D5" (2010)
robbinT
29 september 2013 · 341 Inlägg

prova en annan tändspole, hade samma på min förut att den ryckte vid ladd.

alejoh2
29 september 2013 · 273 Inlägg

Har grejjat lite hit och dit, rengjorde nyss spridarna på bilen, bilen går som ett skott när den är kall och börjar sedan bluddra när den blir varm.. den har slutat att "dö" när jag svänger helt utan anledning.. När bilen är varm så bluddrar den runt 3000varv, och får sedan en orolig tomgång och kan dö om jag kryp kör.. hmm

Volvo V70 "D5" (2010)
alejoh2
29 september 2013 · 273 Inlägg

Har inte bytt ut den, har testat att plugga ur den och då gick den som skit, pluggade tillbaka den så gick den igen som "vanligt" hmm

Volvo V70 "D5" (2010)
alejoh2
29 september 2013 · 273 Inlägg

GreenDanger skrev:
Har du kollat lmm en ?

Var precis ute i garaget nu och hittade en exakt lika dan, bytte ut den och det gjorde tyvärr ingen skillnad hmm

Volvo V70 "D5" (2010)
MVPerformance
29 september 2013 · 755 Inlägg

kolla över pumparna

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
alejoh2
30 september 2013 · 273 Inlägg

Ska testa att byta pumpen till helgen hmm ; får hoppas på det bästa smile

Volvo V70 "D5" (2010)
MVPerformance
30 september 2013 · 755 Inlägg

alejoh2 skrev:
Ska testa att byta pumpen till helgen hmm ; får hoppas på det bästa smile

kolla efter ärgning glapp i kontakten, kolla först om pumpen låter något dvs att den går. Om den låter överdrivet mycket som att den skriker så börjar den bli dålig

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Dupond och Dupont
30 september 2013 · 581 Inlägg

På min 944 -93 GL/SE så var bränslepumps reläet dåligt, kunde närsomhelst under körning sluta funka vilket gav ca 50 m körning innan bränslestopp. slog av tändningen och vänta 2 min sen va det å köra igen.

Det kanske är nåt liknande, någonting kanske är glappt/ funkar inte som det ska. Kolla så alla säkringar och relän är 179 % felfria. Då vet du iallafall att det inte är fel där.

Dock kunde jag på min köra fullt ut utan några problem, du kanske har problem med strömmen - högre varv = högre bränsleförbrukning  högre bränsleförbrukning = mer bensin - mer bensin = mer jobb åt bränslepumpen - mer jobb åt bränsle pumpen = mer ström tar den

Dålig pump = lite bensin  Inte nog med ström till pump= lite bensin

möjligheterna för fel är oändliga tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang