Chiptrim eller ej?

RichiB
3 oktober 2013 · 1 866 Inlägg

Vad tycker ni?
Har en peugeot 508 1,6 diesel 2011. Chippar jag den får ca 40-50hk extra mm mm
Dock är kruxet att jag fortfarande har nybilsgaranti till 2016-06!
Det är väl inga garantier från peugeot som gäller ifall det skulle gå åt skogen?
Vad hade ni gjort?

Sedan finns du ju en jäkla massa olika diesel trim o välja mellan? vad ska man välja?
bl.a denna sidan http://scandinaviachiptuning.se/

PlumCrazy
3 oktober 2013 · 881 Inlägg

Jag hade väntat just för att garantin inte gäller om den är chippad.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
RichiB
3 oktober 2013 · 1 866 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Jag hade väntat just för att garantin inte gäller om den är chippad.

ok men är det ofta det händer något? är det en stor risk man tar? eller är det typ en på miljonen som får problem?

j0ckee
3 oktober 2013 · 5 Inlägg

Ofta erbjuder väl en seriös firma ett komplement till din maskingaranti. Rätta mig gärna om jag har fel.

Busgrabb Rejsa ?
4 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Kör på bara, du kan återvända till firman och få orginal mjukvaran nertankad i bilen igen om dom är seriösa.

Autotech
BMW 335D (2008)
RichiB
4 oktober 2013 · 1 866 Inlägg

Busgrabb skrev:
Kör på bara, du kan återvända till firman och få orginal mjukvaran nertankad i bilen igen om dom är seriösa.

ok men vilken firma är seriös?

Busgrabb Rejsa ?
4 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

RichiB skrev:

Busgrabb skrev:
Kör på bara, du kan återvända till firman och få orginal mjukvaran nertankad i bilen igen om dom är seriösa.

ok men vilken firma är seriös?

Autotech och BSR är seriösa, vet inte hur dom har det med mjukvaror till din bil.
Finns hur många som helst idag, Googla och läs vad folk har för erfarenheter.
Hör med dom du tänker chippa hos om dom kan återställa bilen igen, det ska dom kunna.

Senast redigerat av Busgrabb (5 oktober 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

j0ckee skrev:
Ofta erbjuder väl en seriös firma ett komplement till din maskingaranti. Rätta mig gärna om jag har fel.

många som påstår att dom gör det men få som har det i verkligheten.

fast man har maskinskada på försäkringen om det inte går på garantin.


skjuter man i orignal programvaran så ser dom aldrig att något är mixtrat med oftast ser dom inte det oavsätt

man ska aldrig chipa en bil på ett ställe som ej sparar orginalfilen!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
4 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Busgrabb skrev:
Autotech och BSR är seriösa, vet inte hur som har det med mjukvaror till din bil.

Det är ett mickel med nya bilar. Man behöver ofta reseta boxen mekaniskt för att ladda in mjukvaran. Få firmor ställer upp att byta fram och tillbaka. Jag tvivlar på att handenheterna man kan köpa sopar undan alla spår.

Jag vet inte helt enkelt, kunde dock se i mjukvaran att en klåpare försökt chippa en Audi A5 TDI som jag lånat.

http://imageshack.us/a/img10/7161/niz2.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

många annonserar på blocket och påstår att deras boxar klarar av via obd på istort sätt alla bilar.
rätt tveksam själv eftersom man måste låsa upp boxen innan den ens tar i mot programvaran.

iof inte sätt någon nyare chippning än på 2012:or men det är relativt nytt iallfall
nyare audi rs6:or har ena jävla lås som man först måste lägga in olika program för att låsa upp möjligheten till uppdatering ett jäkla mickel.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mYGeL
4 oktober 2013 · 1 338 Inlägg

Www.Vtech.se
Där har du också en seriös firma.
Dom gör egna programvaror baserat på dina önskemål och ev hårdvara. Allt från Eco steg1 till mer extrema steg.

Jag började med ett steg 1 på SEAT'en som steg för steg blivit vidarutvecklad. smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
RichiB
4 oktober 2013 · 1 866 Inlägg

mYGeL skrev:
Www.Vtech.se
Där har du också en seriös firma.
Dom gör egna programvaror baserat på dina önskemål och ev hårdvara. Allt från Eco steg1 till mer extrema steg.

Jag började med ett steg 1 på SEAT'en som steg för steg blivit vidarutvecklad. smile

dem har inte till peugeot 508 på sin sida...

Digital_Kicker
5 oktober 2013 · 3 721 Inlägg

Kolla med Göran på GDM Performance. Han är seriös och det ligger inte alls långt ifrån dig. smile

Senast redigerat av Digital_Kicker (5 oktober 2013)

mYGeL
5 oktober 2013 · 1 338 Inlägg

RichiB skrev:

mYGeL skrev:
Www.Vtech.se
Där har du också en seriös firma.
Dom gör egna programvaror baserat på dina önskemål och ev hårdvara. Allt från Eco steg1 till mer extrema steg.

Jag började med ett steg 1 på SEAT'en som steg för steg blivit vidarutvecklad. smile

dem har inte till peugeot 508 på sin sida...

Nej men mejla kan finnas enda därför det står man ska mejla om bilen Ej finns med smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
JKDesign
5 oktober 2013 · 4 442 Inlägg

Dieselkraft.se verkar vara riktigt seriösa, eller köp kcr box.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
torpis Forummoderator
5 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

JKDesign skrev:
eller köp kcr box.

eller inte...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
5 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Han är seriös och det ligger inte alls långt ifrån dig. smile

Utan att nämna någon så är det extremt svårt för en oinvigd att veta vem som är seriös eller inte. Att köpa program från olika länder och flasha in i bilar kan vara väldigt seriöst om man vet vad man gör och tvärt om då att köpa program från någon genuint duktig trimmare och sedan installera det fel, så blir det ju inget bra.

Det går vilda rykten om alla trimfirmor, vad dem gör eller inte gör. Svårt att hitta en röd tråd faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Christian S
5 oktober 2013 · 4 816 Inlägg

JKDesign skrev:
Dieselkraft.se verkar vara riktigt seriösa, eller köp kcr box.

den är bara skit att montera boxar som manupilerar signalerna så nått sånt ska man INTE köpa.
vet 2 bilar som fått problem med att partikelfiltret har satts igen på med box ifrån dieselkraft och man har varit tvungen att åka till verkstad och göra en manuell rengöring av den genom att koppla in datorn till bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

torpis skrev:

Digital_Kicker skrev:
Han är seriös och det ligger inte alls långt ifrån dig. smile

Utan att nämna någon så är det extremt svårt för en oinvigd att veta vem som är seriös eller inte. Att köpa program från olika länder och flasha in i bilar kan vara väldigt seriöst om man vet vad man gör och tvärt om då att köpa program från någon genuint duktig trimmare och sedan installera det fel, så blir det ju inget bra.

Det går vilda rykten om alla trimfirmor, vad dem gör eller inte gör. Svårt att hitta en röd tråd faktiskt.

problemet nu att det säljs mycket kopior som kan fungera en stund och sen lägga av. dom får ingen suport av tillverkaren eftersom det är en piratkopia.
brukar synas på priset framför allt när dom riktiga grejerna kostar från 50.000:- för att kunna göra en bra och säker ur och i läsning.

finns billig utrustning att köpa på tex tradera där man köper en piratbox med en massa programvaror som medföljer.  inte hört något gott om dessa och flertalet har varit döda efter en uppgradering av programvaran.
så man får bilda sig en uppfatttning om dom är kunniga eller ej annars står man där med en trasig bil och en firma som ej tar ansvaret i värsta fall kör dom detta svart och man är helt rökt!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Digital_Kicker
5 oktober 2013 · 3 721 Inlägg

torpis skrev:

Digital_Kicker skrev:
Han är seriös och det ligger inte alls långt ifrån dig. smile

Utan att nämna någon så är det extremt svårt för en oinvigd att veta vem som är seriös eller inte. Att köpa program från olika länder och flasha in i bilar kan vara väldigt seriöst om man vet vad man gör och tvärt om då att köpa program från någon genuint duktig trimmare och sedan installera det fel, så blir det ju inget bra.

Det går vilda rykten om alla trimfirmor, vad dem gör eller inte gör. Svårt att hitta en röd tråd faktiskt.

Varför tar du mitt inlägg som ett exempel? Och när ännu en person citerar texten längre ner och det framkommer en massa om skojare i inläggen så börjar man undra!

TS ville ha tips om firmor. Och det är precis vad folk skrivet här. Jag är inte den första i tråden som använder ordet "seriöst" i ett inlägg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang