4051
Sök

Avgascertifiering på E85 konvertering

1 498 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har en fråga vad som händer med avgassertifieringen på motorn när man E85 konverterar den,  Bilen är en -77a och motorn en 84a blir certifieringen samma som vid -75 års gränsen?


1 498 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#3
Vad är skillnaden mellan en bil <1975 och en bil med <93 som är E85 konverterad? Är kanske frågan som skulle ställas,


762 Inlägg
5 oktober 2013
#4
Den enda skillnaden som jag vet om är att det står i regpapperna att bilen har etanol som bränsle. smile


1 498 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#5
Garagemuppen skrev:
Den enda skillnaden som jag vet om är att det står i regpapperna att bilen har etanol som bränsle. smile

Dvs att jag får ändra motorn för att uppnå max godkända effekt?


762 Inlägg
5 oktober 2013
#6
I och med att bilen är nyare än 1975 så får du inte trimma en motor och sätta i den i bilen för att få den effekt du är ute efter, du måste alltså sätta i starkare motor i originalskick för att få ut den önskade effekten. Dock så får du lov till att ha en effektökning på 5% vid etanolkonvertering av motorn smile

Har nämligen samma problem jag med, jag har en bil från 1976 som jag vill trimma, men jag vet inte hur man ska göra för att få den laglig med den motorn jag vill ha i. hmm


5 866 Inlägg
5 oktober 2013
#7
Före -75 finns det inga avgaskrav som måste tas hänsyn till, enda kravet då är att motoreffekten inte ökat med mer än 5% (måste kunna bevisas med ett bromsbänkpapper).

Före -93 måste bilen klara sin årsmodells avgaskrav och man måste även kunna intyga att motoreffekten inte ökats med mer än 5%.


1 498 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#8
5% ökning kringgår jag pga sbp godkänner min bil med 150hk och 300nm vid rätt ändringar i bromssystemet. Kommer att köras på rullande LV

Reggar jag den som e85 och annat sprut ändrar jag ju avgassertifieringen och den ändringen är ju godkänd var tog då certifieringen vägen?


5 866 Inlägg
5 oktober 2013
#9
ascona-tic skrev:
5% ökning kringgår jag pga sbp godkänner min bil med 150hk och 300nm vid rätt ändringar i bromssystemet. Kommer att köras på rullande LV

Reggar jag den som e85 och annat sprut ändrar jag ju avgassertifieringen och den ändringen är ju godkänd var tog då certifieringen vägen?

Ja men när man reggar med E85 så är det max 5% ökning av registrerat motoreffekt som gäller. Så ska du kunna regga med 150hk och 300Nm så måste du först ha reggat in ett motorbyte med en motor som ligger kring den effekten.


Är bilen av årsmodell före -93 så får man dispens på avgascertifieringen vid reggning av E85. Du kan ta bort all avgasrening (förutom katalysatorn om bilen är -89 elr nyare) och regga in med E85, bara du klarar avgaskraven för årsmodellen så är det godkänt.


1 498 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#10
simlar skrev:
ascona-tic skrev:
5% ökning kringgår jag pga sbp godkänner min bil med 150hk och 300nm vid rätt ändringar i bromssystemet. Kommer att köras på rullande LV

Reggar jag den som e85 och annat sprut ändrar jag ju avgassertifieringen och den ändringen är ju godkänd var tog då certifieringen vägen?

Ja men när man reggar med E85 så är det max 5% ökning av registrerat motoreffekt som gäller. Så ska du kunna regga med 150hk och 300Nm så måste du först ha reggat in ett motorbyte med en motor som ligger kring den effekten.


Är bilen av årsmodell före -93 så får man dispens på avgascertifieringen vid reggning av E85. Du kan ta bort all avgasrening (förutom katalysatorn om bilen är -89 elr nyare) och regga in med E85, bara du klarar avgaskraven för årsmodellen så är det godkänt.

Enligt sbp tekniska avd så kringår jag 5% med det pappret med min info om bromsarna.

Så tekniskt så bör det gå att e85 och överladda så länge jag håller mig inom effekten.


5 866 Inlägg
5 oktober 2013
#11
ascona-tic skrev:
simlar skrev:
ascona-tic skrev:
5% ökning kringgår jag pga sbp godkänner min bil med 150hk och 300nm vid rätt ändringar i bromssystemet. Kommer att köras på rullande LV

Reggar jag den som e85 och annat sprut ändrar jag ju avgassertifieringen och den ändringen är ju godkänd var tog då certifieringen vägen?

Ja men när man reggar med E85 så är det max 5% ökning av registrerat motoreffekt som gäller. Så ska du kunna regga med 150hk och 300Nm så måste du först ha reggat in ett motorbyte med en motor som ligger kring den effekten.


Är bilen av årsmodell före -93 så får man dispens på avgascertifieringen vid reggning av E85. Du kan ta bort all avgasrening (förutom katalysatorn om bilen är -89 elr nyare) och regga in med E85, bara du klarar avgaskraven för årsmodellen så är det godkänt.

Enligt sbp tekniska avd så kringår jag 5% med det pappret med min info om bromsarna.

Så tekniskt så bör det gå att e85 och överladda så länge jag håller mig inom effekten.

Ja säger bilprovningen att det är ok med över 5% effektökning med uppgraderade bromsar så måste det väl vara ok.

Jag har för mig att turbo-konvertering ej är tillåtet vid reggning av E85 såvida man inte reggar som amatörbyggt. Man får ta bort allt vad avgasrening heter men inte bygga om en sugmotor till turbomotor.

Alla regler man behöver veta finns i dessa dokument:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr171.pdf paragraf 11, 19, 22, 24 och 66
Se även:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011085.htm bilaga 2 sektion 1.1 samt bilaga 3 sektion 1.1
Senast redigerat av simlar (5 oktober 2013)


Fri fart för ett fritt folk!
14 802 Inlägg
5 oktober 2013
#12
simlar skrev:
ascona-tic skrev:
simlar skrev:

Ja men när man reggar med E85 så är det max 5% ökning av registrerat motoreffekt som gäller. Så ska du kunna regga med 150hk och 300Nm så måste du först ha reggat in ett motorbyte med en motor som ligger kring den effekten.


Är bilen av årsmodell före -93 så får man dispens på avgascertifieringen vid reggning av E85. Du kan ta bort all avgasrening (förutom katalysatorn om bilen är -89 elr nyare) och regga in med E85, bara du klarar avgaskraven för årsmodellen så är det godkänt.

Enligt sbp tekniska avd så kringår jag 5% med det pappret med min info om bromsarna.

Så tekniskt så bör det gå att e85 och överladda så länge jag håller mig inom effekten.

Ja säger bilprovningen att det är ok med över 5% effektökning med uppgraderade bromsar så måste det väl vara ok.

Jag har för mig att turbo-konvertering ej är tillåtet vid reggning av E85 såvida man inte reggar som amatörbyggt. Man får ta bort allt vad avgasrening heter men inte bygga om en sugmotor till turbomotor.

Alla regler man behöver veta finns i dessa dokument:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr171.pdf paragraf 11, 19, 22, 24 och 66
Se även:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011085.htm bilaga 2 sektion 1.1 samt bilaga 3 sektion 1.1

när man gör en reg bes med e85 så kan man rulla in med turbo så länge motorn inte ger mer än vad karossen max klarar.

derför många bmw åkare reggar om för e85 sen med ett bromspapper på effekten så rullar den igenom med turbo eftersom e85 reggningen gör att dom förbiser intygningen av motorns avgaskrav.

man kan så klart regga alla bilar med turbo. det är bara en kostnads fråga.
du kan fixa det på en ny bil oxå men det kostar flis som satan.

eftersom man måste göra en nya kontroller att motor följer dom kraven som finns när det gäller utsläpp

Kör fort så hinner inget hända...

5 866 Inlägg
5 oktober 2013
#13
Growe skrev:
simlar skrev:
ascona-tic skrev:

Enligt sbp tekniska avd så kringår jag 5% med det pappret med min info om bromsarna.

Så tekniskt så bör det gå att e85 och överladda så länge jag håller mig inom effekten.

Ja säger bilprovningen att det är ok med över 5% effektökning med uppgraderade bromsar så måste det väl vara ok.

Jag har för mig att turbo-konvertering ej är tillåtet vid reggning av E85 såvida man inte reggar som amatörbyggt. Man får ta bort allt vad avgasrening heter men inte bygga om en sugmotor till turbomotor.

Alla regler man behöver veta finns i dessa dokument:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr171.pdf paragraf 11, 19, 22, 24 och 66
Se även:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011085.htm bilaga 2 sektion 1.1 samt bilaga 3 sektion 1.1

när man gör en reg bes med e85 så kan man rulla in med turbo så länge motorn inte ger mer än vad karossen max klarar.

derför många bmw åkare reggar om för e85 sen med ett bromspapper på effekten så rullar den igenom med turbo eftersom e85 reggningen gör att dom förbiser intygningen av motorns avgaskrav.

man kan så klart regga alla bilar med turbo. det är bara en kostnads fråga.
du kan fixa det på en ny bil oxå men det kostar flis som satan.

eftersom man måste göra en nya kontroller att motor följer dom kraven som finns när det gäller utsläpp

Jaha men vad trevligt, har alltid verkat så tveksamt om det är möjligt eller inte när jag letat information sälv därför jag fått uppfattningen att det inte är möjligt.

Men då är det ju inga problem, bara köra löjligt lågt laddtryck och riktigt feg tändning så man håller sig innanför effektgränserna vid bänkning. Sen när det är klart är det bara att mappa för bra avgasvärden runt tomgång och glida in på regbes.


1 498 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#14
simlar skrev:
ascona-tic skrev:
5% ökning kringgår jag pga sbp godkänner min bil med 150hk och 300nm vid rätt ändringar i bromssystemet. Kommer att köras på rullande LV

Reggar jag den som e85 och annat sprut ändrar jag ju avgassertifieringen och den ändringen är ju godkänd var tog då certifieringen vägen?

Ja men när man reggar med E85 så är det max 5% ökning av registrerat motoreffekt som gäller. Så ska du kunna regga med 150hk och 300Nm så måste du först ha reggat in ett motorbyte med en motor som ligger kring den effekten.


Är bilen av årsmodell före -93 så får man dispens på avgascertifieringen vid reggning av E85. Du kan ta bort all avgasrening (förutom katalysatorn om bilen är -89 elr nyare) och regga in med E85, bara du klarar avgaskraven för årsmodellen så är det godkänt.

Enligt sbp tekniska avd så kringår jag 5% med det pappret med min info om bromsarna.

Så tekniskt så bör det gå att e85 och överladda så länge jag håller mig inom effekten.


762 Inlägg
5 oktober 2013
#15
Jag kom att tänka på en sak; om man har reggat en bil med etanol som bränsle, kan man regga tillbaka till bensin igen?


5 866 Inlägg
6 oktober 2013
#16
Det tror jag inte då du förmodligen behöver ett avgascertifikat för att kunna regga in med bensin.

Det går ju däremot att regga in som flexifuel genom att göra på samma sätt som att regga in med E85, lite krångligare dock då sprutet automatiskt ska byta till bensinmappen respektive etanolmappen och man måste även komma förbi två gånger på regbes med bensin i tanken ena gången och etanol i tanken andra gången (eller vice versa) om jag inte missuppfattat något.


7 281 Inlägg
6 oktober 2013
#17
ascona-tic skrev:
simlar skrev:
ascona-tic skrev:
5% ökning kringgår jag pga sbp godkänner min bil med 150hk och 300nm vid rätt ändringar i bromssystemet. Kommer att köras på rullande LV

Reggar jag den som e85 och annat sprut ändrar jag ju avgassertifieringen och den ändringen är ju godkänd var tog då certifieringen vägen?

Ja men när man reggar med E85 så är det max 5% ökning av registrerat motoreffekt som gäller. Så ska du kunna regga med 150hk och 300Nm så måste du först ha reggat in ett motorbyte med en motor som ligger kring den effekten.


Är bilen av årsmodell före -93 så får man dispens på avgascertifieringen vid reggning av E85. Du kan ta bort all avgasrening (förutom katalysatorn om bilen är -89 elr nyare) och regga in med E85, bara du klarar avgaskraven för årsmodellen så är det godkänt.

Enligt sbp tekniska avd så kringår jag 5% med det pappret med min info om bromsarna.

Så tekniskt så bör det gå att e85 och överladda så länge jag håller mig inom effekten.

Tänk bara på att allt ska vara rimligt vid regbes.
Kommer du in med en jätteturbo som laddar 0.3bar för att klara effektmålet så kan det anses som lite märkligt och bilen går inte genom.

Det bästa vore om du pratar med besiktningen så du får det svart på vitt om vad du får och inte får göra.


1 498 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#18
Snurran blir en td04-15t (18t) så ingen herrejösses snurra, Kan Volvo bygga en 136hk 2.3llt så borde inte min 2,0 vara orimlig i mitt tycke,

Med vad som tidigare har stått i tråden så måste det väl betyda att avgaskraven blir samma som en <75a dvs tillåts det att göra samma som vid <75


762 Inlägg
6 oktober 2013
#19
simlar skrev:
Det tror jag inte då du förmodligen behöver ett avgascertifikat för att kunna regga in med bensin.

Det går ju däremot att regga in som flexifuel genom att göra på samma sätt som att regga in med E85, lite krångligare dock då sprutet automatiskt ska byta till bensinmappen respektive etanolmappen och man måste även komma förbi två gånger på regbes med bensin i tanken ena gången och etanol i tanken andra gången (eller vice versa) om jag inte missuppfattat något.

Jaha, men eftersom att LH2.4 styrsystemet klarar av att köra på både bensin och etanol i tanken, men med högre soppatryck och något större spridare för etanolen så borde det ju gå ganska bra att regga in det som en flexifuelbil?

Har dock ingen aning om hur avgasvärdena blir med bensin.. Men CO gränsen är ju 3.5% så det borde ju gå tycker man?


5 866 Inlägg
6 oktober 2013
#20
Garagemuppen skrev:
simlar skrev:
Det tror jag inte då du förmodligen behöver ett avgascertifikat för att kunna regga in med bensin.

Det går ju däremot att regga in som flexifuel genom att göra på samma sätt som att regga in med E85, lite krångligare dock då sprutet automatiskt ska byta till bensinmappen respektive etanolmappen och man måste även komma förbi två gånger på regbes med bensin i tanken ena gången och etanol i tanken andra gången (eller vice versa) om jag inte missuppfattat något.

Jaha, men eftersom att LH2.4 styrsystemet klarar av att köra på både bensin och etanol i tanken, men med högre soppatryck och något större spridare för etanolen så borde det ju gå ganska bra att regga in det som en flexifuelbil?

Har dock ingen aning om hur avgasvärdena blir med bensin.. Men CO gränsen är ju 3.5% så det borde ju gå tycker man?

Men det är ju att den ska justera automatiskt, man ska inte behöva justera eller byta något alls. Men däremot om det nu är så som jag uppfattat det, att man kommer in två olika gånger så går det ju säkert att fuska igenom bilen som en flexifuel fastän den egentligen inte är det.



Sök