2141
Sök

Ljudlig Hundkoja. 150 meter stål, 6st 12"are & 8st 10"are ska in!

Bilen har över 6 kvm 6mm stålplåt och 145m stålförstärkningar just nu och mer ska det bli. 6st SPL Dynamics XTR D2s 12"are samt 8st "No Name" 10"are väntar på att få flytta in i bilen. Sveriges extremaste... Visa mer

Team dBAkuten!
499 515 Visningar
Uppdaterades senast 4 mars 2017
Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#281
Blev bara en liten stund i garaget idag, tränar på måndagar.
Påbörjade ramverket till bakväggen, den kommer att bli djupare med tiden men jag behöver staga upp karossen så mycket som möjligt innan jag kapar ur golvet så det får bli så här så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-3b0ccf848a360fc6a59b4457d6b43c98_large.jpg
Mätte ut mitten på bitarna och sedan mitten på spånskivan, detta för att det vinkeljärnet som ska sitta i taket är ca 10cm kortare än det som skall sitta nere vid golvet. Genom att göra detta så vet jag att ramen blir "rak".

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-b3580fa0f9f065db2ad4e659b4de55cd_large.jpg
För att slippa hålla koll på att vinkeljärnen ligger rätt hela tiden så skruvade jag fast dem i spånskivan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-4eef31691edcffa983674989809a4b95_large.jpg
Garaget vred på bilden när jag laddade upp den, irriterande! Inte första gången det sker dock.
Det vinkeljärnet som hamnade överst på denna bilden behöver finslipas lite innan det passar för svetsning.
I morgon är det möte på jobbet så ramen kommer in i bilen tidigast på onsdag.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#282
Runt två tusen visningar sedan bilderna på krysstaget, ingen som har synpunkter gällande om det räcker med det samt ramverket till den kommande bakväggen och krysstaget bultat i hålen för bakdörrarna?
Senast redigerat av ExtraKim (28 januari 2014)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

329 Inlägg
28 januari 2014
#284
På samma nivå typ..


R1 driver!
5 128 Inlägg
29 januari 2014
#285
Nollkoll här med. Men bättre med ett järn för mycket än för lite om du ska kapa bort bärande saker!


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#286
Slipade klart vinkeljärnen till ramen idag och svetsade ihop dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-0d331c368e014fb0e83b166954a06cc8_large.jpg
Testmontage i bilen. Använde mig av tvingar för att passa in ramen till bakväggen med ramen till taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-7ca0bde07d9c79a00dc95a3323b47d3a_large.jpg
Tvingarna användes både för att få ramen dikt an lodrätt och vågrätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-5f4fb60fcb2f49d52e8673873054ea53_large.jpg
Om man tittar noga så ser man att golvet har nivåskillnader. Min tanke var att svetsa ramverket i den upphöjda delen av golvet. Efter att jag hade helsvetsat ramen upptäckte jag dock att den upphöjda delen enbart var en tunn plåt som var popnitad på ett fåtal ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-3c1ce21c83a5c6036be72dd3a92fbca9_large.jpg
Efter att ha velat ett tag så beslutade jag mig för att kapa bort plåtarna, man ska inte vara dum-lat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-b3907e654f4bc3290d84aeabe52f3d3c_large.jpg
På detta kortet så är plåten borttagen på högersidan men halva sitter kvar på vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-df4b57c115c1f595802479ccbe842504_large.jpg
Plåtarna bortkapade på båda sidor. Nu uppstod problemet att ramen var för kort. Valde därför att kapa till ett vinkeljärn och svetsa fast det spegelvänt mot det som sitter i ramen. Använde tvingar och svets-tänger för att hålla det på plats under tiden som jag svetsade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-11aa1ac5b9dd4f5c31a6c3f28593e751_large.jpg
Här ser man vinkeljärnet på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-400b6f0974e87261c8a94d49748d9d08_large.jpg
Fick klagomål på de första svetsarna jag gjorde när jag svetsade fast ramen till taket. Tänk vad en riktigt svetshjälm, lite lyse och bättre arbetsställning kan göra. Inte perfekt men betydligt bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-5544eb9c6b53c26b014165c9e908c039_large.jpg
Ramen var ändå för kort efter att jag svetsade dit vinkeljärnet för att kunna svetsas i golvet. Valde att kapa till två vinkeljärn och sätta dem mellan vinkeljärnet och dörrtröskeln till bakdörrarna. Detta för att dels få ramen i rätt läge rent horisontellt och dels för att stärka upp originalgolvet. Anledningen till detta är för att jag skall kunna ställa bilen på pallbockar under tiden som jag kapar ur resten av golvet. För att få ramverket i rätt läge så använde jag mig av ett vattenpass.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-cd93d5fd806a272a1011b2750bbc794f_large.jpg

Vinkeljärnen är även svetsade i ramverket men det syns inte på bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-5ea09b753868f566bb5a1186db5dbbde_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-e8ded68c3a9bcfca6f17c1b6a36a1777_large.jpg
Bild på ramverket sett inifrån bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-77f3acf07997fd8cdda3d2b0b771a191_large.jpg
Ramverket är även svetsat på andra sidan och då dessutom i de tre stagen som jag svetsade mellan takramen och karossen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 074 Inlägg
30 januari 2014
#287
Fan va du ligger i... smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
30 januari 2014
#288
Måste gnälla på dina kaninlortar wink. Men blir shyst smile

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#289
Bombaz välkommen i klubben :-p

Det blir i alla fall bättre och bättre, med tanke på att jag senast svetsade 2010 och innan dess var 2003-2004 så förväntar jag mig att det ger sig när det har blivit lite mer tid i garaget.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
30 januari 2014
#290
ExtraKim skrev:
Bombaz välkommen i klubben :-p

Det blir i alla fall bättre och bättre, med tanke på att jag senast svetsade 2010 och innan dess var 2003-2004 så förväntar jag mig att det ger sig när det har blivit lite mer tid i garaget.

Ja man lägger ju inga proffs svetsar direkt ju wink. Huvud saken är att det håller big_smile

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#291
Vem vet, bilen kanske faller ihop som ett korthus vid första burpen lol

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

168 Inlägg
30 januari 2014
#292
ExtraKim skrev:
Vem vet, bilen kanske faller ihop som ett korthus vid första burpen lol

lol Väntar otåligt tills man får se första burpen då tongue


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#293
Ska in ett par hundra kilo stål till innan det blir aktuellt smile

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

SAAB det självklara valet ;)
319 Inlägg
31 januari 2014
#294
ExtraKim skrev:
Vem vet, bilen kanske faller ihop som ett korthus vid första burpen lol

Haha ja man vet inte aldrig med dina db rekord i bagaget wink haha

BILLJUD/LJUD ÄR MIN DROG I LIVET :)
Mitt pågende projekt:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279912

341 Inlägg
1 februari 2014
#295
snygg låda faktiskt! kan nog bli bil av denna med, förtsätt som du gör wink
prem är även lagd..


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#296
Blir en tur till garaget idag, tänkte svets lite mellan kaross och blivande bakvägg samt göra klart krysstaget.

Har lite funderingar på hur jag ska lösa montaget av bakhjulen, har funderat på att skaffa lösa nav. Problemet är bara att de som klarar lite vikt är sexbults, känns som att den kan bli knepigt att få dit originalfälgarna även om jag sätter space:ers på dem.
http://www.jula.se/mediaarchive/6136402/main/332114-jpg.jpg
Jula har dessa för 400:- just nu, har dock blivit avrådd från dessa. Någon som har erfarenheter?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Baronen
1 434 Inlägg
1 februari 2014
#297
Du kan nog köra med deras fyrbultade variant. Det blir ju inga påfrestningar då du knappast lär vara ute och köra med bilen. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#298
Lite så jag har tänkt åxå, samtidigt så är det smidigt med fyrkants rör. De med fyrbult är rundrör samt så ska de tåla 750kg. Det är 1500kg per axel, vilket i sig är vad jag hoppas på att hela bilen max skall väga.
Bilen kommer dock aldrig köras snabbare än gångfart och eventuella ojämnheter kommer att passeras ytterst långsamt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

672 Inlägg
1 februari 2014
#299
ExtraKim skrev:
Lite så jag har tänkt åxå, samtidigt så är det smidigt med fyrkants rör. De med fyrbult är rundrör samt så ska de tåla 750kg. Det är 1500kg per axel, vilket i sig är vad jag hoppas på att hela bilen max skall väga.
Bilen kommer dock aldrig köras snabbare än gångfart och eventuella ojämnheter kommer att passeras ytterst långsamt.

ja det måste funka med 4 skruvade axlarna, om bilen totalt väger 1500 kg, för du hade väl tänkt att använda
vanliga hjulen?   det jag skulle vara noga med är infästningen av axelrören i karossen smile

"Väx inte upp! det är en fälla"

Baronen
1 434 Inlägg
1 februari 2014
#300
Dom är klassade för 750 kg, men då är det väl för 45km/h. Sen är det ju så att dom måste ju ha en viss tolerans och den tror jag är angivna värdet gånger två. Minst. För om du åker i 45km/h med maxlast och kör ner i ett potthål eller dyl. så blir ju påfrestningen betydligt högre än 750kg. Så du behöver då inte oroa dig. Biltema har för övrigt börjat med två nya fyrbultade axeltappar dom också. smile

Elbilar kan dra åt helvete.


Sök