Slipade klart vinkeljärnen till ramen idag och svetsade ihop dem.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-0d331c368e014fb0e83b166954a06cc8_large.jpg]()
Testmontage i bilen. Använde mig av tvingar för att passa in ramen till bakväggen med ramen till taket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-7ca0bde07d9c79a00dc95a3323b47d3a_large.jpg]()
Tvingarna användes både för att få ramen dikt an lodrätt och vågrätt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-5f4fb60fcb2f49d52e8673873054ea53_large.jpg]()
Om man tittar noga så ser man att golvet har nivåskillnader. Min tanke var att svetsa ramverket i den upphöjda delen av golvet. Efter att jag hade helsvetsat ramen upptäckte jag dock att den upphöjda delen enbart var en tunn plåt som var popnitad på ett fåtal ställen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-3c1ce21c83a5c6036be72dd3a92fbca9_large.jpg]()
Efter att ha velat ett tag så beslutade jag mig för att kapa bort plåtarna, man ska inte vara dum-lat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-b3907e654f4bc3290d84aeabe52f3d3c_large.jpg]()
På detta kortet så är plåten borttagen på högersidan men halva sitter kvar på vänstersidan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-df4b57c115c1f595802479ccbe842504_large.jpg]()
Plåtarna bortkapade på båda sidor. Nu uppstod problemet att ramen var för kort. Valde därför att kapa till ett vinkeljärn och svetsa fast det spegelvänt mot det som sitter i ramen. Använde tvingar och svets-tänger för att hålla det på plats under tiden som jag svetsade.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-11aa1ac5b9dd4f5c31a6c3f28593e751_large.jpg]()
Här ser man vinkeljärnet på plats.
Fick klagomål på de första svetsarna jag gjorde när jag svetsade fast ramen till taket. Tänk vad en riktigt svetshjälm, lite lyse och bättre arbetsställning kan göra. Inte perfekt men betydligt bättre.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-5544eb9c6b53c26b014165c9e908c039_large.jpg]()
Ramen var ändå för kort efter att jag svetsade dit vinkeljärnet för att kunna svetsas i golvet. Valde att kapa till två vinkeljärn och sätta dem mellan vinkeljärnet och dörrtröskeln till bakdörrarna. Detta för att dels få ramen i rätt läge rent horisontellt och dels för att stärka upp originalgolvet. Anledningen till detta är för att jag skall kunna ställa bilen på pallbockar under tiden som jag kapar ur resten av golvet. För att få ramverket i rätt läge så använde jag mig av ett vattenpass.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-cd93d5fd806a272a1011b2750bbc794f_large.jpg]()
Vinkeljärnen är även svetsade i ramverket men det syns inte på bild.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-5ea09b753868f566bb5a1186db5dbbde_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-e8ded68c3a9bcfca6f17c1b6a36a1777_large.jpg]()
Bild på ramverket sett inifrån bilen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-77f3acf07997fd8cdda3d2b0b771a191_large.jpg]()
Ramverket är även svetsat på andra sidan och då dessutom i de tre stagen som jag svetsade mellan takramen och karossen.