Sportluftfilter

KHRacing
17 oktober 2013 ·

Lowpass skrev:
kör AEM CAI med AEM Dry filter, ja.
Bli inte arg nu

inte arg... varför arg på nöätet, slutat med sånt, ger inte ett dugg förutom att få andra på bra humör. bara besviken på folk som inte kan ha en sjysst attityd <& visa andra respekt.. jag vet att detta jag förmedlat är sant,, sett testet på film <<6 även läst tidningen det gjordes i.. så eftersom att du/ni andra ej sett det så finns det ingen anledning att påstå att jag ljuger, sedan bara för att jag ej orkar ta fram en länk/fakta finns det ej helelr nån anledning till detsamma påståendet - eller hur.

RymdSeglet N/A
18 oktober 2013 · 165 Inlägg

När ni skriver hur mycket effekt ni får så är det alltid jämna tiotal eller en femma på slutet = uppskattad effekt????
MCM visar vad som händer på 3 olika bilar med helt olika motorer, har svårt att tro att våra filter som vi har här ska göra mirakel med motorerna. Vad vet jag, kanske är något med luften i Sverige som gör att det blir effektökning för en sån liten grejj.
Ingen som har dynofilm när dom har så ni kan bevisa era extra hästar.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 oktober 2013 · 3 929 Inlägg

HASSELITO skrev:
Varför är det sämre för motorn? Motivera tack.

Läs här Beqq, denna tillverkare har filter som i de absolut flesta fall ger en blygsamt högre effekt kombinerat med ett något sportigare ljud (som mest på turbobilar dock).
http://www.knfilters.com/search/appsear … ngine=4.4L

Dom flesta som stoppar sportluftfilter på sina bilar tar bort originalboxen och placerar ett öppet filter där istället bara.
Varför är det sämre?
Original filtret tar i 90% av fallen (beroende på konstruktion av bil) kall ramluft från skärmen.
Stoppar man ett sportluftfilter där helt öppet så allt den kommer göra är att ta varmluft från motorutrymmet.
Enkel fysik så är det sämre.

Vissa gör det bättre och gör skiljeväggar och verkligen utnyttnar ramluft men det finns mycket bättre uppgraderingar man kan göra på en bil om man vill ha effekt.
Samt typ en Volvo 855 2.0 icke T med öppet filter, hur tattigt är inte det?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
myran Foto/Bilnörd
18 oktober 2013 · 1 541 Inlägg

Att sportfilter gör nytta eller ej varierar stort mellan olika bilmodeller.

Många biltillverkare lägger ner massor med tid för att få bort Insugsljud utan att förlora effekt. Andra tillverkare smackar bara dit massa bafflar eller extra luftboxar längs insugsrören och skiter i att man förlorar 5hk på detta.

Det kan även vara att erat sportfilter och nya fina insugsrör ändrar längden på insugsrören och därmed avstämningen på motorn. Ni kanske tjänar 5-15hk på toppen men vad hände med botten-vridet? hur påverkades registret?


Om man trots allt vill ha ett sportfilter och lägger ner lite tid och tanke på det så man monterat på ett ställe där det finns tillgång till mycket luft utifrån motor-rummet samt gärna sval luft så gör det förmodligen nytta men inget man kan garantera.

Att tänka på kan också vara att inte göra som många och sätta ett sportfilter direkt på LMM/Luftmassemätare.  Precis vid filtret blir det väldigt turbulent luft som gör att mätaren ger felaktiga värden.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Krist
19 oktober 2013 · 716 Inlägg

När ja montera mitt K&N i luftburken på Bmw'n så körde ja om en jumbojet strax innan den skulle lyfta!

Nä, skämt åtsido... Jag brukar på vinterpulkorna och vissa egna bilar montera öppet filter, jag bryr mig inte om att jag förlorar effekt. Jag har inställningen att jag bara får högre motorljud, och pyset ur dumpen på turbobilar för en billig peng. Sen att jag förlorar några hästar är skitsamma.

Däremot på Bmw'n ville jag ha det lite mer cleant, märktes ingen skillnad förutom liiiite högre motorljud och ibland hörs dumpen men väldigt sällan...

Som KHRacing säger ang Civic TypeR +20HK så har jag läst om exagt samma sak men det var bra länge sen när jag skulle montera öppet filter på min första bil A4 2.8 V6

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Xuri One Man Clan
19 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

RymdSeglet skrev:
När ni skriver hur mycket effekt ni får så är det alltid jämna tiotal eller en femma på slutet = uppskattad effekt????
MCM visar vad som händer på 3 olika bilar med helt olika motorer, har svårt att tro att våra filter som vi har här ska göra mirakel med motorerna. Vad vet jag, kanske är något med luften i Sverige som gör att det blir effektökning för en sån liten grejj.
Ingen som har dynofilm när dom har så ni kan bevisa era extra hästar.

MCM visar också bara bilar med låg effekt,  standard effekt. plocka hundra hästar till ur skylinen  å  jämnför då wink
Jag har inte bänkpapper på de men du kan säkert ringa nanatel  på maxxtuning å fråga han om s60Ren som var där i början av sommaren å fråga vad luftfiltret ströp! 20 hästar å 28Nm har jag för mig de var.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Busgrabb Rejsa ?
19 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Då fliker jag inte med lite då...

Jag har på flertalet "sportbilar" och Volvobilar monterat filter och kört bänk.

BMW M3 E46 som ska anses vara så grymt optimerad och bara är kass med andra filter gav nästan exakt 5 hk rakt av med sportfilter men då med bra luftgenomströmning i motorrummet.
Vid kökörning och låga farter så sugs det in för mycket varmluft och bilen tappar.
Så ett kit som suger kall luft ger pulver. Detta i samma bänk med 5 min mellan körningarna så temperaturen och luftfuktigheten var så gott som identisk.

BMW M5 E60, gav 5 hk med insatsfilter i burkarna. Inte mycket på en så stor maskin men hade inga "öppna kit" att testa med.

Nissan 370Z gav 15 hk+ med AEM Cold Air Intake.

Volvo S60 T5 05 gav som tidigare nämnt ca 20 hk med Elevates öppna avskärmade filterburk/kit på bil som hade avgas och mjukvara.

Evo IX gav närmare 10 hk med K&N:s filter med avskärming tillsammans med "Steg 1"

Har testat flera bilar men har inte alla siffror i huvudet men det man bör tänka på när en bil svarar bra på andra filter är ju som någon sagt att tillverkaren kan medvetet hålla igen luftvägen för att klassa in en viss effekt osv.
Sen har biltillverkarna ljud och emissionskrav att ta hänsyn till vid tillverkning vilket inte eftermarkandstillverkarna har och det gör ju att det inte går att bygga så optimalt från början alla gånger.

Senast redigerat av Busgrabb (19 oktober 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Lowpass
19 oktober 2013 · 1 224 Inlägg

Är det någon som kan leta upp/hitta något om civic type r testen med sportluftfilter?
Skulle vara intressant att se siffror. Jag menar, jag är ju kritisk. Men det gynnar mig om det ger stora effektökningar. Så ta det inte fel ni som jag argumenterat mot

i-vtec Do you?
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 oktober 2013 · 3 929 Inlägg

Här är en bra genomgång på när dom stoppar K&N insatsfilter på en 100% original Mustang och tappar effekt.

http://www.svtperformance.com/forums/fr … -test.html

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Busgrabb Rejsa ?
20 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Här är en bra genomgång på när dom stoppar K&N insatsfilter på en 100% original Mustang och tappar effekt.

http://www.svtperformance.com/forums/fr … -test.html

Vissa bilar har dåliga styrsystem som inte kan kompensera för mera luftflöde och då blir det skit av det.

Autotech
BMW 335D (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

Och alla effektmätningar med insatsfilter osv är mätta med helt nya filter före eller? tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Busgrabb Rejsa ?
20 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

steifan skrev:
Och alla effektmätningar med insatsfilter osv är mätta med helt nya filter före eller? tongue

Ja dom har faktiskt varit i princip som nya, alltså standardfilterna.

Autotech
BMW 335D (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

Busgrabb skrev:

steifan skrev:
Och alla effektmätningar med insatsfilter osv är mätta med helt nya filter före eller? tongue

Ja dom har faktiskt varit i princip som nya, alltså standardfilterna.

Se där se där. Bara att byta från ett (vanligt) luftfilter som varit med i ett par tusen mil till ett nytt på
en "vanlig" bil tycker jag brukar kännas lite i "butt-dynon" när det gasas osv och det borde ju inte handla om några
större effektsiffror men ändå kännbart.


Lite halvt on topic när det ändå talas mindre effektökningar:
[video]http://www.garaget.org/video/140618[/video]

Aquilla
21 oktober 2013 · 299 Inlägg

Xuri skrev:

Aquilla skrev:
LOL. du får inga 20 Hk extra för att du sätter på ett annat luftfilter på en original sugmotor...att det finns folk som tor det fortfarande! haha motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna under tiden insugs och avgasventil är öppen respektive stängda.

då måste jag bara ställa en dum fråga.

Vad är de som händer när du plockar bort pluggen som sitter i avgasystemet på en moped?  kolven går fortfarande samma sträcka å cylindern/topp är oförändrade...

Klart som attan att om de är luftfiltret som stryper hela konceptet att de kan ge mer effekt på vissa bilar.

du pratar om ingrepp på avgassidan..inte på inloppssidan. spelar ingen roll om du har värdens största monstersvamp på insugsröret om insugskanalerna är som ett nålhål i vilket fall
!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

Aquilla skrev:

Xuri skrev:

Aquilla skrev:
LOL. du får inga 20 Hk extra för att du sätter på ett annat luftfilter på en original sugmotor...att det finns folk som tor det fortfarande! haha motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna under tiden insugs och avgasventil är öppen respektive stängda.

då måste jag bara ställa en dum fråga.

Vad är de som händer när du plockar bort pluggen som sitter i avgasystemet på en moped?  kolven går fortfarande samma sträcka å cylindern/topp är oförändrade...

Klart som attan att om de är luftfiltret som stryper hela konceptet att de kan ge mer effekt på vissa bilar.

du pratar om ingrepp på avgassidan..inte på inloppssidan. spelar ingen roll om du har värdens största monstersvamp på insugsröret om insugskanalerna är som ett nålhål i vilket fall
!

sen är moppen en två takt, där avgas sidan är extremt viktig

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
skanepiraten
21 oktober 2013 · 466 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Krävs mer än bara ett luftfilter för att få mer HK plus att ett öppet inte rengör lika bra som ett "vanligt" ^^

men visst kör din standard motor med öppet och så ser vi hur bra den mår efter xxxx mil.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
HASSELITO Filosof
21 oktober 2013 · 99 Inlägg

skanepiraten skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Krävs mer än bara ett luftfilter för att få mer HK plus att ett öppet inte rengör lika bra som ett "vanligt" ^^

Men visst kör din standard motor med öppet och så ser vi hur bra den mår efter xxxx mil.

Men snälla, läs igenom hela tråden. Vi är några som faktiskt fått ut högre effekt av öppna filter och cold air intakes.

Att ett filter släpper igenom större mängd syre behöver nödvändigtvis inte betyda att det filtrerar bort skit sämre, snarare tvärt om.

Volvo S60R (2005)
skanepiraten
21 oktober 2013 · 466 Inlägg

HASSELITO skrev:

skanepiraten skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Krävs mer än bara ett luftfilter för att få mer HK plus att ett öppet inte rengör lika bra som ett "vanligt" ^^

Men visst kör din standard motor med öppet och så ser vi hur bra den mår efter xxxx mil.

Men snälla, läs igenom hela tråden. Vi är några som faktiskt fått ut högre effekt av öppna filter och cold air intakes.

Att ett filter släpper igenom större mängd syre behöver nödvändigtvis inte betyda att det filtrerar bort skit sämre, snarare tvärt om.

Ja men då har du en programvara som reagera emot det eller så är det en motor som från tillverkaren som varit "strypt" eller liknande eller bara dålig gjord.

Men mer generellt för bilar så ger det noll o nadda, men visst självklart finns det bilar som det funkar på, men dessa är nog inte en majoritet? eller?

Så generellt sätt så nej.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
KHRacing
21 oktober 2013 ·

Man kan nog inte kalla fabriksmotorerna strypta..utan snarare optimerade för det landets regler där de skall säljas.. allt har med miljön & ljud att göra nuförtiden ju - eller ?

skanepiraten
21 oktober 2013 · 466 Inlägg

KHRacing skrev:
Man kan nog inte kalla fabriksmotorerna strypta..utan snarare optimerade för det landets regler där de skall säljas.. allt har med miljön & ljud att göra nuförtiden ju - eller ?

Ja jag hittade inte ett bättre ord tongue Men ja precis är mer exakt som du säger smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang