Sportluftfilter

Busgrabb Rejsa ?
22 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Aquilla skrev:

Busgrabb skrev:

torpis skrev:

Generellt så ja du kommer få problem

Nja rätt filter till rätt motor så är det normalt inga problem.

det ger det visst till 90 % större problem. antingen kläggar man in massa olja eller andra medel som till vis del mer eller mindre sen dras in genom LMM. och så när man tvättar det i avfettning eller diesel så vet jag iaf ingen som orkar vänta på att det är torrt innan man ska ut och ta en repa så blir garanterat en kalldusch till för LMM. ska du ha en orkan och så bra genomströmning som möjligt genom filtret som sportlufsfilternissarna vill åstadkomma kommer garanterat mer partiklar in i motorn o sliter mekaniskt.   

det är alltid lika kul när volvoturbograbbarna står och hinkar vid sina trimmade och chippade volvobilar. den ena påstår att han har 250 hk, den andra 300 osv 350 hk samt den värsta 400 hk. (alltid jämna tal får man höra) men än så länge har ingen 350 hk turbo volvo/saab klippt Mina M5or. måste va jävla dundertrim de har med chip, avgas och fåntratt på insugsbälgen!

Jaha men nu är det ju som så att en hel del bilar har med mapsensor och ingen luftmassemätare och där går det utmärkt att köra med ett oljat luftfilter av den typen.
Att man tvättar dom och gasar dirket med lösningsmedlet kvar i filtrer låter ju föga troligt.
Det är väl bara att tvätta det på kvällen och olja in det lagom mycket och sen står det under natten tills du ska använda bilen dagen därpå.
Har man motor med luftmassemätare så kör man lämpligast på ett oljefritt filter som tex AEM dryflow som har riktigt bra reningsegenskaper enligt test och är helt utan olja och dessutom tvättas med vanligt tvål och vatten vid rengörning.

Eftersom du tar upp det med prestanda så...
En M5 E39 är en slö tung kärra.
Jag körde 19T, spridare och avgas på min S60 T5 för några år sedan och höll jämna steg med en M5 E39 med helsystem och chipp, en orginal sådan körde jag ifrån.
Har kört S40 T4 med 18T, spridare och avgas mot en M5 E34 360 Hk modellen och körde ifrån den med.
Visst lite mer än ett chipp krävs det i Volvo kanske men inte mycket.
M5 E60 och nyare är dom enda M5 med ös i.

Föresten hade dom sprortluftfilter Volvobilarna med, S40:n lämnade mer mos med det på med enligt effektmätning. smile

Autotech
BMW 335D (2008)
Aquilla
22 oktober 2013 · 299 Inlägg

Eftersom du tar upp det med prestanda så...
En M5 E39 är en slö tung kärra.
Jag körde 19T, spridare och avgas på min S60 T5 för några år sedan och höll jämna steg med en M5 E39 med helsystem och chipp, en orginal sådan körde jag ifrån.
Har kört S40 T4 med 18T, spridare och avgas mot en M5 E34 360 Hk modellen och körde ifrån den med.
Visst lite mer än ett chipp krävs det i Volvo kanske men inte mycket.
M5 E60 och nyare är dom enda M5 med ös i.

Föresten hade dom sprortluftfilter Volvobilarna med, S40:n lämnade mer mos med det på med enligt effektmätning. smile

haha. du börjar låta som den största mytomanen på garaget nu ! :p ut med dig på motorvägen så lämnar i stort sett både e34an och e39an de där bilarna bakom dig när det börjar närma sig 200 km/h. det är inga korvgrills räcers att stå vid rödljusen med! ett chip på en sugmotor ger i stort sett ingenting. skillnad med en turbomotor när man har laddtryck och soppa att laborera med men nu blir väl det här en diskussion om hur snabba chippade sugmotorer blir istället för öppna filter ger effekt till en sugmotor.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Aquilla skrev:

Eftersom du tar upp det med prestanda så...
En M5 E39 är en slö tung kärra.
Jag körde 19T, spridare och avgas på min S60 T5 för några år sedan och höll jämna steg med en M5 E39 med helsystem och chipp, en orginal sådan körde jag ifrån.
Har kört S40 T4 med 18T, spridare och avgas mot en M5 E34 360 Hk modellen och körde ifrån den med.
Visst lite mer än ett chipp krävs det i Volvo kanske men inte mycket.
M5 E60 och nyare är dom enda M5 med ös i.

Föresten hade dom sprortluftfilter Volvobilarna med, S40:n lämnade mer mos med det på med enligt effektmätning. smile

haha. du börjar låta som den största mytomanen på garaget nu ! :p ut med dig på motorvägen så lämnar i stort sett både e34an och e39an de där bilarna bakom dig när det börjar närma sig 200 km/h. det är inga korvgrills räcers att stå vid rödljusen med! ett chip på en sugmotor ger i stort sett ingenting. skillnad med en turbomotor när man har laddtryck och soppa att laborera med men nu blir väl det här en diskussion om hur snabba chippade sugmotorer blir istället för öppna filter ger effekt till en sugmotor.

200km/h, kul fart att börja dra från smile  S40 2.0t med papper på 160hk.  Vad gör din BMW 200-270km/h på?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Jeez, 3 växlar och 15 sekunder 200-270km/h :-O

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Aquilla
22 oktober 2013 · 299 Inlägg

200km/h, kul fart att börja dra från smile  S40 2.0t med papper på 160hk.  Vad gör din BMW 200-270km/h på?

man kan börja dra ifrån 150 om man vill oxå... tror jag har fartspärr i 250 km/h så vet ej wink men min gamla 3,8 hade borttagen och den drog jag upp till 275 km/h på mätaren... och då hade jag inte varvstoppet än. dessa bilar blir som varulvar ju fortare det går..inte som en liten fjomsig 2 liters 4 cyl som blir helt utmattad när den får lite fartvind i grillen! dessutom var dessa volvo bilar aldrig gjorda för att gå snabbt eller vara några racebilar och gå med dubbla laddtrycket än original...så förstår inte vad man tycker är kul med en s40 eller s60!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Aquilla skrev:

200km/h, kul fart att börja dra från smile  S40 2.0t med papper på 160hk.  Vad gör din BMW 200-270km/h på?

man kan börja dra ifrån 150 om man vill oxå... tror jag har fartspärr i 250 km/h så vet ej wink men min gamla 3,8 hade borttagen och den drog jag upp till 275 km/h på mätaren... och då hade jag inte varvstoppet än. dessa bilar blir som varulvar ju fortare det går..inte som en liten fjomsig 2 liters 4 cyl som blir helt utmattad när den får lite fartvind i grillen! dessutom var dessa volvo bilar aldrig gjorda för att gå snabbt eller vara några racebilar och gå med dubbla laddtrycket än original...så förstår inte vad man tycker är kul med en s40 eller s60!

Du glömde säga vad din BMW gör för tid.

edit: hittade, en halvminut engefär.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MikkoHansen
22 oktober 2013 · 265 Inlägg

BMW går bättre än volvo!? hallå hur svårt är det att förstå?

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
HASSELITO Filosof
22 oktober 2013 · 99 Inlägg

torpis skrev:
200km/h, kul fart att börja dra från smile  S40 2.0t med papper på 160hk.  Vad gör din BMW 200-270km/h på?

Och vad har du mutat besiktningsmannen med för att få igenom den kärran, förutsatt att den är besiktigad?

Volvo S60R (2005)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

HASSELITO skrev:
Och vad har du mutat besiktningsmannen med för att få igenom den kärran, förutsatt att den är besiktigad?

Ingenting faktiskt. De brukar dock flina mer och mer när de går genom bilen i hallen, rullar ut och trycker fullt på 3:an och ingenting händer. Flinet försvinner och jag får blankt papper.  En fördel med en turbo som vevar igång strax efter 4000rpm. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Seth
22 oktober 2013 · 3 354 Inlägg

Aquilla skrev:
LOL. du får inga 20 Hk extra för att du sätter på ett annat luftfilter på en original sugmotor...att det finns folk som tor det fortfarande! haha motorn kan inte ta in mer luft än vad den klarar av att förbränna under tiden insugs och avgasventil är öppen respektive stängda.

bara en liten undran,
Du skriver att motorn inte kan ta in mer luft än vad den kan förbränna under tiden ventilerna är stängda. Ok där är man med.
Då är frågan, Tar dem flesta motorerna in så mkt luft de kan i original utförande?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

torpis skrev:

Aquilla skrev:

Eftersom du tar upp det med prestanda så...
En M5 E39 är en slö tung kärra.
Jag körde 19T, spridare och avgas på min S60 T5 för några år sedan och höll jämna steg med en M5 E39 med helsystem och chipp, en orginal sådan körde jag ifrån.
Har kört S40 T4 med 18T, spridare och avgas mot en M5 E34 360 Hk modellen och körde ifrån den med.
Visst lite mer än ett chipp krävs det i Volvo kanske men inte mycket.
M5 E60 och nyare är dom enda M5 med ös i.

Föresten hade dom sprortluftfilter Volvobilarna med, S40:n lämnade mer mos med det på med enligt effektmätning. smile

haha. du börjar låta som den största mytomanen på garaget nu ! :p ut med dig på motorvägen så lämnar i stort sett både e34an och e39an de där bilarna bakom dig när det börjar närma sig 200 km/h. det är inga korvgrills räcers att stå vid rödljusen med! ett chip på en sugmotor ger i stort sett ingenting. skillnad med en turbomotor när man har laddtryck och soppa att laborera med men nu blir väl det här en diskussion om hur snabba chippade sugmotorer blir istället för öppna filter ger effekt till en sugmotor.

200km/h, kul fart att börja dra från smile  S40 2.0t med papper på 160hk.  Vad gör din BMW 200-270km/h på?

MEN bara för att den har 160hk på pappret så har den inte de nu ? 450-500 är kanske lite närmare sanningen ? tongue

är väl ungefär som att jämnföra med en e30 325 som har 170 hk på pappret men i verkligheten 750hk ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
skanepiraten
22 oktober 2013 · 466 Inlägg

Skulle inte nån kunna göra en resume av denna tråd så vi slipper gå fram o tillbaka på detta ämne?

Typ som att den generella bilen inte får någon märkbar skillnad medan beroende på styrsystem etc får en skillnad?

För att ha läst allas kommentarer och "kunskaper" om detta ämne så kan man nog inte komma närmare än så?

OBS inte att förglömma att nu pratar jag om vanliga bilar där man bara bytt filter och vad skillnaden då blir...INTE dom mer seriöst trimmade maskinerna för då är det mer som inverkar...

Senast redigerat av skanepiraten (22 oktober 2013)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

skanepiraten skrev:
Skulle inte nån kunna göra en resume av denna tråd så vi slipper gå fram o tillbaka på detta ämne?

Typ som att den generella bilen inte får någon märkbar skillnad medan beroende på styrsystem etc får en skillnad?

För att ha läst allas kommentarer och "kunskaper" om detta ämne så kan man nog inte komma närmare än så?

OBS inte att förglömma att nu pratar jag om vanliga bilar där man bara bytt filter och vad skillnaden då blir...INTE dom mer seriöst trimmade maskinerna för då är det mer som inverkar...

Det är ju omöjligt eftersom att de som verkligen testat och visar resultat blir idiotförklarade av folk som idiotförklarar de som idiotförklarar dem som testar. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

CHEEVA skrev:
MEN bara för att den har 160hk på pappret så har den inte de nu ? 450-500 är kanske lite närmare sanningen ? tongue

är väl ungefär som att jämnföra med en e30 325 som har 170 hk på pappret men i verkligheten 750hk ?

Självklart, men någonstans för flera sidor sedan tappades tråden och nu är det bara ironi. Kanske låsa och varna mig själv eller nått smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MikkoHansen
22 oktober 2013 · 265 Inlägg

Nån skillnad tror jag allt att de blir! Då menar jag även med avskiljare så att den får frisk kall luft!

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Nån skillnad tror jag allt att de blir! Då menar jag även med avskiljare så att den får frisk kall luft!

Men en skiljevägg hjälper inte, du måste bygga en ny luftburk, det är det AEM cold air intake till honda är.

http://www.maperformance.com/images/P/aem_21-8122DC.jpg

Som sagt uppe i fart och med en tvärnit så ger en BMW 325 E36 MER PULVER med öpper filter, men MINDRE I STADSKÖRNING.   Lätt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MikkoHansen
22 oktober 2013 · 265 Inlägg

haha om de nu inte är någon skillnad på sportluft filter och original, varför väljer man då sportluft filter, då menar jag även insatsfilter?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
22 oktober 2013 · 26 149 Inlägg

MikkoHansen skrev:
haha om de nu inte är någon skillnad på sportluft filter och original, varför väljer man då sportluft filter, då menar jag även insatsfilter?

Lockande reklam?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
torpis Forummoderator
22 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

MikkoHansen skrev:
haha om de nu inte är någon skillnad på sportluft filter och original, varför väljer man då sportluft filter, då menar jag även insatsfilter?

Ja du det kan man undra.  Folk köper ju mängder av saker som inte fungerar av div olika anledningar. Dumpventiler, pysventiler, bränsletryckregulatorer, damsugare för 50000kr, cigaretter och Nivea night firming cream.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
it_mutt Avstängd
22 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

torpis skrev:

MikkoHansen skrev:
haha om de nu inte är någon skillnad på sportluft filter och original, varför väljer man då sportluft filter, då menar jag även insatsfilter?

Ja du det kan man undra.  Folk köper ju mängder av saker som inte fungerar av div olika anledningar. Dumpventiler, pysventiler, bränsletryckregulatorer, damsugare för 50000kr, cigaretter och Nivea night firming cream.

Fungerar ju absolut. Min hy är sämre, min livstid blir kortare, jag blir fattigare osv osv. Gör ju allt det där som det ska göra wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang