Sportluftfilter

Busgrabb Rejsa ?
22 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Aquilla skrev:

Eftersom du tar upp det med prestanda så...
En M5 E39 är en slö tung kärra.
Jag körde 19T, spridare och avgas på min S60 T5 för några år sedan och höll jämna steg med en M5 E39 med helsystem och chipp, en orginal sådan körde jag ifrån.
Har kört S40 T4 med 18T, spridare och avgas mot en M5 E34 360 Hk modellen och körde ifrån den med.
Visst lite mer än ett chipp krävs det i Volvo kanske men inte mycket.
M5 E60 och nyare är dom enda M5 med ös i.

Föresten hade dom sprortluftfilter Volvobilarna med, S40:n lämnade mer mos med det på med enligt effektmätning. smile

haha. du börjar låta som den största mytomanen på garaget nu ! :p ut med dig på motorvägen så lämnar i stort sett både e34an och e39an de där bilarna bakom dig när det börjar närma sig 200 km/h. det är inga korvgrills räcers att stå vid rödljusen med! ett chip på en sugmotor ger i stort sett ingenting. skillnad med en turbomotor när man har laddtryck och soppa att laborera med men nu blir väl det här en diskussion om hur snabba chippade sugmotorer blir istället för öppna filter ger effekt till en sugmotor.

Du pagekillen, har garanterat hållt på längre med detta än dig.
Kolla vad jag haft för bilar, jag har provat x antal och ägt M bilar själv och många vässade Volvo med.
Sluta överskatta M bilarna även om du har lite rätt i att M5:orna pinnar på rätt bra i höga farter.
När jag körde mot M5 E39:an med min S60 så var det inte till mer än ca 220 Km/h men dit var den då inte snabbare.
Provade flertalet repor med samma resultat.
Chipp för övrigt på sugmotor kan ge en hel del, hittade 14 Kw på bakhjulen på min gamla M3 E46:a med mjukvara hos Autotech.
Jag tycker mest det låter som du inte vet vad du pratar om.

Senast redigerat av Busgrabb (23 oktober 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Aquilla
23 oktober 2013 · 299 Inlägg

MikkoHansen skrev:
haha om de nu inte är någon skillnad på sportluft filter och original, varför väljer man då sportluft filter, då menar jag även insatsfilter?

tuffare insugsljud kan man ju få uaf... dessutom om det nu vore så bra och enkel lösning för effekt varför har inte värsting bilar som BMW m, Audi RS, Maserati, Ferrari sånna där trattar till filter för då? istället för att välja riktiga samt DYRA tillgångsvägasätt som Kamaxeltider, ventillyft, portade insugsrör, ställbara kamaxeltider (vanos). förstår ni att sånna där sportluftfilter inte hör hemma på seriösa bilar? det är för bondtrimmare och eftermarknadsfirmor som vill lura 18 åringar på pengar ihop med en bunt ledljus och klarglasblinkers att sätta på sin 90 tals bil yikes

Senast redigerat av Aquilla (23 oktober 2013)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Aquilla
23 oktober 2013 · 299 Inlägg

Du pagekillen, har garanterat hållt på längre med dett än dig.
Kolla vad jag haft för bilar, jag har provat x antal och ägt M bilar själv och många vässade Volvo med.
Sluta överskatta M bilarna även om du har lite rätt i att M5:orna pinnar på rätt bra i höga farter.
När jag körde mot M5 E39:an med min S60 så var det inte till mer än ca 220 Km/h men dit var den då inte snabbare.
Provade flertalet repor med samma resultat.
Chipp för övrigt på sugmotor kan ge en hel del, hittade 14 Kw på bakhjulen på min gamla M3 E46:a med mjukvara hos Autotech.
Jag tycker mest det låter som du inte vet vad du pratar om.

du har säkert hållt på ett tag, såg att du hade haft en del rejäla bilar samt nyare M bilar. men oavsett om du åkt supertrimmad S60, M3 e46 och M5 E39/E60 har du inte fått känna och höra på hur ett riktigt INSUG ska låta cool Det är S38 som är king! ett svar på 30 årig motortradion av motorsport! och alla vet hur dessa motorer leverar med en turbo, om man vill det. men effekt är inte allt utan kombination och fulländningen av helheten.  jag håller inte på att trimmar, jag är nöjd med känslan av en Handbygg sportsedan konstruerad på 80 talet skänker ihop med 3,8 liter friskt flödande med bakhjulsdrift och lamelldiff. det är en känsla du aldrig komma åstadkomma i volvo S60 hur mycket du än bygger om bilen.   jag försöker återställa och förfina mina bilar från allt eftermarknadsskit som är påhängt istället genom åren, ett öppet luftfilter på en sådan bil vore att Häda !

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
it_mutt Avstängd
23 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Aquilla skrev:

MikkoHansen skrev:
haha om de nu inte är någon skillnad på sportluft filter och original, varför väljer man då sportluft filter, då menar jag även insatsfilter?

tuffare insugsljud kan man ju få uaf... dessutom om det nu vore så bra och enkel lösning för effekt varför har inte värsting bilar som BMW m, Audi RS, Maserati, Ferrari sånna där trattar till filter för då? istället för att välja riktiga tillgångsvägasätt som Kamaxeltider, ventillyft, portade insugsrör, ställbara kamaxeltider (vanos). förstår ni att sånna där sportluftfilter inte hör hemma på seriösa bilar? det är för bondtrimmare och eftermarknadsfirmor som vill lura 18 åringar på pengar ihop med en bunt ledljus och klarglasblinkers att sätta på sin 90 tals bil yikes

Det är att lura någon att sälja klarglasblinkers?

Ja, du verkar än mer vettig nu än i AC-frågan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nordic_Drivers
23 oktober 2013 · 349 Inlägg

"Sport"luftfilter ger inte mer än roligare insugsljud.

Originalluftboxen som redan finns är redan optimerad för bilen.

Jag stoppar "Sport"luftfilter i mina skrotbilar bara för att det är kul och ska låta lite.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
torpis Forummoderator
23 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Tanso skrev:
"Sport"luftfilter ger inte mer än roligare insugsljud.

En till som gissar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Ejan
23 oktober 2013 · 648 Inlägg

Tanso skrev:
"Sport"luftfilter ger inte mer än roligare insugsljud.

Originalluftboxen som redan finns är redan optimerad för bilen.

Jag stoppar "Sport"luftfilter i mina skrotbilar bara för att det är kul och ska låta lite.

Tyvärr du har fel i det påståendet.

Nordic_Drivers
23 oktober 2013 · 349 Inlägg
Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

hur kommer det sig att de bilar jag har provat på faktiskt har gått bättre med ett nytt oem filter i burken än ett sånt här sportfilter då?

kan köpa ett det där AEM kittet kan ge effekt på en bil som är medvetet stryp sen innan, såg ut som ett seriöst kitt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ejan
23 oktober 2013 · 648 Inlägg

Tanso skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q

Om du ens orkat läsa nåt i tråden så är detta klipp redan postat och det gäller dom bilarna i klippet inte alla världens olika modeller, hade du läst så har du också sett att fler av oss, mig inklusive har effektmätt våra bilar och fått goda resultat...alla luftboxar är inte optimerade  låååångt ifrån, men tänker inte sitta här och berätta för dig när du har en hel tråd som du kan läsa, det tar inte lång tid gör dig själv den tjänsten så slipper du göra bort dig.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

är det ingen som har lite papper på alla bänkningar ni har gjort ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ejan
23 oktober 2013 · 648 Inlägg

CHEEVA skrev:
är det ingen som har lite papper på alla bänkningar ni har gjort ?

jag har papper på alla mina bilar jag mätt .dock till ST som gav bäst resultat så har jag papper på luftfilter + avgas resultat..ska leta på med enbart luftfilter, men det gav i runda slangar ca 10hp uppe i övre registret och jag har ingen anledning att ljuga om nåt sånt, jag förväntade mig en sån ökning när man kikat på mätningar i England på just Fiesta ST´n

torpis Forummoderator
23 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

CHEEVA skrev:
hur kommer det sig att de bilar jag har provat på faktiskt har gått bättre med ett nytt oem filter i burken än ett sånt här sportfilter då?

Så kan det absolut vara, men då har ju sportfiltret faktsikt gjort någonting - sänkt effekten.

De som säger att dem inte gör ett skit pratar i nattmössan för det händer grejor åt ena eller andra hållet. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

torpis skrev:

CHEEVA skrev:
hur kommer det sig att de bilar jag har provat på faktiskt har gått bättre med ett nytt oem filter i burken än ett sånt här sportfilter då?

Så kan det absolut vara, men då har ju sportfiltret faktsikt gjort någonting - sänkt effekten.

De som säger att dem inte gör ett skit pratar i nattmössan för det händer grejor åt ena eller andra hållet. smile

självklart händer det grejor smile men i regel ger det en negativ effekt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
HASSELITO Filosof
23 oktober 2013 · 99 Inlägg

Tanso skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q

http://forumbilder.se/CFR79/cai.jpg

Sug på den karamellen

Volvo S60R (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2013 · 26 149 Inlägg

HASSELITO skrev:

Tanso skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q

http://forumbilder.se/CFR79/cai.jpg

Sug på den karamellen

Den funkade ju jävligt bra..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
HASSELITO Filosof
23 oktober 2013 · 99 Inlägg

Fungerar utmärkt för mig, läs annars http://forums.swedespeed.com/showthread … Air-Intake

Volvo S60R (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
23 oktober 2013 · 26 149 Inlägg

HASSELITO skrev:
Fungerar utmärkt för mig, läs annars http://forums.swedespeed.com/showthread … Air-Intake

Den funkade bättre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
OpelP1
23 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

Aquilla skrev:
du har säkert hållt på ett tag, såg att du hade haft en del rejäla bilar samt nyare M bilar. men oavsett om du åkt supertrimmad S60, M3 e46 och M5 E39/E60 har du inte fått känna och höra på hur ett riktigt INSUG ska låta cool Det är S38 som är king! ett svar på 30 årig motortradion av motorsport! och alla vet hur dessa motorer leverar med en turbo, om man vill det. men effekt är inte allt utan kombination och fulländningen av helheten.  jag håller inte på att trimmar, jag är nöjd med känslan av en Handbygg sportsedan konstruerad på 80 talet skänker ihop med 3,8 liter friskt flödande med bakhjulsdrift och lamelldiff. det är en känsla du aldrig komma åstadkomma i volvo S60 hur mycket du än bygger om bilen.   jag försöker återställa och förfina mina bilar från allt eftermarknadsskit som är påhängt istället genom åren, ett öppet luftfilter på en sådan bil vore att Häda !

Intresseklubben antecknar.

OpelP1
23 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

torpis skrev:

Aquilla skrev:

Eftersom du tar upp det med prestanda så...
En M5 E39 är en slö tung kärra.
Jag körde 19T, spridare och avgas på min S60 T5 för några år sedan och höll jämna steg med en M5 E39 med helsystem och chipp, en orginal sådan körde jag ifrån.
Har kört S40 T4 med 18T, spridare och avgas mot en M5 E34 360 Hk modellen och körde ifrån den med.
Visst lite mer än ett chipp krävs det i Volvo kanske men inte mycket.
M5 E60 och nyare är dom enda M5 med ös i.

Föresten hade dom sprortluftfilter Volvobilarna med, S40:n lämnade mer mos med det på med enligt effektmätning. smile

haha. du börjar låta som den största mytomanen på garaget nu ! :p ut med dig på motorvägen så lämnar i stort sett både e34an och e39an de där bilarna bakom dig när det börjar närma sig 200 km/h. det är inga korvgrills räcers att stå vid rödljusen med! ett chip på en sugmotor ger i stort sett ingenting. skillnad med en turbomotor när man har laddtryck och soppa att laborera med men nu blir väl det här en diskussion om hur snabba chippade sugmotorer blir istället för öppna filter ger effekt till en sugmotor.

200km/h, kul fart att börja dra från smile  S40 2.0t med papper på 160hk.  Vad gör din BMW 200-270km/h på?

Heeelt okej! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang