Nu är short shifter installerad! Funkar riktigt bra. Växellägena är sjukt korta och det går riktigt fort att växla. Spaken känns gedigen och det funkar bra att växla, inga konstigheter med att växlarna inte går i ordentligt.
Tog ungefär 2-3 timmar att montera. Vi rekommenderar att man är 2 stycken när man gör detta.
HUR MAN INSTALLERAR EN SHORT SHIFTER PÅ BMW E36.Börja först med att sladda till Biltema och köpa spaken.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … pak-30208/Väl hemma så är första steget att hissa upp bilen fram.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-e4ee6f82437e95013fee34d28bb9eec3.jpg]()
Avmonteringen av växelspaken börjar med att ta bort växelspaksknoppen. Bara dra rakt upp.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-5396499c8cf31d74dddb24d5ea489bc6.jpg]()
Sen är det bara att ta bort tyget och de 2 gummigrejerna där i. Bara dra upp tills det ser ut såhär.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-a7e2f4e7a04a59e9be2c1bd01ce68278.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-ce7b555a9030c2ea908f78eb0c0536b6.jpg]()
Nu måste man vara under bilen och dra ut fästarmen (shift rod) som håller fast spaken. Det är en väldigt enkel konstruktion det ser lätt ut att bara dra in och ut. Men i vårt fall med en bil som gått 26.000 mil så satt det ganska ordentligt. En fick hålla emot med en stor skruvmejsel i kupén och han under bilen fick häva med en skruvmejsel mot kardanen.
Som ni ser på bilden nedan så är det först en liten plastsprint som ni måste ta bort, det är enkelt. Sen ska bara fästarmen rakt ut. Bara trycka hårt som fan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-c81a07dbae04534b9024aec6359d296b.jpg]()
När ni har fått loss den så kan ni ta bort plastbitarna i växelspaksskålen. Vi tog en skruvmejsel och högg bort det för att vi inte kommer använda dessa. Detta är inbyggt på shortshiftern.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-fa896ccdca0efe19d238e3df10913c3b.jpg]()
Jämförelse.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-1c9c4f6c2cc11be62851393c4d9f4893.jpg]()
Sen är det bara att pressa ner short shiftern i skålen. Använd mycket fett på på o-ringarna. Man fick pressa ganska hårt innan den sjönk ner.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f5ad1ccb594544e6165297135a0f7ccf.jpg]()
Det svåra kommer nu. Du tyckte att det var svårt att ta loss fästarmen? Nu ska den in igen.
Börja med att ta massor av fett! Fetta ner alltihop så att det går enklare att få dit. Skyddar också mot rost i framtiden så det är bara bra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-6cb8eed8c308233e0450bc160859b039.jpg]()
Vi försökte för hand men det slutade med att vi tog en liten polygrip. Måste vara en ganska liten då det är dåligt med utrymme. Bara att ta i för kung och fosterland sen åker den i tillslut! På med plastsprinten och det är klart!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-44406ef47a22f43ae39481bfa9805b58.jpg]()
Montera tillbaka gummigrejerna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-2725c4779570a798dc4102c74c9e8c83.jpg]()
Färdigt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-f3729c28c71af0531e2d99f125ffdd2d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-b51732e11fab2191b1e0b213f5edeeb6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198400/198400-9d8f601b47986040676fa247e3eb6e9c.jpg]()
Kan rekommendera denna uppgradering! Bra och billig prestandauppgradering. Enkel installation. Det enda som är jobbigt är att det kan sitta ganska hårt, men det är bara att ta i.