3116
Sök

9-3se 00a hackar på höga varv. glödande turbo

GARAGET V.D.
900 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej
har en 9-3se 00a som hackar och tappar kraft på höga varv. turbon tappar ladd och bilen hackar och blöddrar. grejen är att det händer bara på 2an, 3an och 4an. 1an, 5an går att köra på höga varv. den börjar hacka så fort jag kör över 3000 rpmv och exakt vid 3500 rmp

jag har gjort följande
bytt tändstift
bytt M-ventilen
bytt olja och filter
såg att förra ägaren satt dumpventilen bak och fram ( utgående i inkommande och tvärtom roll ) så jag fixade till det.
kollade vakumslangar 

bilen ska vara steg 3 chippat 250hk. 3" hela vägen.
jag har ingen laddtryckmätare i bilen varken original eller eftermonterad så jag kan inte se hur mycket han laddar.


obs var ute och testade och såg att han hackar endast mellan 3000 och 4000 rpm vid fullgas. tar man det försiktigt med gasen så hackar omärkbart lite.

någon som har tips?


en nybörjare fråga, vad är det för skillnad mellan 9-3se och de som inte är se?
Senast redigerat av Conceited (28 oktober 2013)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#2
Var å skulle åka från norrland till Skåne igår. Gick fint första 10 milen sen började Saaben hacka å tappa kraft, det hände inget när man tryckte på gasen. Jag stannade å kollade under motorhuven å såg att turbon lös som en lampa.hela motorrummet var sjukt varmt. Han startade med jäkligt klen tomgång de låg på 400-500 rpm och han dog så fort jag tryckte på gasen.jag öppnade oljepåfyllningslocket å där ifrån hostade han rök typ avgasrök? Hur som helst det gick inte ens att starta bilen sen. Jag kollade slangar id-kaset osv å allt var hel. Stiften hade jag bytt en dag innan. Någon med erfarenhet? Kan det vara avgassystemet som spökar?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

24 Inlägg
28 oktober 2013
#3
Låter som om det skulle kunna vara en igensatt/kollapsad katalysator

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"

GARAGET V.D.
900 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#4
Naveus skrev:
Låter som om det skulle kunna vara en igensatt/kollapsad katalysator

även fast att jag har 3"are hela vägen?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

24 Inlägg
29 oktober 2013
#5
Inte omöjligt, kan brännas upp om oförbränd soppa rinner ner i katten och antänds.

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
29 oktober 2013
#6
Om du har original avgasrör kvar kan det vara en ide att vara skruva dit standardframröret och provköra en sväng. Eller hela för den delen.

Vem har gjort programvaran? Har du andra spridare?

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

Evo raggare
386 Inlägg
29 oktober 2013
#7
kamremmen som har överkuggat?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

24 Inlägg
29 oktober 2013
#8
EvoTre skrev:
kamremmen som har överkuggat?

Kedja på Saab 9-3 så det är inte så troligt..

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"

Refined
1 770 Inlägg
29 oktober 2013
#9
EvoTre skrev:
kamremmen som har överkuggat?

Min första tanke också, men lite svårt då det är kamkedja på SAABen

Evo raggare
386 Inlägg
29 oktober 2013
#10
Naveus skrev:
EvoTre skrev:
kamremmen som har överkuggat?

Kedja på Saab 9-3 så det är inte så troligt..

Right! Där tänkte jag mig inte för haha..

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Refined
1 770 Inlägg
29 oktober 2013
#11
Om du precis har bytt stift innan, kan det ha blivigt någon vajsing med dem? Kör du med samma stift som förut?

5 710 Inlägg
30 oktober 2013
#12
Jag hade på din första problembeskrivning gissat på kass DI-kasett.
Att det ryker lite från oljepåfyllningen vid varm motor är inget konstigt men det får inte flåsa ut luft där....då kan man misstänka motorras.
Prio 1 är att testa en annan kasett.

MVH Jonas
..............

GARAGET V.D.
900 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#13
Tack för alla svar! Det jag kommer å göra : byta id kasett , byta vevaxelgivare och avgassystem å se om det löser sig.
Jäkligt svårt att få ihop det då jag är i Skåne å bygger nät å bilen är hemma i norrland :-\ finns det någon som vill ta över? :-P

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

930 Inlägg
30 oktober 2013
#14
jonTe skrev:
Jag hade på din första problembeskrivning gissat på kass DI-kasett.
Att det ryker lite från oljepåfyllningen vid varm motor är inget konstigt men det får inte flåsa ut luft där....då kan man misstänka motorras.
Prio 1 är att testa en annan kasett.

Tror på det jag också, och en glödande turbo är väl normalt efter att man har kört lite mer än normal körning? Min brukade lysa som en plåt efter att man har värmt med gaslåga på den.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
30 oktober 2013
#15
Det är inte vevaxellägesgivare.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#16
enligt grannen som nu har kollat på bilen nu så säger han att det e vevaxlarna? som är fel på. han tycket att motorn gick tungt och oljan kom inte fram och det e även anledningen till att turbon glöder sa han. inte säker om det var vevvaxlarna han sa jag var på jobbet å pratade snabbt. men han sa att det gick att byta de underifrån, man skruvar bort oljetråget och sen äre bara å byta.

kan inte motorn gå tungt pga en täppt katalysator/avgassystem?

han sa att det inte var något fel på tändningen iaf. han fick fram en felkod som har med motorfel att göra sa han.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

331 Inlägg
10 november 2013
#17
Kolla tändkasseten. Självklart kan en täppt kalalysator bidra till det.. Men tror med på tändkasseten. BYT kasseten först o testa.

Din granne verkar inte veta vad han snackar om när du beskriver va han tror.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
10 november 2013
#18
Din granne verkar ju vara en riktig jävla klåpare...


Vilken felkod var det?


GARAGET V.D.
900 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#19
Echonator skrev:
Din granne verkar ju vara en riktig jävla klåpare...


Vilken felkod var det?

ja du.. jag känner han inte så men jag vet att han har hållit på med saabar, han bor nästan i garaget med sin 9-3 :p. jag tyckte också att det lät konstigt. aja jag ska kolla katalysatorn och IDkasseten och hoppas att det inte är något av det han beskrev. minns inte felkoden tyvärr! men han nämnde att den kan komma när check engien lampan lyser.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#20
david850 skrev:
Kolla tändkasseten. Självklart kan en täppt kalalysator bidra till det.. Men tror med på tändkasseten. BYT kasseten först o testa.

Din granne verkar inte veta vad han snackar om när du beskriver va han tror.

ja jag tänkte göra det först men pga tidsbrist då jag jobbar borta så ringde jag och bad honom kika på fanskapet :p

enligt mig skulle motorn rasa om inte oljan kommer fram. spec att jag kört den trots problemet. rätta mig om jag har fel?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..


Sök