4525
Sök

Olika Sätt Att Trimma Volvo 740?

43 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hallå!!

Skulle vilja ha lite tips på hur man kan trimma en Volvo 740 (insprut, ej turbo)
Tacksam för alla svar och tips!big_smile

Snus, Mus o Brännvin!

1 231 Inlägg
28 oktober 2013
#2
google har många svar på den frågan.. annrs är det ju klassiska extraktorgrenrör och byte av kam som gäller! men tro inte att du får 50hk extra pga det..


43 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#3
ja juste! nä det förstår jag!

tack för svaret!smile

Snus, Mus o Brännvin!

762 Inlägg
28 oktober 2013
#4
Du kan även köpa chip som ändrar tändning och höjervarvstoppet.

Sen så kan du;

1. Börja med att underlätta för "andningen" dvs. bättre insug och avgassystem. (extraktorrör osv.)
2. Byt kam/kammar.
3. Byt chip så att den får en lite aggressivare tändning och högre varvstopp (om du har LH 2.4 insprut)
4. Plana toppen.
5. Matchporta insug och avgasrör. Gör portarna i toppen och insug/avgasrör lika stora för att minska turbulens och öka flödet.
6. Porta toppen (gör portarna större), kanske byt till större ventiler.
7. Vikta kolvar och stakar så att du har samma vikt på allt.
8. Balansera vevaxel.
9. Köp en vevaxel med större slaglängd (  du kan köpa en vevaxel som ger 3 liter slagvolym istället för 2,3 L)
10. Borra blocket.

Sen så kan du byta till ett effektivare styrsystem. smile

Det är ju några saker du kan göra smile


43 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#5
Tack så jätte mycket för tipsen!!smile

Snus, Mus o Brännvin!

762 Inlägg
28 oktober 2013
#6
KewwA skrev:
Tack så jätte mycket för tipsen!!smile

Varsågod!

Men tänk på att det är extremt dyrt att trimma sugmotorer smile


43 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#7
Ja jo det har jag märkt... big_smile

Snus, Mus o Brännvin!

762 Inlägg
28 oktober 2013
#8
T.ex. en ny strokervev med tillhörande stakar och kolvar. 22 000 wink


43 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#9
Oh fy fan.. yikes

Snus, Mus o Brännvin!

5 149 Inlägg
28 oktober 2013
#10
Plocka i en BMW 6a, merca diesel eller Volvos t5 motor funkar det med och är ganska billigt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

762 Inlägg
28 oktober 2013
#11
Annars kan du ju slänga i en V8 med insprutning, det ska inte vara större problem tror jag. Så länge som du håller dig inom effektgänserna (238hk och 310nm tror jag att det är).

Du kan dock inte slänga i en motor med förgasare då du inte får igenom det.. Om du inte väljer att bygga om bilen såpass mycket att den räknas som amatörbyggtfordon och betalar en avgift på 7000 kr som gör att du slipper avgaskrav. smile


43 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#12
Ae byta motor är lite överkurs på min sida..Hehe! men har faktiskt funderar på en t5a..wink

Snus, Mus o Brännvin!

5 111 Inlägg
28 oktober 2013
#13
KewwA skrev:
Oh fy fan.. yikes

Ja. Fy fan. wink
Men det är ju en fråga om vilka effekter du vill uppnå också, du behöver knappast en storkubikare om du bara vill ha bilen lite marginellt piggare.


43 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#14
Nä precis!hmm

Snus, Mus o Brännvin!

3 124 Inlägg
28 oktober 2013
#15
Lite piggare = mindre slö men fortfarande slö.

Det som blir billigast i slutänden är nog att hinka i en T5 direkt eller byta bil till något som har tillräcklig effekt från början, väljer du rätt får du körglädje och väghållning på köpet  wink


875 Inlägg
28 oktober 2013
#16
Garagemuppen skrev:
Annars kan du ju slänga i en V8 med insprutning, det ska inte vara större problem tror jag. Så länge som du håller dig inom effektgänserna (238hk och 310nm tror jag att det är).

Du kan dock inte slänga i en motor med förgasare då du inte får igenom det.. Om du inte väljer att bygga om bilen såpass mycket att den räknas som amatörbyggtfordon och betalar en avgift på 7000 kr som gör att du slipper avgaskrav. smile

Är ju en 740 som fått i bmws v12 utan större problem, flyttade motorfästena några cm;) så en v8 bör inte vara några större problem att trycka ner


762 Inlägg
28 oktober 2013
#17
kolsvajansson skrev:
Garagemuppen skrev:
Annars kan du ju slänga i en V8 med insprutning, det ska inte vara större problem tror jag. Så länge som du håller dig inom effektgänserna (238hk och 310nm tror jag att det är).

Du kan dock inte slänga i en motor med förgasare då du inte får igenom det.. Om du inte väljer att bygga om bilen såpass mycket att den räknas som amatörbyggtfordon och betalar en avgift på 7000 kr som gör att du slipper avgaskrav. smile

Är ju en 740 som fått i bmws v12 utan större problem, flyttade motorfästena några cm;) så en v8 bör inte vara några större problem att trycka ner

Nä det ska inte vara några problem. Finns en del 240/740 med V8 smile


1 534 Inlägg
28 oktober 2013
#18
Det är värt och tillägga är att portning utav insug/avgas inte alltid innebär större/grövre portar för att få bättre flöde.  Ibland plastar dem igen portarna och bearbetar om dem helt.

För att ens kunna porta och för att du ska se resultat så behöver du en s.k. flödesbänk. En slags maskin/verkstyg för att se flödet i kanalerna.
Detta kan vara väldigt kostsamt.

Jag har sätt priser på 1500kr+ per cylinder.


Bärs!
3 456 Inlägg
28 oktober 2013
#19
Volvo544special65 skrev:
KewwA skrev:
Oh fy fan.. yikes

Ja. Fy fan. wink

lol

Garaget.org peakade 2008.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
31 oktober 2013
#20
Bästa sättet lär nog vara att byta motor eller turbokonvertera... men ska de va billigt o smidigt så kommer en turbokonvertering hålla max ett år. =  Byt motor!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995


Sök