Hjälp med val av turbo, Drifting 2jz

HighCoastRacing
13 november 2013 · 85 Inlägg

Satt nyss och talade med GIK och fick två alternativ till min setup.

3liters 2jz.
272° kamaxlar.
1000cc spridare.
E85.
Tial Q 50mm bov.
Tial MVR 44mm wg.
Eget svetsat grenrör.

Siktar på dryga 500hk

Det blir T4 divided med 3" v-band på avgassidan.

Ska man köra glid lagrad Garret T04S Hybrid eller
Kullagrad Garret GT3582?

64mm axel, 59 in, 67 ut . A/R 1,00 glidlager vs
62mm axel, 61 in, 82 ut . A/R 1,00 kullager.

Prisskillnaden är 250kr på dom.. Men glid lagrade är känsligast för lite mottryck i oljereturen medans kullagrade är känslig för övervarvning och kostar dryga 7000kr att repa...

Är väldigt kluven på vad jag bör välja, så jag skulle uppskatta dom med erfarenheter av glid vs kullagrade berätta för, mot och varför.

Tack på förhand!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Big Al Dr. Turbo
13 november 2013 · 459 Inlägg

Hade nog kikat på nån helt annan turbo än dessa. Måtten är helt fel för en driftingbil.

Man ha en turbo som vaknar både tidigt och "snyggt", att den dör ut på varv gör inte lika mycket.
Först så räcker det egentligen med runt 55mm kompressor-induser för ditt effektmål på E85.
Trimmet på turbin vill man ha högt men inte på kompressorn för din del eftersom du har en bra flödande 6cyl. Så tyvärr kommer man att måsta kompromissa på nån av dem.
Hittar man en turbo med Ported shroud så kan man då gärna gå ner på trimmet på kompressorn utan att det blir en stor kompromiss.
Twinscroll eller Twinentry är ett måste! Breddningen av registret som det ger är inget man "ger bort" hursom på en driftingbil.
Även Ported Shroud är att föredra för att hålla uppe stallvarvet vid "halvgas".

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
HighCoastRacing
13 november 2013 · 85 Inlägg

Förklara gärna varför dom inte skulle passa.
Har riktigt dålig koll när det gäller turbos så jag behöver all hjälp jag kan få! smile

Söker man på google är det jätte många som prata om att gt35 passar på till 2jz.

Twinentry / divided kommer det att vara!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Big Al Dr. Turbo
13 november 2013 · 459 Inlägg

Passa å passa. t.ex GT3582 tycker jag har lite för dåliga mått.

Bland det viktigaste på en driftbil som jag anser är att registret är "snällt", dvs ingen ketchup-effekt ,ett register som bara finns på höga varv eller är trögspoolat mellan växlingar.
Garrett tycker jag ofta har ett lite för aggressivt register för just drifting.

Nu är det tyvärr dåligt med turbos som har bra mått för din maskin och drifting.
Men skulle man komponera "fritt" på just Garrett så skulle t.ex en GT35 turbin tillsammans med GTX3071 eller GTX3076 kompressorn vara ett bättre alternativ.
Annars om man ser på andra märken så hade nog en Borg Warner S256 med stora turbinen passat bättre.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
rudarmy
13 november 2013 · 354 Inlägg

Precision Sc6162, 0,63 A/R
500whp 700wnm vid 6500varv & 1.3 i ladd med riktigt tidigt spool, om man vill så ger den 550whp o höja varvstoppen till +7000..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2013 · 13 752 Inlägg

kompressor kanske skulle varit något när effekten inte är det viktigaste.

blir bra ryt i maskinen utan en massa lagg.

borde vara mer lämpligt till den sporten. för det är inte så roligt med en massa lagg i vissa lägen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rudarmy
14 november 2013 · 354 Inlägg

karlstadracings stolthet, Alexander Granlund
projekttråd
http://www.karlstadracing.nu/viewtopic. … mp;t=19623

film med 550whp Precision Sc6162, 0,63 A/R
http://vimeo.com/31333527

å granlunds hemsida med filmer med nya turbon 680whp Precision Sc6265 A/R 81
http://www.nocoastracing.se/filmer/

Senast redigerat av rudarmy (14 november 2013)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Big Al Dr. Turbo
14 november 2013 · 459 Inlägg

Growe skrev:
kompressor kanske skulle varit något när effekten inte är det viktigaste.

blir bra ryt i maskinen utan en massa lagg.

borde vara mer lämpligt till den sporten. för det är inte så roligt med en massa lagg i vissa lägen.

Jo kompressor är faktiskt att föredra wink

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
tekniknissen1
14 november 2013 · 866 Inlägg

Kombination ! En turbo och kompressor :-D

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2013 · 13 752 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Kombination ! En turbo och kompressor :-D

fast idetta fallet är man inte ute efter någon grym topp effekt då räcker en kompressor som enda överladdningen.

för man vill ha en given effekt varje gång man trycker på gasen. ett par gas släpp och en turbo som segar blir betydligt svårare att köra. sen lär man sig att man har en fördröjning men rätt onögit när det finns komressorer att köpa smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
HighCoastRacing
15 november 2013 · 85 Inlägg

Nu va det ju ändå turbo frågan min handlade om och det är turbo jag kommer att köra med smile

Tanken med frågan var egentligen glidlager vs kullager.

Men om det finns bättre alternativ på turbos utan att vara för stor eller för liten så skriv gärna det!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
HighCoastRacing
15 november 2013 · 85 Inlägg

Nu va det ju ändå turbo frågan min handlade om och det är turbo jag kommer att köra med smile

Tanken med frågan var egentligen glidlager vs kullager.

Men om det finns bättre alternativ på turbos utan att vara för stor eller för liten så skriv gärna det!

Sponsorer:
Mekonomen Örnsköldsvik - Stolt Industriservice AB -
L-M-R.se - Hydroscand Övik - C-parts - GIK Turboteknik -
Höga kusten LED - Däckia - Dynotech.
Nissan 200sx S14 "2jz Drift" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2013 · 13 752 Inlägg

glidlager är väll the shit om du vill ha snabb bost.
kulagrat håller väll bättre men trögare att få igång smile




bara för att du frågar om turbo så kan det vara bra att även tänka på andra alternativ som säkert skulle fungera bra och vara lite ovanligare på en 2jz smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Big Al Dr. Turbo
15 november 2013 · 459 Inlägg

Precis tvärtom, kullager vaknar tidigare dör av tidigare och glidlager tvärtom.
Kullager är precis som ett väldigt dyrt avgashus ... dvs flyttar bara registret.

Som tidigare sagt, från hyllan är nog BW S256 bland det bästa för dig.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang