Opel Manta B CC Saab T5

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
  • 137 Följare
  • 238 464 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april
volvoqq Lastbilsmekaniker
1 maj 2017 · 5 138 Inlägg

258 gissar jag på

Hunted Jackass
2 maj 2017 · 795 Inlägg

Jag biffar på med 260

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
CCRobin
13 maj 2017 · 737 Inlägg

Bra gissningar, imorgon får vi se vad det blir smile

Idag har jag gjort lite allmän service typ olja/filter, ställt ventiler och kollat över allt en sista gång så det ska gå smärtfritt imorgon.

Köpte en ny laddtrycksmätare från bsr och koppla in, känns lite mer seriös än den jag hade smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f428398042dc189cc88e16e48effde15.jpg


Förövrigt så har jag åkt med den en hel del. Bjöd farsan på en åktur och det gick bra tills jag sköt en säkring till bränslepumpen. Det berodde troligtvis på dålig jordkabel så det är löst nu smile

CCRobin
14 maj 2017 · 737 Inlägg

Japp då var dagen kommen för bänken.

Ska väl börja med att säga att jag skäms lite för mina tidigare tänkta siffror, nu kommer jag ännu mer misstro alla som häver ur sig påstådd effekt utan att ha något på papper. Det kändes som att det gick så in i helvete och personliga åsikten var ju att det garanterat var runt 260-270hk i motorn smile

Med det sagt så går vi över till resultatet.

Upp i bänken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a591325249e6d3686184cde6d0d14828.jpg

Drar en repa, får ut 205hk ur motorn, första tanken var ju "Det här kan ju inte stämma". Kör en till repa och får ungefär samma. Skit också! Den som gick så bra big_smile Bara 10hk mer än förra året.

Ställer om tändningen lite och plockar en 15hk till. Ska öka laddet och köra igen men inget händer, bottnar ställskruven på wastegateklockan men han vägrar ladda över 1bar. Tyckte det var lite skumt så kollade över lite tryckrör om det kunde vara läckage någonstans men det gjorde ingen skillnad.

Testade att rycka slangen till klockan och då laddade han på över 1,5 så vi la muttrar mellan wastegateklockan och fästet (a lá 940 bonntrimm) och då gick det ju att ställa lite mer så vi satte den på 1,1bar i ladd. 

Slutade på 240hk och 292Nm i motorn (Ca. 192Whp) sen ville inte spridarna hänga med mer. Trodde inte det skulle vara något problem med röda saab-spridare men tydligen så ville dom inte. Lite synd då vi säkert hade kunnat plocka en 15-20hk till på snarlikt ladd om soppan hade hängt med smile


Jaja, jag vet ju vad felet är nu och det går ju att ordna. Fick en ganska fin kurva i alla fall tycker jag.
Dom som är lägre visar där vi började och dom högsta är där vi slutade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ef2846fd3bc8fe4377afa9cee9557e56.jpg

Är det en sak jag lärt mig så är det ju att aldrig mer lyssna på någon som står och säger vad dom tror har för effekt i en bil. smile

Slänger med en film med tyvärr lite dålig kvalité då jag fått den skickad till mig.

Senast redigerat av CCRobin (11 augusti 2019)

CCRobin
17 maj 2017 · 737 Inlägg

Skickade iväg ett par spridare till Nordictuning i Dalarna igår så dom får bygga om dom till 880CC för att lösa problemet med soppatillförsel på högvarv.

Vet att det går att bygga om själv men har verkligen inte tiden för tillfället.

I helgen hoppas jag på att fixa det sista innan böda, lite småpill mest och tror inte att jag kommer hinna få tillbaka och byta spridare innan dess tyvärr men den går ju klockrent för tillfället ändå så det gör inte så mycket smile

CCRobin
30 maj 2017 · 737 Inlägg

Då är ECM på Böda avklarat med lite varierande resultat. Vägen ner gick klockrent, hela helgen var klockren måste jag säga. Verkligen höjdpunkten på året.

Jag och polarens Manta med 2,4 och separata spjäll vid starten av resan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-882f0dc9685efc4467df69aa110037b0.jpg

Började lite smått med att separera korgen som håller stödlager och allting ifrån balken. Som tur va så hittade vi en hjälpsam verkstad som kunde svetsa ihop det igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cec8605f6ca8751779e461431424e74c.jpg

Sen blev det utställning på lördagen, Ascona B med 3,2l V6 med dubbelturbo till vänster smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-233606902e88ebe435eac7530c4a3fcf.jpg

Sen så skulle vi ut och åka lite, drar på på tvåan och får ladd, det poffar till och jag röklägger hela vägen, såg inte ett skit inne i bilen heller. Trodde allt skulle brinna upp men som tur är så tog det sig inte!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9b239d70f300329c7d1dca4765dcb358.jpg

Fick dra den tillbaka till campingen och kolla över felet. Visade sig vara oljefiltret som har släppt och tryckt ur sig tätringen. Fick åka till Kalmar och hämta ett nytt hos en vänlig själv i OCS så fick vi ihop det igen smile Åkte ut och provade lite och sköt grenrörspackningen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-058508b4e946b70fe58304373584edb2.jpg

När jag kom hem så var bilen täckt av olja, blev en redig tvätt direkt för att skiten inte skulle bli trälig att få bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-40e857126e364e85724b97e70e7d8d71.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3bd5d885532147476ae4c6d9e745358f.jpg

Allt som allt så måste jag säga att det gick bra, trots 45 mil resa hem (Liten omväg förbi Rottne och hämta upp en växellåda) med läckande grenrör, olja överallt, ventilkåpa som började läcka osv.

Har märkt en del jag skulle vilja förbättra.
- Catchtank till bränslet är nog ett måste om jag ska kunna köra någon gång på bana, all soppa hanar längst bak i tanken och han suger luft.
- Diesellock till oljepumpen. Vill ha lite mer stabilt oljetryck på tomgång.

Ja det är ju säkert något mer som jag har glömt att skriva nu wink

CCRobin
9 juli 2017 · 737 Inlägg

Ja här har det ju inte hänt särskilt mycket, tar det lite steg för steg när jag har tid/ork/lust smile

Sen vi kom hem från Öland har jag ju ändå hunnit göra några småsaker som jag tänkte dela med mig av.

Tyckte att han fukta runt vevhusventilationen så jag bad polaren tiga dit ett nytt rör, vickade lite på det gamla och det här blev resultatet big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1fd27cd99ab9d4a4bb47d1110abb436b.jpg

Modell överdimensionerad på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-209aff330394e8a6300fa19b1babb903.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9bd715a7c92325d8f00e9fec114cb6c1.jpg

Även oljereturen fukta lite så den fick sig en omgång med tigen den med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-54bba4b9a5ca270b4de30cba3d5fdb41.jpg

Tigade dit en anslutning till en dumpventil som jag tog ifrån mitt Saab-projekt men jag får det inte att funka...
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c6ea7e92b1853a70f3a4f81c54cf55ae.jpg

När vi höll på med oljereturen så fick vi inte det tätt, packningarna vi hade tillgång till funkade inte så det blev att beställa ny. Köpte även på mig ett nytt luftfilter som jag ska placera på ett annat ställe, visst det ser ju jättefränt ut med att plocka bort ett lyse och ha filtret bakom.(I typ 2 veckor innan det började se larvigt ut) Märktes även på bänken att det luftfilter som satt ströp rätt duktigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3fd45cf648e8196f82ce5bbdda2ea1c2.jpg

Håller på att skrota ner en Rekord så då fick jag tag i rätt växelspaksknopp så äntligen kan jag kasta Biltema knoppen åt H**vete big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2dee7d9834d495a16e11fa54afe81cbf.jpg

Sist jag var ute och åkte med den så sköt jag ur avgastempgivaren ur hålet så det tillsammans med dåliga kablar till den ledde till att jag bytte givare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b80c258a9b00edf1f2fc8878d8460983.jpg

Eftersom jag inte har någon stereo kvar i den så kändes det onödigt att ha massa kablar hängandes överallt så dom åkte ur bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d4411fae67285d98ca4b38b4c84984ba.jpg

När jag byggde förra motorn så var huvpinnen i vägen för intercoolerslangar men ligger den lite olämpligt till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-124b7a012eefcde9d0b188e8f811c26a.jpg

Snodde huvpinnen ifrån min andra manta sålänge,fick böja den lite men tillslut så hamnade den på plats smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-01d2357a8c2e1530b7fd2d07c86c9c06.jpg

Precis nu när jag har fått tillbaka lite inspiration och vill hålla på så ska jag iväg en vecka.. Kommer hem nästa lördag så förhoppningsvis får jag lite gjort på söndag.

Bytte packningen till oljereturen idag och provade starta och det såg faktiskt tätt ut, ska ut och åka lite så att oljan blir riktigt varm och kolla lite noggrannare.

Annars på agendan så står det ju att bygga om hur luftfiltret sitter, byta spridare, bygga om bränslesystemet lite i motorutrymmet.

Bjuder på en liten film påväg hem från förra Linköpingsträffen smile

CCRobin
16 juli 2017 · 737 Inlägg

Riktigt tråkigt väder tillsammans med ett bromsskivebyte bak på en Saab gjorde så att dagen inte blev så produktiv.

Något jag stört mig på ett tag nu är att gallret på frontspoilern har släppt i ena hörnet samt att jag lyckades blåsa bort lite färg med högtrycken när jag tvättade den en gång. Så det blev nummer ett på att göra listan idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fdd9ac01ab68796b22dfee3afb76e21f.jpg

Köra med lite sprayburk på frontspoilern, inte direkt skitsnygg finish men det duger nog...
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3d499214df72e78a4127cdc7724c05a3.jpg

Sen var det det här med luftfiltret som jag ville göra om lite på så jag tog tag i det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d3797108b2ff5fd2b049ff21dba05a90.jpg

Lite storleksskillnad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3e2c13ddc885daf4eb575daea49529ca.jpg

Tog upp ett hål i lagom storlek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-164452a49ea82b0e9cc7b161ca499d99.jpg

Målade på och satte en kantlist runt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c90b91a16637b51be4f45db9f80600fe.jpg

Kapade till en bit 3" rör och målade svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-026a53777452c9c3478a07ba1c306616.jpg

Och såhär blev det istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e6f83a23d96a74568abdf92d580964fc.jpg

Nu ska jag bara sätta något som skyddar underifrån också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-860d697645a57c1c386185721057354a.jpg


Nu ser den bättre ut framifrån tycker jag big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-50e3fbcc83a903d120d232b608e7a362.jpg

Märkte att jag fortfarande har problem med oljereturen, undrar hur det kunde vara tätt förut men nu helt plötsligt vägra sad

Jaja, i veckan ska jag försöka ta mig tid till bränslesystemet i motorn.

CCRobin
20 juli 2017 · 737 Inlägg

Börjar med en bättre bild på hur filtret sitter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2514a5b476456ebb0d7b1a2719af48d6.jpg

Sen har jag hunnit göra om lite i motorutrymmet, tog bort den ställbara btr'en då jag tänkte köra med standard istället. Så nu går bränsleledningarna upp fint bredvid varandra istället för att ena tar en omväg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6836272b20efa9d0abd055db3bc24323.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f7ec62fefd7848a2e683fe4cd62a78b9.jpg

Plockade även bort fuelrailen och bytte till 880cc spridare (Modifierade saab 431'er)
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0a24f1c0a3b1dbb90973ee55207942d7.jpg

Standard till höger och dom jag skickade till Nordic Tuning i Dalarna till vänster.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-dd444a0ed224d6bade8d3d40213d3ece.jpg

Var lite orolig över att han skulle dränka sig i soppa på tomgång men det gick rätt bra faktiskt. Var ute och mappade idag och fick till det ganska bra så det går att åka med den smile

Nu måste jag bara få tätt på oljereturen....

CCRobin
20 augusti 2017 · 737 Inlägg

Efter att jag gjorde om luftfiltret och monterade dit lyset igen så verkade det bli ganska dåligt med luft in till motorutrymmet så jag märkte att det blev väldigt varmt där inne.

Försökte komma på en lösning så jag slet fram en gammal huv jag hade liggandes (Förövrigt den som satt på när den brann för mig med förra motorbygget) och satte kapen i.

Eftersom att jag inte direkt har en aning om vad jag pysslar med så försökte jag kapa så jag fick både luft in och luft ut, försökte även få det symmetriskt men jag ville mest ha så värmen från turbon fick fri väg ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c9e17a9b654c66691e4a91c938abbc07.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7d55347c3b79a4c66185da2a10592ab3.jpg

Svetsade till lite väggar för att få lite stadga i det, dock så kan jag erkänna att det ser ut som skit och att det var väldigt svårt att svetsa i plåt som har varit utsatt för eld och sedan stått i ca. 2 år smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2fb9a1653b5ac783c7d59b1577f19ba6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fd6404f1fd920524a45ca695db302c70.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-22703ee337f93958bb7a366c09ea3167.jpg

Och såhär ser det ut på bilen, lackad med riktigt dålig industrifärg och en redig torrsprutning mitt på huven men jag ser det här lite mer som en prototyp för att se om det funkar. Blir det bra så tänkte jag göra om det på en frisk huv senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-73290816c22ed4797e04354c6af9c406.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d07dee471872346fde5225e916ee08cc.jpg

Sen har jag även löst problemet med läckande oljereturen, visade sig vara flänsen som var lite slagen. planslipade den då den inte gick att få upp ordentligt i min fräs och nu är det tätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c8767f83c4169588d7f6b41fc64eeef5.jpg

Sen så monterades en till oljekylare, visst att jag bara hade kunnat köpa en större men nu hade jag ju den här liggandes samt att det bara krävdes en ny slang att få till det och den fick bra plats mellan intercoolern och den nuvarande oljekylaren så nu är problemet med varm olja borta för tillfället i alla fall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1f5baa71b53a37ed2e176505a7e82e77.jpg

Efter oljekylaren monterades så var vi ute och lekte av oss lite, barnsligt roligt att bränna däck och göra ringar big_smile Däremot så håller vattenpumpen på att ge upp så nu är beställd. Köpte även en kinadump som ligger på posten och ska hämtas ut så får vi testa och se om den funkar. Just nu sitter det en m24 bult i slanganslutningen istället och då har jag betydligt stabilare laddtryck än med saab-dumpen smile

Tyfors Svetsare
20 augusti 2017 · 1 150 Inlägg

Söker du en fräschare huv så har ja en liggandes dock är de 4 borrade hål i den då de satt en ljusbox på den. Men bul å rostfri.

I övrigt ett fint bygge smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
CCRobin
20 augusti 2017 · 737 Inlägg

Tyfors skrev:
Söker du en fräschare huv så har ja en liggandes dock är de 4 borrade hål i den då de satt en ljusbox på den. Men bul å rostfri.

I övrigt ett fint bygge smile

Tack! Har dock 4st extra huvar liggandes som jag kan plocka av men tack för omtanken smile

Tyfors Svetsare
20 augusti 2017 · 1 150 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:
Söker du en fräschare huv så har ja en liggandes dock är de 4 borrade hål i den då de satt en ljusbox på den. Men bul å rostfri.

I övrigt ett fint bygge smile

Tack! Har dock 4st extra huvar liggandes som jag kan plocka av men tack för omtanken smile

De e bra å spara smile
Ja har samlat grejer i massa år men har inte plats för allt så börjat gjort mig av me en del. Tänkte lyssna iaf smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
CCRobin
3 oktober 2017 · 737 Inlägg

Har kört lite med den, att kapa upp huven gjorde underverk för temperaturen i motorutrymmet kan jag säga.

Annars har det inte hänt så mycket förutom att den 205mm stora lamellen och den slitna tryckplattan inte riktigt orkar med längre. Förvisso är jag inte direkt förvånad..

Oljetrycket ligger riktigt stabilt och blev bättre av dubbla oljekylare.

Har också gått ifrån Borbet A fälgarna, dom här gjorde sig rätt bra med tycker jag. Dock sitter det riktiga cykeldäck på dom (165/45-16) men dom ska bytas ut till nästa år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f4969ca44534e58b684c6edb82684408.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e7c6ae04f8fc062ebb327d51e5e742e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-156b5b9d3f6a6ba17442479da28dcf7c.jpg

Inför vintern är planerna redan färdiga, sen hur mycket som blir utfört är väl en annan femma.

- Fixa oljereturen, nu har röret börjat läcka istället när jag väl fick ordning på packningen...
- Byta koppling till betydligt grövre.
- Byta till R25 växellåda ifrån Omega i förebyggande syfte.
- Byta till förstärkt oljepump.
- Byta vattenpump.
- Fixa downpipen.
- Byta skyltbelysning.
- Fixa en grövre dump.

Garanterat mer saker, kanske inte känns som mycket men jag har ju ett antal projekt som står och väntar på min tid samtidigt som det här. smile

Senast redigerat av CCRobin (3 oktober 2017)

CCRobin
3 december 2017 · 737 Inlägg

Behöver ju knappast säga att det står ganska still här, tyvärr så har mycket annat kommit i vägen och det har blivit ståendes.

Men för att göra något så har jag köpt hem en kopplingssats till 3,0 V6 från Omega som borde hålla för dom här effekterna tycker jag, nu ska jag bara få det att lira ihop.

Samtidigt som koppling och svänghjul byts ut så ska även en annan låda i. Nu blir det en R25 låda istället för Getragen, hoppas den kommer fungera bra smile

Började korta spakstället på lådan lite idag, snart dags för byte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1f85b2973b52255e31995d9cf8e4618b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-95970b1d70426068f89b77e06ecfe671.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cffa853d55b97b47489223b9edd6e9fc.jpg


Sen så har jag även börjat fundera på att sätta i en gatbur ifrån Finess i den och få den reggad med det. Någon som har lite tips och idéer runt den idén?

mag
3 december 2017 · 259 Inlägg

Gött projekt ! Blev min söndagsläsning . Skickar med en bild på min fd gt/e
https://www1.garaget.org/gallery/archive/53732/380263_c4m7nf.jpg

CCRobin
3 december 2017 · 737 Inlägg

mag skrev:
Gött projekt ! Blev min söndagsläsning . Skickar med en bild på min fd gt/e
https://www1.garaget.org/gallery/archive/53732/380263_c4m7nf.jpg

Kul att du gillade det! Såg fin ut :-)

Tyfors Svetsare
4 december 2017 · 1 150 Inlägg

I brist på att min står å lider så e de kul att se att du kör på smile

Ja har lite å göra efter farbror blå hade lite synpunkter dock bara små grejer men saknar garage just nu =/

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
CCRobin
4 december 2017 · 737 Inlägg

Tyfors skrev:
I brist på att min står å lider så e de kul att se att du kör på smile

Ja har lite å göra efter farbror blå hade lite synpunkter dock bara små grejer men saknar garage just nu =/

Dom skulle nog ha mycket att säga om den här med big_smile

Vad fick du på? smile

Tyfors Svetsare
4 december 2017 · 1 150 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:
I brist på att min står å lider så e de kul att se att du kör på smile

Ja har lite å göra efter farbror blå hade lite synpunkter dock bara små grejer men saknar garage just nu =/

Dom skulle nog ha mycket att säga om den här med big_smile

Vad fick du på? smile

Ibland e dom lite väl petiga wink
Jaså du tror dom har invändningar på din å?

Nja listan är följande.
Avsaknad av nr plåt fram,
Ett trasigt positionljus,
Ingen spolning,
Batteri satt inte fast.
Toning i fram rutan inte själva bården som de står monster på utan de sitter toning som förlägning på knappt 2cm.
Å så fanns inte chassienumer kvar i golvet å dom nr som finns kvar i både skuffen å under huven dög inte så ja åkte på en reg bes för de =/
Fick även på hål i avgassystemet finns ingen läcka men ja har 2.5" me en kort Simon dämpare längst bak. Så hoo hörs; )
Slapp dock böter smile

Så nu är tanken att biln ska få skärmkanterna från en golf 2:a.
Koppling måste bytas.
Ja letar en annan kam.
Ramsnoken måste svetsen fram te. Enda rosten som finns dock. Är en 5kr på ena snoken.
Ny lack ska komma under vintern (har ett gäng olika tankar just nu (man skulle haft Photoshop smile

Men en annan kam är prio ett om du vet om nån?

Senast redigerat av Tyfors (4 december 2017)

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang