Opel Manta B CC Saab T5

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
  • 134 Följare
  • 237 180 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 februari
CCRobin
5 december 2017 · 736 Inlägg

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:
I brist på att min står å lider så e de kul att se att du kör på smile

Ja har lite å göra efter farbror blå hade lite synpunkter dock bara små grejer men saknar garage just nu =/

Dom skulle nog ha mycket att säga om den här med big_smile

Vad fick du på? smile

Ibland e dom lite väl petiga wink
Jaså du tror dom har invändningar på din å?

Nja listan är följande.
Avsaknad av nr plåt fram,
Ett trasigt positionljus,
Ingen spolning,
Batteri satt inte fast.
Toning i fram rutan inte själva bården som de står monster på utan de sitter toning som förlägning på knappt 2cm.
Å så fanns inte chassienumer kvar i golvet å dom nr som finns kvar i både skuffen å under huven dög inte så ja åkte på en reg bes för de =/
Fick även på hål i avgassystemet finns ingen läcka men ja har 2.5" me en kort Simon dämpare längst bak. Så hoo hörs; )
Slapp dock böter smile

Så nu är tanken att biln ska få skärmkanterna från en golf 2:a.
Koppling måste bytas.
Ja letar en annan kam.
Ramsnoken måste svetsen fram te. Enda rosten som finns dock. Är en 5kr på ena snoken.
Ny lack ska komma under vintern (har ett gäng olika tankar just nu (man skulle haft Photoshop smile

Men en annan kam är prio ett om du vet om nån?

Tvivlar på att dom gillar turbon på den här big_smile

Det var ju en liten lista! Men det är ju skönt att veta vad som behövs göras wink

Beror ju helt på hur resten av motorn ser ut. Jag brukar skriva till enem och fråga om råd och tips och dom svarar väldigt bra på vilken typ av kam dom rekommenderar smile

Tyfors Svetsare
5 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Dom skulle nog ha mycket att säga om den här med big_smile

Vad fick du på? smile

Ibland e dom lite väl petiga wink
Jaså du tror dom har invändningar på din å?

Nja listan är följande.
Avsaknad av nr plåt fram,
Ett trasigt positionljus,
Ingen spolning,
Batteri satt inte fast.
Toning i fram rutan inte själva bården som de står monster på utan de sitter toning som förlägning på knappt 2cm.
Å så fanns inte chassienumer kvar i golvet å dom nr som finns kvar i både skuffen å under huven dög inte så ja åkte på en reg bes för de =/
Fick även på hål i avgassystemet finns ingen läcka men ja har 2.5" me en kort Simon dämpare längst bak. Så hoo hörs; )
Slapp dock böter smile

Så nu är tanken att biln ska få skärmkanterna från en golf 2:a.
Koppling måste bytas.
Ja letar en annan kam.
Ramsnoken måste svetsen fram te. Enda rosten som finns dock. Är en 5kr på ena snoken.
Ny lack ska komma under vintern (har ett gäng olika tankar just nu (man skulle haft Photoshop smile

Men en annan kam är prio ett om du vet om nån?

Tvivlar på att dom gillar turbon på den här big_smile

Det var ju en liten lista! Men det är ju skönt att veta vad som behövs göras wink

Beror ju helt på hur resten av motorn ser ut. Jag brukar skriva till enem och fråga om råd och tips och dom svarar väldigt bra på vilken typ av kam dom rekommenderar smile

Nja turbon lär dom ju inte gilla men är de inge mer än så så e de ju lugnt smile

Jo lättast är nog att skriva te dom och fråga.
Nr plåten kan ja väl köpa att dom sa nåt om men har åkt utan i 2 år hehe.
Dom andra fjantsakerna va bara för att dom prompt skulle hitta nåt.
Va faktiskt på väg mot biltema för att köpa lampor spolar vätska å nya torkare haha.
Rosten på snoken är nåt bes aldrig sagt nåt om men ja vet ju om det å ska ja ändå ut me maskin å låda så blir de å fixa de oxå.

Egentligen vet ja inte vad som är gjort åt min men nånting är det. Hoo varvar över 7000 varv hoo får ett ryck vid 2800 varv å de e då de börjar bli roligt å åka kapp me folk smile dock gör hoo bara 190 blås men hoo är snabb upp dit. Men ja vill ha lite te hehe.

Jo ja kom på en 2:a te som dom gav.

Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av.
Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
CCRobin
7 december 2017 · 736 Inlägg

Tyfors skrev:
Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av.
Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/

Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda wink jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original smile

Tyfors Svetsare
7 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:
Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av.
Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/

Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda wink jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original smile

Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha.
Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.

Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.

Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.

Skulle vilja ha ett  kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.

Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
CCRobin
7 december 2017 · 736 Inlägg

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:
Broms röret som kommer upp vid styrsnäckan. De röret lär ja flytta för de är för nära å de kan trassla in sig så de går av.
Försökte påpeka att de är original men de vägra dom inse =/

Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda wink jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original smile

Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha.
Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.

Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.

Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.

Skulle vilja ha ett  kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.

Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen smile

Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra wink

Tyfors Svetsare
8 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Okej, låter ju lite skumt men är väl bara att fixa så dom blir nöjda wink jo en fördel är ju att kolla vilken kam du har först för det låter ju inte som original smile

Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha.
Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.

Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.

Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.

Skulle vilja ha ett  kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.

Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen smile

Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra wink

Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.

2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/

Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
CCRobin
8 december 2017 · 736 Inlägg

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

Ja bråka i 2 timmar lite drygt eller ok dryga mig haha.
Visst ok ja tar dom flesta felen men de me bromsröre störde mig nå fruktansvärt men är väl bara å fixa hehe.

Jo egentligen borde ja kolla vad de e för kam ja har innan ja letar nån ny hehe.

Enda som är tråkigt är att på femman så orkar hoo inte varva ur riktigt men om de beror på luft filter/ avgasysteme eller maskin som är för klen.

Skulle vilja ha ett  kapat insug från en 6:a å slippa detta som stryper.

Men te vårn så ska allt va gjort så hoo får komma ut igen smile

Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra wink

Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.

2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/

Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar

Jaha, kasta det skiten åt helvete lol 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite

Tyfors Svetsare
8 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Vad har du för insug nu? Jag kör ju 2,0 och det funkar ju rätt bra wink

Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.

2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/

Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar

Jaha, kasta det skiten åt helvete lol 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite

Kanske inte är så svårt å fixa så de passar iställe?
Dock har ja ingen 2l kabelstam kvar funkar de iaf me 2.2:ans el? Är ju kallstarten som är största kruxet

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
CCRobin
8 december 2017 · 736 Inlägg

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

Ja kör på 2.2:ans men 2.4:ans spridare å fuilrail.

2.2:ans insug är tydligen de sämsta dom har =/

Ja har en massa 2l insug liggandes men inte moddat om nåt så de passar

Jaha, kasta det skiten åt helvete lol 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite

Kanske inte är så svårt å fixa så de passar iställe?
Dock har ja ingen 2l kabelstam kvar funkar de iaf me 2.2:ans el? Är ju kallstarten som är största kruxet

Verkligen inte svårt! 2,2 kabelhärva borde funka rätt bra fast jag tycker personligen att 2,0 är betydligt bättre med tanke på tändning osv smile det är ju inget som skiljer dom på insuget med tanke på givare och liknande. Det enda är att 2,0 har en extra givare på termostathuset om jag minns rätt.

CCRobin
8 december 2017 · 736 Inlägg

Idag hände det lite i garaget efter jobbet faktiskt, körde in den på lyften och började lite smått att pilla på den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-967fea3396799cf6df4fa82d4df32393.jpg

Något jag stört mig på i år är att jag misslyckades med att bygga min downpipe bra. I v-bands flänsen så hade jag tagit fel sida och svetsat dit på downpipen (nybörjarmisstag, sitter en kant som ska in i flänsen för att täta) så det läckte ju rätt mycket avgaser där. När jag för ett tag sedan höll på och kolla på läckaget så insåg jag att kanten på v-bandsflänsen inte fick plats i avgashuset, måste vara någon miss vid produktion så idag åkte det upp i svarven så jag kan förhoppningsvis kan få det tätt smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ded00d09f3b65a53e06d56367b30001c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-98499d6d820781011b460292ae757b87.jpg

Nu passar det lite bättre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d430fdab0710f223dfb26b29f48e2e3b.jpg

Sen så tog jag ner lådan för att börja med kopplingsbytet och bytet till R25.


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-45aaf63ca2fc0d14ede908b0fabe2ad8.jpg

Insåg att jag måste korta spakstället på R25'an lite mer smile Tycker också att R25'an ser lite väl stor ut så hoppas den får plats utan att behöva göra allt för stora ingrepp på karossen.

Kopplingen var lite sliten, men förhoppningsvis så ska det bli bättre nu. Gamla slitna vs. Nya från Omega V6 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ea1ba0ade9262bb82b34b2da834090f4.jpg

Sen så avslutar jag med en bild på hur söligt det har blivit runt oljereturen, får tydligen ingen ordning på det hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0e4925c14b9f3bc77f0187f0c057e422.jpg

Tyfors Svetsare
8 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Jaha, kasta det skiten åt helvete lol 2,0 är ju betydligt bättre än det i alla fall 👍 jag har ju bara borrat nya hål för stiften och matchportat lite

Kanske inte är så svårt å fixa så de passar iställe?
Dock har ja ingen 2l kabelstam kvar funkar de iaf me 2.2:ans el? Är ju kallstarten som är största kruxet

Verkligen inte svårt! 2,2 kabelhärva borde funka rätt bra fast jag tycker personligen att 2,0 är betydligt bättre med tanke på tändning osv smile det är ju inget som skiljer dom på insuget med tanke på givare och liknande. Det enda är att 2,0 har en extra givare på termostathuset om jag minns rätt.

Nja tittar di på 2.2 å 2l insug så på 2.2 är du 2 flatstift å 2l hat en blå kontakt te kallstarten de e allt som skiljer smile

Betydligt lättare å ställa tändningen på 2l mot 2.2:an.

Funderar starkt på att gå ut å börja med den men drygaste är att tömma den på fälgar å däck =/

Ja köpte bmw kombin för främst reservdelar te min diesel. Men då den va såpass fräsch så står den kvar =/ Fick med 28 däck å fälgar å ont om utrymme så hamna lite i opeln =/

Men att börja invändigtå få insidan klar iaf mattan på plats så e ja på go väg.

Har en röd svart gsi inredning som ligger å väntar 35mil här ifrån fick den när ja fyllde 30 ja blir 35 nu strax Före ju haha. Tänkte hämta den iaf så ja kan pyssla ihop en fin inredning av 2 uppsättningar.

Första tanken va ju att ha insidan som utsidan dvs lila/svart. Men nu när ja har nya lack bekymmer.
Så vet ja inte va insidan säger riktigt; )

Nu har mantan vart dom flesta färger som finns haha.

Men tanken har slagit lite på hur asconorna va lackade på tidigt 80 tal. När dom åkte iaf främst SM.  Vita fram blå/gul på mitten å vit bak. Hur en manta skulle se ut i de? Eller om man blir razist då =/

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Tyfors Svetsare
8 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:
Idag hände det lite i garaget efter jobbet faktiskt, körde in den på lyften och började lite smått att pilla på den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-967fea3396799cf6df4fa82d4df32393.jpg

Något jag stört mig på i år är att jag misslyckades med att bygga min downpipe bra. I v-bands flänsen så hade jag tagit fel sida och svetsat dit på downpipen (nybörjarmisstag, sitter en kant som ska in i flänsen för att täta) så det läckte ju rätt mycket avgaser där. När jag för ett tag sedan höll på och kolla på läckaget så insåg jag att kanten på v-bandsflänsen inte fick plats i avgashuset, måste vara någon miss vid produktion så idag åkte det upp i svarven så jag kan förhoppningsvis kan få det tätt smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ded00d09f3b65a53e06d56367b30001c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-98499d6d820781011b460292ae757b87.jpg

Nu passar det lite bättre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d430fdab0710f223dfb26b29f48e2e3b.jpg

Sen så tog jag ner lådan för att börja med kopplingsbytet och bytet till R25.


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-45aaf63ca2fc0d14ede908b0fabe2ad8.jpg

Insåg att jag måste korta spakstället på R25'an lite mer smile Tycker också att R25'an ser lite väl stor ut så hoppas den får plats utan att behöva göra allt för stora ingrepp på karossen.

Kopplingen var lite sliten, men förhoppningsvis så ska det bli bättre nu. Gamla slitna vs. Nya från Omega V6 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ea1ba0ade9262bb82b34b2da834090f4.jpg

Sen så avslutar jag med en bild på hur söligt det har blivit runt oljereturen, får tydligen ingen ordning på det hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0e4925c14b9f3bc77f0187f0c057e422.jpg

R25 ska passa utan att du ska behöva modda golvet.  Iaf va ja hört smile
För övrigt ser ditt bygge trevligt ut wink

Kommer ner me min oxå du som har lyft å garage wink

Senast redigerat av Tyfors (8 december 2017)

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
CCRobin
9 december 2017 · 736 Inlägg

Tyfors skrev:
R25 ska passa utan att du ska behöva modda golvet.  Iaf va ja hört smile
För övrigt ser ditt bygge trevligt ut wink

Kommer ner me min oxå du som har lyft å garage wink

Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig smile Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme wink

Tyfors Svetsare
9 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:
R25 ska passa utan att du ska behöva modda golvet.  Iaf va ja hört smile
För övrigt ser ditt bygge trevligt ut wink

Kommer ner me min oxå du som har lyft å garage wink

Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig smile Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme wink

Aj då =/ me en massa tur slipper du modda smile

Kylan du har hur möe av vingarna fick du kapa för att få ner kylan?

Ja försöker kapa så lite som möjligt iaf av de som syns. Va reservhjulsbaljan ja kapa bort å la en rak plåt iställe.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
CCRobin
9 december 2017 · 736 Inlägg

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:
R25 ska passa utan att du ska behöva modda golvet.  Iaf va ja hört smile
För övrigt ser ditt bygge trevligt ut wink

Kommer ner me min oxå du som har lyft å garage wink

Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig smile Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme wink

Aj då =/ me en massa tur slipper du modda smile

Kylan du har hur möe av vingarna fick du kapa för att få ner kylan?

Ja försöker kapa så lite som möjligt iaf av de som syns. Va reservhjulsbaljan ja kapa bort å la en rak plåt iställe.

Finns inget kvar av vingarna, men jag fick ju kapa rätt mycket för att få ner resten av grejerna så jag brydde mig inte så mycket smile

Tyfors Svetsare
9 december 2017 · 1 149 Inlägg

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Jag har hört olika, vissa som säger att det funkar och vissa som får kapa och ha sig smile Skulle mer säga verkstad egentligen eftersom vi har allt som behövs så som svarv, fräs och mycket annat. Det som saknas är nog plats och värme wink

Aj då =/ me en massa tur slipper du modda smile

Kylan du har hur möe av vingarna fick du kapa för att få ner kylan?

Ja försöker kapa så lite som möjligt iaf av de som syns. Va reservhjulsbaljan ja kapa bort å la en rak plåt iställe.

Finns inget kvar av vingarna, men jag fick ju kapa rätt mycket för att få ner resten av grejerna så jag brydde mig inte så mycket smile

Nej du e lite möe utanför original ramarna nu smile men förstår ditt bygge oxå bättre å bygga än å skrota iaf wink

Ja försöker hålla mig så nära original som möjligt sånär som på skärmkanterna som ska plockas från en golf 2:a.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
CCRobin
27 december 2017 · 736 Inlägg

Efter en del funderingar så bestämde jag mig för att fortsätta med Getrag 240 lådan. Måste ju se hur länge det håller wink

Bytte svänghjul och fick dit kopplingen ifrån Omega V6.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d55787c43d2bce08d65bc523f63451bc.jpg
Bytte även ut skruven till 10.9 kvalité på tryckplattan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a684d3032374bfcf3260e666113f88ab.jpg
Fick skruva ut bulten till kopplingsarmen en del för att det skulle fungera, satte muttern på insidan istället för utsidan då det inte blev så mycket gänger kvar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f016eb29b24d3e2892cdacae23947df7.jpg

Spaken fick jag i näven i somras så jag satte en mutter för att centrera den och den svetsade jag dit den istället. Nu borde det ju inte släppa i alla fall wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-419e3abc3db77a102d0d082e8ce38010.jpg

Allt på plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cd38b0f00d3477bac13ce0b4a2586cda.jpg


Plockade ner struten och "förstärkte" korgen, den släppte ju för mig i somras så det här borde nog bli bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-246e185103a204a5f3ffcc41e3feeb16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-011456e314d49532fbe82e2f149fe99a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4d158ab02da183f43bd49344204d062d.jpg
Monterat med 12.9 Kvalité, något som rekommenderas smile Och nej, kabeln ska inte hänga där!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c31a1dedf46e7a44f794772e6e5a98fe.jpg

Fick tag på en annan dump med. Förvisso fortfarande för liten men borde nog hålla laddtrycket lite bättre än den billiga Ebay dumpen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e68d0aa2f57053770b1e8433234ff3fc.jpg

Skyltbelysningen gav ju upp också. Körde med små "bult-led" från ebay, dom höll ju i nästan 3 år!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7426da66d0eb4999f99c60bae01dc0a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2ae478b7b7fa879baf8af0deb7982531.jpg

Köpte ett par LED skyltbelysning till VW Passat bl.a. och lödde dit kablar på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2d71992c35c16dfa759b2bea83691dff.jpg
Inte skitsnyggt kanske men lyser på bra ändå. Tror jag gav 50kr från Ebay.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b8d86fc215e18ffa812b5b973948300e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9083f5a5e4b363371dca0370b85fd8aa.jpg


Har även kapat bort v-bandsflänsen på downpipen och punktade dit den nya som är rätt. Min kompis tog det och skulle helsvetsa med Tig-svets.

Beställt packning till avgashuset också så nu borde nog bli tätt där i alla fall. Sen kostade jag på det och beställde en ny fläns med rör till oljereturen så det också blir tätt förhoppningsvis smile

CCRobin
4 januari 2018 · 736 Inlägg

Fyllt på lite olja i bakaxeln och efter det så började jag med vattenpumpen som skulle bytts i somras.

Fick riva kylaren och lite tryckrör för att komma åt den men gick rätt smidigt när allt var borta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b3fc5c91a0e8ffc331442b4af1aa0bd0.jpg

Nya med förstärkta lager på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-64e13edf155563891b37c3c3be76ac77.jpg


Fick hem lite packningar till avgashuset, billigare att köpa ett 5-pack än 1st här i Sverige roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8ed6a5a84966d28d3919d4accaf8ec45.jpg

Skruva fast packningen på avgashuset för att skära ut delen för wastegaten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1b3f205fd13c7be845d73bc250b72379.jpg

Grovhögg lite med en kniv och hammare sen körde jag roterande fil för att jämna till det lite. Får se om det funkar, annars har jag ju 4st till. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-03f103f46e8122c0c19b21732e5d53aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-571bd2c46be545c7e8678aa4c71b4a2d.jpg

Packning på plats och jag kände mig nöjd för dagen. Har gjort en rätt lång lista på vad som ska göras under vintern, den växer bara för varje dag jag är där wink

Nu inväntas mer grejer som är beställt smile

Hunted Jackass
9 januari 2018 · 795 Inlägg

Fan du får oförtjänt lite uppmärksamhet, men kanske många som följer i det dolda.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
CCRobin
9 januari 2018 · 736 Inlägg

Hunted skrev:
Fan du får oförtjänt lite uppmärksamhet, men kanske många som följer i det dolda.

Haha tack! big_smile Är väl inte så många som har intresse för en gammal Opel wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang