4069
Sök

SQW: TransFårrden

Ett ljudbygge med utförliga beskrivningar på vägens gång. Målet är ett välspelande basmonster, med ett SQ-tävlingsbart framsystem.

63 618 Visningar
Uppdaterades senast 3 februari 2015
329 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#81
Mors
Ska försöka fylla på lite med vad som hänt på ”senare” tid..
Kom på att jag för en tid sedan gjorde en djävligt spontan video där jag berättar lite om var jag är i inkopplandet och provandet.. 
Vette fan riktitg hur jag tänkte när jag fick för mig att göra en video.
Totalt oplanerat och allmänt förvirrat. Men ger oxå en inblick i felsöknadets vardag....  så här en stund senare är det rätt underhållande..

https://www.youtube.com/watch?v=-8Jqb9dQe4g

Man kan i nuläget konstatera att jag insett vad som ligger i görningen och skapar förvirringen som syns tydligt i videon.
Problemen var alltså att jag kunde komma till bilen at random och se att ibland var BitOne ink DRC igång, trots att den endast var matad med Remote OUT från HU, som i dåläget var avstängd.
Det borde ju inte gått. Än värre, att det inte alltid startades en BitOne när HU drog igång, utan behövde meckas med manuellt via DRCn.
Sådanna där typiska fel som får en att bli en smula sur på <vissa> produkter.
Och som oftast... visar det sig vara skit bakom spakarna och inte produktproblem egentligen.

Det tog en stund att gå igenom alla kopplingar, lödningar, och kabelmärkningar,
dubbelkolla med multimeter och förlängda kablar mellan ’mätproberna’ för att säkerställa jag verkligen inte gjort ngra tokiga kopplingar. Till min stora stolthet var faktiskt allt kopplat precis enligt planerna.
Till min stora olycka – innebar detta att problemen inte var ett enkelt felkopplat misstag som kunde rättas till.
Isär med stereon, Isär med ISOkablaget och fram med multimetern och börja mäta och härja vilt.
Då upptäcker jag det magiska, att den kabel som kommer från stereon ’Remote out’ är en blå krabat, som även finns i kablaget som kommer från bilen.
Magiskt nog visar det sig att denna inte är ’tom’ utan at random lobbar ut sig en +12v signal, och således... ja, ni förstår... startar BitOne utan att HU är igång.
Så, genom att koppla loss blå enligt bilden, dvs i praktiken se till att bilens härva inte har någon kontakt med blå, så löste sig problemet med den udda bråkande BitOne’s uppstart galant.
Sedan dess har det inte vart en sekundsbråkande. Då är det alltså kopplat enligt ”rem IN” endast på BitOne, och inga memory eller liknande extra stift.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140422/1_zps68a5e814.jpg

Kvar, så här en månad senare, är dock att slutstegen inte hoppar igång före man har motorn igång.
Slutsatsen jag gissar mig till handlar om att BitOne Rem OUT inte orkar smälla igång relät utan att ha den lilla extra spänningssjussen.
För det är då sannerligen inte kopplat på ngt annat, och fungerar konsekvent. Det är inget problem för mig i vardagen, om än en smula snöpligt. Nåväl. Här, kanske man kan lasta produkten wink

Mvh Surk
Senast redigerat av zrken (22 april 2014)


329 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#82
Mors,

Har fått löst dämpning av framdörrar.

Hade först tänkt ge mig på och prova AeroStone, i linje med den senaste hypen. Det verkade kunna göra vad jag ville – göra sladdriga ytor hårda och vibrationsdämpande.

Det är rätt viktigt att hålla skallen klar när det diskuteras vilka dämpmattor som är bra, dåliga eller värda sina pengar.
Jag tycker mycket diskussioner spårar ur rätt duktigt, utan att man diskuterar vad man egentligen vill uppnå.
Men, ser man till det stora hela verkar förväntningarna på dämpmaterialen ligga en bra bit ifrån vad materialen är avsedda för. Och så får mattor dåligt rykte pga det ena eller det andra.

Det är ex inte jättekonstigt att man inte blir särskilt imponerad av massor av Silent coat i flera lager, eller STP Black Gold om man har som mål att styva upp en sladdrig yta.
Lika orimligt som att försöka isolera en dörr ”tätt” utåt mot buller, genom att dränka den i butylmatta, när det finns annat i ex isolator mattor som löser detta betydligt bättre, eller ännu hellre, mass loaded vinyl, MLV.

Med bakgrund mot den här diskussionen bestämde jag mig för att inte bara häll i massa matta och se hur det blev, utan försöka fundera ut vad som är vettgit egentligen till vad jag eftersöker.

En kort visit på mina dörrar visar sig de är rätt stora, att krockbalken inte sitter ihop med respektive dörrsida. De ”svetsarna” eller punktlimmade kleten som skule hålla fast har släppt egentligen överallt. Det var samma visa i taket, men då gjorde jag inget åt det.
Som det blev nu, fixade jag ngnslags sättlim och lobbade ner ett par punkter, för att i alla fall minskafladdret på någotsätt.
Ironiskt nog, blev det bara på ena dörren och inte båda. Tur den mästa skillnaden inte kom därifrån.

Smack, ner med rutan typ halvvägs, leta upp bultarna som håller rutramen genom några hål i plåtväggen, lossa lagom, hiva ur rutan, lossa bultar runt om hela plåtväggen, och vips böjja ut sidan.
Jag orkade inte trassla igenom hela elhärvan som går till fönsterhissar och diverse, så nödje mig med att böjja undan den så här. Det räckte gott.
I dörren möttes man av en inte helt sexig smet av helvette. Flott från fönsterhissen, och en samling grönakrabater växte friskt.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/1_zpsa9c84638.jpg

Det var dags att beväpna sig. Hinken för varmvatten, den lilla flaskan för att fylla i hinken och ”skvätta” på plats, köksfettlösande spray till helvettet, yes och diskborste för extra skrubande, aceton för slut finish och lite papper. Voila.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/2_zpsae856783.jpg

Köksspray var något helt lysande lämpligt!! Bra tips.
En stund senare, avsevärt kortare än jag hade räknat med:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/3_zps70eda107.jpg

Sedan började lager på lagerandet. Har fotat lite tokigt med varannan dörr, men det är likadant i respektive dörr smile
Det sitter alltså ungefär 1.5 lager bitumenmatta, och ungefär 1.5 lager STP Black Gold om jag inte minns fel när det var klart. Dvs, inte helt klockrena kompletta täckande lager, men inom denna storleksordning i alla fall.

Först måste bitumen värmas, då man vlat att göra det här en dag då det inte var hetl varmt ute, och dessutom morgonstund. Det är viktigt att man låter den bli genomvarm ´för att forma sig ordentligt och fästa utan att spricka. En minut eller två med värmepicka räcker ingenstans.
Idealiskt hade vart att lägga dem i ugnen eller ngt.. Men med knappt ett par plusgrader utomhus och en bra bit till ugnen, är det inte riktigt en option.
Istället fick kupéfläkten stå och tugga mot en uppställd platta, som jag vände och vredpå ett par varv under tiden jag fäste upp föregående platta i dörren.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/3a_zpsdbed0910.jpg

Sedan rakade det på:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/3c_zps5334aa12.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/4_zpsf7f7ddbc.jpg

Någonstans här lyckades jag oxå peta in en tredjedels tub sättlim på några punkter bakom balken för att styva upp en smula.

Detta var en inte helt enkel procedur, man var rätt schleten av allt kapande och bråkande med brännande varm bitumen var fingrar (genom tunna handskar) rätt förstörda i alla fall.
Men mycket dag fanns ju kvar!
Inte så mycket att välja på, det var bara att försöka köra ett litet meck till.

B-stolparna fick sig en omgång av STP Black Gold.
Det såg ut så här:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/5_zpsaf77149e.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/6_zps86bbdcd6.jpg

Det var alles för den här gången.

Hörs!

PS. Ja hur blev dämpningen i dörrarna då? Alltså... det blev en sådan sjuhelvettes skillnad man kan knappt tro det har hänt. Även om det inte fastnade på bild nu så var jag och lade diverse bitar på båda sidorna av ’plåtväggen’ dessutom. Helhetsintrycket är att dörrarna är avsevärt stabilare än tidigare, då hela dörrsidan fladdrade något helt osannolikt mkt.
Det finns säkert dörrar som är stabilare, och eller bättre på andra sätt etc, men uppgraderingen det blev av detta är helt enorm. Jag är super-nöjd, och kommer i framtiden aldrig få för mig att dämpa en dörrsida me denbart butyl efter den här upplevelsen! (ta i trä, att allt sitter som det ska etc) .DS


6 558 Inlägg
27 april 2014
#83
har man haft en väl dämpad bil en gång ..så ska man inte vara utan i nästa  big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

329 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#84
Jomen visst, Har vart en del dämpjobb i gamle BMWn, men det är rätt viktigt att hålla ordning på vad man är ute efter och anpassa materialen därefter smile


329 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#85
Mors!

I ett par svaga ögonblick under våren här frångick jag min viktigaste princip i bilstereobyggandte hittils.
-    Att inte lägga ner energi eller krut på utseendet på bilen.

När det var dags för sommardäck ringde jag ner till föräldrarna (där däcke nfanns) och bad farsan kolla till hur det såg ut med mönsterdjup. ”ganska dåligt, men jag är inte säker.. kanske 2-3mm i bästa fall” sa han på telefon. Det tog jag för ett ’fine, då är det dags för nya däck’. Ringde till vanliga firman, och de skulle ha 4lax för att fixa nya däck på respektive fälg. Plus, att det är en tripp på 70mil, som lägger en tusing till i soppa + mat bara på att åka dit och hem igen från mig här uppe i Örebro.
Således kunde man dra en ca 5.3lax i bara ’cash för att få på sommardäck’. Då tog köpdjävulen i mig fart, och jag började scouta fälgar och däck, på blocket och nytt.
Utan att ha tänkt en tanke på vad för andra fälgar so mkunde passa på den här bilen, gick jag igenom en hel massor innan det landade. Jag ville spela på det ’matta’ på det ’anspråkslösa’ på frånvaron av mängder av kromdetaljer på bilen. Turen följ på ett par på rea, 235/35R19. 9.6k balanserat, fraktat och med bultar. Inte mer än 4lax mer än att lösa de vanliga _trötta_ orginal 16” som följer med.
Så här blev resultatet:


http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140429/1_zps04024187.jpg

Riktigt nöjd!

För att balansera upp detta mot hur fronten såg ut letade jag upp ett par fräckare lampor, angel eyes är jag helt såld på sedan BMWn och hoppades deluxe på att de skulle gå att få till något som såg vettigt ut.

I kombination med dessa vita angel eyes var det läge att lösa dimljus oxå. Jag fick tag på ett par H8 Cree 30W i ca 6000K. Här endast monterat på ena sidan:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140429/2_zpsff5ffce3.jpg

Inte helt nöjd med de orangea blinkerslampan gav jag mig på att byta en sådan till ’krom’. Gösses vilken uppgradering det blev:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140429/3_zps5eb74127.jpg

Sen gav jag mig på en Xenonkonverting, till 35w 6500K. Då jag har infattning H1 på både hel och halvljus tänkte jag mig kunna prova hur det går till på att ha vettigt drag även i halvljuset. Eftersom det är linser, tänkte jag man kan få ner bländningsnivån rätt bra och vara nöjd ändå....
Dessutom blev det en rätt trevlig skillnad i hur det skulle se ut rent färgmässigt med Xenon...!


http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140429/4_zps7735f259.jpg

Tyvärr visade sig att trots rekomendationer från försäljaren passar itne H1 lamporna i socketen varken till helljus eller halvljus ordentligt.
På halvvljuset tar lamporna i linsen, vilket gör att ljusskenet blir rätt duktigt knepigt och inte vettigt. På helljuset går det inte ens att få in lamporna. Så man kan väl säga det var ett rätt duktigt fail med Xenonkonverteringen.
Jag valde dock att låta lamporna sitta kvar, så här långt, då jag inte funnit någon energi att plocka ur och bygga tillbaka.
Vid tillfälle kanske det kan gå att modda en liten distans till lampan i halvljuset så de inte tar i linsen.. men då måste det även moddas bakom hela strålkastaren då det finns plastdetaljer ivägen där..
Helt klart – ett senare projekt. Just nu är det bara att lägga på is.



Så, lite helhetsintryck har jag inte någon spec vettig bild på. Så för er som inte minns föreläget, där vi började så såg det ut så här:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/1_zps5a23c459.jpg
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140429/5_zpsc994bfa5.jpg

Må säga det gjorde rejält på sig med de här moddarna. Vart redigt nervös över hur bra det egentligen skulle bli, men det här har tatt bort alla tvivel om det har varit värt big_smile


Mvh Surk


6 558 Inlägg
27 april 2014
#86
sjuukt va möjje ett par snygga rims kan göra på en fååååård big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

124 Inlägg
27 april 2014
#87
määh, lägg inte ner nå tid på utseende än :p bli klar me ljudet först !!! helt klart att följa de har ja gjort ett tag smilesmile


329 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#88
Tackar tackar smile
Jag må säga jag blev meget nöjd med lamporna oxå. De kändes egentligen 'roligare' att få till, men samtidigt hade de vart meningslöst att göra varken d ena eller d andra utan att göra båda. De hänger ihop rätt möe för en trevlighet..

Ljud komma skall, frammåt!

Nivån är dock 'hetsbygge av värsta sort' fram tills jag har ett system som spelar före jag måste riva baslådan för besiktning. Det har tagit _alldeles_ för lång tid och för mycket energi att ta bygget hit.
Det var 'mer än jag kunde greppa' givet andra saker i livet nu kan man lugnt säga..


R1 driver!
5 128 Inlägg
28 april 2014
#89
Detta blir ju bara bättre och bättre! Dock får du nog sänka Fåården lite, ser ut som en SUV nu. wink


Ford fantast
1 607 Inlägg
28 april 2014
#90
byt baklyserna mot facelift versionen så blir den snyggare

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

329 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#91
_DamnIt skrev:
Detta blir ju bara bättre och bättre! Dock får du nog sänka Fåården lite, ser ut som en SUV nu. wink

hahah!
Jomenvisst. går inte att förneka en sänkning överallt hade vart nice. Däremot, den ser ut att sitta marginellt bättre 'live' än vad den gör på bild konstigt nog. roll

Fiesta_Racing skrev:
byt baklyserna mot facelift versionen så blir den snyggare

Har vart en smula på jakt och tittat efter ett par rimligt pigga beg, men inte hittat ngt intressant.
Sen vet jag ärligt talat inte om jag köper riktit vad dem skulle göra med resten av bilen. Pigga lampor brukar gröa sitt, men röven är rätt trevlig som den är med sin factory smoke version.


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
29 april 2014
#92
Massivt projekt! sträckläsning... tongue
har du siktat in dig på när du ska ha allt spelbart? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

329 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#93
t_one21 skrev:
Massivt projekt! sträckläsning... tongue
har du siktat in dig på när du ska ha allt spelbart? smile

Kul du orkade dig igenom big_smile

Förhoppningen är att få igång saker rätt snart. Jag har tappat energin och drivkraften att få det att bli "snyggt" utan nu handlar det om att ha något spelbart den del av säsongen som är kvar.
Till slutet av sommaren måste jag riva väggen pga besiktning. Så vill försöka krama ur lite lyssningsglädje före dess.


329 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#94
Mors!

Har fått ihop en provspelning av baslådan att berätta om.

Det lät inge vidare övertygande. Bakväggen tycktes ”flåsa”, och det tycktes som om det fanns en känsla av att bakväggen inte gjorde riktigt som den skulle.
Något skrammlade vid en del toner, ofta de riktigt lägsta låtar som ’Bass I Love you’. Oftast inte ett problem, men det kändes iaf inte som att det var värt att bygga klart lådan utan att ha definitivt löst dte här problemet.
Sedan fanns det någonslags burkigt ’eko’ som jag inte uppskattade på något sätt i klangen av systemet.

Ut med basen, In med huvudet och ta sig en titt. Utöver ”osynliga läkage” bakåt, dvs mot bakväggens infästning verkade det även finnas läckage frammåt. Och kanske värst... innersta vinkeln på porten var lös!?! mad
Lyckligtvis gick det att lösa vettigt med två 45graders kapade reglar.

Generellt - Det var läge att göra ett försök med glasfiberväv och polyester.
Var inte så sugen på att ta så mycket bilder den här sessionen, då det var ett rätt allvarligt problem och tämligen opepp/osäkert om det kunde lösas.

Ett tips att ta med sig är att använda häftpistol och smacka upp väven lite provisoriskt, så den har något att ’hänga i’.. det gjorde helt enorm skillnad för hur lättarbetat det blev.

Dags att flytta över ny polyester till en stängbar dunk, och en allmänn dag på min arbetsplats:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/0_zpseecbb60c.jpg

Smack bilder på hur det ’blev’.
Som det syns har jag inte lagt ngn energi på hur det ser ut innutilådan. Hell, inte ens på den delen där man kanske kan skymta ett element.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/1_zps32086af3.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/2_zpsebbbc1ad.jpg

Nästa stegh var att lobba in lite dämpull i den innersta kammaren. Det är ungefär en tredjedel på bild. Oxå fastsatt med häftpistol. Likadant i taket. Hade gärna satt på bakväggen men inte till priset av att magneten/spolen riskerar att tappa kylning. Jag har inte så mkt rum över i lådan på djupet..!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/3_zps6f17acf0.jpg

Samtidigt passade jag på att slaska resterna av plasten på några nyligen fixade baffelringar till midbasarna (vars arbete aldrig blev fotat då jag var alldeles för trött och uppgiven på det här med att få klart stereon när de tillverkades, och ieg fortfarande rätt djävla slut på allt).

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/4_zpsdf454089.jpg

En god smula förvånad över att det både gått så bra och att jag hade energi kvar, gav jag mig på att kapa till den strulande bakpanelen som inte längre fick plats på något vettigt sätt.Gissningsvis en halv till en centimeter behövde försvinna.
Så fixade lite silvertejp runt om den berörda kanten, monterade den på plats, och sedan ritade med penna vart probelemen fanns och gjorde mig redo för kap. Vinkelslipen börjar bli min vän wink

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/5_zps2c6068de.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/6_zpsf7b6be56.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/7_zps1a448c03.jpg

Inpassningen blev osedvanligt lyckad, och boom var det läge att göra klart den sista inkopplingen och panelditsättningen i aktern.
Här är mina ”slutresultat” på skuffen.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/9_zps9ff91fe8.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140501/8_zpse5bdab3f.jpg

Det var alles, Mvh Surk

PS. Så här en smula i efterhand då jag provpoppat en smula mer med endast basen, får man konstatera det var ett djävligt klokt beslut att bita ihop och göra efterarbetet ordentligt före man gick vidare. Det blev helt sjukt stor skillnad på att staga upp porten och att slafsa upp en bit matta & polyester runt alla fogar på insidan kammaren.
Värt varenda minut. Dämpullen gjorde definitivt rejäl skillnad i att mjuka upp ljudet en hel del.
Jag använde Viatons fårull från BRL. Den rekomenderas VARMT!
Tillräckligt mkt för jag köpte 3 paket till inför framkammaren på baslådan samt till a-stolpar!
.DS


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
1 maj 2014
#95
Gäller att suga tag i energin när det börjar gå uppför, lönar sig när man är över kullen wink
Jag menar mest att det brukar ge tillbaka mer energi än man lagt när det väl löst sig.

Du har inte funderat på att bo i baslådan då? Känns gigantisk på bilderna :p

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

329 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#96
hahaha!

Jo den är rätt stor. Frontkammaren klockar väl in på en 300-330L har jag för mig.
totala yttermåtten är ca 830L har jag för mig smile


329 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#97
Mors.

A-stolpar.
Jag vet inte om jag vill säga så mycket mer än bara det. Smaka på ordet. Det påminner så mycket om fjortisfilmen Fucking Åmål. ”A-brunnar”.

Den korta historien är att jag har vinklat vridigt och bänt för att få dit mina 4” plus baffel på ett bra sätt till stolparna. Det har inte vart helt enkelt.
I princip har ett par saker strulat, och varit enormt svårt att få till en lämplig kompromiss på något som ser bra ut och går att montera eller för den sakens skull – demontera.
Antingen fastnar dem vid montage när man vinklar dem innåt mot innerbackspegeln för att få dem i sin fåra. Eller så tar dem i innertaket, eller så tar dem i rutan.
Det blev en 6-7 versioner av lim, stabilitet, 2-3 versioner med fleece, före det blev säkert att detta BORDE gå, så mkt att det är värt att prova att faktiskt lägga plast.


Så här ser det ungefär ut.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/12_zps9b718e63.jpg


Sedan noterar man på bilden här en rätt fantastisk ås på instrumentrbrädan som inte gör livet enklare när man ska spänna fleece och följa nederkanten....

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/12_zps9b718e63.jpg

Så här såg det ut på förarsidan... Tipset att ta med sig från detta är att köra stolparna ”runt” eller ”i” baffeln, för att kunna ”enkelt” ändra vinkel och vridning.
Sedan tar man och ”snyggar upp” och stabiliserar ordentligt innan det är dags för plast.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/3_zps0753dd7e.jpg

Enligt konstens alla regler och tipsen från mästarna behandlades plasten enligt följande med samtliga tricks i boken: små hål borrade för att plasten ska kunna tränga igenom och greppa på två håll, acetonavtvätt, en lätt uppruggning av ytan, samt en ”plastprimer färg” för ändamålet. (Noterar att biltemas sådanna färg löste upp smältlimmet vilket gav upphov till... omarbete med vinklar igen. mad )

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/4_zps4ea5035c.jpg

Några klämmor, smältlimspistol och lite brända fingertoppar:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/5_zps2261f1ca.jpg

En stund senare är vi game on:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/6_zps752e826d.jpg


(behöver väl knappast förklara att detta var en av de varianter som omedelbart fick skrotas pga omonterbarhet.....)

Här är baksidan (notera annat tyg nu, dvs annan upplaga av stolpen.....)

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/7_zpsd29de3dd.jpg

Sedan ett par glapp senare var skiten plastad på en gräsmatta bakom huset och arbetet med att lyckas få dem monterbara igen påbörjades.
Det var så in åt helvette mkt mer överskottsslipande än jag kunde föreställt mig.
Rättare sagt – jag hade inte riktigt uppfattat hur tight med plats det faktiskt är!

Sen så slog sig den ena stolpen rätt duktigt vilket syns enligt nedan.
En smula väl tilltagen polyester/härdare mix gjorde sitt. Jag hade det på känn då jag ngnstans på vägen fumlade ihop var nu en 2-3% skulle innebära när jag bytte måttsatsen..
Inte helt sällan hoppas man ”det går väl ändå även om man inte gör rätt” – djävligt sällan det fungerar.
När jag väl befann mig i detta läget – då var jag inte vidare glad på tillvaron. mad sad

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140504/8_zps28e77cac.jpg

Det ska sägas att på den här bilden hade jag inte upptäckt att ena halvan av ett monteringsclips rätt långt ner på stolpen satt fast i plåten och gjorde att det inte gick att dra ihop den mer än så här.
Vilket gör att det faktiskt gick att dra ihop skiten en smula till!
Den lyckan... den lyckan var inte att leka med ska ni veta! big_smile

Hur det blev när det väl fäste – återkommer jag med då det inte finns bilder på det ännu. Än mindre är det nära någon slutprodukt – fokus nu är att hitta vinklar till ett par diskanter och se hur de ska gå till...

Att det har gått och montera dem bättre än vad som syns på bild nu är allt som är viktigt nu. En REJÄL puckel i arbetet är nu åtminstonne delvis överkommen! big_smile

Surk


329 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#98
Mors!

Dörrar hastades ihop – målet är att få det spelbart, köra ett tag, och sedan återvända med att bygga covers/inlägg i dörrarna som ser trevliga ut.

8”, eller ptja 9” om man så vill enl Morel, är stort. Inmåttning:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/1_zpsff7e27f3.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/2_zps30d0cd13.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/3_zps42aa57e6.jpg

Eftersom jag fortfarande inte erkännt tillräckligt mkt jag borde köpa en JasperJigg, är det fortfarande ihopslask med sticksåg som gäller. Här – sågat med rätt lite engagemang.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/4_zps0ab06ba9.jpg

Det som syns här är alltså både höger och vänster sida, som går 2x18+1x10mm ihoplimmat.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/5_zpsb17550c1.jpg

Tillbaka på det här med rasp och sandpapper. Det går nedrans kvickt.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/6_zps4bc20f22.jpg

I dörren sitter alltså ytterligare en ring, som bultas med hjälp av 3 orginalhål, samt något extra, rakt ovanpå det tidigare hålet som huserade ”podden” till 6.5” orginal.
De är rejält mkt utrymme där vilket faktiskt möjliggjorde att man kunde ge fan i vinkelslipen på dörren.
Sure, det hade blivit extra optimalt om man plockat någon centimeter på något ställe, - men där är vi inte ännu.
Tydliga bilder på hur det monteras och hur bultar sitter finns inte. Helt enkelt för jag var intresserad av att få gjort något till varje pris.
De sitter i alla fall rimligt stabilt. Drar och sliter man, jo, det kanske svajjar någon mm – men då svajjar oxå hela dörrsidans innerplåt med bultar, fönsterruta osv.. roll

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/7_zpsbffa4858.jpg

Nästa steg nu är alltså att montera ihop de 2x18+1x10mm mot den fastbultade varianten i dörren. För bäst inpassning – göres detta på plats.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/8_zps1bf694cf.jpg

Limmet fick torka, och en smula glapp noterades. Fleece och mer plast blir lösningen.

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/8b_zpsd30dc304.jpg
Sen var d provmonteringsdags. Då visar det sig att det krävdes en hel del mer urgröpning för att få plats.
I detta läget är man oxå tämligen tacksam det är ett element med rätt liten magnet (neo..)!

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/8c_zpsa1c46115.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/14_zps644075c0.jpg

Lite kul kuriosa var att plastdunken har varit förvarad i göteborg, och i sambandmed en ”nerkörning av bil” dit, tog jag tåg hem, och på tåg.... även polyester på pirra :p
Det var rätt många som gav lustiga kommentarer i stil med ”ska du koka meth?” ”tare försiktiig mannen” ”någon ska visst ha reeejält roligt” ...så uppenbarligen finns det ngn substans som petar på synapserna som påminner om det här... roll
Mitt svar blev alltid en smula krystat och tydligt undanflyende ’ehh – det är spolarvätska’ :p
Att det sedan osade påtagligt  om dunken hjälpte nog inte wink

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/9_zpsc5dc3de8.jpg

Här är sessionen då jag plastade a-stolparna, och då även slafsade på dessa till dörrarna.
Plastande inomhus är kört, plastande utomhus på morgonen, med tilltagen härdare för att ha fått bukt med doft och annat otrevligt tills natten/dåligt väder gör att man är lite lätt stressad över det här med plastarbeten nu.
Tillräckligt stressad tyvärr för att överdosera härdaren en smula vilket gjorde att härdningen blev för snabb, saker slog sig en liten smula, och man ser hur det finns tendenser till att plasten ”brunade” efter härdningen.
Detta fick bli bakom huset, där minst föntser är, och i lä-vindriktning från vårt hus. Ett visst mankemang kan man väl säga..

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/10_zps2080559d.jpg

Sedan smackade jag på lite tyg. Och sedan element i:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/12_zpsecc6fda5.jpg

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140510/13_zps888d05b0.jpg

Håltagningen i plasten blev rätt grov, och ser man krasst på det hade jag nog kunnat flytta ner elementet lite till utan problem med passform. Som det är nu följer jag ungefär hälften av linjerna rätt bra, i framkant, framovankant, framunder, underkant. Sedan blir det svårare...
Men med cover som ersätter det här inlägget i dörren kan det bli riktigt trevligt.
Ta en kik i BefocuST byggtråd på de tidigare bilderna, så får man ett hum om vad jag hoppas lösa senare smile


Oavsett hur dem ser ut – de låter fantastiskt trevligt så här långt!
Och kanske mest oavsett allt – jag känner mig faktikst nöjd efter omständigheter i nuläget.

PS.
Och det är en känsla som är viktig att kunna jonglera när man varierar ambitionsnivåer. Jag själv, och troligen många andra byggare här ute ligger och vrider sig över att man hela tiden vill överträffa sig själv, sina tidigare byggen.
Det tycks leda till ett jäkla utmattnignssyndrom då man rätt snabbt tycks öka kraven, höjja målbilden och inte alltid är det varken praktiska hantverket ”når den nivån”, eller vanligare ’tiden’ det tar att nå det hantverket.
Man löper en STOR risk att urvattna intresset, energin och glädjen med byggandet när kraven/förväntningarna på sig själv. Hur många duktiga grabbar har inte ”bränt ut sig” på stereobyggande och lagt ner precis på peaken av deras ’karriär’?

A&O att justera sina ambitionsnivåer efter de resurser man har tillgängliga för att lyckas inom de ramar som ges. Ett självklart tips till nybörjare – Men som fler seniora tycks behöva höra.
.DS


329 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#99
Mors!

En har passerat Seastreams träffen, för tredje gången. Dock första gången det tävlades här uppe. Rookie Unlimited är ju klassen.

Det vart redigt kul att träffa folk, småprata lite här där. Det var oväntat kul att se det fanns lite uppmärksamhet kring den här kärran oxå, en del filurer som läser aktivt här, andra som läser mindre aktivt, och både folk som skriver och de som aldrig lägger en rad men har totalkoll på vad som postats...!
Sedan var det dessutom väldigt kul att en hel del andra tycktes rikta ngt slags intresse mot bilen och det om än halvklara bygge som finns. Hade nog hoppats på att leverera fler demos och få hämtat fler demos själv.
Det är verkligen en helt annan sak när man är på tävling som besökare och när man tävlar själv. Det är en väldig massa oklar väntan om när man ska bli bedömd, med dte ena eller det andra.
Det var kanske storleksordningen 4-5h mellan installation och ljudbedömning. Det var en lång väntan kan man säga, där man inte riktigt vågar härja iväg.. Får bli en lösning på detta, jag måste snacka till mig fler demos smile

Från Örebro fick jag på oförändrad installation 23p, men rejält tröttare och mer förvirrad ljudconfig: 234p. Då dömde Dick.
Resultatet var 24p installation och 197p sound. Jens på installation, Hewi på ljud här i Örebro.

Noterar för mig själv att man bör i framtiden skall hålla sig  lugn med att jämföra score mellan dommare, tillfällen och tävlingar i sig.
Det enda som bör vara av relevans är att jämföra scores av samma dommare, samma tillfälle.

Kommentarerna som följde med var av lite olika sort.
-Fick beröm för riktigt bra fokus, ’bäst av de hewi bedömt den dagen’. Stor seger för mig – spec eftersom jag själv var extra nöjd med focuset i den här configgen av ljudet.

-Nerslag hände på en ’smula entonig/bumlig’   ”bas” vilket visade sig ieg inte handla om subben när vi diskutera närmare utan snarare komma ifrån en smula burkig resonans ifrån dörrarna och midbassen (då jag delat så lågt som 45hz).
Ett problem jag kraftigt reducerat, men som ändå finns en del spår kvar av. I min bil verkade verkar den här bumligheten uppstå allt tydligare desto djupare man låter dörrarna spela.
Tweakningsmässigt ledde detta till en upphöjning från 45 till 50hz delning, från 12 till 18db. Det kan komma att labbas för ytterligare höjjning nu när jag tänker efter.

-Mellanregistret upplevdes lugnt och skönt, om än en smula ’instängt’. Jag tror detta är en omskrivning för ungefär samma sak som ’det inte riktigt släpper’ i luftighet.
Delvis tror jag det handlar om att jag har rätt flacka vinklar på framförallt vänsterkanalen med väldigt finmaskigt galler som kan filtrera på ett otrevligt sätt. Delvis oxå om att det finns en bit inspelning kvar att göra.
Skulle tippa på att jag närmar mig 20h speltid på dem vid det här laget. Ytterligare kan det finnas att göra med mängden fårull i montaget – som det ser ut nu är det itryckt mot bakrekanten och inte vidare luftigt.
Det bildar mer av en ”propp” än vad det fyller ut och luftar. Dvs, tror det närmar sig funktionen av en olabbad membranlåda än något annat.
Jag har även en viss förhoppning om att prova mer eller mindre dämpning i denna, även ytterligare vibrationsdämpning på hela stolpen som sådan.

-Diskanten verkade gillas, en smula krispig och trevlig men inte alltför påträngande. Nu delas den ”relativt” lågt på 4250hz, jag upplevde att mellanregistret betedde sig alltjämt burkigare om än behagligare när man släppte upp 4” högre.
Det är förvisso inte provat på ungefär 10h speltid vilket gör att de var ju tämligen hårda vid det tillfället.... Detta tåls att återkommas till smile

-På overall spectral balance fick jag en smula nerslag på ’nedre register’ och det handlar väl om en kombination av subben och dörrarnas resonans.

Återkommer lite mer till hur basen beter sig – jag har ju hunnit bygga lite som kan sammanvävas med mer funderingar kring hur det låter smile


Mvh Surk


329 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#100
Mors!
Har insett att gneratorn sitter fruktansvärt hårt inbakad. Det verkar som om man varken kommer åt den vettigt underifrån eller ovanifrån.
Det är peta väck front och kylare etc som verkar vara den framkomliga vägen.
Tyvärr är det lika givet att det inte är något alternativ för mig, då jag absolut inte hanterar den storleken av meck.

Det gör att jag inte lyckas få till någon Big 3.
Istället har det blivit en ”Big 2”. En extra snabel från batteri till orginaljordpunkt, och en extra snabel från motorblock till orginaljordpunkt. Motorblockets koppling ser ju i det närmaste orginal ut big_smile
Trots jag krälat runt under bilen, vänt å vritt överallt i motorrummet så finns det inte mer än var sitt hål i storlek över M6 som är rimligt symmetriskt att kunna dra en bult igenom på något mer värt än en ”länkarm” eller liknande som går ut till sidorna mot hjulen.
Vet inte ens vad det heter. Ser ut som ett stort Y och är ledat mot mitten.
Gjorde bedömningen att det inte är värt att sätta någon jordsnabel i en sådan. Och sen? Det fanns inga fler options. Så min Big 2 blev helt enkelt oxå till orginaljordhålet. hmm
Det går även förstås att härja fast något på stötdämpartornet, men så som det ser ut med mellanläggplattor är det troligen inte avgjort mkt bättre det heller...

Slutsats, en smula pinsamt att det inte blev något vettigare.

Kabel:
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140518/1_zps953022b9.jpg


Motorblockskopplingen i tacksam höjd:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140518/2_zpsf649364e.jpg

Ser ju orginal ut tongue

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140518/3_zpse3c9d0aa.jpg


Orginaljordpunkten :<

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140518/4_zps56df9acf.jpg


Värre är det med generatorn av allt att döma. Med fulladdade batterier får jag fortfarnade inte ut mer än 13.6V (visade det sig nyligen då jag kalibrerade voltmätaren mot en multimeter)....
Samtidigt kan jag se via amperemätaren som sitter mellan frontbatteriet och bakre batteribanken att det helt enkelt avtar i laddförmåga totalt där runt 13.6V. Jag har på känn att det vart rätt trevlig laddning i den här bilen tidigare, men det är svårt att bedöma hur mkt det avtagit... 
Jag har på känn något är kajko med generatorn. 

[SIZE="5"]Frågan är hur man går vidare?
Vad tycker ni? Är det läge för en generatorbyte på firma när den uppvisar 13.6V?
[/SIZE]



Sök