Mors,
Har fått löst dämpning av framdörrar.
Hade först tänkt ge mig på och prova AeroStone, i linje med den senaste hypen. Det verkade kunna göra vad jag ville – göra sladdriga ytor hårda och vibrationsdämpande.
Det är rätt viktigt att hålla skallen klar när det diskuteras vilka dämpmattor som är bra, dåliga eller värda sina pengar.
Jag tycker mycket diskussioner spårar ur rätt duktigt, utan att man diskuterar vad man egentligen vill uppnå.
Men, ser man till det stora hela verkar förväntningarna på dämpmaterialen ligga en bra bit ifrån vad materialen är avsedda för. Och så får mattor dåligt rykte pga det ena eller det andra.
Det är ex inte jättekonstigt att man inte blir särskilt imponerad av massor av Silent coat i flera lager, eller STP Black Gold om man har som mål att styva upp en sladdrig yta.
Lika orimligt som att försöka isolera en dörr ”tätt” utåt mot buller, genom att dränka den i butylmatta, när det finns annat i ex isolator mattor som löser detta betydligt bättre, eller ännu hellre, mass loaded vinyl, MLV.
Med bakgrund mot den här diskussionen bestämde jag mig för att inte bara häll i massa matta och se hur det blev, utan försöka fundera ut vad som är vettgit egentligen till vad jag eftersöker.
En kort visit på mina dörrar visar sig de är rätt stora, att krockbalken inte sitter ihop med respektive dörrsida. De ”svetsarna” eller punktlimmade kleten som skule hålla fast har släppt egentligen överallt. Det var samma visa i taket, men då gjorde jag inget åt det.
Som det blev nu, fixade jag ngnslags sättlim och lobbade ner ett par punkter, för att i alla fall minskafladdret på någotsätt.
Ironiskt nog, blev det bara på ena dörren och inte båda. Tur den mästa skillnaden inte kom därifrån.
Smack, ner med rutan typ halvvägs, leta upp bultarna som håller rutramen genom några hål i plåtväggen, lossa lagom, hiva ur rutan, lossa bultar runt om hela plåtväggen, och vips böjja ut sidan.
Jag orkade inte trassla igenom hela elhärvan som går till fönsterhissar och diverse, så nödje mig med att böjja undan den så här. Det räckte gott.
I dörren möttes man av en inte helt sexig smet av helvette. Flott från fönsterhissen, och en samling grönakrabater växte friskt.
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/1_zpsa9c84638.jpg]()
Det var dags att beväpna sig. Hinken för varmvatten, den lilla flaskan för att fylla i hinken och ”skvätta” på plats, köksfettlösande spray till helvettet, yes och diskborste för extra skrubande, aceton för slut finish och lite papper. Voila.
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/2_zpsae856783.jpg]()
Köksspray var något helt lysande lämpligt!! Bra tips.
En stund senare, avsevärt kortare än jag hade räknat med:
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/3_zps70eda107.jpg]()
Sedan började lager på lagerandet. Har fotat lite tokigt med varannan dörr, men det är likadant i respektive dörr
Det sitter alltså ungefär 1.5 lager bitumenmatta, och ungefär 1.5 lager STP Black Gold om jag inte minns fel när det var klart. Dvs, inte helt klockrena kompletta täckande lager, men inom denna storleksordning i alla fall.
Först måste bitumen värmas, då man vlat att göra det här en dag då det inte var hetl varmt ute, och dessutom morgonstund. Det är viktigt att man låter den bli genomvarm ´för att forma sig ordentligt och fästa utan att spricka. En minut eller två med värmepicka räcker ingenstans.
Idealiskt hade vart att lägga dem i ugnen eller ngt.. Men med knappt ett par plusgrader utomhus och en bra bit till ugnen, är det inte riktigt en option.
Istället fick kupéfläkten stå och tugga mot en uppställd platta, som jag vände och vredpå ett par varv under tiden jag fäste upp föregående platta i dörren.
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/3a_zpsdbed0910.jpg]()
Sedan rakade det på:
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/3c_zps5334aa12.jpg]()
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/4_zpsf7f7ddbc.jpg]()
Någonstans här lyckades jag oxå peta in en tredjedels tub sättlim på några punkter bakom balken för att styva upp en smula.
Detta var en inte helt enkel procedur, man var rätt schleten av allt kapande och bråkande med brännande varm bitumen var fingrar (genom tunna handskar) rätt förstörda i alla fall.
Men mycket dag fanns ju kvar!
Inte så mycket att välja på, det var bara att försöka köra ett litet meck till.
B-stolparna fick sig en omgång av STP Black Gold.
Det såg ut så här:
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/5_zpsaf77149e.jpg]()
![http://i1033.photobucket.com/albums/a420/trenchcoat443/Focus%20build/20140426/6_zps86bbdcd6.jpg]()
Det var alles för den här gången.
Hörs!
PS. Ja hur blev dämpningen i dörrarna då? Alltså... det blev en sådan sjuhelvettes skillnad man kan knappt tro det har hänt. Även om det inte fastnade på bild nu så var jag och lade diverse bitar på båda sidorna av ’plåtväggen’ dessutom. Helhetsintrycket är att dörrarna är avsevärt stabilare än tidigare, då hela dörrsidan fladdrade något helt osannolikt mkt.
Det finns säkert dörrar som är stabilare, och eller bättre på andra sätt etc, men uppgraderingen det blev av detta är helt enorm. Jag är super-nöjd, och kommer i framtiden aldrig få för mig att dämpa en dörrsida me denbart butyl efter den här upplevelsen! (ta i trä, att allt sitter som det ska etc) .DS