Bilskatt , faktura från privatperson?

Possy
2 december 2013 · 16 Inlägg

Hejsan ! Sålde en bil för en månad sedan som va besiktigad och skattad till slutet av året , nu ar jag fått en faktura skriven av köparen "privatperson" där det står att jag ska betala in skatten på hans konto enligt köpeavtal annars drivs det vidare till kronofogden ?
Köpeavtal har jag inget så vad han menar med det har jag ingen aning om.
Det är ju han som står som ägare 2014 när skatten ska in så antar väl att han betalar skatten och inte jag ?
Eller vad har jag missat ?!

Aga_Diff Bärs!
2 december 2013 · 3 456 Inlägg

Haha, vilken stjärna! tongue

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Germax
2 december 2013 · 12 086 Inlägg

Jag tolkar det som han menar att ni skrivit avtal om att du ska betala skatten för nästa period. Att du inte har något avtal är ju skit samma, frågan är om han har det med din underskrift? smile
Skatten fram tills ägarbytet var betald antar jag?

Skit i hans fodran, kontaktar han dig en andra gång hävdar du att du inte fått något brev. Sen bestrider du fakturan och skriver att du inte tänker ta några diskutioner utanför domstol. Om han är så ihärdig att han anmäle dig till fogden så gör du samma sak där, bestrider. Men jag tror bara han vill skrämmas och hoppas att du ska betala.

Jag förutsätter att du inte undanhåller någon information som kan va till din nackdel?

Muttley
2 december 2013 ·

Du fick alltså ingen faktura från transportstyrelsen, och har inte kommit överens med nya ägaren om att du ska betala skatten?

Ja då är de bara att skriva bestrider på fakturan och skicka tillbaka den.  Ta en kopia på den så du har stöd om han vill dra de vidare.
För de låter ju galet.  Men vill han lägga pengar på att dra dig inför fogden så är de han som kommer förlora på det. Fogden lär inte göra så mycket utav de hela i med att du inte har avtalat något.

Grabber Dagdrömmare
2 december 2013 · 2 836 Inlägg

Är det hans namn på fakturan så ska han betala om inte ni kom överens om att du skulle betala den.
Det är honom transportstylersen o inkasso kommer att jaga men du får en idiot efter dig i värsta fall.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Muttley
2 december 2013 ·

Grabber skrev:
Är det hans namn på fakturan så ska han betala om inte ni kom överens om att du skulle betala den.
Det är honom transportstylersen o inkasso kommer att jaga men du får en idiot efter dig i värsta fall.

Men nu var de inte de som skickade.  Privatpersonen skickade en egen faktura för att ts ska betala köparens skatt smile

simonfalun Mångfifflare
4 december 2013 · 299 Inlägg

Haha kul grej, håll oss uppdaterade! smile

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Erick
4 december 2013 · 4 767 Inlägg

Vilken pajas. Försöka duger heter det ju. Finns säkert folk som betalar i rädsla för att öppna munnen öht..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2013 · 17 509 Inlägg

Erick skrev:
Vilken pajas. Försöka duger heter det ju. Finns säkert folk som betalar i rädsla för att öppna munnen öht..

Skulle idioten nu lämna sin fodran till KFM så drar du två streck över kravet och skriver på pappret ordagrant:
"Kravet bestrides i sin helhet"

Då ligger bevisbördan på köparen och denna ska fram med papper på sin fodran.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Thullen
5 december 2013 · 1 653 Inlägg

Saxat från vägverket:

Vem ska betala?
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
_____________

Så om du stog som ägare vid ingången till betalningsmånaden kommer transportstyrelsen skicka fakturan till dig.
Om ni gjorde ägarbytet innan så är det nya ägarens ansvar och också han som kommer få fakturan.

Skrev ni något köpeavtal eller kvitto?
Skrev ni att bilen säljs skattad?
Då är frågan vad som definieras som skattad om det är säg 2 veckor kvar till betalningsmånaden när bilen byter ägare. För då är den ju per definition skattad 1,5 månad till, men att nya ägaren kommer få betala den kommande skatten, vilket inte är så lustigt i mina ögon.
bestrid och säg åt köparen att dra nått gammalt över sig..

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Dirtymike
5 december 2013 · 1 532 Inlägg

Sålde en bil själv skattad o besiktad det var ett halvår kvar innan skatten skulle betalas. När fakturan från Transportstyrelsen kommit till nya ägaren fick jag den i ett rekommenderat brev där det även stod att jag skulle betala den annars...... den hamnade i vedpannan. En månad efter stod den nya ägaren utanför och sa att jag skulle betala in skatten. Bad honom fara o flyga annars skulle han få hjälp från ägorna. Han åkte o kom tillbax nån vecka efter och hotade med sina kompisar helt sonikt hjälpte jag honom bort från vår mark med Volvo L120 och kätting ankrad i hans bil.har aldrig sätt honom sen dess utan fått brev hem från polisen om jag skulle vilja göra en anmälan om utpressning då jag inte var den enda drabbad av detta rikspucko. En privat person kan inte göra så som TS skriver då det inte finns nån lag om detta om det nu inte är skrivet så eller du säljer bilen i samma månad.

Så riv den

Jeep J20 (1978)
Putteliten
5 december 2013 · 9 081 Inlägg

Dirtymike skrev:
Sålde en bil själv skattad o besiktad det var ett halvår kvar innan skatten skulle betalas. När fakturan från Transportstyrelsen kommit till nya ägaren fick jag den i ett rekommenderat brev där det även stod att jag skulle betala den annars...... den hamnade i vedpannan. En månad efter stod den nya ägaren utanför och sa att jag skulle betala in skatten. Bad honom fara o flyga annars skulle han få hjälp från ägorna. Han åkte o kom tillbax nån vecka efter och hotade med sina kompisar helt sonikt hjälpte jag honom bort från vår mark med Volvo L120 och kätting ankrad i hans bil.har aldrig sätt honom sen dess utan fått brev hem från polisen om jag skulle vilja göra en anmälan om utpressning då jag inte var den enda drabbad av detta rikspucko. En privat person kan inte göra så som TS skriver då det inte finns nån lag om detta om det nu inte är skrivet så eller du säljer bilen i samma månad.

Så riv den

Haha, det kanske är samma dåre?

Senast redigerat av Putteliten (5 december 2013)

Dirtymike
5 december 2013 · 1 532 Inlägg

Putteliten skrev:

Dirtymike skrev:
Sålde en bil själv skattad o besiktad det var ett halvår kvar innan skatten skulle betalas. När fakturan från Transportstyrelsen kommit till nya ägaren fick jag den i ett rekommenderat brev där det även stod att jag skulle betala den annars...... den hamnade i vedpannan. En månad efter stod den nya ägaren utanför och sa att jag skulle betala in skatten. Bad honom fara o flyga annars skulle han få hjälp från ägorna. Han åkte o kom tillbax nån vecka efter och hotade med sina kompisar helt sonikt hjälpte jag honom bort från vår mark med Volvo L120 och kätting ankrad i hans bil.har aldrig sätt honom sen dess utan fått brev hem från polisen om jag skulle vilja göra en anmälan om utpressning då jag inte var den enda drabbad av detta rikspucko. En privat person kan inte göra så som TS skriver då det inte finns nån lag om detta om det nu inte är skrivet så eller du säljer bilen i samma månad.

Så riv den

Haha, det kanske är samma dåre?

Skulle inte förvåna mig alls.

Jeep J20 (1978)
KHRacing
5 december 2013 ·

Dirtymike skrev:
Sålde en bil själv skattad o besiktad det var ett halvår kvar innan skatten skulle betalas. När fakturan från Transportstyrelsen kommit till nya ägaren fick jag den i ett rekommenderat brev där det även stod att jag skulle betala den annars...... den hamnade i vedpannan. En månad efter stod den nya ägaren utanför och sa att jag skulle betala in skatten. Bad honom fara o flyga annars skulle han få hjälp från ägorna. Han åkte o kom tillbax nån vecka efter och hotade med sina kompisar helt sonikt hjälpte jag honom bort från vår mark med Volvo L120 och kätting ankrad i hans bil.har aldrig sätt honom sen dess utan fått brev hem från polisen om jag skulle vilja göra en anmälan om utpressning då jag inte var den enda drabbad av detta rikspucko. En privat person kan inte göra så som TS skriver då det inte finns nån lag om detta om det nu inte är skrivet så eller du säljer bilen i samma månad.

Så riv den

Nästan den bästa texten på superlänge, tack mike.  kan ens en privatperson skicka en faktura då en faktura måste innehålla specs för icke moms/mos & en privatperson inte kan göra just detta ?

  hur funkar den biten egentligen ?

Erick
5 december 2013 · 4 767 Inlägg

Dirtymike skrev:
Sålde en bil själv skattad o besiktad det var ett halvår kvar innan skatten skulle betalas. När fakturan från Transportstyrelsen kommit till nya ägaren fick jag den i ett rekommenderat brev där det även stod att jag skulle betala den annars...... den hamnade i vedpannan. En månad efter stod den nya ägaren utanför och sa att jag skulle betala in skatten. Bad honom fara o flyga annars skulle han få hjälp från ägorna. Han åkte o kom tillbax nån vecka efter och hotade med sina kompisar helt sonikt hjälpte jag honom bort från vår mark med Volvo L120 och kätting ankrad i hans bil.har aldrig sätt honom sen dess utan fått brev hem från polisen om jag skulle vilja göra en anmälan om utpressning då jag inte var den enda drabbad av detta rikspucko. En privat person kan inte göra så som TS skriver då det inte finns nån lag om detta om det nu inte är skrivet så eller du säljer bilen i samma månad.

Så riv den

big_smilebig_smile underbart!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
_Jonex_ Byggare Behm
5 december 2013 · 562 Inlägg

Nu vet jag inte om det är fördomar eller inte. Men det är av sådana här anledningar Jag inte säljer någonting till "icke svenskar " Får dom inte som dom vill kommer dom med sina 27 kusiner.. vilket är väldigt osvenskt.

Bara att invänta papper från Kronofogden alt. polisen och bestrida.
Har blivit hotad en gång i ett helt annat ärende. -Ok, då inväntar jag brevet från polisen . sade jag.
Det kom aldrig något brev.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Possy
27 februari 2014 · 16 Inlägg

Det blir bara knepigare och jobbigare.....
Kronofogden blev inblandad,beskred självklart detta,nu är vi uppe i tingsrätten och han har helt plötsligt ändrat kvittot vi skrev, positivt för min del är väl just nu att han fifflat saker på det som är helt omöjligt att fått med på kvittot..vittne kan.bevisa att han kladdat mer saker på det?

Märkligt att det på kvittot står att faktura förfaller 5/12 och enligt transportstyrelsen är den fakturan utskriven efter ägarbyte (bevis nog på att han skrivit ner det själv?)

Krucial VW-driver
27 februari 2014 · 291 Inlägg

Possy skrev:
Hejsan ! Sålde en bil för en månad sedan som va besiktigad och skattad till slutet av året , nu ar jag fått en faktura skriven av köparen "privatperson" där det står att jag ska betala in skatten på hans konto enligt köpeavtal annars drivs det vidare till kronofogden ?
Köpeavtal har jag inget så vad han menar med det har jag ingen aning om.
Det är ju han som står som ägare 2014 när skatten ska in så antar väl att han betalar skatten och inte jag ?
Eller vad har jag missat ?!

Simpelt! Den som äger bilen i början av månaden som skatten ska betalas ska betala fordonsskatten. Nuff said!

En privatperson kan inte skicka en "faktura" till en annan. Man måste driva minst en enskild firma för att göra det?

Om han ville att du skulle betala skatten, varför påtalade han inte detta redan vid köpet och du kunde ev rabattera på priset?

Jag sålde nyligen min bil (bytesaffär) till en annan privatperson. Jag hade precis betalat skatten och använde detta som ett argument att hålla vid mitt begärda bytespris. Mycket effektfullt.

Jag tror inte Kronofogden har något att säga om detta om Transportstyrelsens regler om fordonsskatt gäller?

Tycker det är köparen som kommer stå för alla rättegångskostnader, att det ens gick dit är en gåta.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 februari 2014 · 2 972 Inlägg

Det låter ju orimligt att man skriver in i ett köpeavtal att säljaren ska betala skatten som kommer om x månader. Då är det ju enklare att minska priset med samma peng och slippa klydd...

Var har han fått avtalet ifrån som han ändrat i om ni inte skrev nåt?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
discokapten Kapten på disco!
27 februari 2014 · 1 729 Inlägg

Krucial skrev:

Possy skrev:
Hejsan ! Sålde en bil för en månad sedan som va besiktigad och skattad till slutet av året , nu ar jag fått en faktura skriven av köparen "privatperson" där det står att jag ska betala in skatten på hans konto enligt köpeavtal annars drivs det vidare till kronofogden ?
Köpeavtal har jag inget så vad han menar med det har jag ingen aning om.
Det är ju han som står som ägare 2014 när skatten ska in så antar väl att han betalar skatten och inte jag ?
Eller vad har jag missat ?!

Simpelt! Den som äger bilen i början av månaden som skatten ska betalas ska betala fordonsskatten. Nuff said!

En privatperson kan inte skicka en "faktura" till en annan. Man måste driva minst en enskild firma för att göra det?

Om han ville att du skulle betala skatten, varför påtalade han inte detta redan vid köpet och du kunde ev rabattera på priset?

Jag sålde nyligen min bil (bytesaffär) till en annan privatperson. Jag hade precis betalat skatten och använde detta som ett argument att hålla vid mitt begärda bytespris. Mycket effektfullt.

Jag tror inte Kronofogden har något att säga om detta om Transportstyrelsens regler om fordonsskatt gäller?

Tycker det är köparen som kommer stå för alla rättegångskostnader, att det ens gick dit är en gåta.

Fakturor kan vem som helst skicka, ska man däremot lyfta moms och se till att skatteverket får sitt så är det lättare med F-skatt

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang