Ojämn gång, dör och går dåligt Nissan 200sx S13 Ca18det

fractal101
9 december 2013 · 142 Inlägg

tjenare, har haft min 200sx inne i garaget i några månader för rostlagning, innan han ställdes in gick han bra.
tog ut han igår och skulle köra en sväng, gick bra ut ur garaget sen dog han på uppfarten, startade han igen och han hade då ojämn gång, gick endast att varva till cirka 2- 3 tusen varv sedan orkade den inte mer, small till och sjönk.
dör även ibland utan förvarning.
gick helt plötsligt bra igen och provade en sväng, efter några hundra meter så började han hålla på igen, dog och gå illa.

trodde först att det var kondens i tanken då den stått länge med mindre än halv tank i, så köpte K sprit och lät han gå ett tag, han gick då att köra cirka 1 km sedan var det samma visa igen..

någon som har en lösning eller haft liknande symtom?
Mvh Fredrik

Bygger en E36 Touring med 2JZ
kouge
9 december 2013 · 18 Inlägg

Har du provat att mappa den med en brödrost? ska funka rätt bra har jag hört!

Limited_Edition
10 december 2013 · 89 Inlägg

hört att detta är vanligt att dom håller på sådär.. hade en polare med samma problem.. han kunde bara varva 4k max.. men jag fick aldrig reda på felet... Men kolla vevhusventilations slangen osv.. för det kan dra tjyvluft och då kan de gå ritkigt grötigt och hoppa och stånka och dö ibland.. så spruta lite break cleaning på vevhusslangen och se om varvtalet ökar eller sjunger.. då kan det va problemet..att det är hål i slangen. annars gör en felsökning och inspektera motorn noga på alla slangar osv.. kolla så det inte läcker från toppen eller någon sånt. Ta dig ngn timma och gå igenom alla komponenter visuellt.

joQue Game On!
10 december 2013 · 244 Inlägg

Kanske inte så troligt om din har ståt inomhus, men min 200a var grymt känslig för fukt, kolla runt tändstiften så det är absolut torrt där, ifall jag hade min stå ute över natten på hösten och det var fuktigt så fick min liknande symptom som du beskriver, misständningar och oren gång.

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Mr_Yellow
10 december 2013 · 184 Inlägg

Har du tittat så att inga tryckrör mellan turbon och insuget är loss ? Sitter Lmm kabel som den ska?

fractal101
10 december 2013 · 142 Inlägg

vart ute o kikat lite nu, kollat kontakter och sprayar electronic cleaner, hittade ingen brakecleaner eller startgas hemma så körde electronic cleaner även på lite tryckrör, vet inte vad det består av om det gör samma nytta.
hittade inget, sprayade runt tändspolar osv. ska ta loss och byta stift och kika.

Bygger en E36 Touring med 2JZ
fractal101
10 december 2013 · 142 Inlägg

har nu lossat tändspolar, rengjort blåst rent runtom och bytt stift.
även tagit upp soppa pumpen och kikat men den var inte igensatt eller något och det var inte skit i tanken heller.
stiften var kolsvarta.
ideer?

Bygger en E36 Touring med 2JZ
Limited_Edition
10 december 2013 · 89 Inlägg

lägg upp en bild på tändstiften så kan man se om de är dåliga eller inte

fractal101
10 december 2013 · 142 Inlägg

tändstiften har jag bytt så det borde vara oväsentligt, de gamla var dock kolsvarta så den har gått/går fett

Bygger en E36 Touring med 2JZ
cewee
10 december 2013 · 349 Inlägg

fractal101 skrev:
tändstiften har jag bytt så det borde vara oväsentligt, de gamla var dock kolsvarta så den har gått/går fett

Hur ser dem nya stiften ut nu då?

fractal101
10 december 2013 · 142 Inlägg

svarta, provade rycka lmm nu för att utesluta den och det vart ingen skillnad med eller utan.

Bygger en E36 Touring med 2JZ
LocKtar Herr
10 december 2013 · 1 722 Inlägg

Kanske soppapumpen har kastat in handduken?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Mr_Yellow
10 december 2013 · 184 Inlägg

Svarta = den går fett. Se över

Jag tror fortfarande på att det är någon tryckslang / vakum slang som har hoppat ur. Kolla noga genom slangarna, det förklara symptomen och svarta stiften......

I_am_lost1 system7
13 december 2013 · 737 Inlägg

testa att koppla ur tomgångs motorn

kolla så alla slangar är hel

min gick lika dant och då var det tomgångs-motorn i mitt fall roll

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
fractal101
13 december 2013 · 142 Inlägg

ska ut o kika imorrn hittade dock på något engelsk forum där någon hade haft liknande fel och det hade varit lmm så ska ta loss och kika på den och se.

Bygger en E36 Touring med 2JZ
Mr_Yellow
14 december 2013 · 184 Inlägg

Om du kan ta dig till Uppsala så kan jag försöka hjälpa dig hitta felet, har det mesta liggande till dessa bilar + 10år erfarenhet av just s13 wink

Yo Malte
19 februari 2014 · 269 Inlägg

Bensin är ju en färskvara, kan tänka mig att ett par månader gammal bensin, bara det bidrar till dålig gång.

fractal101
19 februari 2014 · 142 Inlägg

det löste sig, var en dåligt åtsittande ecu...

Bygger en E36 Touring med 2JZ
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang