Vw Bora 1.6 -00 Låg tomgång, går på 3 cyl.

D-alvarsson
12 december 2013 · 550 Inlägg

Jooo min bil blev ståendes häromdagen när ja skulle byta broms slang, sagt och gjort så bytte jag den under dagen. (UTE)  vädret var tö och fukt.
Passade även på att laga den lilla gummi ringen till luftburken. när allt sen va klart så skulle ja åka till tjejjen, satte mig i bilen, tvekade jämt liiiiite på o starta men inte nått värre. kom sedan ca 4-5km då hakade bilen till i samband med att ja sakta ner från 110-50. så ja trodde på växel valet först. men icke!
Motorlampan började blinka och den verkade nästan gå på 3 cylindrar. och kan tillägga att den tvekade ännu mer idag på starten, fortfarande tö väder och den hade stått ute över natten.
Kan man börja fundera på ny tändspole till nån av cylindrarna ?

Felsökte bilen med obd och mobil. Den sa "missfire Cyl. 1" så  kan de va spolen som gett upp?
Den krånglade ju med svvajjig tomgång först. men nu är det borta och den ligger på ca 600 vid varm motor. men är extremt klen! hjälp mig snälla... snart besiktnings dags..

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
k2_
12 december 2013 · 301 Inlägg

Det är 16v motorn va?

D-alvarsson
13 december 2013 · 550 Inlägg

k2_ skrev:
Det är 16v motorn va?

Tändspolen var felet! smile

men den vandrade tomgången efter bilen gått nåra mil finns fortfarande kvar...
Du de va en bra fråga! tror de är 8v men är osäker

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
k2_
13 december 2013 · 301 Inlägg

Okey, vandrande tomgång? Hör man det tydligt att den vandrar? Och om de är 16v kan jag direkt säga att du behöver byta spjällhus,, tror nästan de är 16v eftersom 8v har inte tändspolar utan den har tändkablar, och 16v är ett dåligt val, eftersom just den motorn är så känslig:) hade också vandrande tomgång på min då bytte jag spjällhus o så var felet fixat:), men de kanske kan hjälpa med en grundinställning av spjällhuset, vem vet? Mvh

Senast redigerat av k2_ (13 december 2013)

D-alvarsson
16 december 2013 · 550 Inlägg

k2_ skrev:
Okey, vandrande tomgång? Hör man det tydligt att den vandrar? Och om de är 16v kan jag direkt säga att du behöver byta spjällhus,, tror nästan de är 16v eftersom 8v har inte tändspolar utan den har tändkablar, och 16v är ett dåligt val, eftersom just den motorn är så känslig:) hade också vandrande tomgång på min då bytte jag spjällhus o så var felet fixat:), men de kanske kan hjälpa med en grundinställning av spjällhuset, vem vet? Mvh

spjället är enormt smutsigt kan ja redan nu säga smile hur gör man grund inställning ?

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
k2_
16 december 2013 · 301 Inlägg

Försök rengöra de utan att allt skit åker ner de kan också hjälpa,, (demontera bort det helt annars, lite lättare:) ) ,, grundinställning måste du nästan lämna in den på vw ,, tror inte det ska kosta så mkt:)

D-alvarsson
16 december 2013 · 550 Inlägg

k2_ skrev:
Försök rengöra de utan att allt skit åker ner de kan också hjälpa,, (demontera bort det helt annars, lite lättare:) ) ,, grundinställning måste du nästan lämna in den på vw ,, tror inte det ska kosta så mkt:)

okej, för de är inge problem när man kör. de är just tomgångs biten. kan dö ibland om man släpper gasen och trycker ner koppling dock... är de svårt o demontera spjällhus? nått att tänka på, ha hemma ?

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
k2_
16 december 2013 · 301 Inlägg

Aha, kollat tändstiften också? Bytta? ,, nae bara var försiktig:)

D-alvarsson
16 december 2013 · 550 Inlägg

k2_ skrev:
Aha, kollat tändstiften också? Bytta? ,, nae bara var försiktig:)

dom såg inte nått hårt gågna ut smile behövs ingen packning eller nått ? smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
k2_
16 december 2013 · 301 Inlägg

Byta menar du? För de gjorde inte jag:)

D-alvarsson
16 december 2013 · 550 Inlägg

k2_ skrev:
Byta menar du? För de gjorde inte jag:)

ah smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
k2_
16 december 2013 · 301 Inlägg

Aee jag bytte inte, kolla bara så den/dom ser bra ut:)

k2_
16 december 2013 · 301 Inlägg

Bränslefiltret kan de också vara, kan vara att den inte får nog med bränsle:)

D-alvarsson
17 december 2013 · 550 Inlägg

k2_ skrev:
Bränslefiltret kan de också vara, kan vara att den inte får nog med bränsle:)

Den går jätte bra på körning dock...

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
k2_
17 december 2013 · 301 Inlägg

Japp, men då får den kraft så de flödar bättre, vid tomgång så orkar den inte:), den motorn är så känslig så de kan vara vad som helst:)

D-alvarsson
18 december 2013 · 550 Inlägg

k2_ skrev:
Japp, men då får den kraft så de flödar bättre, vid tomgång så orkar den inte:), den motorn är så känslig så de kan vara vad som helst:)

okej okej, ah i nuläget så har den gått i startspärr... så nu måste ja försöka få ur den på något sätt till o börja med...inte en aning hur ja ska lösa det

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
D-alvarsson
4 april 2014 · 550 Inlägg

kan göra en liten uppdate så andra kan dra nytta av tråden om dom får liknande besvär!

Vandrande Tomgång- Fixade sig till 80% genom byte av batteri. vandrar bara liiiite nu.
Hackande klen motor- Bytte trasig tändspole
Få ur startspärr- i mitt fall hade nyckeln pajjat och den fick inte kodning, då gick startspärr i. Löste detta genom att sätta nyckeln i tändnings läge och kopplade på batteri laddare, lät den sedan stå så i ca 40 min, då orkade den läsa in nyckeln och förstå att de va rätt nyckel.

Hoppas det hjälper någon! smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang